غذاهای معروف تایلند

غذاهای معروف تایلند؛ اگر از طرفداران طعم های شرقی هستید..

غذاهای سنتی تایلند الهام‌گرفته از فرهنگ کشورهایی مانند چین، لائوس، برمه، مالزی و کامبوج است. خوب است بدانید شمال تایلند به غذاهای تند خود معروف است، در حالی که بیشتر گردشگران، به‌طور کلی تایلند را به غذاهای شیرین و البته کمی تند می‌شناسند. 

اگر در لیست مقاصد گردشگری‌تان نام این سرزمین تماشایی را هم نوشته‌اید، لازم است حتما پیش از سفر خود، در مورد غذاهای معروف تایلند هم اطلاعاتی داشته باشید تا وقتی از کنار غرفه‌های خیابانی یا غذاخوری‌های اصیل تایلندی رد می‌شوید و عطر غذاهای هوس‌انگیز سنتی مشام‌تان را می‌نوازد، بدانید دقیقا کدام نوع غذا را دوست دارید سفارش دهید و امتحان کنید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با 23 تا از معروف ترین غذاهای تایلند آشنا شوید. 

یک تور جذاب همراه با رزرو بلیط هواپیما در سه کلیک میتوانید تجربه کنید

پد تای؛ غذایی تازه و محبوب در تایلند

پدتای غذایی نسبتا جدید است و برای اولین بار در سال 1930 با مرغ یا میگو، توفو و نودل مخصوص تهیه شد. البته وقتی به تاریخچه این غذا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اولین دستور پد تای در تایلند تهیه نشده است؛ در واقع کارشناسان غذا معتقدند که این غذا چینی است و بعد وارد تایلند شده است. حالا این غذای لذیذ نماد ملی و غذای رسمی تایلند محسوب می‌شود. اما بیایید ببینیم پد تای چگونه به غذای ملی تایلند تبدیل شد؟

داستان از این قرار است که طی سال‌های 1939 تا 1942 نخست وزیر تایلند دستور ملی شدن داد. طبق این دستور زنان باید پوشش‌شان را تغییر می‌دادند و همچنین پد تای را به عنوان غذای ملی تایلند می‌شناختند. برخی معتقدند علت انتخاب این غذا به علاقه زیاد نخست وزیر وقت برمی‌گردد. 

کاری پانانگ

این غذا که یکی از غذاهای معروف تایلند است، نامش را از یکی از محبوب‌ترین سواحل مالزی گرفته است. این غذا از ترکیب مرغ، بادام زمینی، خمیر کاری قرمز، فلفل چیلی، لیمو، زیره، برگ لیموترش و شیر نارگیل تهیه می‌شود. این را در نظر داشته باشید که در بیشتر رستوران‌های تایلندی شما این امکان را دارید که نوع پروتئین این غذا را انتخاب کنید؛ گوشت مرغ، گوشت گاو، گوشت ماهیان و توفو از انتخاب‌های پیش‌روی شماست. کاری پانانگ معمولا کنار برنج سرو می‌شود. یادتان باشد این غذا در تایلند به روش خاصی خورده می‌شود؛ اول برنج را در بشقاب پخش می‌کنید، سپس بخشی از خورشت کاری پانانگ را روی برنج می‌کشید و میل می‌کنید. 

تام یام؛ سوپ معروف تایلندی 

شاید بگویید سوپ غذا نیست؛ اما در تایلند سوپ تام یام بخش مهمی از فرهنگ آن‌ها محسوب می‌شود. طی سال 2021 تام یام لذیذ که از غذاهای معروف تایلند است، به عنوان بخشی از فرهنگ غنی تایلند توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. سر منشا اصلی این غذا بخش مرکزی تایلند است. برای تهیه این سوپ کلاسیک تایلندی از لیموترش و شکر خرما استفاده می‌کنند. 

سالاد پاپایای سبز یا سوم توم

این غذا برعکس تمام غذاهای تایلندی که با پروتئین زیاد و کربوهیدرات همراه است، تماما از سبزیجات تهیه می‌شود. برای تهیه این سالاد خوشمزه از پاپایای سبز، هویج، لوبیا، بادام‌زمینی، آبلیمو، شکر خرما و سس ماهی استفاده می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سوم توم یا سالاد پاپایای سبز را در کنار غذاهای نودلی و برنجی میل کنید. 

پد سی؛ یک غذای نودلی

این غذای نودلی که احتمالا از فرهنگ چینی ریشه گرفته است، از رشته‌های پهن نودل تهیه می‌شود. اگر دوست داشتید این غذای پرطرفدار را امتحان کنید، حتما آن را با سس صدف، سس ماهی و یا دو نوع سس سویا میل کنید تا لذت صرف غذا دوبرابر شود. گفتنی است سس سویا تیره در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی اطراف محل اقامت‌تان به‌وفور یافت می‌شود و سس سویای روشن که رقیق‌تر، روشن‌تر و شورتر از سس سویای تیره است را هم می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید. 

خائو پد؛ یکی از معروف ترین غذاهای تایلند

خائو پد در واقع یک اصطلاح تایلندی است و در مورد غذاهایی کاربرد دارد که در تهیه‌شان، برنج سرخ‌شده سنتی پایه اصلی محسوب می‌شود. این نوع غذا در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله تایلند، غذایی محبوب و پرطرف‌دار به شمار می‌رود. در تهیه خائو پد موادی مانند برنج، ریحان تایلندی، گشنیز، سس ماهی و چیلی تایلندی خائو پائو به‌کار می‌رود و یکی از خاص‌ترین غذاهای معروف تایلند را خلق می‌کند. خائو پد ساپروت یکی از مشتقات این غذاست که در طبخ آن از آناناس و گوشت یا مواد غذایی دریایی استفاده می‌شود. 

خوب است بدانید سس کاری، سوسیس و انواع غذاهای تخمیر شده در تهیه خائو پد رایج است. اگر در یک رستوران لوکس دل‌تان خواست خائو پد تایلندی میل کنید، حتما از پیشخدمت‌ها درمورد انواع آن بپرسید و نوعی را که با ذائقه‌تان سازگارتر است، سفارش دهید و لذت ببرید. 

لارب؛ غذای معروف منطقه ایسان

لارب از معروف‌ترین غذاهای منطقه ایسان در شمال تایلند است و خوب است بدانید که غذاهای این منطقه تایلند، بیشتر به سبب طعم‌های تازه، تند و شور خود مشهور است.

لارب در واقع سالادی متشکل از گوشت تند است که به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی سرو می شود؛ این خوراک اصیل تایلندی بر پایه ماهی یا گوشت ریز خرد شده و پخته‌شده که می تواند گوشت گاو، گوشت خوک و یا مرغ باشد تهیه می‌شود. گشنیز، ریحان تایلندی، نعناع، ​​آب لیموترش، سس ماهی، موسیر، برنج برشته شده و مقدار زیادی چیلی خرد شده این سالاد را غنی‌تر و لذیذتر می‌کند. 

سفرهای فوق العاده داخلی و خارجی را میتوان با رزرو تور سه کلیک تجربه کرد.

باید بدانید که اکثر رستوران‌ها هنگام دریافت سفارش لارب، میزان ادویه دلخواه‌تان را می‌پرسند و به‌صورت سفارشی، لارب مورد علاقه شما را تهیه می‌کنند تا متناسب با ذائقه خود، از صرف یک غذای اصیل در تایلند لذت بیشتری ببرید. 

کاری سبز؛ از غذاهای معروف تایلند

کاری سبز هم مانند پدتای، غذایی نسبتا جدید است و البته تازه بودن نسبی این غذای محبوب تایلندی، با توجه به این‌که مواد تشکیل دهنده آن تا زمان استعمار غرب در تایلند موجود نبود، چندان تعجب‌آور نیست. 

کاری سبز که حالا دیگر یک غذای معروف تایلند به حساب می‌آید، با شیر نارگیل، چیلی تازه و خمیر کاری درست می‌شود و یادتان باشد که اگر به تایلند رفتید، خود را از لذت این غذای سنتی خوش‌طعم، محروم نکنید. 

سوسیس ایسان؛ از معروف ترین غذاهای تایلند

این حقیقت که تایلندی‌ها عاشق سوسیس هستند، انکارناپذیر است. می‌توانید هر موقع به تایلند رفتید و از کنار غرفه‌های خیابانی غذا رد شدید، عطر خوش سوسیس‌های تایلندی را که به شیوه خاص تهیه می‌شود، استشمام کنید.

منطقه ایسان، واقع در شمال‌شرقی تایلند، هم از این قاعده مستثنی نیست و نوعی سوسیس به نام سای کروک ایسان از محصولات لذیذ این ناحیه به شمار می‌رود. این سوسیس‌ها که معمولا با گوشت خوک درست می‌شود، یک دوره تخمیر کوتاه چند روزه را پشت سر می‌گذارد که باعث ایجاد یک مزه ترش در آن می‌شود. پس از آن، فرآیند پخت غذا با افزودن برنج پخته‌شده آغاز می‌شود و در برخی از نسخه‌ها، رشته فرنگی نیز به آن افزوده می‌شود. 

گفتنی است هر چه سوسیس‌ها مدت بیشتری تخمیر شود، ترش‌تر می‌شود. این سوسیس‌ها علاوه بر طعم‌دار شدن توسط فعالیت میکروبی، معمولا به همراه چاشنی‌ها و افزودنی‌های دیگری نظیر سیر، سس سویا و فلفل سیاه نیز طعم‌دار می‌شود. در ادامه، سوسیس‌ها کبابی شده و سپس معمولا با کلم خام، زنجبیل خام خرد شده و چیلی تایلندی سرو می شود. 

خائوگی

باز هم منطقه ایسان و یک مدل از غذاهای معروف تایلند که به‌نوبه خود بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی است. جالب است بدانید که اکثر مردم این منطقه شمالی تایلند، یا در خانواده‌ای برنج‌کار بزرگ می‌شوند یا در مزارع برنج کار کرده‌اند؛ بنابراین می‌توانید به‌راحتی به برنج خاص چسبنده‌ای که آن‌ها می‌پزند اعتماد کنید و با سفارش خائو گی، وعده غذایی دلنشینی داشته باشید. اضافه خائو گی خود را می‌توانید بعدا با خیال راحت دوباره گرم کنید و ضمنا خوب است بدانید که این غذا، انرژی بیشتری نسبت به برنج سفید ساده دارد. 

اما درمورد روش طبخ آن مختصرا باید بگوییم که برنج چسبناک را به شکل توپ‌های گرد و یا بیضوی به دور سیخ‌هایی می‌پیچند و آن را کباب می‌کنند. پس از کباب کردن اولیه، گلوله‌های برنج را با پوششی از تخم مرغ، ترکیب می‌کنند. 

کاری ماسامان؛ از معروف ترین غذاهای تایلند

منشا کاری ماسامان که از غذاهای معروف تایلند است، جنوب آسیا و خاورمیانه است و نام آن از کلمه مسلمان گرفته شده است. در تهیه این غذا از بسیاری از ادویه‌های کاری غرب تایلند و زردچوبه، میخک، جوز هندی و دارچین استفاده می‌شود. این غذا معطر و اشتهابرانگیز است و معمولا با مرغ، سیب زمینی و بادام‌زمینی درست می‌شود. با توجه به ریشه اسلامی آن، در تهیه این کاری معمولا از گوشت خوک استفاده نمی‌کنند. 

در ضمن کاری ماسامان اغلب با کاری پانانگ اشتباه گرفته می‌شود؛ زیرا هر دوی این غذاهای معروف تایلند، حاوی بادام زمینی است. موقع سفارش خود حتما به این نکته مهم توجه کنید. خوب است بدانید که خمیر کاری به‌کاررفته در طبخ این دو غذا، آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. ضمنا کاری پانانگ بر پایه چیلی قرمز است، در حالی که ماسامان از خمیر کاری زرد بر پایه زردچوبه طبخ می‌شود. 

تاد مون پلا؛ از غذاهای معروف تایلند

از آن‌جایی که تایلند کشوری ساحلی است، ماهی در بسیاری از غذاهای آن استفاده می‌شود. تاد مون پلا هم یک کیک ماهی تایلندی است که در تمام نقاط تایلند به‌آسانی پیدا می‌شود. این غذا با ماهی سفید سفت و خمیر کاری قرمز درست می‌شود. به بهترین رستوران‌های تایلند بروید و با کیک ماهی که از غذاهای معروف تایلند است، از خود پذیرایی کنید. 

برنج چسبنده انبه

یک غذای اصیل تایلندی و در حقیقت نوع خاصی از برنج، برنج چسبنده انبه است. باید بگوییم برنج چسبنده تقریبا به‌طور کامل حاوی آمیلوپکتین است؛ نشاسته‌ای که با قرار گرفتن در معرض آب داغ، از هم جدا شده و باعث می‌شود دانه برنج، باز و چسبناک شود. 

برنج انبه در واقع یکی از محبوب‌ترین انواع برنج چسبناک و از معروف ترین غذاهای تایلند است و یک دسر ایده‌آل برای برای فصل تابستان تایلند، محسوب می‌شود. در دستور پخت برنج چسبنده انبه معمولی، از شیر نارگیل و دارچین هم استفاده می‌کنند و این خوراک اشتهابرانگیز، تنها در کم‌تر از 45 دقیقه تهیه می‌شود. 

سوپ رشته خشک؛ یک غذای معروف تایلند

فروشندگان غرفه غذاهای خیابانی و یا اکثر رستوران‌های اصیل تایلندی، سوپ رشته‌فرنگی خشک را معمولا در کنار آب‌گوشت سرو می کنند. یک نمونه عالی این غذا، سوپ نودل خشک خرچنگ است. به‌طور کلی برای طبخ این خوراک که از معروف ترین غذاهای تایلند است، نودل‌های تخم‌مرغی با سس سویا غلیظ و چسبناک پوشانده می‌شود و روی آن، حلقه‌ای از گوشت خوک بوداده قرار می‌گیرد. گوشت خرچنگ هم روی نودل‌ها در وسط کاسه ریخته می‌شود. در نهایت این غذا با چیلی تایلندی، لیموترش و بادام‌زمینی خرد شده تزیین می‌شود. 

فاک بونگ

پیشینه جالبی پشت فاک بونگ، انگور معروف تایلندی و از پرکاربردترین سبزیجات مورد استفاده در آشپزی تایلند، وجود دارد؛ فاک بونگ قبلا یک گیاه مزاحم در مزارع برنج بود، اما به مرور زمان، کشاورزانی که در مزارع کار می‌کردند متوجه شدند که شاخه‌های لطیف تاک را می‌توان با برخی وعده‌های غذایی نظیر ماهی کبابی با چاشنی تندش، ترکیب کرد و مزه لذیذی را ساخت. 

بنابراین با گذشت زمان، فاک بونگ از یک مزاحم به یک محصول رایج در طبخ غذاهای تایلندی تبدیل شد! بسیاری از خانواده‌های روستایی تایلندی فاک بونگ را روی قاب‌های بامبو پرورش می‌دهند. هم‌چنین خوب است بدانید که یک غذای سرخ‌کردنی به همین نام، یعنی فاک بونگ، در تایلند تهیه می‌شود که بسیار لذیذ است. سس ماهی، سس صدف، چیلی، سیر و خمیر تخمیر شده سویا از دیگر مواد مورد استفاده در طبخ این میان‌وعده است. البته در صورتی که این غذا با برنج سرو شود، یک وعده غذایی کامل خواهد بود. 

کای جیو؛ از غذاهای معروف تایلند

تنوع غذاهای معروف تایلند تنها به همان مواردی که تا این‌جا گفته شده محدود نمی‌شود؛ اگر عاشق املت هستید هم در تایلند انتخاب‌هایی لذیذ نظیر کای جیو برای سفارش پیش‌رو خواهید داشت. کای جیو یک املت به سبک آشپزی تایلندی است که اغلب در وعده صبحانه سرو می‌شود. 

میوه‌ها، سبزیجات و محصولاتی که رطوبت زیادی دارد، مانند قارچ یا گوجه‌فرنگی، باید به اندازه کافی قبل از ترکیب شدن با هم، بپزد تا این املت که از معروف ترین غذاهای تایلند است را به بهترین شکل ممکن، تهیه کند. همچنین سس‌هایی مانند سس کچاپ هم به عنوان چاشنی در کنار املت قرار می‌گیرد.

خائو سوئی؛ یکی از معروف ترین غذاهای تایلندی

خوب است بدانید که غذاهای شمال تایلند به شدت تحت تاثیر همسایگان آن در غرب و شرق است؛ میانمار و لائوس. خائو سوئی که با مرغ، ترشی خردل، موسیر، لیموترش، گشنیز، روغن چیلی و شکر نخل درست می‌شود، نمونه‌ای از غذاهای کاری شمال تایلند است. خمیر آن از ریشه گشنیز، بادرنجبویه، زردچوبه تازه و برگ های لیمو ترش تهیه می‌شود. این خوراک خوشمزه از معروف ترین غذاهای تایلند است و می‌تواند تجربه جذابی از آشپزی به سبک تایلندی‌ها را در خاطرتان ثبت کند. 

پد کرا پائو مو؛ از غذاهای معروف تایلند

اگر از شما پرسیدند معروف ترین غذاهای تایلند کدام است، پد کرا پائو مو را هم حتما در پاسخ‌تان جا بدهید. پد کرا پائو مو از پد (فری)، کرا پائو (ریحان مقدس تایلندی) و مو (گوشت خوک) تهیه می‌شود و با توجه به آماده‌سازی آسان و طعم دلنشینش، از خاص‌ترین و معروف ترین غذاهای تایلند است. همان‌طور که از نامش پیداست، این خوراک لذیذ تایلندی به‌شدت به طعم بادیان، دارچین و ریحان تایلندی متکی است و با سس ماهی و سس‌های شیرین و سبک سویا سرو می‌شود. 

تام خا گای؛ یکی از معروف ترین غذاهای تایلند

اگر دوست دارید یک سوپ متفاوت را در تایلند امتحان کنید، تام خا گای می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. در تهیه این سوپ که سریع و آسان پخته می‌شود، از مرغ، لیموترش، قارچ و فلفل استفاده می‌شود. بعد از پختن مرغ، شیر نارگیل به همراه مقداری سس ماهی را اضافه می‌کنند، سپس کمی شکر خرما به عنوان شیرینی می‌افزایند تا طعم ترش و نمکی غذا کمی متعادل شود. پس از اتمام پخت، به سوپ آبلیموی تازه، گشنیز و پیازچه اضافه می‌شود. تام خا گای نظر شما را راجع‌به این‌که سوپ غذا نیست، کاملا تغییر خواهد داد.

خائو من گای؛ ساده‌ترین غذای معروف تایلند

خائو من گای یکی دیگر از غذاهای خیابانی محبوب تایلند است. این غذا که ریشه چینی دارد، گاهی مرغ هاینان نیز نامیده می‌شود و البته در تایلند، آن را به عنوان مرغ با برنج چرب می‌شناسند. طبخ این غذا بسیار ساده است؛ ساقه های گشنیز، پاندان و زنجبیل به آب اضافه و پخته می‌شود و آب‌گوشت حاصل، هم برای پختن برنج و هم برای تهیه سوپ کدو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 

خوب است بدانید که برنج چرب به دلیل پختن برنج با چربی مرغ و سیر سرخ شده با روغن کنجد، به این اسم خوانده می‌شود. در مرحله آخر طبخ خائو من گای، به خوراک حاصل، سس سرکه، زنجبیل، سویا، خمیر لوبیا زرد تخمیر شده و چیلی اضافه می‌شود. 

ساته گای؛ یکی از خاص‌ترین و معروف ترین غذاهای تایلند

یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای استاندارد تایلندی، ساته گای است که با تکه‌های مرغ در خامه نارگیل، شیر شیرین غلیظ‌شده، سس ماهی، زردچوبه و شکر با خمیر موسیر، گشنیز، زیره و بادام زمینی تهیه می‌شود. 

یک روش طبخ این مورد از غذاهای معروف تایلند این است که گوشت به سیخ کشیده می‌شود و سیخ‌های پر شده را کباب می‌کنند. گاهی اوقات هنگام پختن، آن‌ها را به خامه نارگیل هم آغشته می‌کنند. سپس سه سیخ را با سس غوطه‌ور و با مقداری سبزی سرو می‌کنند. سس به سبک ساتای، می تواند یک سس شیرین و ترش چیلی و موسیر باشد یا ترکیبی از کره بادام زمینی، چیلی و آب لیموترش که گاهی با عسل شیرین می‌شود. 

سوئا رونگ های؛ غذای معروف تایلند

منشا این غذا که به عنوان ببر گریان نیز شناخته می‌شود، شمال‌شرقی تایلند است. دلیل این نام‌گذاری براساس یک افسانه، این است که این غذا از گوشتی لذیذ تهیه می‌شود و ببر چون نمی‌تواند آن را بخورد، گریه می‌کند. براساس افسانه‌ای دیگر، دلیل این نام‌گذاری این‌طور عنوان شده که فلفل‌های استفاده شده در تهیه این غذا، چشمان ببر را پر از اشک می‌کند. به هرحال، ریشه نام این غذای معروف تایلند هرچه که باشد فرقی نمی‌کند؛ سوئا رونگ های یک غذای پرطرفدار تایلندی است که در شکم‌گردی خود در تایلند، هرگز نباید از قلم بیندازید. 

برای طبخ این غذا از استیک بریسکت که قبل از کباب کردن در شکر و سس سویا یا صدف قرار گرفته است، استفاده می‌شود. پس از کباب کردن و برش دادن گوشت، آشپزها آن را با سس چیلی تمرهندی سرو می‌کنند که شیرینی، ترشی و تندی این خوراک را متعادل‌تر می‌کند. 

یام پلا موک

یک سالاد ماهی بی‌نظیر با عناصر ضروری آشپزی تایلندی؛ سالادی شیرین، شور، ترش و تند! ترکیب این طعم‌ها را می‌توانید تنها با خوردن یک سالاد، یک‌جا تجربه کنید. این سالاد ساده از ماهی مرکب سرخ‌شده یا کبابی و یا آب‌پز، تشکیل شده است. 

پخت سریع باعث می‌شود بافت ماهی مرکب، سفت نشود. پس از پخت، ماهی مرکب با لیمو، سس ماهی، چیلی، سیر و شکر طعم‌دار می شود. کاهو نیز جزئی مهم و ثابت در این سالاد است. پیازچه و خیار هم می‌تواند در سالاد استفاده شود و در برخی از نسخه‌های آشپزی تایلندی، برگ‌های نعناع و گشنیز را هم به این ترکیب خوش‌طعم، اضافه می‌کنند. 

کلام آخر سه کلیک درباره غذاهای معروف تایلند

در این مقاله به 23 تا از غذاهای معروف تایلند پرداختیم و ترکیبات و روش پخت آن‌ها را شرح دادیم. غذاهای اصیل تایلند، اوقاتی خوش را برای شکم‌گردی در این کشور آسیای جنوب‌شرقی برای گردشگران رقم می‌زند و تنوع خوب این خوراک‌های سنتی، می‌تواند برای هر روز اقامت شما در این کشور دیدنی، برنامه‌ای متفاوت تدارک ببیند؛ گوناگونی این غذاها، از انواع برنج گرفته تا سوپ‌ها و سالادهایی خاص، آن‌قدر زیاد است که هیچ ذائقه و سلیقه‌ای را بی‌نصیب نمی‌گذارد.

نظر شما چیست؟ دوست دارید کدام غذای سنتی تایلند را امتحان کنید؟ برای ما بنویسید. 

نظرات کاربران