عمارت خسروآباد
29 فروردین 1403
کردستان

عمارت خسروآباد؛ تاریخی به‌جا‌مانده از دوران صفویه!

شهر سنندج در غرب ایران واقع شده و به‌دلیل داشتن مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی متنوع و زیاد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. عمارت خسروآباد یکی از این آثار تاریخی است که ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد و معماری خاص و بی‌نظیری دارد. این بنا در نوع خود کم‌نظیر بوده و در گذشته مرکز حکومت اردلان‌ها بوده است. این عمارت تاریخی در شهر سنندج استان کردستان قرار دارد و افراد زیادی برا بازدید از آن به این شهر سفر می‌کنند. زمانی که وارد کاخ موزه خسروآباد شوید می‌توانید سبک زندگی مردم کرد، ترکیب ساختمانی تاریخی همراه با طراحی مدرن را مشاهده کنید و لذت ببرید. در ادامه این مقاله شما را با جزئیات و تاریخچه این عمارت زیبا آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

بلیط هواپیما خود را در سه کلیک مثل آب خوردن رزرو کنید

تاریخچه عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد یکی از زیباترین عمارت‌های غرب ایران است که در شهر سنندج قرار دارد. این عمارت در دوران صفویه ساخته شده و گفته می‌شود مرکز حکومت اردلان‌ها بوده است. امان‌الله خان اردلان، حاکم کردستان و فرزند خسروخان بزرگ بود که در سال 1808 دستور ساخت عمارت خسروآباد را داد. البته برخی معتقدند قسمت شرقی بنا مربوط به دوران زندیه بوده و امان‌الله خان آن را گسترش داده است. کاخ موزه خسروآباد اگرچه مقر حکومت سیاسی و نظامی بود، اما بیشتر به‌عنوان مکانی برای برگزاری مراسم و جشن‌های آیینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین مراسم عقد حسن جهان خانم، دختر فتحعلی شاه با پسر امان‌الله خان نیز در این مکان برگزار شد. کتیبه‌ای در این عمارت وجود دارد که نام فتحعلی‌شاه قاجار و والی کردستان، امان الله خان و تاریخ 1223 هجری قمری بر آن حک شده است. ناگفته نماند پس از امان‌الله خان چندین ساختمان نیز در این مجموعه ساخته شد. در سفر به سنندج حتما از این عمارت بی‌نظیر دیدن کنید و از تماشای هنر اصیل ایرانی در تاروپود معماری آن لذت ببرید.

معرفی عمارت خسروآباد 

عمارت خسروآباد در بلوار خسروآباد یا شبلی در شهر سنندج واقع شده است. کاخ موزه خسروآباد دارای دو بخش داخلی و خارجی است که باغی زیبا میان دو بخش آن قرار دارد؛بخش خارجی آن قصر سلطنتی و بخش داخلی آن باغ خسروآباد نام دارد. بنای خارجی دارای دو طبقه بوده و درب ورودی آن به صورت هشت‌ضلعی است. این بنا از آجر و سنگ ساخته شده و دارای گچ‌بری و آینه‌کاری بسیار جذاب و زیبایی است. جالب است بدانید آب عمارت خسروآباد سنندج جاری و شرب بوده و از مجموعه قنات‌های تعبیه‌شده در کوه آبیدر نشات می‌گیرد. عملیات مرمتی این بنای تاریخی از سال 1373 آغاز شد که البته بیشتر تعمیرات و مرمت‌ها در سال 1379 انجام شد. تزیینات معماری بنا شامل آجرکاری، اوروس زیبا،حوض صلیبی‌شکل و درب ورودی که از چوب درخت گردو ساخته شده، همگی از زیبایی‌های داخلی بنا به شمار می‌آید. فرزند امان‌الله خان اردلان، خسرو نام داشت و به همین دلیل این عمارت، خسروآباد نام گرفت. امروزه این عمارت به‌عنوان یک موزه مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. اگر قصد سفر به شهر سنندج را دارید حتما از این محوطه تاریخی دیدن کنید و لذت ببرید.

معماری عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد

‌عمارت خسروآباد شهر سنندج به دو بخش اصلی قصر و باغ تقسیم می‌شود و در زمینی به مساحت 6000 متر مربع احداث گردیده است. قصر در بخش شرقی باغ قرار دارد که بنایی مجلل و اشرافی است. جالب است بدانید که بافت و ترکیب مصالح به‌کاررفته در مکان‌های مختلف عمارت خسروآباد مانند کاخ، آشپزخانه، حمام و اصطبل کاملا یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد. گچ‌بری‌ها، تزئینات و سرستون‌های این عمارت نشان از هنربی‌نظیر هنرمندان چیره‌دست ایرانی در زمان خود دارد. این عمارت زیبا درست در وسط یک باغ سرسبز قرار دارد و زمانی که وارد آن شوید اولین چیزی که شما را جذب می‌کند، حوضی صلیبی‌شکل است که در وسط حیاط عمارت خسروآباد قرار دارد و بسیار زیبا و دیدنی است. همچنین حوضی در طبقه سوم این کاخ قرار دارد که شبیه به چشم بوده و وقتی آب در آن جریان پیدا می‌کرده، از اطراف حوض بیرون می‌ریخته به همین دلیل آن را چشم گریان نامگذاری کرده‌اند که نماد احساسات بوده است. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنها اتاقی که درب ورودی آن در مقایسه با درهای دیگر کمی کوتاه‌تر است، درب اتاق مستوره خانم همسر خسرو خان است؛ چرا که هر کسی که قصد داخل شدن به آن را داشته، سرش را به نشانه احترام کمی خم کند، سپس وارد شود. در فرهنگ ایرانی نیز اروسی‌های کار شده این اتاق نماد سرو شکسته و تواضع است. برای رسیدن به اتاق خسروخان و همسرش لازم است 15 پله مارپیچ را طی کنید، در گذشته تنها کسی که حق ورود به این اتاق را داشته مستوره اردلان بوده است. هرچند امروزه کاخ موزه خسروآباد در مقایسه با زمان ساخت آن دچار تغییرات بسیاری شده است، اما این تغییرات بیشتر در اطراف عمارت صورت گرفته و عمارت اصلی آن به همان شکل قدیمی همچنان پابرجا است.

بخش‌های مختلف عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد کردستان علاوه‌بر دو بخش اصلی قصر و باغ که پیش‌تر به معرفی آن‌ها پرداختیم، از بخش‌های مختلف دیگری هم تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها جذابیت خاص خودشان را دارند. در ادامه تعدادی از بخش‌های این عمارت زیبا که بازدید از آن‌ها ارزشمند است را به شما معرفی می‌کنیم.

هشتی

عمارت خسروآباد

هشتی به فضایی گفته می‌شود که پس از درب ورودی قرار دارد و قبل‌از اینکه وارد خانه یا حیاط آن شوید، اول وارد هشتی می‌شوید. هشتی عمارت خسروآباد هم مانند سایر بناهای قدیمی پس از درب ورودی آن قرار دارد و شامل 4 مدخل یا ورودی است. این فضا دارای سقفی گنبدی‌شکل و ستون‌هایی زیبا است که با گچ‌بری‌های بسیار خاصی تزیین شده است.

حیاط

اگر از عمارت‌های دیگری بازدید کرده باشید مشاهده کردید که حیاط آن به کمک یک دالان به هشتی متصل است و بعد از هشتی بلافاصله وارد حیاط نمی‌شوید؛ اما عمارت خسروآباد در کردستان به این صورت نیست. حیاط این عمارت طوری طراحی شده که بعد از هشتی وارد حیاط می‌شوید و دالانی برای اتصال حیاط به هشتی وجود ندارد. همچنین حوضی بزرگ و صلیبی‌شکلی در وسط حیاط قرار دارد که اطراف آن با درختان سرسبز و بزرگ احاطه شده است. گفته می‌شود آب این حوض از قنات کوه‌های آبیدر تامین می‌‌شود. 

عمارت سردر

در ضلع شرقی کاخ موزه خسروآباد عمارت سردر واقع شده است. این عمارت دارای دو طبقه بوده و از دو طرف به کمک پله‌هایی متقارن راه ورودی دارد. طبقه دوم این مجموعه دارای سالنی بزرگ است که در گذشته محل برگزاری مهمانی‌ها و جشن‌ها بوده است. گفته می‌شود نوه خسرو خان اردلان دستور ساخت این عمارت را داده و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن ایوان سرتاسری است که به غلام گردش شهرت دارد.

قصر خسرویه

عمارت خسروآباد

یکی دیگر از بخش‌های عمارت خسروآباد سنندج قصر خسرویه نام دارد. قصر خسرویه مهم‌ترین ساختمان این عمارت بوده و دارای 3 طبقه است. برای رسیدن به این مکان لازم است 17 پله سنگی را طی کنید. در طبقه دوم این قصر یک حوض‌خانه وجود دارد که سقف آن گنبدی‌شکل است. در اطراف این حوض‌خانه تعدادی اتاق وجود دارد که همه آن‌ها ایوان و ستون‌های تزیین‌شده دارند. 

حوض طبقه سوم

یکی دیگر از بخش‌های عمارت خسروآباد شهر سنندج حوضی زیبا است که در طبقه دوم عمارت اصلی قرار دارد. این حوض ظاهری شبیه به چشم دارد و زمانی که آب از آن لبریز می‌شود شباهت زیادی به چشم گریان دارد و نماد احساس است. آب این حوض از کوه آبیدر تامین می‌شود و یکی از جاذبه‌های دیدنی این مجموعه به شمار می‌آید. برای رسیدن به این طبقه لازم است تعدادی پله که شیب تندی دارند را طی کنید. 

جاهای دیدنی اطراف عمارت خسروآباد

در سفر به کردستان به ویژه شهر سنندج در کنار بازدید از بناهای زیبای دوران صفوی مانند عمارت خسروآباد می‌توان از مناطق و جاذبه‌های دیگر شهر که بیشتر آن‌ها در نزدیکی این عمارت قرار دارند هم بازدید کرد. بناهای تاریخی و قدیمی بسیار زیادی در اطراف این عمارت واقع شده که فاصله زیادی با آن ندارند و می‌توانید زمان بازدید از کاخ موزه خسروآباد از این‌ مکان‌ها هم دیدن کنید. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

خانقاه نعمت‌الهی

یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی نزدیک به کاخ موزه خسروآباد، خانقاه نعمت‌الهی نام دارد. این مکان در خیابان خانقاه واقع شده و حدود 150 سال قدمت دارد. این مکان در دوران قاجار تاسیس شده و محل زندگی و تدریس بزرگان طریقه نعمت‌اللهی بوده است. سبک معماری به کار رفته در خانقاه نعمت‌الهی ایرانی اصیل بوده و کاشی‌کاری و آجرکاری‌های زیبایی در آن قابل مشاهده هستند. این مکان دارای حیاط مرکزی، حجره‌ها، مسجد و کتابخانه بوده و در گذشته محل برگزاری مراسمات مذهبی و عرفانی بوده است.

آدرس:

خیابان امام خمینی (ره)، جنب مسجد جامع

ساعت بازدید:

9 صبح تا 12 ظهر و 14 عصر تا 18 عصر

تپه روسی 

تپه روسی 

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به عمارت خسروآباد سنندج تپه روسی است. این پارک زیبا یکی از دو بوستان معروف محله تپه روسی در سنندج بوده و مکانی آرام برای تفریح و پیاده‌روی است. این تپه در مرکز شهر سنندج واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از این شهر را به مخاطبان خود ارائه‌ می‌کند. همچنین در این پارک امکاناتی نظیر کافه، رستوران و آلاچیق در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از عمارت خسروآباد از این پارک زیبا هم دیدن کنید و لذت ببرید.

آدرس:

بلوار شهید بهشتی، شهید بروجردی

حمام صلاحی

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی نزدیک به عمارت خسروآباد در کردستان حمام صلاحی نام دارد. تفاوت این حمام با دیگر حمام‌های شهر سنندج این است که در زیرزمین قرار دارد و گفته شده دلیل آن بهره‌برداری بهتر از قنات‌های قدیمی شهر بوده است. این حمام دارای بخش‌های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، حمام سرد خلوتی، گرم‌خانه و خزینه است. فضای گنبدی‌شکل، قوس‌ها و معماری زیبای این حمام چشم هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند. زمان بازدید از کاخ موزه خسروآباد، بازدید از حمام صلاحی را فراموش نکنید.

آدرس:

خیابان فردوسی، داخل پاساژ کفش‌فروش‌ها

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

مسجد وکیل‌السلطان سنندج

مسجد وکیل‌السلطان سنندج

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر سنندج که در نزدیکی عمارت خسروآباد در کردستان قرار دارد مسجد وکیل‌السلطان سنندج است. این مسجد در سال 1328 ساخته شده و سبک معماری آن کردستانی است. مسجد وکیل‌السلطان سنندج توسط خانواده‌ای به نام وکیل ساخته شده و دارای یک حیاط، شبستانی ستون‌دار و اتاق‌هایی برای دفن اجساد اعضای این خانواده‌ است. در سفر به کردستان بازدید از این مکان تاریخی و زیبا را از دست ندهید.

آدرس:

محله قطارچیان، مجاور عمارت وکیل‌الملک

اطلاعات عمارت خسروآباد

شماره تماس:

 087 3332 1524

 آدرس:

خسرو آباد، محله خانقاه

ساعت بازدید عمارت خسروآباد:

9 صبح تا 5 عصر

کلام آخر سه کلیک در مورد عمارت خسروآباد

در این مقاله کوشیدیم اطلاعاتی کامل در مورد عمارت خسرو آباد را به شما ارائه کنیم. این عمارت زیبا با معماری خاص و منحصربه‌فردش در شهر سنندج استان کردستان قرار دارد و ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این مکان قسمت‌های مختلفی دارد و سبک زندگی اصیل مردم کردستان را به مخاطبان ارائه می‌کند. آیا پس از خواندن این مقاله دوست دارید از این عمارت در شهر سنندج دیدن کنید؟ اگر تا‌به‌حال از این مکان دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید. 

تور ارزان سه کلیک را رزرو کنید

نظرات کاربران