کلیسای سرکیس
2 شهریور 1402
تهران

معرفی کلیسای سرکیس مقدس تهران + آدرس و شماره تماس

معمولا پایتخت‌ها جزو مراکز گردشگرپذیر یک کشور هستند و تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر ساله افراد زیادی به عنوان گردشگر به این شهر جذاب سفر کرده و از دیدن مکان‌های متنوع و زیبای آن لذت می‌برند. تهران بزرگ با وجود لوکیشن‌هایی مثل برج میلاد، پل طبیعت و برج آزادی شناخته می‌شود. اما این شهر از نظر تاریخی نیز بسیار اهمیت دارد و دارای موزه‌ها و مکان‌های تاریخی بسیار ارزشمندی است. یکی از مکان‌های زیبای پایتخت کشور عزیزمان، کلیسای سرکیس مقدس است. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای تهران و جزو کلیساهای‌ ارزشمند ارامنه‌ ایران محسوب می‌شود. اگر از علاقمندان مذهب‌های گوناگون و تاریخ شگفت‌انگیز آن‌ها هستید، توصیه می‌کنیم هنگام مسافرت به تهران از این کلیسای زیبا دیدن کنید. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره این مکان برایتان ارائه دهیم؛ بنابراین تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

مشخصات کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس مقدس تهران اهمیت زیادی برای ارمنی‌های مقیم تهران دارد و از دوران پهلوی به یادگار مانده است. این کلیسای زیبا می‌تواند توجه علاقه‌مندان به معماری و دین مسیحیت را به خود جلب کند. ساخت ساختمان کلیسا به کمی قبل از انقلاب برمی‌گردد؛ اما با این حال ارزش دیدن و لذت بردن از معماری هنرمندانه آن را دارد.

تاریخچه کلیسای سرکیس

کلیسای سرکیس

قبل از اینکه کلیسای سرکیس ساخته شود، از کلیسای مریم مقدس استفاده می‌شد؛ اما با افزایش جمعیت ارامنه تهران، نیاز شد تا یک کلیسای دیگر در تهران بنا شود‌. ساختمان کلیسای سرکیس مقدس در سال ۱۳۴۹ با هزینه و همت یکی از ارامنه‌های ایران به نام مارکار سرکیسیان بنا شده و در سال ۱۳۵۲ با حضور جمعیت ارمنه تهران و اطراف آن افتتاح شد. 

دلیل نام‌گذاری کلیسای سرکیس مقدس

سرکیس مقدس، نام یکی از اشخاص مهم ارمنی بود و در قرن چهارم میلادی می‌زیست. این شخص جزو سرداران ارتش رم به حساب می‌آمد؛ اما به دلیل دین مسحیت از روم فراری شد و به ارمنستان پناه برد که با دستور امپراطوری روم از آن‌جا هم رانده شد. سرانجام وی به ایران آمد و در این مکان مستقر شد. آن زمان ساسانیان بر ایران حکومت می‌کردند و سرکیس مقدس نیز وارد ارتش ساسانیان در ایران شد و در جنگ با کوشان‌ها موفق عمل کرد. متاسفانه بعدها به تهمت تبلیغ مسیحیت به همراه پسرش به قتل رسیدند. همچنین کلیسای سرکیس مقدس تهران به یاد بود ایشان به نام سرکیس مقدس نام‌گذاری شده است. 

داستان ساخت کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس

همان‌طور که گفتیم با افزایش جمعیت ارمنی در تهران، نیاز شد تا کلیسای دیگری به غیر از کلیسای مریم مقدس در تهران ساخته شود. تصمیم بر این شده که مارکا سرکیسیان هزینه ساخت کلیسا را برعهده بگیرد که با فوت ایشان دو فرزندش راه پدر را در پیش گرفته و هزینه ساخت را تقبل کردند. برای ساخت کلیسا، اولین قدم در سال ۱۳۴۳ گذاشته شد؛ اما به دلیل مشکلات متعدد ساخت آن متوقف شد. پس از آن درسال ۱۳۴۹ یعنی تقریبا بعد از ۵ سال، ساخت کلیسا دوباره ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۵۲ با حضور ۵ هزار ارمنی‌ ایرانی، کلیسا به طور رسمی تاسیس شد. پس از آن هم چند بار در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۹۱ تعمیر و بازسازی شده است. 

معماری کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس مقدس دارای ۳۶.۵ متر طول و ۱۷.۸ متر عرض است. همچنین از پله‌هایی به طرف درب ورودی تشکیل شده است. به‌علاوه، ارتفاع کلی ساختمان با ارتفاع کلیسای مریم مقدس یکسان طراحی شده است. مهندسی کلیسا به اوژن آفتاندلیانس سپرده شد که او نیز از معماری عصر جدید ارمنستان و معماری تک ناوی استفاده کرد. حین ساخت کلیسا تغییراتی در معماری ساختمان به وجود آوردند. مثلا در معماری تک ناوه نمی‌توان از سقف گنبدی شکل استفاده کرد؛ اما با این حال در سقف کلیسای سرکیس مقدس از سقف گنبدی شکل استفاده کردند که معماری آن را زیبا و منحصربه‌فرد کرده است.

گنبد

کلیسای سرکیس

گنبد این کلیسا بدون ستون است که وزن آن روی هشت شاه‌ تیر افقی می‌افتد‌. نبود ستون در زیر گنبد باعث شده فضای کلیسا بازتر باشد. سطح بیرونی کلیسا با نمای سنگ مرمر پوشیده و سطح داخلی آن با گچ طراحی شده است. 

محراب

محراب کلیسا همانند سایر کلیساها بلندتر از سطح اصلی کلیسا ساخته شده و دیوارهای اطراف آن را با نقاشی‌های زیبا طراحی کرده‌اند. سقف این محراب دارای نورگیرهای فوق‌العاده‌ای است که تماشای آن‌ها بسیار دیدنی و چشم‌نواز است.

طراحی

کلیسای سرکیس

طراح کلیسا توجه ویژه‌ای به نورگیری ساختمان داشته است. به طوریکه دیوارهای امانت‌خانه‌ها، گنبد و صحن از تعدادی نورگیر تشکیل شده‌اند که شیشه این نورگیرها با نقاشی‌های ملی و مذهبی ارمنیان آمیخته شده است. این کلیسا دارای تعداد زیادی ورودی به داخل کلیسا است؛ اما اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین ورودی در ضلع غربی بنا نهاده شده است. علاوه‌بر این یک خروجی مجزا هم در کلیسا وجود دارد.

ناقوس‌خانه

یکی از اصلی‌ترین اجزای هر کلیسا ناقوس‌خانه است. کلیسای سرکیس مقدس دارای دو ناقوس‌خانه در اطراف درب اصلی بوده و انتهای آن‌ها با گنبدی شبیه به گنبد اصلی تشکیل شده است. جالب است بدانید که این کلیسا دارای بنای یادبود شهدای ارمنی است. این یادبود ظاهری برگرفته از نماد و باور دینی ارمنیان دارد و بیانگر پایبندی ارمنیان به دین و مذهب خود است.

روز و زمان بازدید از کلیسای سرکیس تهران

کلیسای سرکیس

بازدید از کلیسا در همه‌ی روزها امکان‌‌پذیر است و از ساعت ۱۳ تا ۱۶ می‌توانید به کلیسا رفته و در معماری دلفریب آن غرق شوید. بهتر است قبل از رفتن، تماس گرفته و از باز بودن کلیسا مطمئن شوید. امکان ورود مسلمانان به کلیسا در هر زمان وجود ندارد و باید آداب‌ورسوم ورود به کلیسا را رعایت کرد. همچنین نیاز است که هنگام ورود به کلیسا از عکس گرفتن و صحبت کردن خودداری کنید. ورود به کلیسا رایگان است پس می‌توانید بدون صرف هزینه، گردش کرده و از این مکان زیبا دیدن کنید.

آدرس کلیسای سرکیس مقدس: ایران، تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

شماره تماس: 02188901634

ایستگاه‌های نزدیک به کلیسای سرکیس مقدس

اگر قصد دارید با مترو به کلیسا بروید می‌توانید از دو خط متفاوت برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. ایستگاه میدان ولیعصر (خط شماره سه) و ایستگاه هفت تیر (خط شماره یک) هر دو از کلیسای سرکیس مقدس گذر می‌کنند‌. می‌توانید در این دو ایستگاه پیدا شده و با کمی پیاده‌روی به کلیسا برسید. همچنین می‌توانید سوار تاکسی شده و در نزدیکی کلیسا پیاده شوید. توجه داشته باشید که منطقه‌ای که کلیسا در آن قرار دارد؛ دارای طرح زوج و فرد است و بهتر است هنگام گردش با ماشین شخصی به این نکته توجه کنید.

سخن آخر 

کلیسای سرکیس مقدس یکی از بهترین مکان‌های تهران برای گردشگران است و اهمیت زیادی برای ارمنیان مقیم تهران دارد. این کلیسا معماری بسیار زیبایی دارد و به خاطر متفاوت بودن سنت و آیین آن برای گردشگران جذابیت خاصی ایجاد می‌کند. علاقه‌مندان به مطالعه مذهب‌های مختلف به خصوص دین مسحیت می‌توانند هنگام سفر به تهران از این مکان دیدن کنند. اگر تا به حال به این مکان رفته‌اید و تجربه‌ای از گردشگری و بازدید آن دارید؛ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران