مسجد ناصری بندرعباس؛ بازگشت به ریشه های نور

مسجد ناصری بندرعباس از اماکن گردشگری مذهبی واقع در بندرعباس است. این شهر به‌عنوان مرکز استان هرمزگان – به‌سبب قرارگیری در ساحل زیبا و دیدنی خلیج‌ فارس- دیدنی‌ها و زیبایی‌های فراوانی را به خود اختصاص داده است. 

شهر زیبای بندرعباس مرکز استان هرمزگان و از مشهورترین شهرهای کشور به‌شمار می‌رود؛ باید اشاره کنیم که بزرگترین بنادر تجاری بین المللی ایران در این شهر قرار دارند. شهر شگفت‌انگیز و جذاب بندرعباس نمادهای سنت و مدرنیته را در کنار هم جای داده‌است! از سازه‌های تاریخی دوران مختلف تا مراکز تجاری شیک امروزی، بندرعباس را به یکی از کم‌نظیرترین مقاصد گردشگری تبدیل‌ کرده‌اند.

در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک به معرفی مسجد ناصری بندرعباس می‌پردازیم و نکات جالب پیرامون آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید:

بلیط هواپیما لحظه آخری را با سه کلیک رزرو کن

بندرعباس؛ میعادگاه جاذبه‌های دیدنی

مسجد ناصری بندرعباس

 مردم خونگرم بندرعباس و دریای آبی و شفاف خلیج ‌فارس، می‌تواند شما را ترغیب کند که به منظور گردش و مسافرت به این شهر بندری بروید. اگر قصد سفر به شهر بندرعباس را داشتید، حتما مسجد ناصری بندرعباس را در لیست مقاصد گشت‌وگذار خود قرار دهید؛ این مسجد کهن جنوب کشور یکی از نقاط دیدنی و جذاب استان هرمزگان به حساب می‌آید که در بخش مرکزی این شهر نیز واقع شده است. مسجد ناصری بندرعباس در سال ۱۳۰۴ شمسی توسط فردی به نام «علی حیدرآبادی» ساخته‌ شده است.

معماری مسجد ناصری بندرعباس

در سبک بنایِ این مسجد کهن جنوب کشور، معماری سنتی و اصیل جنوب ایران به چشم می‌خورد که در طراحی و همینطور ساخت سقف آن از چوب مخصوصی به نام صندل استفاده ‌شده است. گردشگران در ابتدای بازدید از مسجد ناصری بندرعباس، دو طاق کاشی‌کاری شده با دیوارهای آجری به چشم می‌خورد که معماران زبردست و خوش‌ذوق آن روزگاران به شکل هندسی تاق را تزئین کرده‌اند.

در میان کاشی‌های این مسجد کهن و زیبا، گچ‌بری‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی به کار رفته است که بیانگر ذوق هنرمندان این دیار است که گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را مجاب به بازدید از آن می‌کنند.

در کنار این نقشه‌نگاری منحصربه‌فرد، از نقش‌های برجسته‌ و هندی که مرکز آن به شکل یک گل است، نمی‌توان غافل شد؛ چراکه بر روی این نقوش دیدنی و خارق‌العاده، آیات قرآنی به چشم می‌خورد که دورتادور آن را به زیبایی هرچه تمام، محصور کرده‌اند.

جاذبه‌های اطراف مسجد ناصری

جاذبه های اطراف مسجد ناصری بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی: این بنای تاریخی و شگفت‌‌انگیز در شهر بندر عباس در مجاورت اسکله قدیمی شهر قراردارد. بد نیست بدانید که عمارت کلاه‌ فرنگی ۳ قرن قدمت دارد و لقب قدیمی‌ترین سازه‌ بندر عباس را به‌دوش می‌کشد. این بنا به سبک معماری اروپایی ساخته شده‌است و در لیست آثار ملی ایران هم قراردارد.

امامزاده شاه محمدتقی بندرعباس: بنای تاریخی و مذهبی امامزاده شاه محمد تقی یکی از مراکز دیدنی و زیارتی شهر بندرعباس است. نسب امامزاده شاه محمد تقی به یکی از فرزندان امام موسی‌بن‌جعفر (ع) می‌رسد که سال ۴۰۲ هجری قمری در این شهر به‌ خاک سپرده شده‌است. باید اشاره کنیم که در ابتدا این امامزاده یک بقعه بود و با گذشت زمان به‌شکل زیارتگاه درآمد.

معبد هندوهای بندرعباس: این بنا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شهر بندرعباس است که در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در دوران زمامداری محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم بندرعباس، ساخته‌شد. هزینه ساخت‌و‌ساز معبد هندوهای بندرعباس از محل ذخیره پول و هدایای هندوها، توسط تجار هندی تامین شده‌است. طراحی این سازه تا حد زیادی از معماری معابد هندی تاثیر گرفته و در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده‌است.

معماری بی‌نظیر این مسجد کهن 

مسجد ناصری بندرعباس

مسافران و گردشگران علاوه بر تماشای نقوش زیبا و دیدنی مسجد، می‌توانند به نظاره دیگر جلوه‌های مسجد ناصری بندرعباس نیز بنشینند و از تماشای پنجره‌های رنگی رنگی با نقوش تزیین‌شده از گل و اشکال معرق‌کاری که با جزئیات تمام ساخته شده و همینطور درب اصلی چوبی منحصربه‌فرد مسجد ناصری بندرعباس که به صحن مسجد راه دارد، نهایت لذت را ببرند. 

در سفر به استان هرمزگان و شهر بندرعباس، به هیچ وجه بازدید از مسجد ناصری را از یاد نبرید؛ چراکه تماشا و لمس زیبایی‌ها و معماری‌های این مسجد کهن جنوب کشور، یک تجربه حیرت‌انگیز برای شما خواهد بود.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید سفری لذت‌بخش و ماندگار را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید حتما سفر به استان هرمزگان و در صدر آن بازدید از مسجد ناصری بندرعباس را در برنامه‌های خود قرار دهید. مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

نظرات کاربران