تنگه چاکاویر قشم
20 اسفند 1401
قشم

تنگه چاکاویر، سیاره‌ای با آب‌های فیروزه‌ای

جزیره قشم، جزیره‌ای است که زمین تمام هنرش را به کار گرفته تا در آنجا چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای را به کمک پدیده‌های طبیعی همچون باران، فرسایش خاک و وزش باد به وجود آورد. امروز در این مقاله قصد داریم یکی از هنرنمایی‌های شگفت‌انگیز طبیعت در جزیره قشم به نام تنگه چاکاویر را به شما معرفی کنیم؛ تنگه‌ای که با دستان طبیعت به مرموزترین و درعین حال زیباترین حالت ممکن تراش خورده‌است و بی‌شک شما را شیفته خود می‌کند.

رزرو تور قشم

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا یک ماجراجویی مجازی در این تنگه اسرارآمیز داشته‌باشیم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

تنگه چاکاویر در کدام قسمت جزیره قشم است؟

اگر مبدأ خود را روستای گوران درنظر بگیرید، چیزی در حدود 4.4 کیلومتر (11 دقیقه) تا تنگه فاصله دارید. باید از جاده گوران به سمت شرق پیش بروید. سپس از طریق گردش به چپ وارد جاده شرکت گاز شوید و بعد از طی یک مسیر مستقیم در این جاده به تنگه چاکاویر قشم می‌رسید. ناگفته نماند که این روستا در فاصله 90 کیلومتری جزیره قشم واقع شده‌است.

راز پیدایش تنگه چاکاویر قشم

تنگه چاکاویر قشم

ورود به تنگه چاکاویر قشم همانند ورود به یک سیاره جدید است؛ سیاره‌ای با حفره‌های متعدد و نامتقارن. فکرش را بکنید که هیچ معماری برای ساخت این تنگه، نقشه‌ای از پیش تعیین‌شده نکشیده و تمام جزئیات موجود در آن به دست پدیده‌های طبیعی شکل گرفته‌است. 

تنگه چاکاویر مثل بسیاری از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم، در ابتدا فقط یک صخره و زمین سخت بوده که جاری شدن آب و وزش باد در طی سال‌های متمادی باعث ساییدگی سنگ‌های آن و پیداش اشکال گوناگون شده‌است. به همین دلیل این تنگه یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است. همانطور که می‌دانید، ژئوپارک به مکانی اطلاق می‌شود که علم زمین‌شناختی در پیدایش جاذبه‌های آن تأثیر به‌سزایی داشته‌است.

منظورمان از اشکال، دایره‌های کج و معوج با قطرهایی متفاوت است. شاید با خود بگویید چرا در هر قسمت از این تنگه، دایره‌ها به یک شکل و اندازه‌اند؟ در پاسخ باید بگوییم که همه سنگ‌های صخره، مقاومت یکسانی در برابر پدیده‌های فرسایشی ندارند؛ به همین علت، آب باران به شکل‌های مختلفی آن‌ها را تراش داده‌است.

حوضچه ها؛ بخش اسرارآمیز!

صحبت از آب باران شد، خوب است اشاره‌ای کنیم به یکی از سحرآمیزترین بخش‌های این تنگه، یعنی حوضچه‌های کف آن. در فصل‌هایی از سال که باران می‌بارد، این حوضچه‌ها پر می‌شوند از آب؛ به طوری که وقتی به آن نگاه می‌کنید، آبی زلال و شفافی را می‌بیند که به رنگ فیروزه‌ای و گاها سبز درآمده‌است. این صحنه آنقدر تماشایی است که دوست دارید روی یکی از صخره‌های صیقل‌خورده بنشینید، صدای پرندگان را بشنوید و درحالی که پاهایتان را بالای این حوضچه‌ها تکان می‌دهید، به درخشش نور آفتاب روی آب سبزآبی شفاف خیره شوید تا آرامش موجود در سکوت آنجا وجودتان را پر کند.

این تنگه علاوه بر مناظر زیبایی که دارد، یک برکت آسمانی برای مردم محلی نیز به حساب می‌آید. آب حوضچه‌های چاکاویر برای مصارف بومیان کاربردهای زیادی دارد.

تا اینجا از زیبایی‌های این تنگه گفتیم، بد نیست به نکته مهمی درباره سختی مسیر عبور آنجا نیز اشاره کنیم. تنگه چاکاویر قشم، مسیری صخره‌ای دارد؛ به طوری که هنگام عبور از آن ممکن است پایتان داخل حفره‌ها و شیارهایش سر بخورد. به همین دلیل حتما با یک راهنمای آگاه به مسیر وارد این تنگه شوید تا بهترین و هموارترین مسیر را برای عبور به شما پیشنهاد بدهد. شما تا یک جایی می‌توانید در مسیر تنگه پیش بروید، بعد از آن به دلیل صعب‌العبور بودن و ارتفاع زیاد صخره‌ها عبورکردن ممکن نیست.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تنگه چاکاویر قشم

سد گوران در نزدیکی تنگه چاکاویر قشم

سد گوران

این سد که در روستای گوران واقع شده‌است، فاصله‌اش تا تنگه چاکاویر، 5.2 کیلومتر (13 دقیقه) است. این سد علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منبع آب شیرین منطقه است، با قایق‌ها و لنج‌هایی که در آنجا رفت‌وآمد می‌کنند چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. سد گوران در سال 1379 به ثبت ملی رسید.

جنگل حرا

هرچه از زیبایی این جنگل شناور بگوییم کم گفته‌ایم. می‌گوییم شناور، چون درختان حرا هنگام بالا آمدن آب دریا به زیر آب فرو می‌روند. هنگام جزر نیز درختان سر از آب بیرون می‌آورند و با ریشه‌های درهم‌تنیده هوایی‌شان جلوه‌ای خیره‌کننده به فضای جنگل می‌بخشند. این جاذبه زیبا در فاصله 18 کیلومتر (22 دقیقه‌ای) از تنگه چاکاویر قشم قرار دارد.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه شاید در ظاهر شبیه به تنگه چاکاویر باشد اما مسیر عبور از آن راحت‌تر است. این تنگه همانطور که از اسمش پیدا است، چهار چاه آب را در خودش جای داده‌است که در تأمین آب شیرین بومیان منطقه نقش مهمی دارد. صخره‌ها در دو طرف چاهکوه به گونه‌ای قرار دارند که هرچه در مسیر آن‌ها پیش می‌روید، به هم نزدیک‌تر می‌شوند تا جایی که آسمان از روزنه‌های کوچکی قابل مشاهده است. فاصله چاهکوه تا تنگه چاکاویر قشم 7.2 کیلومتر (13 دقیقه‌) است.

چه زمانی برای بازدید از تنگه چاکاویر قشم مناسب است؟

فصل تابستان در قشم که دورتادورش را آب فراگرفته‌، فصل عرق‌ریزان است. دمای هوا و رطوبت در این فصل بسیار بالا است و ممکن است شما را کلافه کند. البته از آنجایی که باران‌های موسمی در فصل تابستان مهمان این جزیره می‌شوند، حوضچه‌های چاکاویر از آب پر می‌شوند و چشم‌انداز فیروزه‌ای را ایجاد می‌کنند. حرف از باران شد، باید اشاره‌ای هم بکنیم به تأثیری که روی سنگ‌های تنگه می‌گذارد. از آنجایی که باران باعث لیز شدن صخره‌ها می‌شود، حتما قبل از رفتن از راهنماها مشورت بگیرید که مسیر برایتان سخت نباشد.

اگر به دنبال فصلی هستید که هوا دلچسب باشد و خنکای نسیم روی صورتتان بنشیند، بهتر است فصل‌های پاییز، زمستان و دوماه ابتدایی بهار را برای بازدید از تنگه چاکاویر قشم انتخاب کنید. البته در فصل‌های بارانی مانند زمستان نیز حوضچه‌ها از آب پر می‌شوند.

نکات مهم برای بازدید از تنگه چاکاویر قشم

تنگه چاکاویر قشم
  • همانطور که گفتیم، مسیر تنگه چاکاویر قشم به دلیل صخره‌ها و حفره‌هایی که دارد سخت است و برای رفتن به آنجا حتما باید کفش مناسب بپوشید.
  • شما با ماشین نمی‌توانید تا تنگه بروید. بلکه باید حوصله کنید و نیم ساعت را تا رسیدن به چاکاویر قدم بزنید.
  • از آنجایی که روستای گوران در نزدیکی تنگه چاکاویر قرار دارد، می‌توانید ساعاتی را نیز به گشت‌وگزار در این روستا و موزه لنج‌سازی و دریانوردی بگذرانید.
  •  به دلیل فاصله 90 کیلومتری تنگه چاکاویر از قشم، دسترسی به هتل‌های جزیره کمی سخت است. یا می‌توانید شب را در اقامتگاه‌هایی که در روستای گوران وجود دارد بگذرانید، یا بعد از بازدید از تنگه به هتلتان در قشم برگردید. ناگفته نماند که سایت سه‌کلیک امکانی را برای راحتی شما فراهم آورده تا تنها با مراجعه به بخش هتل و جستجوی تاریخ مدنظرتان هتل خود را رزرو نمایید.

کلام پایانی

در این مقاله شما را با یکی دیگر از زیبایی‌های خلقت به نام تنگه چاکاویر قشم آشنا کردیم. تنگه‌ای که به دست پدیده‌های فرسایشی به وجود آمده‌است و ذهن شما را برای حدس اشکال هندسی عجیب خود قلقلک می‌دهد. چاه‌های فیروزه‌ای آبی که در کف چاکاویر وجود دارد، شما را افسون می‌کند. فقط باید هنگام عبور از تنگه نهایت دقت و مراقبت را به کار بگیرید که پایتان روی صخره‌های صیقلی آنجا لیز نخورد و آسیبی به شما وارد نشود.

اگر در سفرتان به جزیره قشم، گشتی هم در تنگه چاکاویر زدید، مشتاقیم که تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

همین حالا بلیط هواپیما قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران