چابهار در پاییز
9 اردیبهشت 1402
چابهار

چابهار در پاییز؛ از گورستان جن تا غارهای تیس!

شهر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران است. چابهار به عنوان یک شهر بندری در جنوب ایران یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق جنوبی کشور است و در هر چهار فصل آب‌وهوایی بهاری  دارد. هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن مناظر طبیعی و جاذبه‌های چابهار به این نقطه سفر می‌کنند. علاوه بر این چابهار به دلیل ارتباط با آب‌های آزاد از نظر تجاری یکی از مهمترین بنادر ایران به شمار می‌رود و از این جهت بسیار پررونق است و تاجران بسیاری به آن رفت و آمد دارند. چابهار در پاییز به دلیل آب‌و‌هوای فوق‌العاده و بهاری‌اش میزبان گردشگران زیادی است که برای دیدن بعضی جاذبه‌های این شهر ساحلی کوچک صف می‌کشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شهر چابهار در پاییز آشنا کنیم و بعضی جاذبه‌های دیدنی آن را به شما معرفی کنیم.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

گردش در روستاهای چابهار در پاییز

روستای باهوکلات

روستای باهوکلات

پاییز در چابهار بهترین فصل برای گشتن در روستاهای اطراف شهر است. یکی از روستاهای دیدنی که در سفر به چابهار در پاییز حتما باید ببینید روستای باهوکلات از توابع شهرستان چابهار است که حدود 25 هزار نفر جمعیت دارد.  اگر از آن دسته افرادی هستید که به خزندگان و تمساح‌ها و زندگی آنها علاقه دارید حتما از سفر به این روستا شگفت‌زده می‌شوید. این روستا میزبان آخرین باقیمانده از نسل دایناسورهاست. تمساح بومی این منطقه گاندو نام دارد و بین مردم روستا و منطقه‌ی چابهار جایگاه ویژه‌ای دارد و این مردم تمام تلاش خود را برای حفظ زیستگاه طبیعی این جانوارن می‌کنند. اگر به این روستا رفتید در اطراف آن می‌توانید گونه‌های دیگر مثل گوزن کوهی، شغال، عقاب شاهی و هوبره را ببینید.

سفر به چابهار در پاییز و گردش در روستای تیس

در سفر به چابهار در پاییز 5 کیلومتر از شهر دور شوید و به سمت غرب بروید تا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران را ببینید. روستای تیس در زمان هخامنشیان از بندرهای مهم خاورمیانه بود، یعنی قدمت آن تقریبا به 2500 سال پیش برمی‌گردد. یکی از زیبایی‌های این روستا رودخانه‌ی لاوری است که از وسط آن می‌گذرد و چشم‌انداز زیبایی به آن بخشیده است. به سمت شرق روستا که می‌روید خلیج چابهار را می‌بینید و بر روی تپه‌ای نزدیک به خلیج قلعه‌ی پرتغالی‌ها را سر برافراشته است که قدمت آن به دوران سلجوقی برمی‌گردد. قلعه‌ی پیروز گت نیز در این روستا قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های این روستای دیدنی مسجد جامع تیس است که قدمتی 1250 ساله دارد.

گردش در طبیعت زیبای چابهار در پاییز

بازدید از غارهای تیس چابهار در پاییز

فصل پاییز در چابهار بهترین فرصت برای گشت‌و‌گذار در دیدنی‌های اطراف شهر است. یکی از این مناطق دیدنی روستای باستانی تیس در 9 کیلومتری شمال غربی چابهار است. در این روستا چند غار قدیمی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. به گفته‌ی بومیان شهر این غارها در واقع پرستشگاه‌ و محل ذبح قربانی بوده‌اند. این مجموعه در واقع سه غار مجزا دارد. در غار اول که نسبت به دوتای دیگر کمی کوچکتر است که آرامگاه گچی تاریخی ساخته شده است. این آرامگاه بین مردم منطقه به بان مسیتی معروف است. نام امروزی این غارها نیز ریشه در نام این آرامگاه دارد که به مرور زمان تغییر کرده و به تیس تبدیل شده است.

بر روی دیواره‌های این غار نقش‌ها و خطوطی به زبان هندی دیده می‌شود که به رنگ بنفش و قرمز هستند. غار دوم حدود 7 متر دورتر از غار اول قرار دارد و حدود 80 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. انتهای این غار در حال حاضر کاملا بسته است و به گفته‌ی بومیان منطقه در گذشته به غار سوم راه داشته است. غار سوم از دو غار اول 50 متر فاصله دارد و دهانه‌ی آن حدود 20 متر است. اگر از محیط‌های تاریک و بسته واهمه ندارید و دوست دارید کمی چاشنی ماجراجویی به سفر خود اضافه کنید حتما در سفر به چابهار در پاییز از این غارهای تاریخی دیدن کنید.

پاییز در چابهار و تماشای خلیج زیبای گواتر

خلیج زیبای گواتر

فصل پاییز در چابهار بهتر زمان برای تفریح در سواحل شهر است. خلیج گواتر یکی از این سواحل زیبا و دیدنی است. خلیج گواتر در واقع نقطه‌ی صفر مرزی ایران و پاکستان قرار دارد و از این خلیج می‌توانید خاک پاکستان را ببینید. این خلیج کوچک در منطقه‌ی ساحلی مکران در دریای عمان قرار دارد و از نظر جغرافیایی انتهایی‌ترین نقطه در جنوب شرقی ایران به شمار می‌رود. این خلیج تا خاک پاکستان با قایق تنها نیم ساعت فاصله دارد. خلیج گواتر از نظر سیاسی و جغرافیایی منطقه‌ای حساس به شمار می‌رود و برای کمپینگ و رفت و آمد در ساحل باید با ماموران گارد ساحلی هماهنگ کنید.

چیزی که این خلیج را از دیگر مناطق ساحلی چابهار متمایز می‌کند صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی آن است، در این مناطق جریان آب دریا پس از برخورد با صخره‌ها امواجی به ارتفاع 5 متر تولید می‌کند. فواره‌های طبیعی که در اثر عبور شدید آب از حفره‌های کوچک زیر صخره‌ها بوجود می‌آیند را می‌توانید در این منطقه ببیند. این خلیج در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد و به همین دلیل هر سال در حدود 40 گونه از پرندگان مهاجر به این منطقه می‌آیند. طبیعت زیبا و گونه‌های جانوری متنوع این منطقه یکی از جاذبه‌های دیدنی چابهار در پاییز است که نباید آن را از دست بدهید.

چابهار در پاییز و گردش در منطقه‌ی محافظت شده‌ی گاندو باهوکلات

گاندو گونه‌ای تمساح پوزه کوتاه است و زیستگاه این حیوان رودخانه‌ی باهوکلات در 90 کیلومتری شرق شهر چابهار است. در این منطقه برکه‌هایی وجود دارد که گروه‌های چندتایی گاندوها در هر کدام زندگی می‌کنند. اگر به حیات وحش و تماشای این خزندگان باقیمانده از دوران ژوراسیک علاقه دارید حتما در سفر به چابهار در پاییز به باهوکلات بروید و این حیوانات را از نزدیک ببینید. برای دیدن این تمساح‌ها باید به سمت رودخانه‌های کاجو و سرباز بروید. هنگام گشت‌وگذار در این منطقه احتمالا سنجاب‌ها، شغال‌های وحشی، روباه و سیاه‌گوش هم می‌بینید. به یاد داشته باشید که گاندوها حیوانات وحشی هستند و هرگز به آنها نزدیک نشوید. 

ساحل صخره‌ای چابهار در پاییز

این ساحل صخره‌ای یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به چابهار در پاییز حتما باید از نزدیک ببینید. مناظر فوق‌العاده‌ی این ساحل نفسگیر است و گردشگری نیست که در سفر به چابهار سری به این ساحل نزند. ساحل صخره‌ای چابهار در حاشیه‌‌ی دریای عمان قرار دارد و وقتی آب به شدت به صخره‌ها برخورد می‌کند می‌توانید فواره‌های طبیعی که از دل صخره‌ها بیرون می‌زند را ببینید. برخورد آب با صخره‌ها و فواره‌های طبیعی، دریای آبی که تا چشم کار می‌کند ادامه دارد و حرکت خرچنگ‌ها بین شن‌ها تنها بخشی از زیبایی‌های ساحل صخره‌ای چابهار در پاییز هستند. این سواحل بدون شک یکی از دیدنی‌ترین مناظری هستند که در فصل پاییز در چابهار می‌بینید. 

گشت‌وگذار در ساحل بریسِ چابهار در پاییز

ساحل بریسِ چابهار

ساحل بریس در واقع بخشی از سواحل مکران در کرانه‌ی دریای عمان است. بسیاری از صیادان محلی از این ساحل به عنوان بندر استفاده می‌کنند. این ساحل برای صید انواع ماهی و شاه‌میگو و همچنین لنگر انداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای مناسبی است. این بندر در نقطه‌ی صفر مرزی قرار دارد و اگر در سفر خود به چابهار در پاییز تصمیم گرفتید از این ساحل بازدید کنید حتما مراقب باشید این صخره‌های مرجانی ارتفاع زیادی دارند و در بعضی نقاط محکم نیستند سعی کنید خیلی به لبه‌ی صخره‌ها نزدیک نشوید. در فصل پاییز در چابهار زمانی که دریا مواج است پدیده‌ی فواره‌های طبیعی را می‌توانید در این ساحل از نزدیک ببیند.

خلیج پزم

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی چابهار در پاییز خلیج پزم است. این خلیج شباهت زیادی به خلیج گواتر دارد. طاق صخره‌ای این خلیج به شکل خارق‌العاده‌ای زیباست و مشابه آن را در هیچ یک از خلیج‌های خطه‌ی جنوب نخواهید دید. این خلیج یکی از زیباترین مناظر طبیعی جنوب ایران را دارد که در فصل پاییز در چابهار می‌توانید از نزدیک ببینید و بهترین عکس‌ها را در این مناظر ثبت کنید. این خلیج از نظر استراتژیک اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل یک پادگان نظامی در نزدیکی آن احداث شده است. این پادگان در واقع بزرگترین پایگاه هوایی خاورمیانه است.

بهترین اماکن دیدنی چابهار در پاییز

گورستان جن تیس

بهتر نیست در سفر به چابهار در پاییز کمی هم ترس و هیجان را تجربه کنیم؟ با ما همراه باشید تا سری به گورستان جن تیس بزنیم. این گورستان در روستای تیس نزدیک به چابهار قرار دارد. قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و حتی در بعضی کتاب‌های تاریخی در زمان حمله‌ی اسکندر به ایران به این روستا اشاره شده است. اما چیزی که در این روستا بیش از همه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند گورستان مرموزی است که قدمت آن را بیش از 2500 سال تخمین زده‌اند. چیزی که در این گورستان نظر را جلب می‌کند ابعاد سنگ قبرهاست.

سنگ‌ قبرهای این گورستان بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه هستند و همین موضوع بازار داستان‌های ماورایی و ترسناک را گرم می‌کند. مردم روستا عقیده دارند که این گورها متعلق به جن‌هاست و باور دارند که جن‌ها شب‌ها برای ملاقات با مردگان خود به این گورستان می‌روند و عزاداری می‌کنند. بعضی مردم هم می‌گویند که شب‌ها صدای گریه و زاری می‌شنوند. اگر به ماجراجویی و دیدن مناطق مرموز علاقه دارید در بازدید از چابهار در پاییز حتما سری به این روستا بزنید و از دیدن سنگ قبرهای دومتری این گورستان شگفت‌زده شوید.

بازدید از باغ گیاه‌شناسی چابهار در پاییز

باغ گیاه‌شناسی چابهار در پاییز

یکی دیگر از دیدنی‌های چابهار در پاییز باغ گیاه‌شناسی است. این باغ در روستای تیس قرار دارد و به همین نام نیز شناخته می‌شود. در این باغ حدود 4000 هزار گونه‌ی گیاهی بومی و غیربومی نگهداری می‌شوند. بعضی از این گونه‌ها بسیار کمیاب و در معرض انقراض هستند. این باغ در سال 1340 و در زمان پهلوی افتتاح شد. بسیاری از گیاهان این مجموعه در این سال‌ها به خوبی رشد کرده‌اند. قدمت درختان و گیاهان این باغ باعث شده تبدیل به زیستگاه بعضی گونه‌های جانوری شود. در بازدید از این باغ اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید سنجاب‌ها، طوطی‌ها و مرغ‌های مینا را ببینید. فصل معتدل و بهاری پاییز در چابهار فرصت مناسبی برای گردش در فضاهای سرسبز است پس حتما به این باغ زیبا سر بزنید.

گردش در دکه بازار چابهار در پاییز

گشت‌وگذار در بازارهای محلی بخش جدانشدنی مسافرت است. اگر به گردش در بازارهای محلی علاقه دارید حتما به دکه بازار سر بزنید. این بازار سنتی قدیمی‌ترین بازار چابهار است و در بین مردم بومی به بی‌بی بازار هم معروف است. اگر در سفر به چابهار در پاییز قصد خرید سوغاتی دارید دکه بازار بهترین مقصد برای شماست. فروشنده‌های خوش برخورد با روی باز کالاهای متنوعی به استقبال گردشگران می‌آیند. در این بازار می‌توانید به خیاط‌خانه‌ای قدیمی لباس محلی منطقه را سفارش دهید و به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید. بخشی از این بازار مخصوص هنر حناکاری است و چند تن از دختران و زنان محلی با ذوق و سلیقه طرح‌های حنا را روی دست گردشگران می‌کشند.

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی چابهار در پاییز قلعه‌ی پرتغالی‌هاست. این قلعه از زمان نفود پرتغالی‌ها به جنوب ایران باقی مانده است. قلعه‌ی پرتغالی‌ها در روستای تیس در 5 کیلومتری چابهار قرار دارد. بعضی می‌گویند این قلعه نزدیک به 2000 سال قدمت دارد. این قلعه دو برج دیدبانی دارد که بخش زیادی از آنها تخریب شده است. در گوشه‌ و کنار این قلعه بقایای چندین توپ جنگی نیز دیده می‌شود. اگر با گردش در بازمانده‌های تاریخی علاقه دارید در سفر به چابهار در پاییز بازدید از این قلعه‌ی تاریخی را در فهرست برنامه‌های خود بگنجانید.

بازدید از قلعه‌ی پیروز گت در سفر به چابهار در پاییز

قلعه‌ی پیروز گت

قلعه‌ی پیروز گت در روستای تیس و در 5 کیلومتری شهر چابهار قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان و اشکانیان می‌رسد. با اینکه سال‌های زیادی از عمر این قلعه می‌گذرد اما دیوارهای آهکی آن هنوز پا برجا باقی مانده‌اند. این دیوارها نزدیک به 4 متر طول دارند و ارتفاع آنها به 12 متر می‌رسد. همین موضوع این قلعه را به دژی غیرقابل نفوذ در برابر حمله‌ی دشمن تبدیل کرده است. در حال حاضر تنها چیزی که از قلعه‌ی پیروز گت باقی مانده دیوارهای آن است و بناهای داخلی کاملا تخریب شده‌اند. به علاقمندان به تاریخ باستانی ایران پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به چابهار در پاییز حتما از این قلعه بازدید کنند.

کلام پایانی

شهر چابهار را می‌توان نگین درخشان استان سیستان و بلوچستان به شمار آورد. این شهر ساحلی زیبا با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار هر ساله در فصل پاییز میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. در این مقاله‌ی کوتاه و خواندنی سعی کردیم بخشی از این جاذبه‌های فوق‌العاده دیدنی و جذاب را به شما معرفی کنیم تا به کمک این راهنما بتوانید سفر خوبی به چابهار در پاییز داشته باشید.

نظرات کاربران