غار کرفتو
25 فروردین 1403
کردستان

غار کرفتو؛ در عجایب دیواندره قدم بزنید!

شهرستان دیواندره یکی از مهم‌ترین مناطق جغرافیایی و اقلیمی ایران و کردستان به شمار می‌آید. شهر دیواندره در 98 کیلومتری شمال سنندج با ارتفاع 1850 متر از سطح دریا واقع شده است. این شهر دارای آب‌وهوای کوهستانی با زمستانی سرد و تابستانی معتدل بوده و مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است. میراث‌هایی مانند غار کرفتو به‌عنوان نشانه تمدن که به چهار هزار سال پیش ارتباط دارد، یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار ایران است که در استان کردستان قرار دارد. غار تاریخی کرفتو یکی از معروف‌ترین غارهای ایران است و در فهرست مکان‌های دیدنی اطراف سنندج ثبت شده است. ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی دررابطه‌با این غار زیبا و تاریخی به شما ارائه کنیم پس همراه ما باشید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

معرفی غار کرفتو

غار کرفتو

این غار معروف و دیدنی در فاصله 67 کیلومتری شهر دیواندره قرار دارد و در فهرست مکان‌های دیدنی اطراف سنندج به ثبت رسیده است. غار اسرارآمیز کرفتو در استان کردستان واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین غارهای باستانی ایران است. غار کرفتو دیواندره در یک رشته‌کوه آهکی قرار دارد و اطراف آن را حفره‌ها، پناهگاه‌ها و دخمه‌های زیادی احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید در فصل زمستان داخل این غار گرم و در فصل تابستان کاملا خنک است؛ همین موضوع یکی از دلایل زندگی انسان‌های گذشته در این غار به شمار می‌آید. اکنون نیز برخی از گونه‌های زیستی مانند خفاش، پرستو و دیگر پرندگان در غار کرفتو سقز زندگی می‌کنند.

رزرو تور و رزور هتل فقط با سه کلیک

 غار کرفتو دارای 4 طبقه بوده و مسیر اصلی آن نیز 750 متر است. دهانه ورودی این غار در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ متری از دامنه کوه قرار دارد؛ البته لازم نیست نگران باشید، برای رسیدن به ورودی غار پله‌هایی وجود دارد که رسیدن به غار را برای شما بسیار راحت‌تر می‌کند. نمای درونی غار بسیار متنوع است، ارتفاع غار تا سقف، شکل سقف‌، عرض راهروها، شکل راهروها و اتاق‌های آن، همگی در طول مسیر تغییر می‌کند و یکسان نیستند. به‌قدری جذابیت‌های این غار تنوع دارد که با بازدید از آن احساس می‌کنید همزمان از چند غار دیدن کرده‌اید.

تاریخچه

قدمت غار کرفتو که یکی از غارهای آهکی ایران است به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد و از نظر زمین‌شناسی، این غار مربوط به دوران مزوزوئیک بوده؛ منظور از دوران مزوزوئیک دوران متحول شدن حیات‌وحش و دایناسورها است. غار کرفتو کردستان در دوران سوم زمین‌شناسی از میان آب‌ها بیرون آمده و همچنان می‌توانید در قسمت‌های داخلی غار آب را مشاهده کنید و برای دیدن برخی از جاهای آن لازم است که با قایق در آن تردد داشته باشید. جالب است بدانید براساس نظرات موجود، انسان‌هایی قبل از دوران اسلامی در این غار زندگی می‌کردند. در غار کرفتو سقز نوشته‌های قدیمی و کتیبه‌های ارزشمندی وجود دارد که به خط یونانی نوشته شده و هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

 براساس داستان‌های حماسی، خانه هراکلس در غار کرفتو بوده، هراکلس یا هرکول یکی از خدایان یونان باستان است. بازدید از کتیبه یونانی که در طبقه سوم وجود دارد را از دست ندهید؛ طبق این کتیبه این غار در گذشته معبد هرکول است. ترجمه این کتیبه به این صورت است: این خانه هرکول است؛ هر کس به آن وارد شود، در امان است. آنجا که هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد؛ از این کتیبه به‌عنوان گنج غار کرفتو نیز یاد می‌شود. این غار زیبا از زیباترین غارهای تاریخی ایران به شمار می‌آید و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

معماری غار کرفتو

غار کرفتو

همان‌طور که گفته شد غار کرفتو کردستان از میان آب‌ها بیرون آمده، بنابراین ظاهری صخره‌ای‌شکل دارد. بخشی از معماری منحصربه‌فرد این غار طبیعی و بخش دیگر آن دست‌ساز است. در هر طبقه از این غار می‌توانید شاهد اتاق‌های تودرتو، نورگیرهای جذاب و راهروهای طولانی باشید. سقف این مکان تاریخی کمانی‌شکل است و در آن نقش‌ها و شکل‌هایی به چشم می‌خورد. همان‌طور که در سقف آن اشکال متنوعی وجود دارد، در دیواره‌های آن نیز شکل‌هایی مانند گوزن، گیاه، اسب و انسان‌ها قابل مشاهده است. درست است که تمام طبقات این غار زیبایی خاصی دارد ولی زیبایی معماری در طبقه سوم وصف‌نشدنی است. 

زمانی که وارد طبقه چهارم غار کرفتو سقز شوید می‌توانید شاهد منظره بیرون باشید، عده‌ای معتقدند کوهی که از این زاویه قابل مشاهده است شباهت زیادی به یک مرد خیاط و سه دختر دارد. در هر قدمی که در این غار برمی‌دارید جذابیتی وجود دارد که چشمان شما را به خود خیره کند. 

بخش‌های مختلف غار 

معماری بی‌نظیر به‌کاررفته در غار کرفتو دیواندره به دو بخش طبیعی و دست‌کند تقسیم می‌شود. در بخش طبیعی همان‌طور که از نامش مشخص است انسان دخالتی نداشته، اما بخش دست‌کند تغییراتی است که توسط انسان‌هایی که غار کرفتو کردستان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند ایجاد شده است. در ادامه به توضیح این دو بخش می‌پردازیم.

بخش طبیعی

غار کرفتو

همان‌طور که پیش‌تر در مورد غار کرفتو پرداختیم در دوره سوم زمین‌شناسی همزمان با دوره مزوزوئیک بر اثر خشک‌سالی از دل آب بیرون آمده و جنس آن آهکی است. به‌دلیل آهکی بودن این غار، رنگ‌هایی در دیوارها و سقف آن قابل مشاهده بوده و قوس‌های زیبایی در آن پدید آمده است. تاکنون محققان توانستند تنها 750 متر از بخش طبیعی غار را کشف کنند که ارتفاع این بخش بین 1 تا 17 متر متغیر است. اشکال کروی و منحنی‌شکل در این غار که به‌صورت طبیعی ایجاد شده‌اند باعث شده زمانی که وارد آن می‌شوید احساس کنید در یک جای مجلل و شیک قدم می‌زنید. زیبایی بخش طبیعی غار کرفتو دیواندره وصف‌نشدنی است و تا از نزدیک نبینید متوجه آن نمی‌شوید. 

بخش دست‌کند

غار کرفتو دارای 4 طبقه است که در طول سالیان حجار و انسان‌ها با کندن بخش‌هایی از آن توانستند اتاق‌ها و راهروهایی در آن ایجاد کنند که ارتفاع آن‌ها بین 1 تا 12 متر متغیر است. آمار دقیقی از تعداد اتاق‌ها وجود ندارد ولی گفته می‌شود حدود 18 اتاق توسط افراد در طبقات مختلف این غار ایجاد شده است. بخش دست‌کند این غار شهرت جهانی دارد و به‌عنوان یکی از بهترین مدل‌های معماری صخره‌ای در ایران شناخته شده است. از جمله بخش‌هایی که توسط افراد در این غار ایجاد شده می‌توان به پنجره، نورگیر و سقف کمانی اشاره کرد. نکته جالب در این بخش این است که تمامی راهرو‌ها و اتاق‌های این غار به یکدیگر متصل هستند؛ یعنی به‌راحتی می‌توانید از یک اتاق وارد اتاق دیگری شوید و نیازی به طی کردن طبقات ندارید. 

امکانات رفاهی غار کرفتو دیواندره

غار کرفتو

زمانی که نام غار را می‌شنوید شاید به ذهنتان نرسد که یک غار می‌تواند امکانات رفاهی خوب و قابل‌توجهی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. غار کرفتو سقز امکانات مختلفی را به مردم ارائه می‌کند که شامل پارکینگ، برق‌کشی، سکوهای استراحت، پله، سرایداری و سرویس‌های ‌بهداشتی است. بنابراین اگر به دیواندره سفر کردید و قصد بازدید از این غار زیبا را دارید، نگران کمبود امکانات نباشید.

کلام آخر سه کلیک دررابطه‌با غار کرفتو

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در مورد غار کرفتو به شما ارائه کنیم. این غار در استان کردستان قرار دارد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران شناخته شده است. این غار زیبا در فهرست مکان‌های دیدنی اطراف سنندج به ثبت رسیده و جذابیت آن وصف‌نشدنی است. چمدان‌هایتان را ببندید و سری به این غار تاریخی بزنید؛ پشیمان نمی‌شوید.

نظرات کاربران