فرودگاه چابهار

اطلاعات کامل درباره فرودگاه چابهار | پلی بین زمان قدیم و دوران جدید

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و یکی از زیباترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که با داشتن جاذبه‌های دیدنی منحصربه‌فرد میزبان گردشگران و مسافران بسیاری در تمام فصول سال است. به‌علاوه موقعیت استراتژیک و منحصربه‌فرد بندر چابهار به عنوان قلب تجاری سواحل مکران باعث شده این شهر جزء مناطق آزاد تجاری کشور نیز به شمار رود. چابهار در یک موقعیت مناسب راهبری و در یک چهارراه جهانی قرار گرفته و با وجود داشتن بندر و متصل بودن به آب‌های آزاد اقیانوس هند نزدیک‌ترین مسیر آبی را به کشورهای همسایه فراهم می‌کند. به همین منظور در این بندر به دلیل رفت‌وآمد کشتی‌ها اسکله‌هایی با عمق زیاد جهت پهلوگیری کشتی‌ها ایجاد شده‌اند. اما علی‌رغم تجهیزات بندری مجهز و پیشرفته، این شهر فاقد زیرساخت‌های اساسی ازجمله فرودگاه، خطوط ریلی و جاده ترانزیتی است و در حال حاضر کلیه سفرهای هوایی به این شهر از طریق فرودگاه چابهار واقع در شهرستان کنارک انجام می‌گیرد.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

با توجه به اهمیت چابهار روزانه پروازهای داخلی و خارجی زیادی از این شهر و از طریق فرودگاه صورت می‌گیرد. اگر شما هم قصد سفر هوایی به چابهار را دارید لازم است کمی بیشتر درباره این فرودگاه بدانید. پس با ما تا آخر این مقاله از سه کلیلک همراه باشید که قصد داریم به طور کامل فرودگاه چابهار را برایتان معرفی کنیم. 

معرفی فرودگاه چابهار

فرودگاه چابهار

شهرهایی که در حاشیه دریا قرار دارند به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی و دیدنی  فراوان، گزینه‌های منحصربه‌فردی برای سفر به شمار می‌روند. به خصوص اگر این شهرها در مناطق آزاد ایران قرار داشته و با کشورهای دیگر همسایه باشند که ارزش سفر دوچندان می‌شود. چابهار نیز یکی از شهرهای ساحلی جنوب ایران است که در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. این شهر با داشتن جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر روزانه پذیرای پروازهای داخلی و خارجی بسیاری است. مبدا و مقصد این پروازها نیز  فرودگاه چابهار است. 

فرودگاه زیبای چابهار در شهرستان کنارک واقع شده است و با بندر چابهار تنها 50 کیلومتر فاصله دارد؛ به همین دلیل این فرودگاه با نام فرودگاه چابهار شناخته می‌شود. مسافرانی که قصد سفر به چابهار را دارند باید ابتدا به کنارک بروند و از آن‌جا راهی چابهار شوند. 

تاریخچه فرودگاه چابهار

هر منطقه و مکانی برای خود تاریخچه‌ای دارد، این فرودگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاریخچه این فرودگاه به دهه 50 برمی‌گردد که با هدف نظامی توسط آمریکایی ها ساخته شده است. علی رغم اینکه این فرودگاه از وسعت آن‌چنانی برخوردار نیست؛ اما به دلیل نقش توریستی،  موقعیت استراتژیک و اهمیت راهبردی و اقتصادی بندر چابهار  سالانه گردشگران، تاجران و سرمایه‌گذاران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند به همین دلیل این فرودگاه به یکی از پر رفت‌وآمدترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران تبدیل شده است. علاوه‌بر این نبود راه‌آهن و عدم امکان سفر ریلی به چابهار نیز از دیگر دلایلی است که باعث افزایش اهمیت فرودگاه چابهار شده است. 

پایانه‌ها و امکانات رفاهی فرودگاه چابهار

فرودگاه چابهار

فرودگاه کوچک؛ اما بین‌المللی چابهار دارای دو باند به طول 3785 و 2743 متر است که عرض این باندها به 45 متر می‌رسد. با توجه به این پهنای باند هوایپماهای بزرگی مثل ایرباس 380 نیز امکان نشست و برخاست در این فرودگاه را دارند.

ماهانه 100 پرواز از این فرودگاه انجام می‌گیرد که برای پروازهای داخلی و خارجی دو پایانه جداگانه در نظر گرفته شده است. بخش گیت خروجی، بخش بسته‌بندی بار، بخش اشیای گمشده، بخش چک این (Check-in) جهت بررسی پاسپورت و مدارک و همچنین برخورداری از باندهایی برای انجام پروازهای شبانه نیز از دیگر امکانات فرودگاه چابهار به شمار می‌رود.

با این حال به دلیل وسعت کم و کمبود تجهیزات و امکانات، این فرودگاه توانایی خدمات‌رسانی در این منطقه مهم را ندارد. به همین منظور قرار است به زودی فرودگاه بین‌المللی و مستقل برای بندر چابهار احداث شود. 

مقاصد پروازی و شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه چابهار 

فرودگاه چابهار هرچند که دارای امکانات و وسعت زیادی نیست؛ اما دست کمی نیز از فرودگاه‌های بزرگ ندارد و یک فرودگاه بین‌المللی به شمار می‌رود. در حال حاضر 12 شرکت هواپیمایی در فرودگاه چابهار در حال فعالیت هستند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به هواپیمایی کاسپین، ایران ایر، زاگرس، آسمان، تابان، معراج، پارس ایر و غیره اشاره کرد. این شرکت‌های هواپیمایی هر ماه پروازهای خروجی و ورودی متعددی به این فرودگاه انجام می‌دهند که بیشتر آن‌ها پروازهای داخلی هستند. 

پروازهای داخلی: پروازهای داخلی چابهار از مبدا چابهار به مقصد فرودگاه‌های شهید دستغیب شیراز، شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه ایرانشهر سیستان و بلوچستان، فرودگاه بندرعباس و زاهدان انجام می‌گیرد. در آینده نیز قرار است پروازهای مستقیمی به دیگر شهرهای داخلی کشور ازجمله تبریز، زاهدان، ارومیه، یزد، اصفهان و بیرجند صورت بگیرد.  

پروازهای خارجی: پروازهای بین‌المللی و خارجی چابهار نیز در حال حاضر به دو شهر مسقط واقع در کشور عمان و شهر دبی واقع در کشورت امارات انجام می‌گیرد. با توجه به طرح احداث فرودگاه مستقل و جدید در چابهار قرار است در آینده مقاصد فرودگاهی به شهرهای کابل در افغانستان و کراچی در پاکستان نیز به لیست پروازهای خارجی چابهار اضافه شوند. 

فاصله تهران تا چابهار

Distance from Tehran to Chabahar

فاصله تهران تا چابهار 1451 کیلومتر است. در طول این مسیر شما باید از شهرهای مختلفی ازجمله کرمان و اصفهان عبور کنید. برای پیمودن این مسیر طولانی باید حدود 19 ساعت رانندگی کنید. از این رو برای سفر به چابهار یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها، سفر هوایی است. سفر با هوایپما از فرودگاه مهرآباد تهران تا فرودگاه کنارک نیز حدودا 2 ساعت طول می‌کشد.

جاذبه‌های دیدنی چابهار

سفر کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در زندگی همه انسان‌ها است و ایران نیز به دلیل چهار فصل بودن گزینه‌های متعددی برای سفر در هر موقعی از سال دارد. بیشتر مردم با رسیدن  فصل تابستان به دنبال مناطق خنک و بی‌نظیری برای فرار از گرما می‌گردند؛ اما به همان اندازه که نواحی شمالی کشور به دلیل آب‌وهوای سرد برای سفر در نیمه اول سال مقاصد خوبی به شمار می‌روند، در فصول سرد سال برای سفر چندان مناسب نیستند. در عوض آب‌وهوای گرم و دلچسب نواحی جنوبی کشور مقاصد خوبی برای سفر در نیمه دوم سال خواهند بود.

یکی از این نواحی جنوبی، بندر زیبا و دیدنی چابهار است. این شهر ساحلی زیبا در منطقه آزاد تجاری و در کرانه اقیانوس هند واقع شده است. همین موقعیت جغرافیایی سبب شده تا چابهار هم از نظر تجاری و اقتصادی و هم ازنظر گردشگری از پتانسیل‌های فراوانی برخوردار باشد. ازجمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری چابهار:

  • کوه‌های مینیاتوری
  • جنگل حرا
  • دریاچه صورتی رنگ پیلاژ
  • ساحل شبتاب
  • پلاژ ساحلی تیس
  • چشمه گل افشان بندر تنگ
  • غارهای بان مسیتی
  • بندر گواتر

هتل‌های نزدیک فرودگاه چابهار

هتل 4 ستاره لاله

علی رغم اینکه از فرودگاه کنارک تا بندر چابهار فاصله چندانی وجود ندارد؛ اما برخی از مسافران ترجیح می‌دهند در نزدیکی فرودگاه اقامتگاه یا هتل رزرو کنند تا به محض خارج از شدن از فرودگاه در زمان کمتری به محل اقامتگاه خود برسند. خوشبختانه در چابهار و در نزدیکی فرودگاه، هتل‌های باکیفیت و مطلوبی ساخته شده‌اند. بااین‌حال، در نظر داشته باشید که هیچ یک از این هتل‌ها 5 ستاره نیستند. در عوض هتل‌های 4 ستاره و 3 ستاره متعددی در این شهر وجود دارند که با داشتن امکانات بسیار خوب خدمات منحصربه‌فردی به مسافران ارائه می‌دهند. ازجمله این هتل‌ها عبارتند از:

  • هتل 4 ستاره لاله
  • هتل 4 ستاره  لیپار
  • هتل 4 ستاره فردوس
  • هتل 3 ستاره آذین
  • هتل 3 ستاره ونوس

اطلاعات فرودگاه چابهار

نوع فرودگاه: همگانی- نظامی

آدرس: ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، فرودگاه چابهار کنارک

تلفن تماس: 7-2221456 (0545)

کدپستی: 9971646573

نمابر: 2221574

سخن آخر

چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی و همچنین داشتن جاذبه‌های دیدنی فراوان به یکی از قطب‌های گردشگری و تجاری در ایران تبدیل شده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران و گردشگران بسیاری چابهار را به عنوان مقاصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اما باتوجه به مسیر دسترسی طولانی به این شهر بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند به صورت هوایی به چابهار سفر کنند. اگر شما هم قصد سفر هوایی به این شهر جنوبی را دارید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به مقصد چابهار از سایت سه کلیلک سفرتان را به این بندر زیبا آغاز کنید. 

نظرات کاربران