Barış Manço House Museum

درباره خانه باریش مانچو؛ موسیقی‌دان اهل استانبول

خانه باریش مانچو، محل زندگی باریش مانچو موسیقی‌دان اهل استانبول بوده‌است که گوشه‌به‌گوشه آن تمامی جزئیات زندگی و هنر او را به نمایش درمی‌آورد. خانه باریش مانچو در حال حاضر به موزه تبدیل شده و درهای خود را به روی مردم گشوده‌است. ما در ابتدای این مقاله شما را با باریش مانچو و زندگی هنری او، شامل قطعه‌های موسیقی‌اش، آشنا می‌کنیم و سپس درباره موزه باریش مانچو استانبول، دسترسی به این مکان و بلیط ورودی آن صحبت خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تور ارزان استانبول

بلیط چارتری استانبول با سه کلیک خوبه!

باریش مانچو کیست؟

باریش مانچو

باریش مانچو، فرزند اسماعیل هاکی مانچو، در 2 ژانویه 1943 چشم به جهان گشود. در 3 سالگی پدرومادرش از یکدیگر جدا شدند و او دوران کودکی خود را نزد پدرش گذراند. این هنرمند اولین کنسرت زندگی موسیقیایی‌اش را در سالن کنفرانس دبیرستان گالاتاسرای برگزار کرد. او 15 ساله بود که پدرش را از دست داد. باریس مانچو پس از این واقعه دبیرستان گالاتاسرای را ترک کرد و به دبیرستان شیشلی تراکی رفت و اولین  قطعه موسیقی خود را در سال 1962 منتشر کرد.

یک‌سال بعد از این آلبوم، این استاد هنرمند به سراغ برادر بزرگترش، ساواش مانچو، در بلژیک رفت و در آکادمی هنرهای زیبای بلژیک ثبت‌نام کرد. مانچو در مدرسه، نقاشی، گرافیک و طراحی داخلی خواند و به عنوان نگهبان شب و پیشخدمت مشغول‌ به کار شد. این هنرمند که در 12 ژانویه 1965 در پاریس المپیا کنسرت kaygisizlar را با گروه cufflinks برگزار کرد و در سال 1967 رهبری faut guner  و alanson را برعهده گرفت.

رکورد طلایی!

باریش مانچو در واکنش به modasina tepki، آهنگ‌های فولکلور «kizilciklar oldu mu?»، «derule» و «kirpiklerin ok ok eyle» را در سبک‌های راکن رول و توئیست خواند. مانسو و گروهش تحت تاثیر جنبش موسیقی سیکدلیک با آهنگ «گریه نکن» به موفقیت دست یافتند و پس از آلبومی که برنده جایزه رکورد طلایی شد، باریش مانچو و کایگیسیزلار راهی فرانسه شدند. این آلبوم برای مدت طولانی منتشر نشد؛ اگرچه رکورد زد. سرانجام باریش مانچو در سال 1970 به ترکیه برگشت. قطعه daglar daglar، در سال 1970 نقطه عطفی در کارنامه کاری باریش مانچو به حساب می‌آمد؛ به‌طوری‌که توانست جایزه پلاتینیوم را کسب کند.

بلیط هواپیما استانبول

این آلبوم با همراهی guneyd orhon _یکی از نوازندگان مشهور آن دوره_ 700 هزار نسخه فروش داشت. باریش مانچو مدتی هم با مغول‌ها کار می‌کرد، در همین حین، در جریان تور آناتولی اتوبوس، مورد حمله واقع شد، اما هیچ‌کس آسیبی ندید. او علاوه بر آهنگ‌های فراموش‌نشدنی «gul pemb»، «ali yazar veli bozar» و «alla beni pulla beni»، آلبومی با نام «donence» نیز دارد.

نخستین مسافر تلویزیون ترکیه

مانسو علاوه بر مسیر تازه‌ای که در دنیای موسیقی گشود، با شعرهای خود سهم مهمی در زندگی فرهنگی مردم گذاشت. این هنرمند که نام خود را در آخرین بیت بسیاری از ترانه‌هایش می‌آورد، ارزش‌های فراموش شده را در آثارش یادآور شد؛ از جمله آن‌ها مسائل اجتماعی و خانواده را می‌توان برشمرد. باریش مانچو در سال 1979 با لاله چاگلار ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های دوگوکان مانکو  و باتیکان مانکو شد. باریش مانچو می‌گوید هرگز اجازه نمی‌دهد که کودک درونش بمیرد. او در فیلم «baba bizi eversene» که توسط oksal pekmezoglu، کارگردان فیلم، در سال 1975 ساخته شد نقش اول را بازی کرد. این هنرمند که به عنوان «نخستین مسافر تلویزیون ترکیه» معرفی می‌شود، علاوه بر این‌که شاعری دارای اعشار نو است، نزدیک به 800 هزار کیلومتر را در 140 منطقه، در 5 قاره جهان پیموده‌است. 

باریش مانچو سرانجام در ساعت 23:30 دقیقه 1 فوریه 1999 در اثر افت ناگهانی فشار از خانه به بیمارستان منتقل شد. او در بخش جراحی قفسه سینه و قلب بستری شد. سرانجام باریش مانچو پس از 40 سال زندگی هنری، ساخت 200 قطعه موسیقی و کسب جوایز ملی و بین‌المللی، در سن 56 سالگی، درگذشت.

تا این‌جای مطلب با باریش مانچو، این هنرمند دوست‌داشتنی و زندگی‌نامه او آشنا شده‌ایم، حالا وقت آن رسیده که به سراغ معرفی خانه او برویم؛ خانه‌ باریش مانچو که در حال حاضر به موزه تبدیل شده‌است. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

رزرو هتل استانبول

تور استانبول را همین حالا رزرو کن!

درباره خانه باریش مانچو چه می‌دانید؟

Barış Manço House Museum

خانه هنرمند مشهور، باریش مانچو، که با آثار فراموش‌نشدنی خود از سال 7 تا 70 مورد علاقه میلیون‌ها نفر قرار گرفت، سال‌ها است که به عنوان موزه باریش مانچو درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشوده‌ است. باریش مانچو که با آهنگ‌های به‌یاد‌ماندنی مانند «Daglar Daglar»، «Gulpembe»، « Domates Biber Patlıcan»، «Kara Sevda»، «Donence» و «Hal Hal» و برنامه‌های آموزشی و تلویزیونی بدیع خود برای کودکان مانند «پسری که مرد خواهد شد» جایگاه بسیار ویژه‌ای در قلب کودکان دارد، اثری درخشان از خود در موسیقی ترکیه به جا گذاشت و توجه همه را برانگیخت. باریش مانچو در این خانه به تولید آثارش می‌پرداخت؛ ازهمین‌رو این خانه جزئیات زیادی را درباره زندگی او فاش می‌کند.

Museums in Istanbul پیشنهاد 3 کلیک
بازدید 41 از موزه های استانبول: سفری هیجان‌انگیز به دل تاریخ ترکیه

خانه باریش مانچو کجا است؟ 

خانه باریش مانچو که هر ساله درهای خود را به روی هزاران بازدیدکننده می‌گشاید، در منطقه Kadıkoy استانبول واقع شده‌است. این خانه در منطقه مودا، که باریش مانچو سال‌ها با همسر و دو پسرش در آن زندگی می کردند، قرار دارد؛ به همین دلیل به آن «باریش مانچو 81300 مودا» می‌گویند. اگر در سمت آناتولی هستید، به خانه باریش مانچو که نامی درخشان در موسیقی ترکی و جهانی دارد بروید.

این خانه چه زمانی به موزه تبدیل شد؟

Barış Manço House Museum

خانه باریش مانچو استانبول، که مانچو با همسر و فرزندانش تا سال 1999 در آن زندگی می‌کردند، در سال 2010 به موزه تبدیل شد. مبنای این امر، گفته‌ این هنرمند خوش‌آوازه بود: «آخرین باری که نام یک نفر از بین می‌رود، او مرده است». این ساختمان که معماری سبک ویکتوریایی قرن نوزدهم را نشان می‌دهد، در سال 1895 توسط یک انگلیسی به نام دکتر داوسون ساخته شد. خانه تاریخی باریش مانچو به عنوان محل زندگی Afife Pelin Hanım’ın که نوه زهتو پاشا بود، نیز شناخته می‌شود.

خانه باریش مانچو که از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است، در نتیجه تلاش‌های پرزحمت شهرداری کادیکوی به همراه همسر باریش مانچو، لاله مانچو، پسرانش دوگوکان و باتیکان، به موزه‌ای مملو از خاطرات او تبدیل شده‌است. به‌محض این‌که اولین قدم را در موزه باریش مانچو بردارید، مدل‌های گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان را خواهید دید که از آهنگ معروف Tomato Pepper Eggplant الهام گرفته شده‌اند. علاوه بر آن، یادداشت‌هایی که عزیزان باریش مانچو در روز مرگش نوشته‌اند در ورودی عمارت دیده می‌شود. 

جزئیات بیشتر!

برجسته‌ترین جزئیات در طبقه همکف موزه باریش مانچو استانبول، جایی که اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و رختکن قرار دارد وجود دارد؛ از جمله پیانوی بزرگ «Steinway B210»  که باریش مانچو از اتریش خریده؛ علاوه بر آن، درست در کنار این پیانوی گران‌بها، مجسمه‌ای از باریش مانچو با امضای مجسمه‌ساز آن یعنی Murat Daskın وجود دارد. اشیای شیشه‌ای، تابلوهای نقاشی از سراسر جهان، ست‌های مبلمان عتیقه، لباس‌های صحنه و به‌ویژه چکمه‌های معروف مانچو که در موزیک ویدیوی آهنگ «مهمت آقا با چکمه‌های زرد» پوشیده بود، مورد توجه بازدیدکنندگان موزه باریش مانچو قرار گرفته‌است. این موزه، بازدیدکنندگان را به سفری بی‌نهایت نوستالژیک دعوت می‌کند. در طبقه دوم موزه، جایی که جوایز و مدال‌های این هنرمند مشهور موسیقی به نمایش گذاشته می‌شود، بخشی ویژه کودکان به نام «پسری که مرد خواهد شد» وجود دارد. از طرفی دو باغی که به آن‌ها ییلاق و زمستان می‌گویند جلب توجه می‌کند.

هزینه ورودی و ساعت بازدید از این موزه در سال 2023 چقدر است؟ 

اگر قصد رفتن به موزه باریش مانچو استانبول را دارید و بزرگسال هستید، 0.5 دلار و اگر دانش‌آموز هستید باید 0.2 دلار پرداخت کنید. این موزه همه‌روزه، به جز تعطیلات مذهبی و دوشنبه‌ها، به روی عموم گشوده‌است. شما می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 16 از خانه باریش مانچو دیدن کنید.

چگونه به موزه باریش مانچو برویم؟ 

Barış Manço House Museum

دسترسی به موزه که در سمت آناتولی استانبول واقع شده‌، از نقاط مختلف استانبول و با استفاده از خط مترو امکان‌پذیر است. شما می‌توانید در ایستگاه Sogutlucesme پیاده شوید و پس از طی مسافت کوتاهی به موزه باریش مانچو در Kadıkoy Moda برسید. اگر می‌خواهید از سمت اروپایی استانبول بروید، با استفاده از کشتی به‌راحتی از Kadıkoy به موزه باریش مانچو بروید. 

رزرو هتل های 3 ستاره استانبول با سه کلیک!

در آخر

خانه باریش مانچو علاوه بر این‌که در گذشته محل زندگی باریش مانچو و خانواده‌اش بوده، محل تولید ترک‌های موسیقی او نیز بوده‌است. پس از مرگ باریش مانچو، زن و دو پسرش تصمیم می‌گیرند که به حرف او عمل کنند و نام او را زنده نگه‌ دارند؛ ازهمین‌رو این خانه را به موزه تبدیل می‌کنند. در این موزه تمامی آثار، لباس‌ها و حتی مجسمه این هنرمند نامی موجود است. پیشنهاد می‌کنیم به این موزه بروید و از این جاذبه دیدنی استانبول دیدن کنید. اما پیش از رفتن به خانه باریش مانچو، قطعه‌های موسیقی این هنرمند را گوش بدهید.

سوالات متداول

خانه باریش مانچو کجا واقع شده است؟

خانه باریش مانچو در منطقه مودا، کادیکوی استانبول قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین و فرهنگی‌ترین بخش‌های شهر.

خانه باریش مانچو چه نوع موزه‌ای است؟

این مکان، که به صورت خانه موزه درآمده، به زندگی و دستاوردهای باریش مانچو، خواننده مشهور و دوست‌داشتنی ترک، اختصاص داده شده است. این موزه شامل اشیاء شخصی، لباس‌های صحنه و آلبوم‌های او است.

آیا برای ورود به خانه باریش مانچو هزینه‌ای دریافت می‌شود؟

بله، برای ورود به این خانه موزه هزینه‌ای دریافت می‌شود. اطلاعات دقیق‌تر در مورد هزینه‌ها را می‌توان از وب‌سایت رسمی یا تماس با موزه به دست آورد.

چرا بازدید از خانه باریش مانچو توصیه می‌شود؟

بازدید از این خانه برای طرفداران باریش مانچو و علاقه‌مندان به موسیقی ترکی معاصر بسیار جذاب است، زیرا فرصتی برای دیدن نزدیک زندگی شخصی و حرفه‌ای این هنرمند محبوب فراهم می‌کند.

نظرات کاربران