کاوش در شهر تاریخی آسپندوس؛ راهنمای کامل برای بازدیدکنندگان

شهر تاریخی آسپندوس دارای قدمت طولانی بوده و تقریباً در 50 کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد. این مکان یکی از جذاب‌ترین جاذبه­ های تاریخی برای گردشگرانی است که از منطقه ساحل فیروزه ترکیه بازدید می‌کنند. تئاتر موجود در این منطقه یکی از بزرگترین آثار معماری باقی مانده از امپراتوری روم است که معمولاً همه کسانی که به این شهر مسافرت می­کنند از این بنای تاریخی دیدن می­نمایند.

آماده رزرو تور آنتالیا هستید؟

شهر اسپندوس

تا جای ممکن سعی کنید که در ماه­های تابستان به شهر آسپندوس بیایید، چرا­که در این دوره، این ساختمان شگفت­ انگیز میزبان جشنواره سالانه اپرا و باله Aspendos است. این یک فرصت عالی است تا از تئاتر در زمانی که به درستی از آن استفاده می­شود دیدن کنید و از صدای دلنشین آن لذت ببرید. در ادامه مطلب درباره شهر آسپندوس به صورت کامل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

تاریخ شهر آسپندوس و پیشگویی Mopsos

در دوران باستان، شهر آسپندوس احتمالاً به عنوان مهم­ترین شهر «پامفیلیا» به شمار می­رفت. این شهر با شکوه در دوره روم، زمانی که تجارت و بازرگانی در آن رونق داشت به دوره اوج خود رسید. طبق سنت، این شهر توسط پیشگویی معروف یونانی «Mopsos» در حدود 1000 سال قبل از میلاد تاسیس شده است و باستان‌شناسان در این مکان شواهدی از سکونت از دوران هیتیت (800 قبل از میلاد) و بعد از آن، پیدا کرده­اند.

نمایی ازشهر آسپندوس

مشابه شهرهای مجاور «پرژ» و «سیده»، سقوط نهایی شهر به دلیل بسته شدن بندرگاه و سیاست­های تمرکز امپراتوری بیزانس بود. در زمان تسلط سلجوقیان بر این قسمت از ترکیه، تئاتر بزرگ اسپندوس فقط به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می­گرفت.

حقایقی عجیب درباره شهر تاریخی آسپندوس

به نظر شما در پشت یکی از پربازدیدترین شهرهای باستانی ترکیه چه حقایقی نهفته است؟

  • شهر باستانی آسپندوس را معماری به نام زنون در سال‌های 161 تا 180 ساخته است.
  • این شهر را برای هدیه به دو بردارد ثروتمند در زمان امپراتور روم مارکوس اورلیوس ساختند.
  • ظرفیت تعداد تماشاگران تئاتر این شهر به بیش از 15 هزار نفر می‌رسد.
  • ساخت و ساز مقاوم و چشمگیر آن ثابت کرده که در آزمون زمان همیشه برنده است.
  • آسپندوس در بین نمونه‌های خود یکی از بهترین تئاترهای رومی است که تا به امروز سرپا مانده.
  • برای بازدید این شگفتی تاریخی، هر سال چیزی در حدود 400 هزار گردشگر به آنتالیا سفر می‌کنند.
  • فضای آکوستیک و زیبای آسپندوس آن را همیشه میزبان کنسرت‌های زیبا و معروف کرده است.
  • هر تابستان جشنواره باله و اپرا به اینجا حال و هوایی دیگر می‌بخشد.

جاهای دیدنی شهر تاریخی آسپندوس !

به دیدن جشنواره بین المللی اپرا و باله بروید.

هر ساله در ماه‌های ژوئن و جولای، تئاتر روباز آسپندوس میزبان جشنواره بین‌المللی اپرا و باله اجرا می‌شوند. تماشای این اجرا در چنین فضای بسیار رویای و دیدنی است. برای کسانی که به اپرا علاقه دارند؛ این جشنواره در تئاتری با قدمت بیش از 2000 سال باورنکردنی و رویایی خواهد بود.

تئاتر را از نمای بالا ببینید.

مسیرهای مختلفی در اطراف تئاتر وجود دارند که دو تا از آنها شما را به سمت بالای آن می‌برد. یکی آسان و دیگری کمی سخت‌تر است؛ کمی هیجان را به جان بخرید و راه سخت‌تر را انتخاب در پیش بگیرید. تماشای منظره از بالا خیلی تماشایی است. چه منظره‌ای؟ تئاتر و کوه‌ها را در پس‌زمینه، به ‌علاوه زمین با باغ‌های پرتقال محلی و گلخانه‌ها، خیلی زیباست.

ویرانه‌های شهر آسپندوس را کاوش کنید.

پس از تماشای تئاتر از منظره، مسیر برگشت را برای دیدن باسیلیکا، آگورا و نیمفائوم، اگزدرا و حمام رومی ادامه دهید. دیدنی‌های زیادی در سر راهتان خواهد بود: گل‌های رنگارنگ، مزرعه‌های پر از کندو عسل و سرسبزی این منطقه حس و حال تازه‌ای به شما می‌دهد.

تئاتر شهر اسپندوس

تئاتر واقع در شهر آسپندوس یکی از بزرگ­ترین تئاترهای ساخته شده توسط رومیان در آسیای کوچک است و امروزه یکی از بهترین نمونه­های حفظ شده معماری تئاتر رومی به شمار می­رود. این تئاتر که در منطقه پایین شهر قرار دارد، در قرن 2 میلادی در زمان سلطنت «مارکوس اورلیوس» ساخته شد.

 معماری تئاتر رومی شهر آسپندوس

طرح ماموت از نظر ظرفیت، می‌تواند بین 15000 تا 20000 بازدید­کننده را در خود جای دهد. این مکان به طور کامل مرمت شده و اکنون برای جشنواره‌های موسیقی و برخی نمایش­ها از جمله جشنواره سالانه اپرای معروف Aspendos ترکیه مورد استفاده قرار می­گیرد.

سالن نیم­دایره، با یک گذرگاه وسیع تا نیمه راه به دو قسمت تقسیم شده است. این مکان دارای 20 طبقه برای جایگیری بازدید­کننده­ها است که در نیمه پایینی 10 راه­پله و در قسمت فوقانی 19 ردیف با 21 راه­پله قرار دارد.

در دو انتهای صحنه، معابر طاقدار قرار دارد که به بخش ارکستر ختم می­شود. دیوار صحنه به صورت دو طبقه با دو ستون باریک است که در بخش پاینی ستون­ها از شیوه معماری یونانی Ionic capitals و در قسمت بالایی ستون­ها از شیوه معماری یونان Corinthian capitals به عنوان سیستمی پشتبانی استفاده شده است. در قسمت بالایی دو ستونی که در مرکزی بخش ورودی صحنه قرار دارد یک حالت شکستگی به شکل گودال وجود دارد. خود صحنه دارای سقف چوبی است که به­وسیله طناب در حالت معلق قرار دارد؛ سالن این مجموعه نیز احتمالاً توسط سایبان پوشش داده شده است.

معابر طاقدار شهر آسپندوس

دژ آکروپلیس در شهر اسپندوس

اگرچه بیشتر گردشگران فقط برای دیدن تئاتر در این‌جا حضور دارند، اما اگر کمی از وقت خود را برای گشت­و­گذار اختصاص دهید، سرگرمی­ها و فعالیت­های زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

تپه 40 متری آکروپلیس کمی بالاتر از قسمت پایین شهر آسپندوس قرار دارد. آن‌سوی بقایای یک معبد کوچک و همچنین آگورا، نیمفوم (حرم چشمه) دیده­ می­شود. نیمفوم زمانی یک بنای یادبود به شمار می­رفت که دارای دو ستون بود؛ اما اکنون فقط شامل دیواری به طول 32 متر با 10 طاقچه برای قرار­گیری مجسمه­ ها است. ادامه پایه­ های این ساختمان در بخش شمالی به ساختمان دیگری که احتمالاً اتاق بولوتریون یا شورای است، متصل می­شود.

قنات شهر اسپندوس

قنات شهر اسپندوس

درست در شمال تپه آکروپلیس واقع در شهر آسپندوس، بقایای یک قنات با شکوه باستانی و همچنین دو برج آب متصل به هم وجود دارد که در گذشته آب شهر را تأمین می ­کرد.

تور­­های آسپندوس برای عاشقان تاریخ!

دقت کنید که اگر زمان کمی در این منطقه در اختیار دارید، تور­های Aspendos، آبشارهای Perge و Manavgat در یک روز به سه مورد از بزرگترین جاذبه­های منطقه آنتالیا می­رسد. این تور شامل بازدیدهای هدایت شده از هر دو شهر باستانی Aspendos و Perge ، خوردن ناهار و توقف در آبشارها برای عکس گرفتن است. سفر کوتاهی به شهر ساحلی «سیده» و بازدید از ویرانه­ های رومی نیز در این تور لحاظ شده است.

چرا باید شهر آسپنوس را برای مسافرت انتخاب کنیم؟

مردم به صورت دسته­ جمعی تنها به یک دلیل به این مکان باستانی نزدیک روستای امروزی «بلکوس» می­آیند و آن هم تماشای تئاتر عالی است؛ این تئاتر در شهر آسپندوس به عنوان بهترین تئاتر رومی در جهان باستان به شمار می­رود. این بنا در دوران طلایی آسپندوس در زمان سلطنت امپراطور «مارکوس اورلیوس» (161–80 میلادی) ساخته شد و توسط سلجوقیان در طول قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود تاریخچه این شهر به امپراتوری «هیتیت» (800 قبل از میلاد) برمی‌گردد.

جایگاه اجرای تئاتر شهر آسپندوس

«آتاتورک» پس از گشت‌وگذار در منطقه در اوایل دهه 1930 ، این فرد Aspendos را به عنوان یک نمونه معماری کلاسیک بسیار زیبا اعلام کرد تا بدین شکل بدون استفاده باقی بماند. به دنبال مرمت و بازسازی که بسیاری از مورخان در این باره خوشایند نبودند، تئاتر 15000 نفری بار دیگر به مکانی استاندارد تبدیل شد. اپراها، کنسرت‌ها و رویدادها، از جمله جشنواره اپرا و باله Aspendos و جشنواره فیلم آنتالیا، در این‌جا روی صحنه می­روند.

در شهر آسپندوس به غیر از تئاتر، ویرانه­ های شهر باستان بسیار گسترده بوده و شامل یک استادیوم، آگورا و کلیسای قرن 3 می­شوند که البته تعداد کمی از آن‌ها سالم مانده است. برای رسیدن به آن­ها، مسیر سمت راست ورودی تئاتر را دنبال کنید. در ادامه کمی جلوتر، بقایای قنات شهر قرار دارد.

بنای تاریخی شهر آسپندوس

بیشتر مردم در تور آنتالیا یا سیده از شهر آسپندوس دیدن می­کنند. در صورت عدم انجام این کار، باید هر وسیله نقلیه­ای را که در امتداد D400 بین آنتالیا و سیده قرار دارد را بگیرید و در پیچ واقع در جاده Aspendos پیاده شوید، از آن‌جا می‌توانید با 45 دقیقه راه رفتن به منطقه مورد نظر برسید.

شایان ذکر است که در تقاطع بزرگ‌راه­ها تاکسی­هایی وجود دارند که با هرینه 20 لیر شما را به محل مورد نظر می­برند.

نکات مهم در هنگام بازدید از شهر آسپندوس که باید بدانید!

یک سری نکات کوتاه درباره سفر و بازدید از شهر تاریخی آسپندوس وجود دارد که بد نیست درباره آنها بیشتر بدانید:

مورد علاقه بچه‌ها: شهر آسپندوس تا به امروز برای بچه‌های سرگرم کننده و جالب بوده؛ کاوش و کوهنوردی باعث شده تا آنها درباره تاریخ و گذشته کنجکاو شوند.

نوع دسترسی آسپندوس: زمانی که به این سایت وارد شوید متوجه مسیرهای آسفالت و خاکی آن خواهید شد؛ پس کالسکه یا حتی ویلچر را در مسیرهای خاکی نمی‌توانید استفاده کنید.

نوع مسیرها: پله‌ها در تئاتر شیب دار هستند و برای کسانی که با کودکانشان به دیدن آسپندوس می‌آیند کمی خطرناک است. البته، مسیرهای پشت تئاتر معمولا بهتر و آسان‌تر هستند.

عکاسی: نماهای شهر آسپندوس برای عکاسی بسیار زیباست، به خصوص در هنگام طلوع خورشید.

غذا و نوشیدنی: در قسمت ورودی شهر باستانی معمولا بازارهایی برای خرید خوراکی و آب هست. البته قبل از رسیدن به این شهر هم چندین بازار وجود دارد که می‌توانید غذا و خوراکی تهیه کنید. هر چند که لذت غذاخوردن در بهترین رستوران‌ های آنتالیا چیز دیگری است.

سرویس‌های بهداشتی: شاید تصور کنید که امکانات رفاهی کمی در این منطقه به خاطر قدمت و تاریخی بودن آن وجود دارد؛ در حالی که این طور نیست. برای مثال سرویس های بهداشتی قبل از ورود در قسمت بلیط فروشی وجود دارند.

نحوه برنامه بازدید: برنامه بازدید از آسپندوس را در صبح قرار دهید و بعد از آن به سمت پرگه حرکت کنید. اگر هم وقت اضافه دارید، حدود 2 کیلومتر پیاده روی کنید تا به آبشار به پارک طبیعی در نزدیکی آسپندوس برسید.

سخن پایانی

سفر به شهر زیبا و تاریخی اسپندوس یکی از تفریحاتی است که اغلب گردشگرانی که با بلیط هواپیما آنتالیا به کشور ترکیه سفر میکنند؛ در لیست گردشگری خود لحاظ می کنند. در این مطلب درباره شهر اسپندوس به صورت کامل صحبت کردیم. اگر تجربه سفر به این مکان باشکوه و تاریخی را دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران