20 خرداد 1400
آموزش ها

مهندس پرواز کیست و چه وظایفی دارد؟

مهندس پرواز یک خدمه با ارزش در هواپیما محسوب می‌شود. این مهندسان وظیفه اطمینان از عملکرد مناسب همه اجزای هواپیما را بر عهده دارد. وظایف مهندس پرواز رصد کردن سیستم‌ها و ابزار دقیق هواپیما در حین پرواز و در ناوبری است. هرگونه تنظیماتی که مهندس پرواز در طول پرواز انجام می‌دهد، درنهایت منجر به کمک به خلبان می‌شود. وظایف مهندس پرواز به‌ گونه‌ای است که اجازه فعالیت در عنوان‌های مختلف را به آن‌ها می‌دهد. این مقاله را بخوانید تا پس از خرید بلیط هواپیما و سوار شدن بر آن، با دنیای خلبان ها آشنا باشید!

همچنین از مهندسان پرواز در ارتش و شرکت‌هایی که هواپیماهای بزرگتری دارند، زیاد استفاده می‌شود. این بدان دلیل است که هواپیماهای نظامی از جدیدترین فناوری‌های پروازی استفاده می‌کنند. این هواپیماها همچنین تحت سیستم‌های مختلفی نسبت به خطوط هوایی تجاری هستند؛ بنابراین بیشتر در معرض حمله یا مشکلات مکانیکی قرار می‌گیرند. برخی از کشورها قوانینی را وضع کرده‌اند که هواپیماها را ملزم به حمل یک مهندس پرواز می‌کند.

مهندس پرواز اصولاً کارشناس سیستم‌های هواپیما است که دانش گسترده‌ای در مورد سیستم هواپیما دارد. وظایف مهندسان پرواز این است که قبل از پرواز سیستم‌های اصلی هواپیما را تنظیم کرده و آن‌ها را در طول پرواز رصد کنند. همچنین حتی پس از پایان پرواز نیز جزئی از وظایف مهندس پرواز است که دوباره هواپیما را بررسی کند. در حین پرواز، معمولاً وظایف مهندس پرواز  نظارت بر مسیر، سرعت و بررسی ارتفاع هواپیما است.

برخی از سیستم‌های پروازی شامل سوخت، فشار، تهویه مطبوع کابین، سیستم‌های هیدرولیکی و الکتریکی، سیستم‌های حفاظت از یخ و باران و سیستم‌های خاموش کردن آتش سوزی هستند. در ادامه مقاله از سه کلیک شما را بیشتر با وظایف مهندس پرواز آشنا می‌سازیم.

وظایف مهندس پرواز در هواپیما چیست؟

وظایف مهندس پرواز  بسیار زیاد و گستره است. قبل از پرواز آن‌ها باید هواپیما را بازرسی کرده و از ایمن بودن آن برای استفاده اطمینان حاصل کنند. آن‌ها اغلب دارای یک چک لیست قبل از پرواز هستند، که باید اطلاعات صحیحی قبل از پرواز در آن درج کنند. این موارد شامل بررسی نشتی مایعات یا بررسی باد نامناسب لاستیک‌ها است.

هنگامی که هواپیما پرواز می‌کند، وظیفه مهندس پرواز بررسی تمام سیستم‌های رایانه‌ای و یافتن هرگونه ناهنجاری در سیستم است. آن‌ها در تمامی ابزارهای مکانیکی هواپیما از جمله سنسورهای سوخت، نشانگرها، فلپ‌های بال و حتی تجهیزات فرود خبره هستند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد یک ابزار خاص و عملکرد آن، خلبان می‌تواند با مهندس پرواز مشورت کند. این مهندسین همچنین نگاهی به الگوی هوا می‌اندازند و میزان سوخت مورد نیاز برای پرواز را تعیین می‌کنند. آن‌ها تهویه مطبوع، جریان هوا در کابین، سیستم اصلی برق و قدرت موتور را کنترل می‌کنند.

مهندسان پرواز دائماً در حال برقراری ارتباط با خلبان و تعیین این که آیا تنظیمات خاصی باید انجام شود یا نه هستند. بسیاری از مهندسان پرواز پروانه خلبانی دارند و در صورت لزوم می‌توانند به راحتی با هواپیما پرواز کنند. پس از پرواز، آن‌ا هواپیما را کاملاً بررسی می‌کنند و از عملکرد صحیح همه اجزا اطمینان کسب می‌نمایند. آن‌ها همچنین باید یک گزارش کامل از سفر خود ارائه دهند. اگر مشکلی در حین پرواز رخ داده باشد، وظایف مهندس پرواز است که آن را گزارش دهند. همچینن دیگر وظایف مهندس پرواز  این است که برای تعمیرات با مکانیک تماس بگیرد.

محل کار یک مهندس پرواز چگونه است؟

مهندسین پرواز بیشتر وقت خود را صرف بررسی اشکالات هواپیما می‌کنند. آن‌ها هواپیما را خلبانی نمی‌کنند، اما با نظارت بر ابزار هواپیما و انجام تعمیر و نگهداری آنها، حین پرواز  به خلبان کمک می‌کنند.

به طور کلی ساعت کاری آن‌ها به دلیل تأخیرات مداوم پروازها و بروز تغییر در برنامه‌ها غیرقابل پیش‌بینی است.  آن‌ها اغلب مجبورند در طی پروازهای اواخر شب کار کرده و به سراسر کشور یا جهان سفر کنند؛ این بدان معنی است که این افراد می‌توانند تنها زمان کمی را در خانه خود سپری کنند.

موقعیت های مناسب برای اسن شغل در شرکت‌های هواپیمایی تجاری و نظامی است. مهندسین پرواز همچنین به عنوان مهندس هوا و مکانیک هوا نیز شناخته می‌شوند.

روند رشد شغلی مهندس فضا چگونه است ؟

فرصت‌های شغلی خلبانان و همچنین مهندسین پرواز، به دلیل تغییرات اقتصادی می‌تواند خیلی نوسان داشته باشد. در دوره‌های افول اقتصادی، طبیعتا به پروازهای کمتری نیاز است. در این شرایط ممکن است شرکت‌های هواپیمایی از خدمه پرواز استفاده کنند. در دوره‌های رونق اقتصادی، طبیعی است که میزان پروازها افزایش یابند. طی دهه‌های آینده، شرکت‌های هواپیمایی بهره‌وری خود را در برنامه‌ریزی خدمه پرواز افزایش خواهند داد؛ بنابراین در آینده نزدیک بیشتر از اینکه نیرو در زمین بخواهند بیشتر در هوا به جستجویان می‌گردند.

به طور کلی اداره آمار کار، پیش‌بینی رشد 3 درصدی را برای موقعیت خلبانان و مهندسین پرواز داشته است.

بررسی مهارت‌های اساسی برای مهندسان پرواز

وظایف مهندس پرواز تقریباً مشابه به وظایف کمک خلبان است.هر دو این افراد در نهایت منجر به سرانجام رساندن یک پرواز می‌شوند. به طور کلی فعالیت در این شغل نیازمند یکسری مهارت‌های خاص است.

از جمله مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای مهندسان پرواز به شرح زیر است:

  1. آشنایی با سایر رشته‌های مهندسی. این کار به دلیل تعدد تخصص ‌ا در محیط کار است.
  2. تسلط بر مهارت‌های زبانی.
  3. توانایی کار درون تیمی مهارت‌‌های ریاضی و تحلیلی و توانایی حل مسائل.
  4. تفکر و خلاقیت نوآورانه.
  5. توجه به کوچکترین جزئیات موضوعات ایمنی.
  6. آگاهی بالایی داشته باشد.
  7. مهارت های ارتباطی کلامی و کتبی.
  8. مهارت مدیریت پروژه و زمان.
  9. قرار گرفتن مداوم در معرض تحولات علم مهندسی هواپیمایی و تعهد همگام بودن با پیشرفت‌های فنی.
  10. توانایی مقاومت در برابر فشار کار.
  11. تعهد و پایبندی به مهلت‌های از پیش تعیین شده.

سخن پایانی                          

ما در این مقاله سعی کردیم تا به صورت بسیار شفاف شما را با وظایف مهندس پرواز آشنا سازیم. در ابتدای این مقاله به معرفی این پرداختیم که اصلاً یک مهندس حرفه‌ای پرواز کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. مهندس پرواز را می‌توان یکی از با ارزش‌ترین خدمه پرواز دانست، که منجر به حفظ سلامتی هواپیما در طول پرواز می‌شود.

به طور کلی مهندس پرواز یک نقش بسیار پررنگ و اصلی در روند پرواز یک هواپیما دارد. اطلاعات زیادی در خصوص عملکرد و وظایف مهندسین پرواز در اختیار آحاد مردم جامعه قرار ندارد. با وجود این ابهامات باز هم نمی‌توان از نقش پررنگ این شغل در روند پرواز چشم‌پوشی کرد. اگر شغل شما مهندسی پرواز است و تجربه خلبانی هواپیما را تا کنون داشته‌اید می‌توانید خاطرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران