مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس؛ زمزمه های نور در بیت های سنگی

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس که به اسم مسجد دلگشا نیز در بین اهالی شناخته شده است، در استان هرمزگان واقع شده است و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای گردشگری، مذهبی و کهن این استان به شمار می‌رود.

بندرعباس، وسیع‌ترین بندر ایران و مرکز استان هرمزگان، همواره یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی بوده است.

بلیط هواپیما لحظه آخری را با سه کلیک رزرو کن!

پیشینه شهر بندری بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

سپاهیان شاه عباس در سال ۱۶۲۲، به رهبری فرمانده ایرانی به نام «امام قل خان»، پرتغالی‌های متجاوز را در جنوب کشور شکست دادند و به افتخار این پیروزی و بیرون راندن آنها از خاک کشور، «گمبرون» به «بندرعباس» تغییر نام داد.

بندرعباس موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی را در تنگه باریک هرمز به خود اختصاص داده است. این شهر تاریخی، مساجدی با قدمت کهن بسیاری را با معماری چشم‌نواز و باشکوه در دل خود جای داده است که مسجد دلگشا بندرعباس یک مورد از آنهاست.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس، در گوشه‌ای از بلوار طالقانی (ساحلی) شهر بندرعباس قرار دارد و با توجه به اسم آن، به مردم اهل سنت، تعلق دارد. این مسجد تاریخی هر ساله میزبان گردشگران خارجی و داخلی بسیاری بوده است.

این مسجد به علت نزدیک بودن به حرم امام‌زاده شاه محمد تقی، با نام مسجد امام‌زاده نیز شهرت یافته است. منظره رو به دریا مسجد جامع اهل سنت بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است. ظرفیت مسجد دلگشا بندرعباس ۶ هزار نفر است و در آن هر جمعه، مراسم نماز جمعه اهل سنت برگزار می‌شود. همچنین مراسم مولود خوانی پیامبر گرامی اسلام نیز جزوه برنامه‌های اجرایی در مسجد جامع اهل سنت بندرعباس است که برگزار می‌شود. حتما به هنگام سفر به استان هرمزگان و همینطور شهر بندرعباس فرصت بازدید از مساجد تاریخی دلگشا را به هیچ وجه از دست ندهید.

چرا باید از مسجد جامع اهل سنت بندرعباس بازدید کنیم؟

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس، قدیمی‌ترین مسجد استان هرمزگان است و معماری زیبا و چشم‌نواز این مسجد توجه توریست‌ها و گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند.

مسجد دلگشا بندرعباس در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ۱۵۹۹ به ثبت رسیده است.

تاریخچه مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس دارای پیشینه بسیار طولانی بوده و قدمتی در حدود ۲۶۴ ساله دارد. حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی خیری بود که این مسجد را بنا کرد. پس از آن نیز این مسجد بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. بازسازی مسجد تاریخی جامع اهل سنت در سال ۱۳۸۴ شمسی آغاز و در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید و توسط حاج عبدالله رستمانی افتتاح شد.

معماری مسجد دلگشا بندرعباس

مساجد بندرعباس همواره با معماری منحصربه‌فرد و اصیل ایرانی اسلامی شناخته می‌شوند. مساحت مسجد جامع اهل سنت بندرعباس چیزی به مانند ۴۹۰۰ متر مربع دارد و همچنین دارای ۲۰ در بزرگ دارد.

هنر کاشی کاری محراب مسجد جامع بندرعباس تصویری بسیار زیبا و چشم‌نواز را به تصویر می‌کشد. این بنای تاریخی خارق‌العاده، از ایوان‌های دارای ستون، شبستان، یک مناره، دوطبقه و 12 ستون ساختمان، تشکیل شده است. ستون قدیمی شامل چندین ستون با تزیینات گچی بوده و مشابه مساجد دژگان و گله داری است.

به هنگام انجام تعمیرات، پایه ستون‌ها با سنگ نما پوشیده شده و بخش شبستان مسجد دلگشا، تنها قسمتی است که مورد بازسازی قرار نگرفته و هیچ گونه تغییراتی در آن رخ نداده است. 

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مسجد دلگشا

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

بازدید از این جاذبه گردشگری و تاریخی استان هرمزگان، رایگان بوده و حدود ۱-۲ ساعت مدت زمان پیشنهادی به منظور گردش و بازدید از آن است.

مسیرهای دسترسی به مسجد دلگشا بندرعباس

برای رسیدن به مسجد دلگشا بندرعباس، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی و همینطور خودروی شخصی استفاده کنید. شما برای رسیدن به این مسجد، کافی است، پس از رسیدن به شهر به سمت بلوار ساحلی حرکت کنید، پس از آن به خیابان مسجد جامع رفته، بعد از رسیدن به سه راهی دلگشا مسجد جامع اهل سنت بندرعباس را خواهید دید.

بهترین زمان سفر به بندر عباس

همانطور که می‌دانید، آب و هوای بندرعباس بسیار گرم است. حداکثر دما در تابستان‌های این شهر می‌تواند به ۴۹ درجه سانتی گراد نیز برسد؛ در حالی که در زمستان حداقل دمای شهر بندرعباس به ۵ درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.

با این تفاسیر بهترین زمان سفر به بندرعباس، ماه‌های آذر تا فروردین است که دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد در آن، متغیر بوده است و رطوبت و گرمای شدید شما را آزار نخواهد داد. بنابراین برای تجربه سفری آسان، ماه‌هایی از سال که هوا معتدل و سرد است، اقدام کنید.

سخن پایانی

مسجد جامع اهل ‌سنت بندرعباس که با نام مسجد جامع دلگشا نیز شهرت دارد، یکی از بهترین اماکن گردشگری و تاریخی این شهر است که در بلوار ساحلی طالقانی بندر عباس، با منظره‌ای رو به دریا میزبان گردشگران و مسافران است.

نظرات کاربران