tbilisi georgia
20 فروردین 1402
تفلیس

معرفی شهر تفلیس؛ بزرگ‌ترین و زیباترین شهر گرجستان

امروز قصد داریم تا با معرفی شهر تفلیس، شما را با کشور گرجستان و پایتخت زیبای آن آشنا کنیم. این شهر در کنار موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی ویژه‌ای که دارد به لحاظ گردشگری نیز در جایگاه ایده آلی قرار گرفته و همین باعث شده تا میزان مهاجرت و سفر تفریحی به آن مورد توجه قرار گیرد. شما درباره تفلیس چه می‌دانید!؟

تفلیس کجاست؟

Tbilisi

تفلیس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است که در سواحل رودخانه کورا قرار گرفته است. در این شهر چشمه‌های آب گرم زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که نام آن را تفلیس گذاشتند (تفلیس به معنای چشمه ‌آب‌گرم است). این شهر از گذشته تا به امروز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده. از زمانی که در قرن پنجم توسط پادشاه پیشرو باستانی پادشاهی ایبریا گرجستان تأسیس شد، بیش از هزار سال است که با فواصل زمانی مختلف به عنوان پایتخت گرجستان معرفی خدمت کرده‌است.

بخوانید: جاهای دیدنی تفلیس

اما بگذارید قبل از اینکه همه چیز درباره تفلیس را بیان کنیم، به برخی از شهرهای مهم گرجستان بپردازیم. چراکه آن‌ها نیز به نوعی در پیشرفت، توسعه و حتی گردشگری این کشور نقش دارند. برخی از این شهرهای مهم عبارت‌اند از:

باتومی: دومین شهر بزرگ گرجستان با موقعیت جغرافیایی خاص خود در کنار دریای سیاه و جاذبه‌های دیدنی بسیار، یکی از مقاصد گردشگری کشور به حساب می‌آید. اقتصاد این شهر بعد از توریسم به تولیدات مواد غذایی، کشتی سازی و ساخت و ساز برمی‌گردد. 

کوتائیسی: در غرب تفلیس شهری تاریخی و بزرگ با نام کوتائیسی قرار دارد که با داشتن آثار تاریخی ارزشمند، جاهای دیدنی و آب و هوای مطبوع به یک مقصد گردشگری تبدیل شده‌است. هر چند که در تولید تراکتور و محصولات کشاورزی نیز در جایگاه اول گرجستان قرار دارد. 

روستاوی: چهارمین شهر بزرگ گرجستان در یک منطقه تاریخی قرار گرفته است، اما بیشتر از هر چیز به عنوان یکی از مراکز اصلی صنعتی کشور به حساب می‌آید. 

Rustavi

معرفی شهر تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. در دو طرف این شهر رود متکواری قرار گرفته و رشته کوه‌های قفقاز (در 120 کیلومتری آن) و دریای سیاه (250 کیلومتری) نیز در نزدیکی آن قرار دارند. چنین موقعیتی سبب شده که شهر تفلیس طبیعت زیبا و منحصربفردی داشته باشد. 

به لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان در جایگاه ویژ‌ه‌ای قرار دارد. یکی از شهرهای عضو اتحادیه اروپا که بیشتر اقتصادش را مدیون کشاورزی پیشرفته و مدرن خود است. از طرفی وجود جاهای دیدنی، آب و هوای مناسب و کم هزینه بودن در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی موجب شده تا تفلیس بخشی از درآمد خود را از طریق گردشگری بدست آورد. ایرانی‌های زیادی هر ساله چه برای گذراندن تعطیلات و چه اقامت دائم، این شهر را انتخاب می‌کنند. 

اطلاعات کلی شهر تفلیس

نام شهر: Tbilisi

زبان: گرجی 

مذهب: مسیحیان ارتدوکس

جمعیت: ۱.۵ میلیون نفر

واحد پول: لاری با کد اختصاری GEL

اختلاف ساعت ایران با شهر تفلیس: 30 دقیقه

طول پروازهای تهران تفلیس: 1 ساعت و 31 دقیقه

آب و هوای شهر تفلیس

tbilisi georgia

آب و هوای تفلیس نیمه گرمسیری مرطوب و خشک است. این شهر تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های نسبتا سردی را تجربه می‌کند. مانند سایر مناطق گرجستان، تفلیس در طول سال بارندگی قابل توجهی دارد و دوره خشکی مشخصی در آن دیده نمی‌شود. بیشترین میزان بارش باران در فصل پاییز رخ می‌دهد و زمستان نیز برفی است. 

از اینرو شما میتوانید برای سفر به تفلیس با رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک اقدام نمایید.

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های تفلیس

در معرفی شهر تفلیس قصد داریم تا شما را با وضعیت تحصیل در این شهر آشنا کنیم. در واقع، کشور گرجستان و شهر تفلیس موقعیت‌های ویژه‌ای را برای علاقه‌مندان به تحصیل دارند. این کشور با داشتن سطح علمی بالا و هزینه‌های نسبتا معقول و از همه مهمتر دانشگاه‌های معتبر، تجربه زندگی در شهر تفلیس را برای دانشجویان آسان کرده‌است. با این حال باید بدانید که بیشتر دانشگاه‌ها به زبان گرجی تدریس می‌کنند و این شاید یک چالش برای شما باشد، اما برخی از دوره‌ها آن‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌گردد. 

دو مورد از دانشگاه‌های مطرح شهر تفلیس و رتبه‌بندی آن‌ها در جهان، در زیر آورده شده‌است: 

  • دانشگاه دولتی ایوان جاواخیشویلی تفلیس: 1392 و رتبه کشوری 1
  • دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس: 4528 و رتبه کشوری 4

رفت‌وآمد و گردش در شهر تفلیس

وجود یک سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی، باعث شده تا زندگی در شهر تفلیس راحت‌ و آسان به نظر برسد. این سیستم به شکل زیر است: 

مترو: متروی تفلیس سریع‌ترین و کارآمدترین راه برای رفت و آمد در شهر است. دارای دو خط (قرمز و سبز) است و بیشتر جاذبه‌ها و محله‌های اصلی شهر را پوشش می‌دهد.

اتوبوس: تفلیس دارای یک شبکه اتوبوسرانی گسترده است که بیشتر نقاط شهر را به یکدیگر متصل می‌کند. اتوبوس‌ها معمولاً ارزان‌تر از مترو هستند، اما می‌توانند کندتر و شلوغ‌تر باشند.

مینی‌بوس (مارشروتکا): مارشوتکاها مینی‌بوس‌های کوچکی هستند که در مسیرهای ثابت در سراسر شهر حرکت می‌کنند. آن‌ها یک راه محبوب و مقرون به صرفه برای رفت و آمد در تفلیس هستند، اما ممکن است شلوغی بیش از حدشان ناراحت کننده باشد.

تاکسی: تاکسی‌ها به طور گسترده در تفلیس در دسترس و راهی مناسب برای رفت و آمد هستند. با این حال، مطمئن شوید که قبل از سوار شدن به ماشین روی قیمت با راننده توافق کنید. 

هزینه های زندگی در شهر تفلیس

tbilisi georgia

در معرفی شهر تفلیس به بخش مهم آن یعنی، هزینه‌ها می‌رسیم. باید بگوییم که تفلیس به سرعت تبدیل به یک کانون برای مهاجران شده‌است. این شهر با طرح ویزای توریستی جذاب، امکانات رفاهی غربی و به طور کلی قیمت‌های پایین هر سال بیشتر و بیشتر افراد را به پایتخت گرجستان می‌کشاند. اما برای خیلی از افراد مهم است که بدانند آیا زندگی در این شهر واقعا مقرون به صرفه است. 

متوسط هزینه زندگی در تفلیس 1178 دلار است که نزدیک به میانگین هزینه زندگی در جهان است. برخی دیگر از هزینه‌های زندگی یک نفر خانواده 4 نفره شامل: 

  • مجموع با اجاره: 1178 دلار تا 2776 دلار
  • غذا: 341 دلار تا 921 دلار
  • حمل و نقل: 63.1 دلار تا 178 دلار

شرایط دریافت ویزا شهر تفلیس

تفلیس زیبایی آسیا و پیشرفت اروپا را در کنار یکدیگر دارد. موقعیت‌های تحصیلی، کاری و از همه مهمتر تجاری سبب شده تا خیلی‌ها برای اقامت آن اقدام کنند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید بایستی با توجه به موقعیت و شرایط خودتان و همچنین هدف از اقامت در این شهر یکی از انواع ویزاهای کاری، تحصیلی و تجاری را در نظر بگیرید. 

چگونه ویزای توریستی تفلیس را بگیریم؟

tbilisi georgia

در سال‌ها اخیر خیلی از ایرانی‌ها گرجستان را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. شهر تفلیس با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحات ایده آل یکی از این مقاصد است. خوشبختانه به توجه به روابط دوستانه بین دو کشور، ایرانی‌ها برای سفر به تفلیس نیازی به اخذ ویزا ندارند و کافی است به محض رسیدن به فرودگاه تفلیس یک ویزای فرودگاهی 45 روز اقامت دریافت کنند و از سفر به این شهر زیبا لذت ببرند. 

رزرو بلیط هواپیما تفلیس با سه کلیک خوبه!

فرودگاه‌ های شهر تفلیس

فرودگاه بین‌المللی تفلیس درست خارج از شهر و در فاصله 17 کیلومتری جنوب شرقی قرار دارد. این فرودگاه حدود 35 تا 40 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد و بیشتر پروازهای داخلی و بین‌المللی از آن انجام می‌گیرد. 

قوانین و فرهنگ شهر تفلیس

در معرفی شهر تفلیس، برخی عقاید و آداب و رسوم مردم این شهر را بیان می‌کنیم تا با شناخت بیشتری به آن سفر کنید: 

  • مردم تفلیس مهمان‌نواز و صمیمی هستند و با مسافران و گردشگران برخورد مناسبی دارند. 
  • بدون شک “کوفته سوپ” خینکالی یکی از معروف‌ترین غذاهای گرجستان است. اما خوردن خینکالی با چاقو و چنگال گناه بزرگی محسوب می‌شود؛ پس آن کارد و چنگال را کنار بگذارید!
  • یکی از واقعیت‌های زندگی تفلیس که اغلب باعث شوک فرهنگی می‌شود این است که شهر دیر به پا می‌شود. بانک‌ها از ساعت 9.30 صبح در روزهای کاری باز هستند، مغازه‌ها نیز به همین صورت خواهند بود.  
  • قوانین لباس را در کلیساها و صومعه‌ها رعایت کرده و از لباس‌های پوشیده استفاده کنید. 
  • یکی از مهمترین نکات سفر تفلیس این است که گرجی‌ها به شدت به زبان ملی خود افتخار می‌کنند. پس توصیه می‌کنیم تا قبل از سفر چندین کلمه ضروری را بیاموزید.

کلام آخر در مورد شهر گرجستان

در معرفی شهر تفلیس سعی کردیم تا شما را با خصوصیات و ویژگی‌های این شهر آشنا کنیم. از آب و هوا، دانشگاه‌ها، سیستم حمل و نقل گفتیم و شرایط دریافت ویزای شهر گرجستان را بیان کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعاتی هر چند مختصر را در اختیارتان قرار دهیم.

نظرات کاربران