خوشمزه ترین غذاهای آمستردام؛ از کوفته گوشت تا پنکیک

شهر آمستردام با باغ لاله‌های رنگارنگ، کانال‌های آبی و ساختمان‌های قرون وسطایی شناخته می‌شود. جاذبه‌های این شهر آنقدر زیاد است که می‌توانید چندین روز در آن قدم بزنید و از محله‌ای به محله دیگر بروید و به بازدید از دیدنی‌های آن مانند موزه ریکس، موزه آنه فرانک و موزه ون‌گوگ بپردازید. اما بین این همه گشت‌و‌گذار حتما گرسنه می‌شوید، این شهر برای خوردن غذاهای محلی و بین‌المللی یکی از بهترین‌هاست. در هر گوشه شهر رستوران‌ها و اسنک‌فروشی‌های زیادی را پیدا می‌کنید که غذاهای آمستردام را با بهترین قیمت‌ها برایتان سرو می‌کنند. اگر بدانید که در چه محله‌ای به سراغ کدام غذا بروید، غذا خوردن در پایتخت هلند یک فعالیت سرگرم کننده خواهد بود.

خوشمزه گردی در آمستردام

Bitterballen

برای معرفی غذاهای آمستردام در سفر باید بگوییم، اولین غذایی که در اکثر کافه‌ها و غذاخوری‌ها سرو می‌شود، Bitterballen است. از آن‌جایی که مسافران در طول سفرشان حداقل یکبار به کافه می‌روند، حتما این میان‌وعده را امتحان خواهند کرد. اگر می‌خواهید بدانید که Bitterballen چیست؟ باید بگوییم که دستور نسبتا ساده‌ای دارد. این میان‌وعده شبیه به کوفته گوشت می‌ماند. سرآشپز گوشت را می‌پزد و در یخچال قرار می‌دهد تا سرد شود، سپس مخلوط گوشت را به شکل گلوله‌های کوچک درمی‌آورد و سرخ می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتما این کوفته‌ها را با سس خردل تند امتحان کنید.

Pancakes

پنکیک هلندی به نام Pannekoeken با کمی تفاوت در مزه نسبت به پنکیک‌های آمریکایی درست می‌شود. مردم آمستردام در تمام ساعات روز پنکیک می‌خورند. آنها معمولا پنکیک را با گوشت پخته شده یا ماهی آزاد دودی سرو می‌کنند اما برخی دیگر دوست دارند آن را به عنوان یک دسر شیرین همراه با میوه و شکلات بخورند. Pannekoeken را در منوی غذاخوری‌های محلی مانند Eetcafé Roserein و همچنین در مکان‌های توریستی مانند Pancakes Amsterdam خواهید یافت. اگر به عنوان یکی از غذاهای آمستردام به سراغ پنکیک رفتید، پیشنهاد می‌کنیم آن را با شربت افرا که شبیه به کارامل است، میل کنید.

Broodje Haring (Herring Sandwich)

اگر Bitterballen محبو‌ب‌ترین غذای کافه‌ها در آمستردام باشد، ساندویچ شاه ماهی تند (Herring Sandwich) یکی از بهترین غذاهای آمستردام در بین غذاهای خیابانی خواهد بود. گردشگران و مردم محلی جلوی غذاخوری‌هایی به نام haringhandel توقف می‌کنند تا ساندویچ شاه ماهی با ترشی و پیاز سفارش بدهند. اگر علاقه‌ای به نان ندارید، می‌توانید تکه‌های شاه ماهی را خالی بخورید. در این غذاخوری‌ها علاوه بر شاه ماهی، مارماهی دودی نیز سرو می‌شود، مارماهی را نیز با ترشی و پیاز میل کنید تا طعم متفاوت آن را بچشید. 

غذاهای آمستردام

Stroopwafels

یکی دیگر از غذاهای آمستردام در سفر که در دسته شیرینی‌جات قرار دارد، Stroopwafels است. این شیرینی در واقع کوکی‌های نازک پر شده با Stroop شیرین یا همان شربت کارامل مانند است. استروپ وافل را اگر گرم بخورید، طعم بهتری از آن را خواهید چشید. روش سنتی خوردن استروپ وافل داغ همراه با قهوه یا چای داغ است. 

Poffertjes (Mini Pancakes)

پنکیک‌های مینیاتوری به نام Poffertjes یک میان‌وعده محبوب در غرفه‌های اطراف آمستردام هستند که به لطف پودر قند فراوان، شیرینی بیشتری نسبت به پینکیک‌های معمولی دارند. آشپزهای هلندی برای اینکه Poffertjes حسابی ترد شوند، خمیر آنها را با آرد گندم سیاه آماده می‌کنند. علاوه بر پودر قند، می‌توانید پوفرتس را با شربت افرا و شکلات نوتلا بخورید. به خاطر داشته باشید که اکثر مردم محلی به پودر شکر و کره برای صرف شیرین کردن غذاهای محلی آمستردام علاقه دارند.

 Stamppot (Mash Pot)

برای معرفی غذاهای آمستردام باید به سراغ Stamppot رفت که ترکیب پوره سبزیجات، سیب زمینی و کره است. آشپزهای سنتی هلندی به این ترکیب کلم پیچ، چغندر سوئیسی یا ترخون اضافه می‌کنند. شما می‌توانید Stamppot را به عنوان یک غذای جانبی میل کنید یا آن را با سوسیس برای یک شام کامل هلندی سفارش دهید و از طعم خاص آن لذت ببرید. 

Rijsttafel (Rice Table)

این غذا قدمتی به اندازه قرن هفدهم و زمان استعمار اندونزی توسط هلند دارد. طیف وسیعی از غذاهای اندونزیایی که شامل بشقاب‌های رنگارنگ کوچک است و در هلندی Rijsttafel به معنای “میز برنج” نامیده می‌شود. در این بشقاب‌های رنگارنگ انواع مرغ، ماهی و گوشت را با مزه‌های شیرین تا تند خواهید داشت، یادتان باشد این غذا از اندونزی است ولی در هلند و در منوی غذاهای آمستردام پیدا می‌شود نه در اندونزی!

Kaas (Dutch Cheese)

هلند به خاطر پنیرهای گودا و ادام که هر دو از شیر گاو تهیه می‌شوند، معروف است. در پنیر فروشی‌های آمستردام می‌توانید هر دوی این پنیرها را پیدا کنید. اما اگر به دنبال پنیرهای واقعی هستید که قدمت آنها به قرون وسطی می‌رسد، باید سفری یک روزه به خارج از شهر داشته باشید. مزه کردن طعم پنیرهای هلندی را با گودا و ادام شروع کنید و بعد به سراغ پنیرهای کمتر شناخته شده مانند Maasdammer، Boerenkaas و Schapenkaas بروید. در لیست غذاهای آمستردام پنیرهای هلندی از محبوبیت بالایی بین گردشگران برخوردارند.

غذاهای آمستردام

Brunch

خوردن یک صبحانه مفصل در کافه یا رستوران دیگر محدود به یکشنبه‌ها صبح نیست و به صورت روزانه در آمستردام برگزار می‌شود. رستوران‌های محلی پنکیک (به سبک هلندی و آمریکایی) و همچنین تخم‌مرغ، املت و کاسه آووکادو و کوفته‌های دیم‌سام سرو می‌کنند. خبر خوب این است که برانچ فقط صبح‌ها سرو نمی‌شود و برخی رستوران‌ها در تمام طول روز برای برانچ سفارش می‌گیرند. برای امتحان کردن غذاهای محلی آمستردام در وعده صبحانه قبل از هرچیز از هتل بیرون بزنید، یک قهوه سفارش دهید و در منو به دنبال گزینه مورد علاقه‌تان بگردید.

Dim Sum

یکی از غذاهای آمستردام، دیم‌سام است با اینکه این شهر تا هنگ‌کنگ بیش از 5700 مایل فاصله دارد. بیش از 12 رستوران در آمستردام این کوفته‌های بخارپز و خوش‌طعم را سرو می‌کنند. می‌توانید در مرکز آمستردام، فودهالن یا در رستورانی که شبیه یک بتکده شناور است، دیم‌سام بخورید. چاپستیک‌های خود را بردارید، یک فنجان چای یاس سفارش دهید و برای خوردن دیم‌سام در آمستردام آماده شوید.

Patat Friet (Fried Potatoes)

سیب‌زمینی سرخ‌شده یکی از غذاهای محبوب در جهان از نیویورک تا پاریس است. این محبوبیت از آمستردام نیز دورنمانده است، شهری که یکی از غذاهای محلی آن مخروط‌های کاغذی پر از پاتات فریت های ترد با سس مایونز، سس کچاپ، کاری و یا بادام‌زمینی است. پاتات فریت را برای میان وعده بعدازظهر و پیاده‌روی در خیابان‌های ناین یا پارک وندل گزینه‌ای عالی هستند.  

Appeltaart (Apple Pie)

Appeltaart (Apple Pie)

در بین معرفی غذاهای آمستردام، پای‌سیب طعم و شکل متفاوتی نسبت به همه پای‌سیب‌هایی دارد که تابحال امتحان کرده‌اید. این appeltaart که در رستوران‌ها و کافه‌های آمستردام سرو می‌شود، پوسته‌ی ترد و برشی بزرگ از سیب دارد که با ادویه‌هایی مانند هل دارچینی و جوز هندی طعم‌دار شده است. این اپلتارت‌های خوش‌طعم را می‌توانید در Winkel 43 واقع در ساحل کانال Westerstraat همراه با خامه فرم گرفته سفارش دهید.

خداحافظی با غذاهای آمستردام

خورد و خوراک یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر از سفر هستند، سعی کنید در سفر جسورانه به سراغ غذاهای کلاسیک و سنتی بروید تا طعم‌های جدید را بچشید. آمستردام یکی از بهترین شهرها برای امتحان کردن طعم‌های جدید است. غذاهای آمستردام طوری تهیه می‌شوند که به عنوان میان‌وعده‌های سبک در بین گشت‌و‌گذارها و فعالیت‌ها می‌توانید در کافه آنها را میل کنید یا سفارشتان را با خود به قایق‌سواری، پیاده‌روی در پارک و یا حتی بازدید از قلعه‌ها و ساختمان‌های قرن هفدهمی شهر ببرید.

همین حالا بلیط هواپیما آمستردام را رزرو کنید!

نظرات کاربران