پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو؛ از معماری، درختان سبز تا هفته مد و..

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های برزیل است و در قلب شهر و در میان ساختمان‌های متعدد مرکز شهر واقع شده است و به نام پارک مرکزی سائوپائولو نیز شناخته می‌شود. این پارک شامل چند بخش مختلف برای ورزش، تفریح و فعالیت‌های علمی و امکانات متفاوتی همچون پیست دوچرخه‌سواری، استخر، زمین تنیس و بسکتبال، فضای سبز برای پیک‌نیک، موزه هنرهای مدرن، باغ گیاهشناسی، افلاک‌نما، زمین بازی، باغ‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری است. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با این پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو بیشتر آشنا می‌شویم. 

رزرو تور برزیل

رزرو بهترین تور خارجی با سه کلیک!

تاریخچه پارک ایبیراپوئرا 

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

وقتی تاریخچه این پارک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که قدمت آن به دوره استعمار برزیل برمی‌گردد. در قرن شانزدهم میلادی مهاجران پرتغالی سائوپائولو برای محافظت از شهر در برابر حملات دشمن قلعه‌ای در نزدیکی محل پارک ایبیراپوئرا ساختند. سال‌های بعدی این قلعه به صورت متروک باقی ماند و تا سال 1650 که پرتغالی‌های مهاجر در همین محل یک کارگاه تولید پنبه افتتاح کردند. این کارگاه به ویلا ایبیراپوئرا شهرت یافت. 

تا اوایل قرن نوزدهم این کارگاه باقی ماند تا این‌که در ابتدای قرن بیستم ساختمان تخریب شد و محوطه در اختیار معماران قرار گرفت تا پارک جدیدی بسازند، هر چند بعد از تلاش‌های فراوان به علت کمبود بودجه این پروژه متوقف شد. در نهایت پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو در سال 1954 همزمان با چهارصدمین سالگرد سائوپائولو افتتاح شد. همچنین در دهه 2000 میلادی یکسری بازسازی‌ها بر روی این پارک انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت دریاچه و مسیر دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

معمارهای این پارک چه کسانی بودند؟

معمارهای این پارک اسکار نیمار و روبرتو برل مارکس بودند. اسکار نیمار برای طراحی مهم‌ترین ساختمان‌های برزیل شناخته شده است و مجسمه یادبود او در پارک وجود دارد. تلاش‌های روبرتو برل مارکس نیز باعث شد تا پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو به یکی از بهترین پارک‌های مدرن برزیل تبدیل شود. 

مارکس در زمینه گیاه‌شناسی تجربه زیادی داشت و توانست با ایجاد فضایی سرسبز در مرکز شهر این پارک را به بهترین پارک‌ سائوپائولو تبدیل کند. همچنین در ساخت این پارک چند معمار دیگر مانند اولهوا کاوالکانتی، زنون لوتوفو و آگوستو تیکسیرا مندز نیز نقش داشتند.

سالن نمایش ایبیراپوئرا

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

در پارک ایبیراپوئرا یک سالن نمایش بزرگ وجود دارد که میزبان کنسرت‌ها، نمایش‌ها و اجراهای زنده است. در نمای بیرونی این ساختمان محوطه‌ای سرسبز با حوضی بزرگ طراحی شده که به زیبایی این مجموعه افزوده است. 

موزه‌های پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

این پارک دارای چند موزه است که هر یک به موضوع خاصی اختصاص دارد. یکی از موزه‌های پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو موزه هنر مدرن است که یکی از معروف‌ترین موزه‌های فرهنگی هنری آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. این موزه در داخل فضای پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو واقع شده و شامل 8000 اثر هنری اروپایی، برزیلی، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها و عکس‌ها است. 

از دیگر موزه‌های پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو می‌توان به اوکا دو ایبیراپوئرا اشاره کرد که برای میزبانی از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا مانند نمایشگاه پیکاسو در آمریکای جنوبی شهرت دارد. این موزه همچنین میزبان نمایشگاه دینوس نا اوکا بوده است که بیش از 400 استخوان، فسیل و مصنوعات دایناسور را به نمایش می‌گذارد. 

یکی دیگر از موزه‌های دیدنی پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو موزه ژاپن است که جزئیات هنر سفالگری، مجسمه‌سازی و تولید پارچه سامورایی را به نمایش می‌گذارد. همچنین موزه آفریقایی برزیلی نیز در این پارک واقع شده است که شامل آثاری از نقاشان، نویسندگان و سیاست‌مداران سیاه پوست و دستاوردهای فرهنگی آن‌ها در برزیل است. این موزه توسط اسکار نیمار طراحی شده است. 

هفته مد دوسالانه

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

در غرفه دوسالانه پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو هر دو سال یک‌بار در ماه ژانویه میزبان هفته مد زمستانی و در ماه جولای میزبان هفته مد تابستانی است. بهترین مدل‌های دنیا طی این دو رویداد به سائوپائولو سفر می‌کنند. 

رقص برزیلی در محوطه پارک 

اگر در فصل تابستان راهی سائوپائولو شده باشید پیشنهاد می‌کنیم یک روز را به پارک ایبیراپوئرا و تماشای رقص محلی اختصاص دهید. این رقص گروهی معمولا در محوطه چمن‌زار برگزار می‌شود و بسیار پرطرفدار است. 

افلاک‌نما

افلاک‌نمای پارک اولین مورد در برزیل است که در سال 1957 افتتاح شده است. شاید جالب باشد که بدانید استفاده از این افلاک‌نما در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی برزیل در ساعت‌های 13، 15، 17 و 19 رایگان خواهد بود. یادتان باشد برای استفاده از افلاک‌نما حتما یک‌ساعت قبل‌تر در محل حضور داشته باشید تا با صف طولانی مواجه نشوید. 

پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده

از دیگر بخش‌های این پارک، پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده است که برای دوچرخه‌سواران و تماشاگران مسابقات بسیار جذاب است. این پیست 6 لاین دارد و معمولا برای مسابقات دوچرخه‌سواری استفاده می‌شود. اگر به دوچرخه‌سواری علاقه دارید می‌توانید از این بخش استفاده کنید. 

استخر عمومی

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

بخش دیگر پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو استخر آن است که یک عرشه چوبی زیبا دارد و برای خوش‌گذرانی در یک بعدازظهر تابستانی بسیار مناسب است. امنیت این استخر توسط چندین غریق نجات تامین می‌شود. پس اگر در روزهای گرم تابستان راهی برزیل شده‌اید استفاده از این استخر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. 

چند نکته جالب درباره پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

  • بزرگ‌ترین و پارک سائوپائولو و دومین پارک بزرگ شهری در برزیل است. 
  • این پارک 1.58 میلیون متر مربع مساحت دارد و نمونه کامل یک پارک شهری مدرن است.
  • مسیرهای پیاده‌روی این پارک در مجموعه چیزی در حدود 40 کیلومتر است.  
  • حدود 500 گونه گیاهی مانند بلوط برزیلی و حتی چند گونه گیاهی در حال انقراض و جانوران کمیاب در این پارک وجود دارد که آن را به یکی از متنوع‌ترین پارک‌ها از نظر پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری تبدیل کرده است. 
  • هر سال پارک پوئرا سائوپائولو میزبان 4 تا 5 میلیون بازدیدکننده است. 
  • این پارک به طور میانگین روزانه 25 هزار و سالانه بیش از 14 میلیون بازدیدکننده دارد. 
  • این پارک در تعطیلات آخر هفته 24 ساعته میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. 
  • تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های این پارک به تعداد 10 مورد می‌رسد.
  • یک کتابخانه در محوطه پارک وجود دارد که می‌توانید کتاب قرض بگیرید و مطالعه کنید. 
پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

آدرس 

پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو در منطقه ویلا ماریانا، خیابان پدرو آلوارس کابرال واقع شده است. 

سخن پایانی سه کلیک درباره پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو

در این مقاله با پارک ایبیراپوئرا سائوپائولو و بخش‌های مختلف آن آشنا شدیم. چنانچه قصد دارید در تعطیلات تابستان به برزیل و سائوپائولو سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این پارک را هم در برنامه گردشتان بگنجانید. 

نظرات کاربران