شما می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 2 نیمه شب از امکانات موجود در این مجموعه استفاده کنید. در ضمن بلیط ورودی به این مجموعه با تله کابین 18 هزار تومن و با فونیکولار 7 هزار تومن است. در پایان بهتر است بدانید به دلیل کوهستانی و سردسیر بودن منطقه چالیدره بهترین زمان سفر به آن نیمه اول سال است. در ضمن برخی از تفریحات آبی نیز به دلیل نبود شرایط در نیمه دوم سال تعطیل می‌شوند. همچنین حواس‌تان باشد شما برای رسیدن به منطقه حتما باید از تله کابین، تله سیژ یا فونیکولار استفاده کنید و نمی‌توانید با ماشین شخصی‌تان به آن وارد شوید.
15 خرداد 1401
مشهد

چالیدره مشهد؛ هیجان مطلق!

چالیدره مشهد

چالیدره مشهد یک مجموعه تفریحی در اطراف مشهد می‌باشد که در منطقه گردشگری طرقبه واقع است. این مجموعه به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و رفاهی زیاد در چند سال اخیر، یکی از گزینه‌های اصلی برای تفریح در سفر به مشهد است.

پاسپورت دومینیکا

امکاناتی همچون قایق سواری، ماهی گیری، بانجی جامپینگ، آموزش غواصی، زیپ لاین، تله کابین و بسیاری تفریحات دیگر در کنار طبیعت عالی و هوای دلچسب آن، چالیدره را به یکی از قطب‌های گردشگری اطراف مشهد تبدیل کرده است. اگر شما هم می‌خواهید با چالیدره بیشتر آشنا شوید تا از سفر به آن لذت بیشتری ببرید با ما در مجله سه کلیک همراه شوید.

برای یک روز پر از هیجان در چالیدره، بلیط هواپیما مشهد را رزرو کنید!

معرفی چالیدره؛ چالیدره کجاست؟

چالیدره مشهد

مجموعه تفریحی چالیدره یکی از تازه‌ترین و به‌روزترین مکان‌های تفریحی مشهد است که در 30 کیلومتری غرب شهر مشهد، در دل ییلاق‌های آن و در فاصله 2 کیلومتری شهر طرقبه واقع است. مساحت این مجموعه چیزی در حدود  160 هکتار است و شما برای رسیدن به آن باید چیزی در حدود 45 دقیقه از مشهد رانندگی کنید.

مجموعه چالیدره که از اوایل دهه هشتاد در دست تأسیس قرار گرفت، خیلی زود به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در مشهد تبدیل شد. قبل از افتتاح این مجموعه، تفریح در مشهد پس از زیارت امام رضا تنها به گشت و گذار در طرقبه و شاندیز و خوردن غذایی در آن خلاصه می‌شد. اما با راه افتادن مجموعه چالیدره، درهای جدیدی به روی گردشگری مشهد باز شد. به شکلی که مشهد در کنار شهری زیارتی، با وجود داشتن مکان‌های تفریحی همچون چالیدره، سرزمین موج‌های آبی و… یکی از بهترین شهرهای سیاحتی ایران نیز محسوب می‌شود.

رزرو تور مشهد

تاریخچه چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

مجموعه تفریحی توریستی چالیدره در سال 1376 بر اساس ساختن سدی بر روی رودخانه جاغرق شروع شد و بنای آن تا سال 1381 به طول انجامید. رودخانه جاغرق که در 35 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد از ارتفاعات قلل فلسکه و دهیار در رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته و با عبور از چندین روستا به منطقه طرقبه می‌رسد. جالب است بدانید این رود با طولی در حدود 35 کیلومتر یکی از محبوب‌ترین مسیرهای دره نوردی ایران نیز محسوب می‌شود. جاغرق رودخانه‌ای کم عرض است که در بیشتر طول سال فعال و جاری است.

داستان‌های عجیبی درباره تاریخچه نام گذاری روستای جاغرق که با نام رودخانه‌اش شناخته می‌شود نیز وجود دارد که بد نیست بدانید. روستای جاغرق ابتدا نامش جاقرق بوده است. این روستا در گذشته یکی از گذرگاه‌های اصلی مسافرانی بوده که قصد سفر به مشهد، نیشابور و توس را داشته‌اند و جاقرق به معنای جلوگیری از ورود به مکانی یا اختصاصی بودن جایی است!  اما بعدتر نام این روستا به جاغرق تغییر کرده که دلیلش به افسانه‌ای بر‌می‌گردد که می‌گوید جام پادشاهی در آب فراوان این رودخانه غرق شده است!

همین فراوان بودن آب رودخانه جاغرق باعث شد تا پشت سدی که بر روی آن احداث کرده‌ بودند، آب زیادی جمع و دریاچه‌ای ایجاد شود که حال ما به آن دریاچه چالیدره می‌گوییم. دریاچه‌ای که با توجه به پتانسیل‌های فراوانش خیلی سریع مسئولان را به این فکر وا داشت تا آن را گسترش داده و امکانات متعدد تفریحی و رفاهی در آن احداث کنند.

جاذبه‌های گردشگری چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

تله سیژ

تله سیژ یک نوع تله کابین روباز است که بیشتر در اماکن کوهستانی و پیست‌های اسکی بنا می‌شود. شما می‌توانید در تله سیژ با حضور در کابین‌های دو نفره اوج هیجان را تجربه و از هوای دلپذیر و چشم انداز ویژه اطراف چالیدره لذت ببرید. خوب است بدانید که تله سیژ چالیدره یکی از بهترین‌ها در ایران است که شما را مهمان کوه‌های سرسبز و گاها برفی و دریاچه بی نظیر زیر پای‌تان می‌کند.

بانجی جامپینگ

اگر می‌خواهید برای لحظه‌ای از زمین جدا و در هوا رها شوید، بهترین پیشنهاد برای شما بانجی جامپینگ است. پرش از ارتفاع آن هم در طبیعت چالیدره پیشنهادی است که نمی‌توانید رد کنید البته تا قبل از رسیدن به لبه سکوی پرتاب! حواس‌تان باشد اگر مشکل تنفسی یا قلبی دارید به هیچ وجه سراغ این تفریح نروید چون ممکن است برای‌تان مشکلاتی ایجاد کند.

فونیکولار

فونیکولار که به آن ترن کوهستانی نیز می‌گویند یکی دیگر از بی شمار سرگرمی‌های موجود در مجموعه چالیدره است. این ترن شما را خیلی آرام و آهسته از این سوی کوهستان به آن سو و به دریاچه چالیدره می‌رساند. اصلا نگران نباشید و نترسید چرا که این ترن به هیچ وجه ترسناک نیست. فونیکولار بسیار آهسته حرکت کرده و اجازه می‌دهد تا از مسیر و چشم انداز باشکوهش لذت ببرید بدون اینکه حتی آب در دل‌تان تکان بخورد!

زورب بال

احتمالا در تلویزیون دیده‌اید، آدم‌هایی را که در حباب بزرگی فرو رفته و فوتبال بازی می‌کنند! به این تفریح زورب بال می‌گویند. حال شما فرصت این را دارید که علاوه بر تماشا آن را تجربه هم بکنید. تفریحی خارق العاده که تا مدت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند. مهم‌ترین نکته در این بازی حفظ تعادل حین راه رفتن است. پس باید برای زمین خوردن‌های خنده دار پشت هم خودتان را آماده کنید! زورب بال، تفریحی گروهی است و اگر مسافرت‌تان دسته جمعی‌ست، توصیه می‌کنم به هیچ وجه آن را از دست ندهید.

سافاری

شاید خیالش را هم نکنید در این مجموعه خوش آب و هوا و سرسبز بتوانید سافاری هم بکنید! اما می‌شود! مسیر سافاری چالیدره به طرقبه مسیری حدودا 4 کیلومتری است که مملو از دست‌اندازهای جذاب و تپه‌های ریز و درشت است. شما در این مسیر که کاملا ایمن است، می‌توانید علاوه بر طبیعت گردی با ماشین‌های مخصوص از دیدن حیوانات مختلف منطقه نیز لذت ببرید. فقط حواس‌تان باشد این تفریح کمی گران است و اگر قصد استفاده از آن را دارید باید جیب‌تان کمی سنگین باشد!

تفریحات آبی چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

غواصی

شاید آخرین گزینه در ذهنتان غواصی کردن در یک منطقه توریستی همچون مجموعه چالیدره باشد. اما این ورزش یکی از پرطرفدارترین رویدادها در این منطقه است. شما در عرض چند هفته میتوانید به راحتی غواصی را همراه با مربیان حاضر در مجموعه یاد گرفته و از غواصی کردن در دریاچه چالیدره لذت ببرید. فقط کافی است نترسید و خودتان را به مربیان با تجربه آن بسپارید!

قایق سواری

یکی دیگر از تفریحات مرسوم در هر منطقه‌ای که شرایطش را داشته باشد، قایق سواری است. مجموعه چالیدره نیز به دلیل داشتن دریاچه که مهم‌ترین ویژگی آن نیز محسوب می‌شود از این قاعده مستثنی نیست. انواع قایق‌های پدالی خانوادگی، دوچرخه‌ای، فولکسی و پارویی در این مجموعه یافت می‌شود.

 نکته وسوسه انگیز در قایق سواری بر دریاچه چالیدره این است که این تفریح زمان خاصی ندارد و شما می‌توانید با تهیه یک بلیط تا هر زمانی که خواستید از آن استفاده کنید. قایق سواری توان بالایی می طلبد پس اگر توان پارو زدن یا پدال زدن ندارید بهتر است از قایق‌های وی آی پی آبادیس استفاده کنید که شخص دیگری آن را هدایت می‌کند تا دچار چالش نشوید.

ماهی گیری

از آنجایی که دریاچه چالیدره به سبب ایجاد سد بر روی رودخانه جاغرق ایجاد شده، محل زیست انواع و اقسام ماهی‌ها نیز هست. پس اگر دنبال هیجان به شکل مرسوم‌اش که تا به حال از آن صحبت کردیم نیستید، می‌توانید در کمال آرامش در هر وقت از شبانه روز قلاب خود را به آب انداخته و از ماهی گیری لذت ببرید. فقط حواس‌تان باشد هزینه کرایه تجهیزات ماهی گیری در طول شبانه روز متفاوت است.

رستوران‌های چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

رستوران چالی دو

یک ویژگی ممتازی که این رستوران دارد این است که نیمی از آن بر روی آب و نیم دیگرش بر خشکی بنا شده است. و شما می‌توانید در کنار خوردن انواع غذاهای با کیفیت ایرانی و خارجی از طبیعت چشم نواز چالیدره نیز لذت ببرید. این رستوران که محیطی کاملا سنتی دارد، از چوب ساخته شده تا حس راحتی و در طبیعت بودن بیشتری به شما بدهد. در سفرتان به چالیدره حتما به این رستوران سر بزنید تا در حین خوردن غذا هم، لذت در طبیعت بودن را از دست ندهید.

برج گردان چالیدره

فکرش را هم نمی‌کردید چالیدره رستوران گردان هم داشته باشد! اما دارد! چالیدره پر است از سورپرایزهایی که در صورت حضور و مواجهه با آن‌ها بیشتر متوجهش می‌شوید. این برج بی نظیر، اولین کافی شاپ گردان ایران است که تا 40 متر بالا می‌رود. این برج یک ویژگی جالب هم دارد که می‌تواند میزبان مهمانی‌ها و مراسم ویژه شما باشد و طبق سلیقه شما طراحی و تزیین شود. دیگر از این لاکچری‌تر چه می‌خواهید!؟

هتل‌های اطراف چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

هتل پارک حیات

این هتل که در مجموعه ییلاقی و در رشته کوه بینالود واقع است یکی از بهترین هتل‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. این هتل با مساحتی در حدود 31 هزار مترمربع و با 324 سوییت، یکی از مجلل‌ترین هتل‌های منطقه است. این هتل دسترسی بسیار عالی به اماکن دیدنی طرقبه، بند گلستان و سایر مراکز خرید دارد. و همچنین از تمامی امکانات رفاهی مناسب حال شما از جمله سیستم‌های تهویه، صوتی و تصویری، اینترنت پرسرعت رایگان و… بهره می‌برد. شما برای حضور در این هتل باید حدود 9 کیلومتر از چالیدره فاصله گرفته و به انتهای بلوار وکیل آباد برسید.

آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، کیلومتر 5 طرقبه، امام خمینی یکم، جنب پمپ بنزین گلستان

هتل سحاب طرقبه

یکی دیگر از هتل‌های خوبی که در محدوده چالیدره واقع است، همین هتل است. هتلی سه ستاره در دو طبقه و با حدود 50 واحد مسکونی. این مجموعه که در مجاورت رودخانه واقع است به دلیل امکانات و به ویژه چشم انداز جذابی که به منطقه دارد از محبوب‌ترین هتل‌های طرقبه محسوب می‌شود. شما باید برای اقامت در این هتل حدود 7 کیلومتر از چالیدره فاصله بگیرید.

آدرس: جاده طرقبه، کوچه امامزادگان ناصر و یاسر

هتل بام طرقبه

هتل بام طرقبه یکی از جدیدترین و تازه تأسیس‌ترین هتل‌های منطقه است. این هتل دارای 12 سوئیت و اتاق است که امکانات رفاهی خوبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. قسمت‌های مختلف این هتل به شیوه پلکانی طراحی و اجرا شده که یکی دیگر از ویژگی‌های بصری جذاب آن است. هتل بام طرقبه نزدیک‌ترین هتل به مجموعه چالیدره است و شما برای رسیدن به آن تنها کافیست 5 کیلومتر از مجموعه فاصله بگیرید.

آدرس: طرقبه، طرقدر، طرقدر 16، بعد از ستاد رفاهی دارایی

جاهای دیدنی اطراف چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

طرقبه

شهر طرقبه یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری اطراف مشهد است که بسیاری از شهروندان مشهدی نیز در ایام تعطیل به آن سری می‌زنند. آب و هوای پاکیزه به همراه طبیعت سرسبز و جذاب طرقبه از مهم‌ترین دلایل سفر به آن است. شهر طرقبه تنها 6 کیلومتر با چالیدره فاصله دارد و این دلیلی است برای آنکه حتما به آن سری بزنید.

پارک آبی موج‌های خروشان

یکی دیگر از بهترین مقاصد گردشگری در  شهر مشهد همین پارک آبی است. این پارک با 60 هزار مترمربع مساحت بزرگ‌ترین پارک آبی در جهان و جدیدترین در مشهد است. این پارک دارای دو مجموعه مجزا برای آقایان و بانوان می‌باشد که در آن‌ها تعداد قابل توجهی سرسره مدرن وجود دارد. جالب است بدانید طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین زیپ لاین سرپوشیده جهان نیز در این مجموعه واقع است و این یعنی همه چیز برای یک تفریح آبی تمام عیار در این پارک مهیاست. پارک آبی موج‌های خروشان در فاصله 19 کیلومتری از چالیدره واقع است و شما با ماشین حدود 20 دقیقه با آن فاصله خواهید داشت.

آرامگاه فردوسی یکی از بزرگ‌ترین شعرای تاریخ ایران زمین که دیگر نیاز به توضیح اضافه‌ای ندارد نیز در نزدیکی چالیدره واقع است. این آرامگاه که در شهر توس و در فاصله 40 کیلومتری با چالیدره قرار دارد جزو جاهای دیدنی ایران است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. شما با حضور در این مجموعه در کنار ملاقات با حضرت فردوسی می‌توانید از مقبره استاد اخوان ثالث و استاد شجریان نیز دیدار کنید.

کلام آخر

در پایان بهتر است بدانید به دلیل کوهستانی و سردسیر بودن منطقه چالیدره مشهد بهترین زمان سفر به آن نیمه اول سال است. در ضمن برخی از تفریحات آبی نیز به دلیل نبود شرایط در نیمه دوم سال تعطیل می‌شوند. همچنین حواس‌تان باشد شما برای رسیدن به منطقه حتما باید از تله کابین، تله سیژ یا فونیکولار استفاده کنید و نمی‌توانید با ماشین شخصی‌تان به آن وارد شوید.

نظرات کاربران