کلیساهای وین
24 شهریور 1403
وین

کلیساهای وین؛ ورود به دنیای تاریخی و هنری وین

وین یکی از تاریخی‌ترین شهرهای اروپا و اتریش به‌شمار می‌رود. مکان‌های تاریخی زیادی در این شهر توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. تاریخ غنی و فرهنگ امپراطور وین در جای جای این مکان‌های تاریخی نهفته است. بهترین انتخاب برای یک ماجراجویی در دل تاریخ وین، کلیساهای این شهر است. کلیسای سنت استفان با مناره‌های بلند، زیبایی معماری باروک در کلیسای سنت چارلز و دیگر کلیساها با مناظر شگفت‌انگیز خود گردشگران را حیرت‌زده می‌کند. کلیساهای وین از بهترین مکان‌های تاریخی این شهر برای کشف تاریخ غنی آن است. در این مقاله چندتا از معروف‌ترین و زیباترین کلیساهای وین را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا سفری پر از رمز و راز به این بناهای تاریخی داشته باشیم.

تور اروپا

رزرو بلیط هواپیما اینترنتی به راحتی !

یکی از زیباترین کلیساهای وین؛ کلیسای جامع سنت استفان

کلیساهای وین

معروف‌ترین کلیسای وین، کلیسای جامع سنت استفان است. این کلیسا یکی از معروف‌ترین کلیساهای وین و مشهورترین کلیسا در تمام اتریش به‌شمار می‌رود. کلیسای جامع در میدان سنت استفان در مرکز شهر وین قرار دارد. 

سنت استفان کلیسای اصلی کاتولیک رومی و مقر اسقف اعظم شهر است. معماری داخلی سنت استفان به سبک گوتیک و رمانسک است. فضای داخلی کلیسا در قرن‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است. محراب مرتفع باروک اولیه، پنجره‌های کلیساهای قرون وسطایی، بسیاری از کلیساهای کوچک و گنجینه کلیسای جامع، قسمت‌هایی از کلیسای سنت استفان است که ارزش بازدید دارد. سنت استفان یکی از قدیمی‌ترین بناهای وین است که می‌توانید به آن سر بزنید.

این کلیسا نماد شهر وین و البته بلندترین سازه ساختمانی در این شهر است. ارتفاع ساختمان اصلی کلیسای سنت استفان حدود 107 متر است. سنت استفان دارای چهار برج است که بلندترین برج آن یعنی برج جنوبی، 136 متر ارتفاع دارد. 

گردشگران با بالا رفتن از حدود 343 پله این برج، می‌توانند منظره‌ شگفت‌انگیز وین را ببینند. اگر نمی‌خواهید از پله‌ها بالا بروید، می‌توانید از برج شمالی دیدن کنید. شما می‌توانید برای دیدن مناظر باشکوه وین از این برج با آسانسور بالا بروید. نقشه اصلی ساخت برج شمالی متقارن با برج جنوبی بود، اما حمله عثمانی‌ها مانع از تکمیل این برج شد. یکی از بزرگترین ناقوس‌های کلیسا در اروپا بالای برج شمالی کلیسای سنت استفان قرار گرفته است. زنگ‌های زیادی را در این کلیسا آویزان کرده‌اند، اما معروف‌ترین آن‌ها ناقوس پامرین است. این ناقوس در مناسبت‌های خاص و جشن سال ‌نو به صدا در می‌آید. 

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی کلیسای سنت استفان، دخمه‌ها و سرداب‌های آن است. این دخمه‌ها در زیر ساختمان اصلی قرار دارد. از معروف‌ترین سرداب‌ها، سرداب کوزه‌های هابسبوducal  است. احشای داخلی بدن خانواده سلطنتی هابسبورگ داخل کوزه‌هایی در این سرداب نگه‌داری می‌شود. دانشمندان اخیراً موفق به کشف مقبره امپراطور فردریش سوم شده‌اند. با استفاده از دوربین آندوسکوپ، فضای داخلی مقبره امپراطور کشف‌ شده است. علاوه بر بقایای فانی امپراطور تاج، عصا و شمشیر او نیز کشف شد. 

کلیسای کوچک Virgil که در نزدیکی کلیسای سنت استفان قرار دارد، یک مکان بسیار دیدنی و خاص است. این کلیسا در سال 1973 به دلیل ساخت مترو کشف شد. یکی از بهترین معماری‌های داخلی گوتیک حفظ شده در وین معتلق به این کلیسا است. این کلیسا حدود 12 متر زیر میدان سنت استفان است. گردشگران با رفتن به ایستگاه مترو Stephansplatz می‌توانند از کلیسای Virgil بازدید کنند. رفتن به این کلیسای کوچک در مترو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بازدید از کلیساهای وین است.

St. Stephen's Church, Vienna پیشنهاد 3 کلیک
کلیسای جامع سنت استفان، بنایی که وین را زیر نظر گرفته است!

کلیسای سنت چارلز

کلیسای سنت چارلز

یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای وین، کلیسای سنت چارلز است. کلیسای سنت چارلز با گنبد فیروزه‌ای و ارتفاعی حدود 72 متر یکی از مهم‌ترین بناهای باروک در وین به‌شمار می‌رود. این بنا توسط معمار مشهور، یوهان فیشر طراحی شده است. یوهان برای طراحی کلیسای سنت چارلز از معماری مسجد ایاصوفیه الهام گرفته است. امپراطور وین چارلز ششم، دستور ساخت این کلیسا را داده است. در واقع این کلیسا برای گرامی‌داشت قربانیان بیماری طاعون ساخته شد.  کلیسای سنت چارلز در سال 1737 تکمیل و بازگشایی شد. 

فضای داخلی کلیسا با طلا و سنگ مرمر تزیین شده است. نقاشی‌های استادانه و بسیار زیبایی روی دیوارهای کلیسا قرار دارد. یک آسانسور پانوراما امکان تماشای فضای داخلی کلیسا را در ارتفاع 32 متری به گردشگران می‌دهد. هر سال، در سال‌نو و کریسمس بازارهای بسیاری در مقابل کلیسا برپا می‌شود. در تابستان، گردشگران می‌توانند به سینمای روباز کلیسا سر بزنند و از تماشای فیلم لذت ببرند.

کلیسای ویتوو یا کلیسای شکرگزاری (Votive)؛ مقدس‌ترین کلیسا  بین کلیساهای وین 

کلیسای Votive، یکی از معروف‌ترین کلیساهای وین در خیابان Ringstrasse قرار گرفته است. این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای مقدس در سبک معماری نئوگوتیک در جهان به‌شمار می‌رود. 

در سال 1853، سوء قصدی نافرجام به جان امپراطور فرانتس ژوزف اتفاق افتاد. امپراطور از این سوء قصد جان سالم به در برد. برادر امپراطور، برای تشکر و شکرگزاری خدایان دستور ساخت  کلیسای Votive را داد. پس از 20 سال، در 24 آوریل 1879، روز سالگرد ازدواج نقره‌ای امپراطور فرانتس ژوزف و سیسی این کلیسا بازگشایی شد. در روزهای خاصی از سال، بازدید از کلیسا برای گردشگران و عموم امکان پذیر است. شما می‌تواند با بالا رفتن از برج کلیسا منظره‌ای تماشایی از وین را مشاهده کنید. اگر موفق به ورود نشدید، به پارک زیگموند فروید بروید؛ تماشای نمای بیرونی کلیسا در کنار درختان شکوفه‌زده در فصل بهار، تجربه‌ای فوق‌العاده را برای شما رقم می‌زند. 

کلیساهای وین برای بازدید؛ کلیسای سنت آگوستین ( Augustine)

کلیساهای وین

یکی از زیباترین کلیساهای وین، کلیسای Augustine است. این کلیسا کاخ و موزه آلبرتینا وین است. در گذشته، امپراطوران و افراد سلطنتی مراسم‌های بزرگی مثل جشن و عروسی‌های خود را در این کلیسا برگزار می‌کردند؛ برای مثال عروسی امپراطور فرانتس ژورف اول با پرنسس الیزابت (سیسی) در سال 1854 در این کلیسا برگذار شد. همچین کلیسای Augustine به دلیل موسیقی کلیسایی خود معروف است. جشن‌های زیادی برای برگزاری کنسرت‌ها و زنده نگه‌داشتن موسقی موتزارت، شوبرت و هایدن در این کلیسا برپا می‌شود. 

یکی از قسمت‌های جالب این کلیسا مقبره اشراف‌زاده‌های وین است. این مقبره برای خدمت به اشراف‌زاده‌ها ساخته شد. بازدید از آن برای گردشگران و عموم آزاد نیست. یکی دیگر از قسمت‌های دیدنی این کلیسا دخمه قلب یا heart crypt است. این دخمه در یک فضای نیم‌دایره‌ای شکل در کلیسای کوچک Loreto در Augustine  قرار دارد. این مکان با کوزه‌های نقره‌ای رنگ که از قلب‌های خاندان هبسبورگ نگه‌داری می‌کند، پرشده است. 54 قلب از قلب‌های خاندان هابسبورگ در این دخمه قرار دارد.

مراسم تدفین در وین برای افراد سلطنتی به‌صورت خاصی برگزار می‌شد. هر یک از اشراف‌زاده‌ها مثل پادشاهان، شاهزادگان و دوک‌ها، مراسم‌های متفاوتی نسبت به دیگری داشتند. بعد مرگ افراد خانواده هابسبورگ، اجساد آن‌ها را در دخمه کاپوچین که احتمالا مخوف‌ترین جای دنیا است، دفن می‌کردند. احشای بدن‌ آن‌ها در کوزه‌هایی در کلیسا سنت استفان نگه داری می‌شد و قلب آن‌ها در کلیسای Augustine قرار می‌گرفت.  

رزرو تور ارزان خارجی به راحتی !

 کلیسای سنت فرانسیس آسیزی یا کلیسای جوبیلی( Francis of Assisi Church)

کلیسای سنت فرانسیس آسیزی

کلیسای Francis of Assisi در وین یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای وین است. این کلیسا، کلیسای کاتولیک است و به سبک بازیلیکا ساخته ‌شده است. شکل ظاهری این بنای تاریخی بیشتر از آن که تداعی کننده یک کلیسا باشد، نمای قلعه‌ای زیبا و تاریخی را به تصویر می‌کشد. این بنا بین سال‌های 1898 و 1910 به سبک رومی و به افتخار پنجاهمین سالگرد سلطنت امپراطور فرانتس ژوزف اول ساخته شد. به همین دلیل به آن کلیسای جشن امپراطور نیز می‌گویند. محل قرار گیری این کلیسا در سواحل رود دانوب، کلیسای Francis of Assisi را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های وین تبدیل کرده است.

بازدید از کلیساهای وین؛ کلیسای سنت لئوپولد یا Steinhof Church

گنبد مسی‌رنگ کلیسای سنت لئوپولد که در منظقه 14 وین قرار دارد، از دور هم قابل مشاهده است. این ساختمان توسط اتو واگنر، مشهورترین معمار هنر نوی وین طراحی شده است. در سال 1904 به درخواست امپراطور فرانتس ژوزف، این کلیسا برای بیماران عصبی و روانی بیمارستان روانپزشکی اشتینهوف (Steinhof) ساخته شد. 

امروزه هنوز بخشی از این مجموعه به بیمارستان روانی تعلق دارد. به همین دلیل بخشی از مجموعه برای دسترسی عموم باز است. اگر جزو علاقه‌مندان به سبک‌های معماری خاص و دیدن جاهای تاریخی وین هستید، کلیسای سنت لئوپولد یکی از بهترین انتخاب‌ها میان کلیساهای وین است. 

کلیسای سنت روپرت؛ سفر به سال 740 میلادی

کلیسای سنت روپرت قدیمی‌ترین کلیسا در بین کلیساهای وین است. این کلیسای بازمانده از سال 740 میلادی در مرکز شهر در منطقه 1 وین واقع شده است. افسانه‌های وین سال تأسیس این کلیسا را 740 میلادی می‌دانند، اما اولین ثبت دفتری این کلیسا به سال 1200 برمی‌گردد. این کلیسا چندین بار بازسازی شده است، اما دیوارهای قدیمی آن قدمتی نزدیک به قرن 12 دارد. اگر به دنبال رفتن به یک مکان بسیار قدیمی در مرکز شهر وین هستید، این کلیسا گزینه مناسبی برای شما است. 

کلیسای ارتدوکس یونانی trinity  (کلیسای ارتدکس یونانی تثلیث مقدس)

کلیساهای وین

این کلیسای ارتدکس در محله یونانی سابق در Fleischmarkt در منطقه 1 وین واقع شده است. در آن زمان، با توجه به سیاست‌های روشنفکرانه و اصلاحات سیاسی و مذهبی ژوزف دوم، امپراطور وین، وجود کلیساهای ارتدوکس قانونی شد. او نصب ناقوس را در این کلیساها ممنوع اعلام کرده بود، اما برخلاف این قوانین به کلیسایtrinity  یک ناقوس تعلق گرفت.

فضای داخلی این کلیسا با نقاشی‌ها زیبا و تزئینات دیگر مزین شده است. منبر چوبی اسقف به شکل عقاب دو سر بیزانسی است که با تاج امپراطوری هابسبورگ چشم‌نوازتر شده‌است. فضای بیرونی کلیسا با آجرهای دو رنگ و آبکاری طلا بسیار دیدنی است. امروزه این کلیسا، کلیسای جامع ارتدکس‌های یونانی اتریشی است. یک مدرسه و کتابخانه یونانی نیز در اتاق‌های بالایی کلیسای trinity قرا دارد.

بازدید از کلیساهای وین؛ کلیسای انجیلی شهر لوتری در خیابان Dorotheergasse

قدمت کلیسای انجیلی درخیابان Dorotheergasse به سال 1783 برمی‌گردد. این کلیسای در صومعه سلطنتی سابق ساخته شده است. کلیسای انجیلی وین یکی از ساده‌ترین کلیساهای وین است که می‌توانید به آن سر بزنید. سادگی این کلیسا بازدید کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تا امروز هیچ تصویر صلیب یا صلیبی در ساختمان این کلیسا وجود نداشته است.

کلیسای فرانسیسکن

کلیسای فرانسیسکن به‌عنوان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای اروپایی شناخته می‌شود. دیوارها، مناره‌های بلند و نورپردازی‌‌های رمانتیک، نمایی شکوهمندی را ایجاد می‌کند. این کلیسا که در قرن هشتم ساخته شده، یکی از نمادهای معماری گوتیک است. 

کلیسای فرانسیسکن با تاریخ غنی، معماری خیره‌کننده و زیبایی‌های خود بازدیدکنندگان را متحیر می‌کند. کلیسای فرانسیسکن به‌عنوان یک صومعه بنا نهاده شد. در طول قرن‌های متعدد، این کلیسا تغییرات زیادی را تجربه کرد و به عنوان یک نماد مذهبی و فرهنگی در اتریش پابرجا مانده‌ است. 

تجمع جامعه فرانسیسکن‌ها در این کلیسا برگزار می‌شود. این سنت دیرینه از گذشته تا کنون در کلیسای فرانسیسکن حفظ شده است. معماری این کلیسا یکی از جاذبه‌های اصلی این بنا محسوب می‌شود. این کلیسا با نقاشی‌های چشم‌نواز، مجسمه‌های هنری، پنجره‌های رنگی و سقف بلند خود نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری گوتیک را به نمایش می‌گذارد. 

ساخت کلیسای فرانسیسکن با استفاده از قسمت‌های قدیمی صومعه سابق از سال 1387 شروع شد و در سال 1607 به پایان رسید. این کلیسا تنها کلیسای وین به سبک رنسانس است که با بسیاری از عناصر گوتیک در تزئین این کلیسا به‌کار رفته است. قدیمی‌ترین ارگ در وین، ارگ Wöckherl است که هنوز هم می‌توان آن را نواخت. این ارگ از سال 1642 در کلیسای فرانسیسکن قرار دارد که در روزهای خاصی می‌توان از آن بازدید کرد.

 کلیسای سنت پیتر؛ یکی از معروف‌ترین کلیساهای وین

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر، کلیسای کاتولیک رومی به سبک باروک در وین است. قدمت قدیمی‌ترین ساختمان این کلیسا (که امروزه چیزی از آن باقی نمانده) به اوایل عصر حجر بر می‌گردد. گمان می‌رود که این ساختمان قدیمی‌ترین کلیسا از بین تمام کلیساهای وین باشد. این کلیسای رومی در اردوگاه نظامی قدیمی روم ساخته شده ‌است. کلیسای سنت پیتر اولین بار در سال 1137 در مدارک کتبی مورد اشاره قرار گرفت، اما در قرن هفدهم به‌طور کامل در آتش‌سوزی سوخت. بازسازی کلیسای باروک در سال 1733 به پایان رسید. امروزه یکی از مکان‌های پرطرفدار برای گردشگران کلیسای سنت پیتر است. اگر به گشت‌وگزار در مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، بازدید از این کلیسا تجربه‌ای هیجان‌انگیز خواهد بود.

کلیسای سنت چارلز بورومئو 

کلیسای سنت چارلز بورومئو یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای وین است. این کلیسا که از بزرگترین بناهای شهر وین است، برجسته‌ترین کلیسای باروک در وین نیز به‌شمار می‌رود. 

کلیسای سنت چارلز یک ساختمان بسیار بلند واقع در قبرستان مرکزی وین است. چارلز ششم در سال ۱۷۱۳، یک سال پس از آخرین شیوع طاعون، متعهد شد که کلیسایی برای حامی بزرگ خود، چارلز بورومئو بسازد. 

جارلز بورومئو، شفابخشی مورد احترام برای مبتلایان طاعون بود. ساخت و ساز این کلیسا در سال 1713 آغاز شد و در سال ۱۷۳۷ به پایان رسید. گنبد مرکزی کلیسا بیش از 58 متر ارتفاع دارد و بسیار زیبا و دیدنی است. سنگ‌بنای کلیسا توسط شهردار سابق وین، دکتر کارل لوگر، که او نیز در اینجا دفن شده است، گذاشته شد. بنابراین به آن کلیسای یادبود دکتر کارل لوگر نیز می‌گویند. در مقابل کلیسا، سردابی وجود دارد که روسای جمهور سابق فدرال اتریش در آن دفن شده‌اند. قبرهای افراد بسیار معروفی مثل موتزارت، بتهوون، برامس و بسیاری دیگر در نزدیکی این کلیسا قرار دارد. اگر به دنبال کاوش در تاریخ وین هستید، بازدید از کلیسا و قدم زدن در این گورستان را از دست ندهید.

رزرو هتل ارزان به راحتی !

کلام پایانی درباره کلیساهای وین

بناهای تاریخی وین، نمایانگر تاریخ غنی و نقش مهم امپراطوری‌های وین در این شهر است. یکی از مجلل‌ترین و زیباترین این بناها، کلیساهای وین است. در نقاط مختلف وین کلیساهای زیادی وجود دارد که انتخاب مناسبی برای گشت‌وگذار است. اگر جزو علاقه‌مندان به هنر و تاریخ هستید، به این کلیساها سر بزنید. معروف‌ترین کلیسا در وین، کلیسای سنت‌ استفان است. بقیه کلیساها مثل کلیسای سنت چارلز و سنت پیتر نیز جزو زیباترین مکان‌های تاریخی وین به‌شمار می‌رود. ما در این مقاله تمام کلیساهایی که در وین قرار دارد را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله به پیدا کردن مقصد مناسب به شما کمک کند. 

نظرات کاربران