معبد انگکور وات

حقایقی عجیب درباره انگکور وات که شما را شوکه می کند!

انگکور، در استان شمالی سیم ریپ کامبوج قرار دارد و یکی از مهمترین جاذبه‌های باستانی جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود. شهر انگکور برای چند قرن مرکز پادشاهی خمر بود. این شهر باستانی چندین معبد دارد از جمله انگکور وات، بایون، پره خان و تاپروهم. تمام این معابد مطابق با معماری خمری ساخته شده‌اند. مهمترین معبد این مجموعه معبد انگکور وات است. سفر به کامبوج بدون بازدید از شهر باستانی انگکور چیزی کم دارد. برای بازدید از این جاذبه عجیب و دیدنی باید به اعماق جنگل کامبوج بروید. بر اساس گفته‌ها این بنای تاریخی و مذهبی بزرگترین بنا بر روی زمین است. ریشه درختان غول‌پیکر در اطراف این معابد از زمین بیرون آمده، بعضی از آنها گویی بخش‌هایی از بنا را در آغوش گرفته‌اند و نقش‌های برجسته بر روی در و دیوارها داستان‌های باستانی را درباره این معبد روایت می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ده حقیقت عجیب درباره اینا بنای مذهبی تاریخی روبرو شویم.

رزرو تور ارزان با سه کلیک خوبه!

تاریخچه معبد انگکور وات 

 انگکور وات

معبد تاریخی انگکور وات یک شاهکار معماری به حساب می‌آید و با وسعتی بیش از 400 هکتار تقریبا چهار برابر شهر واتیکان است. قدمت انگکور وات به اوایل قرن دوازدهم برمی‌گردد و حدود سال‌های 1110 تا 1150 ساخته شده‌ است. فرانسوی‌ها که بخش اعظمی از قرن بیستم را بر کامبوج حکومت می‌کردند در اوایل دهه 1900 این مکان را برای اهداف گردشگری بازسازی کردند. گرچه این فرآیند در خلال جنگ داخلی کامبوج و در زمان حکومت خمرهای سرخ متوقف شد. کامبوج در سال 1953 اعلام استقلال کرد و از آن زمان کنترل انگکور وات در دست دولت کامبوج است. این بنای تاریخی در سال 1992 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از آن به بعد تلاش‌های بسیاری برای حفظ و نگهداری آن انجام شد. 

انگکور وات بزرگترین بنای مذهبی جهان

بله درست شنیدید! این بنای تاریخی بزرگترین بنای مذهبی در سرتاسر دنیا است. ویرانه‌های این معبد مساحتی بالغ بر 400 کیلومتر را اشغال کرده‌اند. اگر بخواهید معبد تاریخی انگکور را به طور کامل ببینید باید چند روز زمان صرف کنید. دیوار اصلی این منطقه معبد، شهر و کاخ سلطنتی را در بر می‌گیرد و مساحتی بیش از 200 هکتار را پوشش می‌دهد. متاسفانه امروزه چیزی از این دیوار باقی نمانده است.

انگکور وات یعنی شهر معابد

انگکور وات یعنی شهر معابد

ترجمه تحت‌الفظی انگکور وات «شهر معابد» است. انگکور در قرن پانزدهم پایتخت امپراتوری خمِر بود. نام انگکور وات از ترکیب کلمه سانسکریت «ناگارا» به معنی پایتخت و کلمه خمِری «وات» به معنای معبد گرفته شده است.

اهمیت انگکور وات برای مردم کامبوج

معبد انگکور وات کامبوج یکی از دو بنای یادبود ملی در جهان است که بر روی پرچم ملی یک کشور دیده می‌شود. این بنا بدون شک نماد و افتخار کامبوج است. مردم کامبوج به قدری برای این بنای باستانی احترام قائل هستند و به آن افتخار می‌کنند که تصویر آن را در سال 1850 بر روی پرچم ملی خود قرار دادند. کشور دیگری که تصویر یک اثر ملی بر روی پرچم آن دیده می‌شود افغانستان است. تصویر انگکور وات بر روی پول ملی کامبوج نیز دیده می‌شود.

انگکور وات یک جاذبه گردشگری مهم

این بنای تاریخی به تنهای بیش از 50 درصد گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند. تاریخچه انگکور وات آن را به یک جاذبه بین‌المللی تبدیل کرده است. این سایت که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده دلیل سفر بیش از 50 درصد مسافران خارجی به کامبوج است. چیزی در حدود 2 میلیون نفر سالانه از این بنا بازدید می‌کنند.

 انگکور وات در بین عجایب هفتگانه جهان نیست!

 انگکور وات

با وجود شهرت فراوان، وسعت زیاد و پیشینه تاریخی غنی، انگکور وات یکی از عجایب هفتگانه جهان نیست. در 7 جولای سال 2007 یک رای گیری رسمی و بین‌المللی برای ثبت این اثر به عنوان یکی از عجایب جهان برگزار شد اما در نهایت در این رای‌گیری شکست خورد.

انگکور وات یا پیسنولوک!

تا قبل از قرن شانزدهم به معبد تاریخی انگکور وات پیسنولوک می‌گفتند. این معبد را پادشاه خمر، سوریاوارمان دوم، ساخت. پینسولوک لقب این پادشاه بود که بعدها بر روی معبد گذاشته شد.

طراحی بنا بر اساس مطالعات نجومی

مطالعات نجومی تاثیر قابل توجهی بر ساختار انگکور وات داشت. معبد اصلی یک سکوی رصد برای تماشای خورشید و ماه دارد. دیوار اطراف مجموعه دقیقا مطابق با روزهای سال شمسی ساخته شده و محیط آن برابر سال قمری بر حسب روز است.

انگکور وات معبد مذهب هندو یا بودا؟

معبد تاریخی انگکور وات در اصل به خدای ویشنو تقدیم شده بود. آیا شنیده‌اید که دو مذهب متفاوت عبادتگاه مشترک داشته باشند؟ این اتفاق در انگکور وات افتاد. این بنا برای خدای ویشنو ساخته شد. اما در اواخر قرن دوازدهم بودایی‌های بیشتری به این منطقه آمدند و این بنا به تدریج به یک معبد بودایی تبدیل شد. پس از سال 1432 و انتقال شهر انگکور به پنوم پن انگکور وات به طور تمام و کمال به عنوان یک معبد بودایی شناخته شد.

تصویر حماسه‌های اساطیر هندو بر در و دیوار

تصویر حماسه‌های اساطیر هندو بر در و دیوار

با نگاهی به نقاشی‌ها و حکاکی‌های دیواری منشاء معبد و داستان‌های اساطیر هندو به ویژه داستان سامودرامانتان را درک می‌کنید. داستان سامودرامانتان یکی از معروف‌ترین داستان‌های اساطیری هندو است. این داستان در باگاواتا پورانا، مهابهاراتا و ویشنو پورانا نیز وجود دارد. در این داستان آمده که خدایان و شیاطین اقیانوسی از شیر به وجود آوردند تا «آمریت» یا شهر جاودانگی را خلق کنند.

طراحی معبد بر اساس کیهان‌شناسی هندو

معبد اصلی نمایی از کوه مِرو را نشان می‌دهد. معبد انگکور وات کامبوج شش برج بلند دارد که ارتفاع بلندترین آنها به 65 متر می‌رسد و با مجموعه‌ای از دیوارها محصور شده است و کوه مِرو را به تصویر می‌کشد. کوه مِرو مکانی افسانه‌ای در اساطیر هندو است که دِوتاها (خدایان هندو) در آن اقامت داشتند. 

معبدی در جهت مرگ!

معبد انگکور وات به سمت غرب گرایش دارد و این موضوع بر خلاف فرهنگ هندو است. در فرهنگ هندو جهت غرب با مرگ ارتباط دارد. مورخان تا به امروز نتوانسته‌اند به علت این تضاد عجیب دست پیدا کنند.

نه رُم یک روزه ساخته شد، نه انگکور وات

بر اساس یافته‌های تاریخی ساخت انگکور وات بیش از 30 سال طول کشیده است. مفهوم‌سازی، طراحی بر اساس کیهان‌شناسی و نجوم و در نهایت ساخت این بنا قطعا در مدت زمان کوتاهی میسر نبوده و حداقل 30 سال برای تکمیل آن زمان صرف شده است.

صرف بیش از 5 میلیون تن ماسه سنگ

 انگکور وات

برای ساخت معبد انگکور وات کامبوج بیش از 5 میلیون تن ماسه سنگ از معدنی که حدود 20 کیلومتر دورتر بود به سایت آن آورده شده است. تنها برای ساخت یک خندق در اطراف معبد حدود 1.5 میلیون متر مربع شن و ماسه و گل‌ولای لازم بود. علاوه‌براین به کمک 1000 فیل و بیش از 300000 کارگر بیش از پنج میلیون آجر از کوه مجاور آوردند.

استفاده از یک ترکیب گیاهی به جای ملات

یکی از عجایب انگکور وات استفاده از یک ترکیب گیاهی به جای ملات و سیمان است. اگر به شکاف بین آجرها دقت کنید اثری از ملات‌های معمولی و سیمان نمی‌بینید. این ترکیب آنقدر قوی بوده که توانسته تا به امروز این بنا را سرپا نگهدارد.

رنگ‌آمیزی معبد 

حقیقتی که بسیاری از گردشگران نمی‌دانند این است که معبد انگکور وات سال‌ها پیش با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده است. امروزه تنها بخش خیلی کوچکی از این رنگ‌ها بر روی دیوارهای معبد باقی مانده است.

خانه‌های اطراف معبد

علاوه بر ساختمان‌های معبد انگکور وات چیزهای دیگری هم برای اکتشاف در این منطقه وجود دارد. بسیاری از گردشگران تنها درباره ساختمان معبد اطلاعات دارند. اما جالب است بدانید انگکور تام، بایون، تا پروم نیز در مجموعه انگکور وات وجود دارند. این ساختمان‌ها هم به اندازه معابد دیدنی و جذاب هستند.

بایون، معبدی با چهره‌های خندان

بایون، معبدی با چهره‌های خندان

معبد بایون یکی از عجیب‌ترین بناهای مجموعه انگکور وات است. این معبد از بیش از 200 چهره خندان سنگی تشکیل شده است. مردم محلی معتقدند نماز خواندن در برابر این چهره‌ها باعث اقبال و سعادت آنها می‌شود. گرچه علت خندان بودن این چهره‌های همچنان مانند یک راز باقی مانده است.

صحنه فیلمبرداری در معبد

صحنه‌ای از فیلم لارا کرافت: مهاجم مقبره در این معبد فیلمبرداری شده است. شرکت سازنده این فیلم روزانه 10 هزار دلار برای فیلمبرداری در معبد انگکور وات کامبوج پرداخت می‌کرد. 

لباس مناسب بپوشید

برای ورود به انگکور وات باید لباس مناسب بپوشید. بازدیدکنندگان باید شلوار بلند به پا داشته باشند و لباس‌هایی بپوشند که زانوها و شانه‌های آنها را بپوشاند. پوشیدن لباس‌هایی مثل دامن و شلوارک در داخل محوطه مجاز نیست.

مالکیت سابق انگکور وات

از سال 1920 تا 2018 یک شرکت خصوصی به نام سوکیمِکس معبد تاریخی انگکور وات را اجاره کرد. این شرکت به خوبی توانست مجموعه را مدیریت کند و با ترویج صنعت گردشگری به سمت این معبد سود کلانی به دست آورد. دولت کامبوج از سال 2019 به بعد مالکیت مجدد معبد را به دست گرفت.

تاثیر هنری موهوت بر شهرت انگکور وات

 انگکور وات

هنری موهوت یک کاوشگر فرانسوی بود که در اواسط قرن نوزدهم از معبد انگکور وات کامبوج بازدید کرد. وی پس از سفر کتاب سفرنامه‌اش به کامبوج را با عنوان سفر به سیام، کامبوج، لائوس و آنام منتشر کرد و در آن با اشاره به معبد انگکور وات باعث شهرت این معبد در غرب شد.

کلام پایانی

کامبوج جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و سالانه گردشگران بسیاری از این کشور زیبا بازدید می‌کنند. اما مهمترین جاذبه این کشور که بار اصلی صنعت گردشگری کامبوج را به دوش می‌کشد معبد انگکور وات است. این معبد که عنوان بزرگترین بنای مذهبی دنیا را نیز به دوش می‌کشد رازهای زیادی را در دیوارهای خود مخفی نگهداشته است. در این راهنمای کوتاه بعضی از حقایقی را که شاید بسیاری از گردشگران تا به حال نشنیده باشند مطرح کردیم. 

نظرات کاربران