درکه تهران

گشت‌وگذار در منطقه ییلاقی درکه تهران؛ خاطراتی که نمیمیرند!

 تمام تهران را هم بگردید جایی به باصفایی منطقه‌ کوهستانی درکه تهران‌ پیدا نمی‌کنید. این منطقه با 800 سال قدمت همیشه یکی از انتخاب‌های مردم برای تفریح و گشت‌و‌گذار بوده ‌است. ترکیب رودخانه‌ درکه و آب‌وهوای ییلاقی آن، دقیقا همان چیزی است که مردم شهری به آن نیاز دارند. جایی برای در کردن خستگی‌ها. پس با این مقاله از سایت گردشگری سه کلیک همراه ما باشید تا با منطقه درکه تهران بیشتر آشنا شویم.

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

درکه تهران کجاست؟

درکه تهران

این منطقه‌ کوهستانی و ییلاقی در شمال‌غربی شهر بزرگ تهران واقع شده است. در حقیقت درکه تهران بین دو محله‌ اوین و ولنجک قرار دارد. همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، در منطقه درکه تهران رودخانه‌ای به همین نام وجود دارد. رودخانه‌ درکه را که دنبال کنید، سر از محلات ییلاقی شمیرانات در می‌آورید که آبشار دو قلوی آن بسیار دیدنی است. 

چگونه به درکه برویم؟

 ممکن است برای رفتن به درکه خودروی شخصی را به وسایل نقلیه عمومی ترجیح دهید. اگر به بزرگراه یادگار امام نزدیک هستید، این بزرگراه را تا انتها طی کنید تا به خیابان اوین برسید. بعد از آن پیدا کردن مسیر به سمت منطقه درکه تهران خیلی سخت نخواهد بود. اگر هم می‌خواهید از مسیر دیگری بروید، وارد بزرگراه شهید چمران و خیابان داوودیان شوید تا به درکه برسید. همچنین می‌توانید از طریق خیابان ولیعصر خودتان را به خیابان شریعتی برسانید، بعد از اینکه به میدان تجریش رسیدید مسیر خودتان را به سمت درکه پیدا کنید. ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید، که در مسیر آخر ممکن است به ترافیک بخورید. 

 حالا کسی که وسایل نقلیه عمومی را ترجیح می‌دهد چه کند؟ اول تصمیم بگیرید که می‌خواهید با اتوبوس‌های بی‌آر‌تی به درکه تهران بروید یا با مترو. اگر مترو را انتخاب کردید، خودتان را به ایستگاه مترو میدان تجریش برسانید. وقتی پیاده شدید با تاکسی یا مینی‌بوس ادامه‌ راه را طی کنید تا به درکه‌ خوش آب و هوا برسید. در صورتی که روی یکی از صندلی‌های اتوبوس بی‌آر‌تی به مقصد درکه نشسته‌اید، حواستان باشد که در ایستگاه پارک وی پیاده شوید. مسیر باقی‌مانده را با تاکسی طی کنید و خودتان را به منطقه درکه تهران برسانید.

بهترین زمان برای تفریح در درکه

درکه تهران و بهترین زمان برای گشت و گذار

 از آنجایی که درکه تهران یک منطقه‌ ییلاقی و کوهستانی به حساب می‌آید، قاعدتا زمستان‌های پربرف و سردی خواهد داشت. پس رفتن به درکه آن هم در زمستان چندان منطقی نیست. حتی رفت‌و‌آمد در آن موقع از سال سخت خواهد بود. در بهار که همه جای ایران زیبا و دیدنی است، درکه هم زیبایی‌های خاص خودش را به نمایش می‌گذارد پس بهار و به‌ویژه اردیبهشت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. تابستان هم انتخاب خوبی است اگر وقت آزاد بیشتری دارید. آب‌و‌هوای درکه در سه ماه تابستان بی‌نهایت خوب و لذت‌بخش است.

درکه تهران در خط زمانی

 شنیدن اسم درکه احتمالا کنجکاوی شما را هم برانگیخته ‌است. روایت‌های زیادی درباره‌ اینکه این اسم از کجا آمده وجود دارد. بعضی‌ها معتقداند که درکه از دو بخش تشکیل شده‌است. در واقع در را به معنای دره می‌دانند که وقتی که به آن متصل می‌شود در مجموع معنای دره‌ کوچک می‌دهد. از طرفی در روایتی دیگر می‌گویند که درکه از کلمه‌ درگ می‌آید و بعد کم‌کم درگ به درک و در نهایت به درکه تبدیل شده ‌است. درگ در حقیقت نوعی کفش است که مردم محلی این منطقه می‌پوشیدند تا بتوانند با وجود برف سنگینی که بر زمین نشسته در روستا رفت‌و‌آمد کنند.

 همچنین قدمت درکه به قرن پنجم برمی‌گردد. از آنجایی که در گذشته سادات بسیار زیادی در این منطقه زندگی می‌کردند، به درکه تهران، محله‌ سادات نیز می‌گویند. مزار یکی از نوادگان امام سجاد (ع)، یعنی امامزاده سیدمحمد والی، در روستای درکه قرار گرفته‌ است. همه‌ این‌ها باعث شده است تا مردم این منطقه، علاقه ویژه‌ای نسبت به اهل‌بیت و سادات داشته باشند. این حس ارادت در مداحی‌ها و نوحه‌سرایی‌های مردم درکه نیز به وضوح قابل مشاهده است. 

با کوهنوردی چطورید؟

درکه تهران

دلیل حضور اکثر مردم در منطقه درکه تهران، مسیر کوهنوردی منحصر‌به‌فرد آن است. وقتی که با همراهان و دوستان خود پا در این مسیر می‌گذارید، هر چه جلوتر می‌روید جاذبه قشنگ‌تری از طبیعت برای شما رونمایی می‌شود. این کوهنوردی 15 کیلومتری از میدان درکه شروع خواهد شد و تا رسیدن به قله پناهگاه پلنگچال ادامه خواهد داشت. 

کوهنوردی در این مسیر یک روز وقت شما را خواهد گرفت البته به شرطی که فقط همین مسیر اصلی را طی کنید و کاری به مسیرهای فرعی نداشته باشید. یکی از این مسیرهای فرعی، مسیری است که به جنگل کارا می‌رسد. شاید در ابتدا با دیدن جنگل کارا به جنگل بودن آن شک کنید چون کوچک‌تر از حد انتظارتان خواهد بود ولی این نام‌گذاری علتی دارد زیرا به خاطر درختان پر شاخ‌و‌برگ و مرتفعش به این بخش از درکه جنگل می‌گویند. 

از سوی دیگر، یک پیاده‌روی یک‌ساعته شما را از میدان درکه که نقطه‌ شروع حرکت شما بوده به کافه‌ای می‌رساند به نام کافه عمران. کمی جلوتر تابلویی زردرنگ را می‌بینید که مسیر جنگل را به شما نشان می‌دهد. تمام نیروی خود را جمع کنید چون یک‌ساعت دیگر باید پیاده‌روی کنید تا به جنگل کارا برسید. وقتی به دوراهی رسیدید، جاده سمت چپ را دنبال کنید تا جنگل کارا را پیدا کنید. در ضمن مسیر سمت راست به قله پلنگچال منتهی می‌شود.  

چند نکته مهم برای کوهنوردی در درکه

چند نکته مهم درباره کوهنوردی در منطقه درکه تهران وجود دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. اول از همه، برای اینکه کوهنوردی بی‌خطری را تجربه کنید، باید کفش مناسبی انتخاب کنید. لزومی ندارد که کفش مخصوص کوهنوردی تهیه کنید. پوشیدن یک کفش خوب و مناسب ورزشی کارتان را راه می‌اندارد. در ضمن بالا و پایین رفتن از صخره‌ها و پستی‌وبلندی‌ها به ماموریتی غیرممکن تبدیل خواهد شد اگر باتوم یا عصای کوهنوردی نداشته باشید. حتما در کوله خود جعبه کمک‌های اولیه، سوت، قطب‌نما، کاپشن ساده کوهنوردی و زیرانداز داشته باشید.

رودخانه درکه تهران

درکه تهران و رودخانه معروف آن

از آنجایی که رودخانه درکه در اکثر فصول سال جاری است پس هر وقت که به درکه بروید، می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید. لب رودخانه بنشینید و از زلالی آب رودخانه لذت ببرید. این رودخانه‌ 15 کیلومتری در قسمت شرقی روستای درکه قرار گرفته‌ است. سرچشمه اصلی رودخانه از قله توچال می‌آید که بخشی از رشته کوه البرز محسوب می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم مسیری که این رودخانه طی می‌کند را دنبال کنید زیرا طی مسیر چشمه‌ها، آبشارها و صخره‌های بلندی به چشم می‌خورند که بسیار زیباست. همین مسیر را ادامه دهید تا به قله چین‌کلاغ برسید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید اما تا الان به قله‌ای صعود نکرده‌اید، قله چین‌کلاغ به خاطر ارتفاع نسبتا کم خود، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. در نزدیکی رودخانه درکه، امامزاده سید محمد والی قرار دارد که می‌توانید به آن‌جا هم سری بزنید. 

شکم‌گردی در درکه

 بعد از خستگی از گردش با کمی استراحت و البته غذایی دلچسب، دوباره پرانرژی می‌شوید. اگر برای وعده ناهار یا شام دنبال رستورانی با فضای سنتی هستید که همزمان با خوردن غذا از موسیقی زنده لذت ببرید و با چای هیزمی از شما پذیرایی شود، به رستوران البرز درکه تهران بروید. رستوران البرز در انتهای خیابان شهید موسوی مطلق قرار گرفته ‌است. در این رستوران با منوی متنوع دلی از عزا در می‌آورید.

 باغ رستوران صفا نیز از آن دسته رستوران‌های سطح بالایی است که مزه جوجه و دیزی مخصوصش برای همیشه در ذهن‌تان می‌ماند. منوی باغ رستوران صفا فقط به غذاهای ایرانی محدود نمی‌شود بلکه شما می‌توانید از بین غذاهای فرنگی نیز سفارش دهید. برای دوستداران قهوه که همیشه دلشان یک نوشیدنی گرم می‌خواهد هم یک خبر خوب داریم، می‌توانید به کافه گیل درکه سر بزنید و خودتان را مهمان یک عصرانه لذیذ کنید. فضای قدیمی و نوستالژیک این کافه در کنار نمای رودخانه درکه تهران، خوردن فنجانی قهوه داغ یا چای گرم را دل‌انگیزتر می‌کند.    

دوست دارید به درکه بروید؟

اگر راهی درکه تهران شدید از لحظه‌لحظه‌ حضورتان در یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق تهران لذت ببرید. طوری از روزهای تفریح خود در درکه استفاده کنید که پشیمان به خانه برنگردید. خستگی زندگی شهری را پشت سر بگذارید و انرژی مثبت از طبیعت زیبای این منطقه بگیرید و در نهایت کوهنوردی و رسیدن به قله‌ را تجربه کنید. امیدواریم از گردش در درکه لذت ببرید و از تجربه‌ گردش در این ییلاق زیبا برای ما بنویسید.

نظرات کاربران