مسجد جامع کرمانشاه
31 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

مسجد جامع کرمانشاه؛ از تاریخچه تا معماری فوق العاده

هفدهمین استان ایران و نهمین شهر پرجمعیت ایران، استان کرمانشاه است. این استان که در منطقه مرکزی غرب ایران واقع شده، بزرگترین منطقه کردنشین ایران نیز محسوب می‌شود. شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد و کوه پراو، از شمال‌غربی به کوه طاق ‌بستان و از جنوب به سفید کوه منتهی می‌شود. همچنین این استان، یکی از شاهراه‌های ارتباطی شرق به غرب عتبات عالیت هم به شمار می‌رود. شهر کرمانشاه با مساحتی در حدود 93,389,956 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ‌بر946,651، یک کلان‌شهر با قدمت تاریخی هزاران ساله نیز محسوب می‌شود. این شهر که سال‌ها تمدن را در دل خود به یادگار قرار داده است، یکی از استان‌های زیبایی بوده که همه‌ساله نظر توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می‌کند. یکی از این اماکن جذاب توریستی که در شهر کرمانشاه است، مسجد جامع کرمانشاه نام دارد. اگر شما هم دوست دارید که با این جاذبه توریستی منحصربه‌فرد آشنا شوید، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه مسجد جامع کرمانشاه 

مسجد جامع کرمانشاه یکی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوره زندیه است. بر سردر این بنا یک کتیبه نصب شده که روی این کتیبه یک شعر متعلق‌به شاعری به‌نام شهاب، از شاعران همدوره الله‌قلی‌خان زنگنه حاکم کرمانشاه، نوشته شده است. تاریخی که روی این کتیبه خودنمایی می‌کند، سال ساخت مسجد جامع را نشان می‌دهد که به سال 1196 هجری قمری مصادف با 1781 میلادی است. این مسجد در زمان پادشاهی علی مرادخان زند، به دستور علی‌خان زنگنه، حاکم وقت کرمانشاه ساخته شد. 

البته گاهی، مسجد جامع کرمانشاه به اشتباه مسجد جامع چهل‌ستون نیز می‌نامند. دلیل اشتباه اسمی که گاهی اتفاق می‌افتد؛ این است که بنای قدیمی 45 طاق چشمه داشته که امروزه از آن فقط 25 عدد باقی مانده است و به همین دلیل، به‌اشتباه آن را مسجد چهل‌ستون می‌نامند. در مرمت‌های سال 1370 یک شبستان تازه در ضلع جنوبی مسجد جامع کرمانشاه بازسازی شد، یک سکوی عریض در ضلع شرقی که در خیابان مدرس بود هم تخریب و سکوی جدیدی ساخته‌اند، همچنین دو مناره به نمای مسجد اضافه و نمای خارجی با کاشیکاری و آجرکارها تزیین شد. در سال 1390 تغییرات در نمایی بخش خارجی شبستان ایجاد گردید، همچنین حیاط مسجد که یک شبستان قدیمی است را به شبستان جدید وصل کردند، زمین این حیاط جدید را با سنگ‌فرش پوشاندند و یک سازه فلزی مسقف به آن اضافه شد. آخرین مرمت در سال 1402 روی سقف مسجد جامع کرمانشاه به اتمام رسید.

معماری بنا و بخش‌های مختلف مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه

بنای قدیمی مسجد جامع کرمانشاه از مسجد، مدرسه و حسینیه تشکیل شده بوده که البته در گذر سال‌ها تغییرات بسیاری روی این بنا انجام دادند. یکی از این مرمت‌ها در دوره قاجار، به دستور امیرنظام زنگنه، مسجدی به نام امیری بود که در بمباران‌های سال 1359 ویران شد. آنچه که از بنای قدیمی مسجد جامع کرمانشاه برجای مانده، بخشی از شبستان ستوندار و هشتی ورودی است. اما در حال حاضر شبستان جدید، مربعی به ارتفاع تقریبی 7 متر که پوشش طاق و گنبد آن روی 16 ستون در 4 ردیف ستون 4 تایی قرار دارد. ستون‌های مسجد جامع کرمانشاه چهارگوش در ابعاد یک در یک متر است. روی هر کدام از این ستون‌ها و دیوارهای کناری آن، 25 پوشش گنبدی از نوع چهار بخشی نصب شده است. محراب بنا در زاویه جنوب شرقی قرار گرفته و روبه‌رویش درب ضلع شمالی را نصب کرده‌اند. همچنین در گوشه جنوب غربی بنا، پله‌هایی برای دسترسی به بالاخانه‌ای که گفته می‌شود زمانی قسمتی از مدرسه بوده، ساخته‌اند. همچنین لازم به ذکر است که در اولین قسمت سمت راست ورودی، سه کتیبه متعلق به سال 1200 هجری قمری نصب شده که مربوط به خرید، فروش و موقوفات مسجد روی آن حکاکی کرده‌اند.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

اطلاعات دیگر مسجد جامع کرمانشاه 

این بنا در حال حاضر کاربری مذهبی دارد. در این مسجد کارهایی از قبیل برگزاری نماز‌های واجب مراسمات مذهبی مانند اعتکاف، جلسات قرآن‌خوانی و غیره و مراسمات اهل سنت کرمانشاه را انجام می‌دهند.

آدرس مسجد جامع کرمانشاه:

ایران، استان کرمانشاه، خیابان مدرس یا سپه سابق، نبش جلوخان، نرسیده به خیابان رسید یاسمی یا نواب‌صفی.

 شماره تلفن مسجد جامع کرمانشاه:

021-66059000

کلام آخر  

استان کرمانشاه که هفدهمین استان در کشور ایران است، نهمین کلان‌شهر بزرگ ایران نیز محسوب می‌شود. این استان با پیشینه تاریخی چندین ‌هزار ساله‌‌ای که در دل خود جای داده است، بی‌شک یک مقصد خوب گردشگری نیز خواهد بود. یکی از این بنا‌های تاریخی که ما در این مقاله به تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف آن پرداختیم، مسجد جامع‌ کرمانشاه نام دارد. هدف ما از نگارش این مقاله این بود که اگر روزی گذر شما مخاطب عزیز به این استان بزرگ کردنشین افتاد، بدون نگرانی و سردرگمی به دیدن مسجد جامع کرمانشاه بروید. اگر شما مخاطب عزیز که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید قبلا به این مسجد رفته‌اید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات و پیشنهادات، تجربه‌های خودتان را با ما در میان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران