آنتونی گائودی

همه چیز درباره آنتونی گائودی؛ معماری که در کنار شاهکارش به خاک سپرده شد!

آنتونی

شما اسپانیا را با چه ویژگی می‌شناسید؟ رقص، فرهنگ، تاریخ یا معماری!؟ خوب باید بگوییم که اسپانیا نه تنها این خصوصیات بلکه ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارد. اما چیزی که با قدم گذاشتن در شهرهای این کشور شما را حیرت زده خواهد کرد، ساختمان‌های آن است یا همان معماری عجیب‌وغریب. ما امروز می‌خواهیم درباره فردی نابغه با ذهنی توقف ناپذیر صحبت کنیم؛ کسی که بیشتر آثار ارزشمند اسپانیا که در حال حاضر از جاذبه‌های گردشگری هستند را خلق کرده است؛ یعنی آنتونی گائودی!

Tour europe

در جنوب کاتالونیا شهری به نام رئوس قرار دارد؛ در صبح روز 25 ژوئن سال 1852 کودکی در این شهر به دنیا آمد که هیچ‌کس حتی خانواده او فکر نمی‌کردند قرار است، چکار کند و چه شاهکارهای از خودش به جا بگذارد.

از کودکی بیمار تا جوانی شیک پوش

آنتونی گائودی پنج خواهر و بردار داشت که خودش فرزند کوچک و آخر خانواده بود. شغل و پیشه پدرش همانند پدربزرگ و جدش مسگری بود؛ از همین جا می‌توان حدس زد که برخی از طرح‌های منحنی و جالب آن از کجا نشات گرفته است. خوب، برگردیم به دوران کودکی او، پدر آنتونی به خوبی کار با مس و حجم و اشکال مختلف را به او یاد داد، اینکه چطوری یک دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کند. خلاصه که این دوران نقش زیادی در سبک معماری این پسر داشت.

دوران کودکی آنتونی شبیه به دیگر پر بچه‌های شاد و پر جنب و جوش نبود، چون از بیماری روماتیسم رنج می‌برد و تا چندین سال مدرسه رفتن را از دست داد. در عوض، تمام این روزها را ساعت به ساعت در کلبه خانواده در ریودومز می‌گذراند، جایی که به شدت به گیاهان و جانوران توجه و ساعت‌های آن‌ها را تماشا می‌کرد. این دوره هم تأثیر زیادی بر سبک معماری آن گذاشت؛ چون الهام گرفتن از طبیعت تقریباً از اصول این طراح و معمار معروف بوده است.

آنچه درباره زندگی آنتونی گائودی نقطه مثبت به حساب می‌آید یا همان تغییر اساسی زندگی‌اش، به دوران نوجوانی او بر می‌گردد. زمانی که خانواده تصمیم گرفت به بارسلونا برود به کلی نقل مکان کرد. پدر و مادر او معتقد بودند که زندگی در بارسلونا برای تحصیل و پیشرفت فرزندانشان بهتر است و خوب درست هم بود. آنتونی که پا در دوران جوانی می‌گذاشت خیلی زود وارد چرخه شلوغ و متفاوت زندگی شهری شد. با رفتن به تئاتر و مهمانی با لباس‌ها و کلاه‌های گران قیمت، آنتونی تبدیل به یک جوان شیک پوش شد؛ چه تضاد عجیبی با سال‌های پایانی عمرش!

دوران تحصیل و آنتونی یک دانش آموز سر سخت!

آنچه درباره آنتونی گائودی مسلم است؛ علاقه او از ابتدا به معمار شده بود. ولی برای رسیدن به این آرزو باید سه سال تمام منتظر می‌ماند تا در دانشکده معماری پذیرفته شود. از آنجایی که، آنتونی دانش‌آموزی خیلی خوب و شاگرد اولی نبود؛ پاس کردن دروس پایه سخت و غیرممکن بود اما برای رسیدن به رویاهایش باید تلاش می‌کرد و پیش می‌رفت.

دوران دانشجوی آنتونی گائودی اما بالاخره خودش را نشان داد با سبک عجیب، خاص و منحصربفردی که داشت، خیلی زود توانست برجسته شود و نگاه‌ها را به سمت خودش جلب کند. او بیشتر به خطوط منحنی، اشکال طبیعی و ساختارهای تقریباً غیرممکن علاقه مند بود و کمتر نگران چیزی بود که ما آن را مدیریت کلی پروژه می‌نامیم. جالب است بدانید که مدیر دانشگاه وقتی می‌خواست به او مدرکش را بدهد گفت: «فقط زمان می‌گوید که ما این مدرک را به یک احمق یا نابغه دادیم».

رفاقت آنتونی اما صمیمی و صادق بود

آنتونی گائودی

آنچه که خیلی‌ها درباره آنتونی گائوی فکر می‌کنند درباره غیراجتماعی، خشن و متکبر بودن آن است. اما، کسانی که همیشه در کنارش بودن و با او صمیمی‌تر بودند، آنتونی را فردی صمیمی، مودب و صادق توصیف می‌کردند. اما خوب شاید زندگی شخصی گائودی این را ثابت نکند؛ چراکه بعد از زندگی در چند آپارتمان در شهر بارسلون به خانه‌ای که در حال حاضر به موزه گائودی در پارک گوئل تبدیل شده، نقل مکان کرد. می‌توانید بیشتر درباره این خانه در راهنمای سفر به بارسلون مطالعه کنید. در این خانه بزرگ، زیبا و دیدنی، آنتونی با پدر و خواهرزاده مریضش زندگی کرد تا زمانی که چشم از جهان بست. پس ازدواج چی؟

زندگی شخصی آنتونی کسل‌کننده بود!

یکی از بخش‌های جالب درباره زندگی آنتونی گائودی، به زندگی شخصی‌اش مربوط می‌شود. او هرگز ازدواج نکرد و هیچ فرزندی هم نداشت. زندگی او بیشتر شبیه به فداکاری همه چیزش بود، متواضعانه و ساده. اما، شاید همین سبک زندگی باعث شد تا چنین آثار معماری نوآورانه‌ای را خلق کند.

زمانی که در ساگرادا فامیلیا زندگی می‌کرد، بیش از هر زمان دیگری تنها بود. او در سکوت زندگی متوسطی داشت و رژیم گیاهخواری داشت. او هر روز همان لباس ها را می‌پوشید تا اینکه شبیه لباس‌های ژولیده یک فقیر شد. خیلی وقت است که از روزهای یک شیک پوشی او گذشته است!

شاهکار آنتونی، کلیسای ساگرادا فامیلیا

آنتونی گائودی

شاید این کلیسا به نوعی وصف زندگی فداکارانه آنتونی باشد؛ چراکه او معماری را به همه چیز ترجیح داد. 31 ساله بود که برای ساخت کلیسا فامیلیا، قرارداد بست و 42 سال آینده خود را وقف این شاهکار کرد. آنتونی گائودی به قدری مجذوب کلیسای ساخته شده بود که تصمیم گرفت در میان دریایی از نقشه‌ها و مدل‌ها به کارگاهی در این ساختمان نقل مکان کند و تمام وقتش را صرف طراحی و معماری کند. شاید بپرسید که خانواده‌اش در این دوران چه کار کردند؟ در این زمان، پدر، مادر، خواهر و برادرش همگی مرده بودند و شاید هم به همین خاطر بود که گوشه‌گیر شده بود و تنهایی را ترجیح می‌داد.

تماشای این کلیسا در حال حاضر یکی از تفریحات شبانه بارسلون است؛ چراکه عظمت و نورپردازی خاص آن در شب خیلی دیدنی و متحیرکننده است.

سرانجام آنتونی گائودی چه شد؟

در اواخر عمرش به حدی زنده پوش شده بود که بیشتر شبیه به یک گدا بود تا معمار بزرگ و معروف. در  7 ژوئن 1926 راننده تراموا به صورت تصادفی با او برخورد کرد و حتی متوجه این تصادف نشد. آنتونی در خیابان رها شد تا عابران هم که او را نشناختند آنتونی گائودی را به بیمارستان رساندند. تا زمانی که دوستان نزدیکش او را پیدا کردند و از ان خواستند تا به یک بیمارستان خصوصی برود. اما آنتونی به حدی متواضع شده بود که حاضر به این کار نشد و سه روز بعد از دنیا رفت. 

تشییع جنازه‌ای باشکوه و درخور

جمعیت زیادی برای تشییع جنازه او جمع شدند، پس آنگونه که فکرش را می‌کردید این معمار ناشناخته نبوده و بسیار مورد توجه و احترام مردم هم بوده است. او را در سرداب ساگرادا فامیلیا، یکی از معدود قسمت‌های کلیسا که به‌ نظر خودش تمام‌شده می‌دید، دفن کردند. جالب است بدانید که نیمی از مردم بارسلون برای مرگ او لباس سیاه پوشیدند. حداقل بعد از این همه تراژدی پایان خوشی داشت!

آماده خرید بلیط هواپیما تهران بارسلون و ملاقات با آنتونی هستید؟

فهرستی از ساختمان‌های آنتونی گائودی

خانه شخصی کازا وینس (1883-1888)

دروازه خانه پاویون گوئل (1884–1887)

کاخ باشکوه پالائو گوئل (1886-1890)

خانه دو طبقه کاسا کالو (1898-1900)

پارک گوئل (1900-1914)

ساختمان توره بلزگارد (1900-1909)

آپارتمان کازا باتلو (1904–1906)

آپارتمان کازا میلا (1906–1910)

مجموعه کلونیا گوئل (1908-1916)

کلیسای ساگرادا فامیلیا (1882-؛ گائودی: 1883-1926)

در آخر

سفر به اسپانیا و رزرو بلیط هواپیما آنلاین ، شما را به دنیای عجیبی از معماری می‌کشاند؛ زمانی که در شهرهای این کشور به خصوص بارسلون قدم می‌زنید؛ مطمئنا خودتان را در دنیای دیگر تصور خواهید کرد. این شهر پر از آثار خارق‌العاده یک معمار معروف و محبوب در سطح جهانی به نام آنتونی گائودی است. زندگی این نابغه تمام وقف شغلش و معماری شده و حتماً پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را که درباره آنتونی گائودی است، مطالعه کنید.

نظرات کاربران