triumphal arch paris

7 حقیقت جالب درباره طاق پیروزی پاریس که نمی‌دانستید!

خیابان شانزلیزه، معروف‌ترین خیابان پاریس است که فروشگاه‌های متنوعی را در دل خود جا داده است؛ از غذاخوری‌های لوکس گرفته تا فروشگاه‌های برند ساعت و جواهرات، سینما و تئاتر، سالن‌های نمایش، کافه‌تراس‌ها و فروشگاه‌هایی که عطر ماکارون و نان فرانسوی خوشمره آنان در خیابان می‌پیچد. علاوه‌بر بُعد تجاری و فرهنگی شانزلیزه که آن را به خیابانی پرازدحام تبدیل کرده‌است، در انتهای غربی این خیابان بنایی تاریخی وجود دارد که از آن با عنوان تاج خیابان شانزلیزه یاد می‌شود. در قلب پاریس، خیابان شانزلیزه، بنایی آهکی‌ قرار دارد که به طاق پیروزی یا طاق نصرت پاریس معروف است و با 200 سال قدمت، در میان درختان زیبا و سرسبز و مغازه‌های شلوغ خودنمایی می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا با طاق پیروزی پاریس آشنا شویم.

Tour europe

تور پاریس را همین حالا رزرو کن!

هدیه مخفی ناپلئون به خودش!

همه چیزدرباره طاق پیروزی

طاق پیروزی پاریس، در انتهای خیابان شانزلیزه، در میدان شارل دوگل قرار دارد. این میدان محل تقاطع ۱۲ خیابان است؛ از‌همین‌رو طرحی هم‌چون ستاره تشکیل داده‌است. این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده که در طول تاریخ، به‌خصوص در دوره حکومت ناپلئون، جان‌فشانی کرده‌ و بیش از نیمی از اروپا را فتح کرده‌اند.

ساخت طاق نصرت پاریس در 5 آگوست ۱۸۰۶، شب تولد 37 سالگی ناپلئون، به دستور او آغاز شد و سرانجام 30 سال بعد، در سال ۱۸۳۶، به پایان رسید. عده‌ای بر این باورند که ناپلئون این بنا را به عنوان هدیه تولدش در نظر گرفته بود. در همین فاصله ناپلئون و ژان شالگرین-معمار اصلی بنا- درگذشته و شاهکار خود را به چشم ندیدند؛ علت به‌درازا کشیدن ساخت‌وساز، بی‌نقص‌گرایی ناپلئون و شالگرین بوده‌است.

طرح فیل غول‌پیکر به جای طاق پیروزی پاریس

45 سال پیش از راه‌اندازی طاق پیروزی پاریس، چارلز ریبارت، نقشه‌هایی برای ساخت یک فیل غول‌پیکر سه‌طبقه‌ را ترسیم کرد و قرار شد آن را در مکان فعلی طاق نصرت-به عنوان نماد شهر فرانسه-بسازد. طراحی به صورت زیر بود:

 فواره‌ای که از تنه جانور سرچشمه می‌گیرد و باغی سرپوشیده و بدون نورگیری در سمت چپ و بالا. مطابق این طرح، معمار به مردم اجازه می‌داد تا داخل مجسمه شوند، از پله‌ها بالا بروند و از بالا به شهر خود بنگرند. او این کار را با قرار دادن یک برج مرکزی در ساختمان انجام داد که از بدن فیل می‌گذرد و از پشت حیوان بیرون می‌آید و مجسمه لویی پانزدهم در بالای آن قرار دارد. پس از ارائه این طرح، دولت فرانسه به‌سرعت آن را رد کرد و تصمیم به ساخت این طاق گرفت.

ناپلئون سفارش ساخت ماکت چوبی طاق پیروزی پاریس را داد

در سال 1810، ناپلئون از شالگرین خواست تا یک ماکت چوبی از این بنا بسازد. شالگرین اطاعت کرد. سرانجام ناپلئون و همسرش، ماری لوئیز، ملقب به ژوزفین بورهانه، در جشن عروسی خود از زیر این طاق عبور کرده و وارد مجلس شدند. ساخت ماکت طاق نصرت پاریس به‌قدری کارا بود که شالگرین توانست ایراد کار خود را ببیند و اشکالات آن را در طرح اصلی برطرف کند.

کپی از طاق نصرت تیتوس !

معماری طاق پیروزی

شالگرین در طراحی طاق پیروزی پاریس از اشکال زنان و مردان جوان و برهنه فرانسوی که در مقابل سربازان آلمانی زره‌پوش، با دست خالی در حال مبارزه‌اند بهره گرفته‌است. او در طراحی این بنا از سبک نئوکلاسیک پیروی کرده و از طاق نصرت تیتوس، مربوط به دوره روم باستان الهام گرفته‌است. ناپلئون به حد زیادی از امپراتوری روم باستان الگوبرداری می‌کرد، اما از آن‌جایی که جاه‌طلب بود، طاق را 15 متر بلندتر ساخت و جزئیات بیشتری را به آن وارد کرد. این طاق، بزرگ‌ترین طاق نصرت موجود در جهان است که 50 متر ارتفاعو 45 متر طول دارد؛ هم‌چنین عرض این بنا به 22 متر می‌رسد و بیش از 100 هزار تن وزن دارد.

معمار اولیه، ژان شالگرین، در سال 1811، پیش از تکمیل بنا درگذشت. ژان نیکولاس هویو را جایگزین شالگرین کردند و سپس هنرمندانی دیگر هم‌چون ژان پیر کورتو، فرانسوا رود، آنتوان اتکس و جیمز پرادیر برای طراحی این بنا اضافه شدند.

دیواره‌های بیرونی طاق نصرت پاریس با ۴ پیکرتراشی آراسته شده‌اند که روایتگر ۴ واقعه مهم تاریخی فرانسه هستند: 

پیروزی سال ۱۸۱۰،

 مقاومت ۱۸۱۴،

 صلح ۱۸۱۵

 و عزیمت رزمندگان در سال 1972.

مشعل طاق پیروزی پاریس همواره ‌روشن است!

در دیوارهای داخلی و زیر قوس طاق نصرت پاریس، نام 660 سرباز و فرمانده فرانسوی نگاشته شده‌است. در زیر آن نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اول قرار دارد. در پایین و در ضلع شرقی این بنا، به یاد این سرباز آتشی گداخته شده که هر شب، ساعت 18:30، طی مراسمی خاص، با گاز طبیعی شعله‌ور می‌شود. این شعله به احترام قدردانی از سربازان فرانسوی که جان خود را از دست داده‌اند، از سال 1923 بی‌وقفه می‌سوزد.

ژاکلین کندی-همسر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا- پس از بازدید از این بنا، تصمیم گرفت یادبود مشابهی در قبرستان آرلینگتون ویرجینیا به افتخار جان اف کندی بسازد.

2 سوء قصد در طاق نصرت پاریس رخ داده‌است!

 سوء قصد در طاق نصرت پاریس رخ داده‌است: یکی مربوط به رئیس‌جمهور سابق فرانسه-موسیو شارل دوگل- و دیگری مربوط به ژاک شیر-سیاست‌مدار فرانسوی.

در حالیکه صفوف رژه در اطراف طاق پیروزی در حال حرکت بودند، چند تک‌تیرانداز آلمانی به سمت شارل دوگل و جمعیت تیراندازی کردند. خوشبختانه شارل دوگل از این حادثه در امان ماند. در سال 2002 نیز-در خلال مراسم رژه نظامی 14 ژوییه- یک جوان 25 ساله به سوی خودروی حامل ژاک شیراک شلیک کرد. اما مهارت راننده، سبب نجات او از این سوء قصد شد.

خورشید 2 بار در سال در مرکز طاق پیروزی پاریس غروب می‌کند

طاق پیروزی یا نصرت؟

خورشید 2 بار در سال در مرکز قوس طاق پیروزی پاریس غروب می‌کند. تاریخ قطعی این پدیده مشخص نیست اما این اتفاق معمولا حوالی روزهای 10 می و 1 آگوست رخ می‌دهد. هوا تاریک می‌شود و طاق آهکی در میان تاریکی هوا رنگ می‌بازد، خورشید آرام‌آرام پایین می‌آید و در مرکز قوس ظاهر می‌شود. 

اگر عکاس هستید یا قصد عکس‌برداری از این منظره را دارید، حتما به زاویه و فاصله‌ای که از بنا دارید توجه کنید؛ اگر خیلی دور باشید، طاق پیروزی در مقایسه با اندازه خورشید بسیار بزرگ به نظر می‌رسد و به شما اجازه نمی‌دهد غروب تماشایی آن را ببینید. از سوی دیگر، اگر خیلی نزدیک باشید، فقط قسمت بالایی قوس و بخشی از خورشید را خواهید دید؛ بنابراین موقعیت قرارگیری شما بسیار مهم است. پیشنهاد می‌کنیم برای تماشای این منظره دل‌انگیز، تا انتهای شرقی شانز‌لیزه حرکت کنید.

 پرواز هواپیما از زیر طاق پیروزی پاریس رخ داده‌است

فرانسه در تاریخ 14 ژوئیه 1919، ترتیب یک رژه در خیابان شانزلیزه و به نشانه پایان خصومت‌ها در جنگ جهانی اول را داد. فرمانده نظام به هوانوردان دستور داد که در این رژه، پیاده شرکت کنند. این دستور یک نوع بی‌احترامی به خلبانانی بود که خود را  قهرمانان هوا می‌دانستند. در پاسخ به این توهین، عده‌ای از خلبانان گرد هم آمدند و جلسه‌ای تشکیل دادند. در این جلسه قرار گذاشتند تا یکی از خلبانان با هوایپما از زیر طاق نصرت پاریس عبور کند. ژان ناوار خلبان انتخابی بود، اما در پروازی تمرینی درگذشت.

گادفروی که یکی از کهنه‌سربازان فرانسوی جنگ جهانی اول بود، مسئولیت این پرواز را برعهده گرفت و سرانجام در 7 آگوست 1919 این کار را انجام داد. او در پوششی ناشناس ظاهر شد و در ساعت 7:20 صبح دوبار طاق پیروزی پاریس را دور زد، سپس سرعت گرفت و هواپیما را به زور پایین آورد و از قوس عبور کرد. هواپیما به‌هیچ‌وجه با طاق برخورد نکرد؛ زیرا عرض طاق پیروزی پاریس خیلی بیشتر از عرض بال‌های هواپیما بود. 

رویدادهای برگزار شده در طاق پیروزی پاریس

هرساله در این مکان رویدادهای بزرگی برگزار می‌شود. این رویدادها عبارتند از:

  • مسابقه دوچرخه‌سواری تور دو فرانس که معتبرترین مسابقه دوچرخه‌سواری دنیاست، در فصل تابستان، از طاق نصرت پاریس آغاز می‌شود و در همان نقطه به پایان می‌رسد. 
  • در مراسم رژه نظامی 14 ژوئیه، به مناسبت روز ملی فرانسه و روز باستیل، سربازان رژه خود را از این طاق آغاز می‌کنند.
  • مراسم سال نو نیز در این مکان برگزار می‌شود که با آتش‌بازی و رقص نور همراه است.

در طاق نصرت پاریس از چه چیزهایی بازدید کنیم؟

طاق پیروزی

پیشنهاد می‌کنیم داخل طاق نصرت پاریس بروید. بعد از پرداخت 10 یورو و بالا رفتن از 284 پله مارپیچ به تراس می‌رسید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از پله‌ها بالا بروید، آسانسورهایی تعبیه شده که شما را تا ارتفاعی از طاق می‌رساند؛ در طول مسیر نیز رمپ‌هایی طراحی شده تا معلولان به‌آسانی جابه‌جا شوند.

از بالای تراس، به تماشای چشم‌انداز 360 درجه پاریس بنشینید؛ در جنوب، برج ایفل تمام‌قد استوار، در شمال شرق کلیسای سکره‌کور و برج‌های دوقلوی کلیسای نوتردام و در غرب، منطقه تجاری-اداری لا دفانس خودنمایی‌ می‌کند.

پیاده‌روی زیر طاق پیروزی پاریس رایگان است. شما می‌توانید در این قسمت قدم بزنید، مجسمه‌های هنرمندانه را تماشا کنید و اسامی فرماندهان جنگی را ببینید. اگر بلیط ورودی موزه پاریس را داشته باشید، بازدید رایگانی از این بنا خواهید داشت. اما توجه داشته باشید برای بازدید از این بنا حداقل به یک ساعت زمان نیاز دارید.

چه ساعتی از روز از طاق پیروزی پاریس بازدید کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم در ساعات غروب و شب از این مکان بازدید کنید؛ در این هنگام پاریس غرق در نورپردازی می‌شود و شما می‌توانید از همان‌جا به تماشای ایفل خیره‌کننده، لوور و شانزلیزه نیز بنشینید. در ادامه جدول برنامه زمانی بازدید را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

ساعات بازدیدروزهای بازدید
همه‌روزه از ساعت 10 تا 231 آوریل تا 30 سپتامبر
همه‌روزه از ساعت 10 تا 22:301 اکتبر تا 31 مارس
تعطیل است و بازدید از موزه و تراس ممکن نیست.1 ژانویه1 می25 دسامبرساعات صبح روزهای 8 می، 14 جولای و 11 نوامبر

پس از خرید بلیط طاق پیروزی به این 2 نکته توجه داشته باشید:

  • پس از خرید بلیط، ایمیل آن بلافاصله برای شما ارسال می‌شود. تصویر آن را در تلفن همراه خود داشته باشید تا در زمان سوار شدن به‌همراه شناسه عکس‌دار خود نشان دهید.
  • حمل چمدان مجاز نیست.

6 نکته درباره تهیه بلیط طاق پیروزی پاریس

تهیه بلیط با ارائه مدرک شناسایی برای اشخاص زیر رایگان است:

  • افراد زیر 18 سال به‌همراه خانواده یا در صورتی‌که در اردوهای خارجِ مدرسه باشند.
  • افراد 18 تا 25 سال؛ درصورتی‌که اتباع کشورهای اتحادیه اروپا یا ساکنان عادی غیراروپایی در خاک فرانسه باشند.
  • شخص معلول و همراهش
  • اشخاص جویای کار (با ارائه مدرک کمتر از 6 ماه)
  • اشخاص دارای کارت مصدومیت جنگ.

در آخر

حالا که با شگفتی‌های طاق نصرت پاریس آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از سایر جاذبه‌های پاریس نیز دیدن کنید. فراموش نکنید دوربین‌تان را همراه خود ببرید. همین حالا دست‌به‌کار شوید و بلیط هواپیما پاریس را با سه کلیک خریداری کنید.

نظرات کاربران