Titou Gorge

دریاچه جوشان دومینیکا؛ دومین دریاچه بزرگِ آتشفشانی جهان

دریاچه جوشان، در پارک ملی Morne Trois Pitons قرار دارد. این دریاچه، دومین دریاچه فومارول در جهان است. فومارول به این معنی که شکاف‌هایی در نزدیکی آتشفشان‌ها وجود دارد که از طریق آنان گازها خارج می‌شود. دریاچه جوشان دومینیکا که با عرض 63 متر و عمق ناشناخته، توسط ابرهای بخار چرخان احاطه شده است، شبیه دیگ آب خاکستری مایل به آبی‌ست که توسط پوشش متخلخل زمین، آب آن گرم شده و به نقطه جوش می‌رسد.

پاسپورت دومینیکا

دمای آب در لبه‌های دریاچه بین 82 تا 91.5 درجه سانتی‌گراد متغیر است، اما درجه حرارت مرکز دریاچه که آب در آن‌جا می‌جوشد، دشوار است. هرازگاهی نوساناتی در سطح آب دریاچه وجود دارد که احتمالا به‌دلیل اختلالات گازی‌ست؛ در نتیجه این اختلالات، آب دریاچه جوش آمده و بالا می‌آید. دریاچه جوشان با چشم‌اندازهای خیره‌کننده، همسایگی با جزیره مارتینیک، زمین‌های آتشفشانی، موجودات کوچولو، مارمولک‌ها و چند گونه از حشرات از جا‌های دیدنی دومینیکا به شمار می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را برای رسیدن به این دریاچه همراهی کنیم.

اولین مشاهدات ثبت‌شده از دریاچه جوشان، در سال 1870، توسط آقای Watt و دکتر Nicholls، دو انگلیسی که در آن زمان در دومینیکا مشغول به کار بودند، صورت گرفت. بعد از آن، در سال 1875، آقای H. Prestoe گیاه‌شناس و دکتر Nicholls ماموریت یافتند تا این پدیده طبیعی را بررسی کنند. آن‌ها دمای آب را اندازه‌گیری کردند و دریافتند که آب لبه‌های دریاچه بین 82 تا 91.5 درجه سانتیگراد حرارت دارد، اما نتوانستند دما را در مرکز جایی که دریاچه دائما در حال جوشیدن است، اندازه‌گیری کنند. 

همین حالا برای پاسپورت دومینیکا اقدام کنید!

چگونه به دریاچه جوشان دومینیکا برسیم؟

از تنگه Titou تا رودخانه Breakfast

Titou Gorge

نقطه شروع رسیدن به دریاچه جوشان دومینیکا، تنگه Titou است. این تنگه، 515 متر از سطح زمین فاصله دارد. شما از این تنگه شروع به حرکت می‌کنید و در طی مسیر، با یک یا دو ناحیه‌ای روبه‌رو می‌شوید که از آن‌جا امکان نگاه کردن به پایین دره وجود دارد. این مسیر، گل‌آلودترین مسیر ممکن است. شما از میان گل‌ولای به‌سمت رودخانه Breakfast می‌آیید و از مناظر رودخانه لذت می‌برید. بعد از آن، در این ایستگاه توقف و استراحت کرده و صبحانه میل می‌کنید؛ بعد از آن، بلافاصله برای یک‌ساعت پیاده‌روی در سربالایی آماده می‌شوید. فراموش نکنید که قمقمه‌تان را از آب رودخانه پر کنید؛ چرا که رودخانه Breakfast آخرین مکانی‌ست که آب آشامیدنی تمیز دارد. مدت‌زمان این پیاده‌روی، حدودا یک‌ساعت خواهد بود.

از رودخانه Breakfast به بالای Valley of Desolation

بعد از صعود به رودخانه Breakfast، تا ارتفاع 762 متری به‌شدت سربالایی‌ست. پس از آن نیز، یک ایستگاه استراحت در امتداد خط‌‌‌الراس به‌سمت بالا وجود دارد. شما از آن‌جا می‌توانید مناظر پانورامای زیبایی را مشاهده کنید. حدود 20 دقیقه بعد به‌سمت بالای Valley of Desolation می‌رسید و همان‌طور که از خط‌‌الراس پایین می‌آیید، در سمت چپ خود، در فاصله‌ای دور، می‌توانید اولین چشم‌اندازها و بخاری که از دریاچه جوشان دومینیکا برمی‌خیزد را ببینید. مدت‌زمان این پیاده‌روی، حدودا یک‌ساعت خواهد بود.

از بالای Valley of Desolation به دریاچه جوشان 

Valley of Desolation

بعد از 15 دقیقه پیاده‌روی از دره Desolation، شما به دریاچه جوشان دومینیکا خواهید رسید. در طی این مسیر، شما با رنگ‌های مختلف، پوشش گیاهی فومارول و آب‌های گرم و تسکین‌دهنده روبه‌رو می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم پاهایتان را برای مدت‌زمان زیادی در آب گرم نگذارید؛ چرا که باید برای 15 دقیقه پیاده‌روی سخت آماده باشید؛ بنابراین نباید ماهیچه‌هایتان را زیادی نرم کنید.

دریاچه

بالاخره بعد از حدود 3 ساعت به دریاچه جوشان دومینیکا می‌رسیم. این دریاچه، مانند دیگ آب خاکستری‌رنگ متمایل به آبی‌ست که در ابری از بخار احاطه شده است. این دریاچه، حدودا 63 متر عرض دارد و اطلاعاتی از عمق فعلی آن در دسترس نیست. کنار دریاچه نیز، مخلوطی از خاک رس، سنگ پا و سنگ‌های کوچک وجود دارد. اعتقاد بر این است که دریاچه در واقع یک فومارول زیر آب است. فومارول به این معنی که شکاف‌هایی در نزدیکی آتشفشان‌ها باز شده که از طریق آنان، گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، سولفور دی‌اکسید، هیدروژن کلراید و هیدروژن سولفید خارج می‌شود. از طرفی، آب‌های حاصل از بارندگی از تپه‌ها و نهرهای کوچک به حوض‌چه‌های طبیعی دریاچه جوشان دومینیکا می‌ریزد، سپس آب از طریق پوشش متخلخل زمین  گرم شده و به نقطه جوش می‌رسد.

چند نکته برای پیاده‌روی در مسیر

Valley of Desolation

باید کوهنورد حرفه‌ای باشید: از آن‌جایی که مسیر رسیدن به دریاچه جوشان دومینیکا، مستلزم گذر از پله‌های گل‌آلود، سطوح شیب‌دار، سنگ‌های لغزنده، پرش از روی تخته‌سنگ‌ها و موارد این‌چنینی خواهد بود، باید یک کوهنورد حرفه‌ای باشید تا بتوانید از این مسیرها عبور کنید.

با راهنمای محلی بروید: برای آگاهی به خطرات و آسیب‌های مسیر، بهتر است که با یک راهنمای محلی همراه شوید. برای پیدا کردن آن‌ها کافی‌ست به هتل‌های جزیره بروید و سراغ راهنماها را از آنان بگیرید؛ چرا که هتل‌های دومینیکا، به‌علت برگزاری تورهای گردشگری، ارتباط گسترده‌ای با راهنماها دارند. بعد از رسیدن به دریاچه جوشان دومینیکا و بازگشت از آن، فراموش نکنید که مبلغی را هم به‌عنوان انعام به راهنماها تقدیم کنید.

مدت‌زمان پیاده‌روی در طول مسیر متفاوت است: مسافت مسیر پیاده‌روی رفت‌و‌برگشت، حدودا 7 کیلومتر است. درست است که 7 کیلومتر رقم زیادی نیست و انتظار می‌رود که خیلی زود به مقصد برسید، اما با وجود سنگ‌های لغزنده، گل‌ولای و مسیر صعب‌العبور، مسیر رسیدن به دریاچه جوشان دومینیکا 6 تا 8ساعته طی می‌شود؛ خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید.

صبح زود حرکت کنید: پیاده‌روی را به بعد از ساعت 10 صبح موکول نکنید؛ چرا که حدود ساعت 6 عصر به آن‌جا خواهید رسید. ساعت 6 عصر آفتاب غروب می‌کند و جنگل تاریک می‌شود؛ بنابراین هیچ‌چیزی از منظره نخواهید دید. در ثانی، رفت‌وآمد دشوار و سرعت حرکتتان در تاریکی نیز کاهش می‌یابد.

لباس‌های شیک نپوشید: از آن‌جایی که مسیر رسیدن به دریاچه گل‌آلود است، احتمال گِلی‌شدن شما وجود دارد؛ بنابراین بهتر است که کفش‌های سفیدرنگ و یا لباس‌های شیک خود را نپوشید و از لباس‌ها و کفش‌های قدیمی‌تر و راحتی خود استفاده کنید.

Valley of Desolation

لوازم موردنیاز را همراه خود ببرید: طی مسیر پیاده‌روی طولانی، مطمئنن هم خسته خواهید شد، هم گرسنه؛ بنابراین همراه بردن قمقمه آب و خوراکی‌ را فراموش نکنید. علاوه بر آن، اگر در روزهای آفتابی قصد رفتن به دریاچه جوشان دومینیکا را دارید، عینک آفتابی، کلاه، دستکش و کرم ضدآفتاب فراموشتان نشود.

طلا و جواهر‌تان را نپوشید: گوگرد موجود در صخره‌های دریاچه، منجر به کدرشدن طلا، نقره و جواهرات شما می‌شود؛ بنابراین پیش از شروع مسیر پیاده‌روی آن‌ها را از گردن و گوش خود خارج کنید.

در آخر

دریاچه جوشان دومینیکا، یکی از جاهای دیدنی این کشور به حساب می‌آید. این دریاچه، دومین دریاچه فومارول جهان است که عرض آن به 63 متر می‌رسد. مرکز این دریاچه همواره در حال جوشیدن است و از سوراخ‌های زمین آن، بخار گازها خارج می‌شود. ما در این مقاله به شما مسیرهای پیاده‌روی تا رسیدن به مقصد را نشان دادیم؛ کافی‌ست یک کوهنورد حرفه‌ای باشید، یک راهنمای محلی اختیار کنید و همراه با او به این مقصد دیدنی بروید.

نظرات کاربران