پارک جنگلی چیتگر
8 اردیبهشت 1402
تهران

پارک چیتگر تهران؛ باغ راز هستی تا تفریحات دریاچه

تهرانی‌ها معمولا آخر هفته‌ها برای استراحت به پارک‌های تهران سر می‌زنند. نفسی تازه می‌کنند و برای هفته‌ای پرهیاهو آماده می‌شوند. پارک چیتگر تهران از پارک‌های بزرگ تهران است که انتخاب خانواده‌های زیادی است. به خصوص اگر نوجوان هم داشته باشند. تفریحات این پارک آنقدر جذاب و متنوع است که نوجوان و میانسال را به وسوسه بازی و خوش‌گذرانی می‌اندازد. 

اگر هم اهل هیجان نباشید برای یک پیک‌نیک آرامش‌بخش در پارک چیتگر برنامه‌ریزی کنید. وجود این پارک در شهر آلوده‌ی تهران غنیمت است. نسخه اولیه پارک چیتگر تهران در زمان حکومت پهلوی به سال 1342 در مسیر بادهای غربی تهران ساخته شد. آب‌وهوای خوب، منظره چشم‌نواز و امکانات رفاهی و تفریحی کامل، این پارک را به یکی از محبوب‌ترین پارک‌های تهران تبدیل کرده است. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با تمام بخش‌های پارک جنگلی چیتگر آشنا می‌شویم. از دریاچه، مسیر دوچرخه‌سواری تا زیپ لاین و غیره. 

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

درباره پوشش گیاهی پارک چیتگر چقدر می‌دانید؟

پارک چیتگر

معمولا وقتی برای استراحت و خوش‌گذرانی به پارک چیتگر می‌رویم نسبت به درختان و تنوع آن‌ها بی‌توجه هستیم. این بار وقتی به پارک چیتگر تهران رفتید نگاهی به درختان بیندازید که از هر گونه‌اس است. از کاج تهران، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، پلت، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای تا افرای سیاه و ارغوان. در کنار درختان پرندگان زیبایی از جمله طوطی، مرغ مینا، کلاغ، گنجشک و حیواناتی چون سنجاب و روباه را مشاهده خواهید کرد. در نهایت می‌توان گفت پارک چیتگر تهران یک اکوسیستم طبیعی و کم‌نظیر است.

بخش‌های مختلف پارک 

اگر به قصد تفریحاتی چون سوارکاری و شهربازی راهی پارک چیتگر شده‌اید باید به بخش شرقی پارک بروید. باغ‌ها و بوستان‌ها بیشتر در سمت شمالی و غربی پارک قرار دارد. 

امکانات عمومی پارک چیتگر تهران عبارت است از؛ ایستگاه‌های اسکان اضطراری، پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و یگان حفاظت که در صورت ضرورت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

باغ راز هستی 

شاید پارک چیتگر تهران قدمتش به قبل از انقلاب برگردد اما باغ راز هستی مدت زیادی نیست که افتتاح شده است. سال 98 باغ با مساحت 18 هکتار در بخش شمالی پارک چیتگر به بهره‌برداری رسید. حالا باغ راز هستی یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گل و گیاه و طبیعت‌گردی در تهران است. درباره پوشش گیاهی این باغ می‌توان به گیاهان دارویی، گیاهان غیر مثمر، گیاهان آبزی و مرکبات از جمله پرتقال، سیب، زیتون و نارنج اشاره کرد. باغ راز هستی دو ورودی یکی از جنوب غربی دریاچه چیتگر و دیگری از پارک جنگلی چیتگر است. 

بهای بلیط باغ راز هستی 

برای تماشای باغ راز هستی نیازی به تهیه بلیط نیست و بازدید از باغ رایگان است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ بعدی مجموعه چیتگر باغ گیاه شناسی ملی ایران است. این باغ علاوه بر اهمیت تحقیقاتی به یکی از زیباترین باغ‌های پارک چیتگر تهران تبدیل شده است. در این باغ زیبا انواع گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند. این باغ برای نوجوانان و کودکان خردسال بسیار آموزنده است. از سویی دیگر برای کسانی که به باغبانی علاقه دارند اینجا بهترین محل برای یادگیری است. 

باغ گیاهشناسی ملی ایران شامل چندین کلکسیون گیاهی است. انواع رویشگاه‌های شبیه‌سازی شده ایرانی تا خارجی و کلکسیون‌های موضوعی از جمله پهن برگان همیشه سبز، جنگل و گردش‌گاه و قطعه مدیترانه در باغ نگهداری می‌شود. یکی از زیباترین کلکسیون‌های باغ گیاهشناسی، باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی است.

در گوشه دیگر باغ گیاهشناسی موزه پروانه‌ها به چشم می‌خورد. در این موزه انواع سوسک‌، پروانه‌، زنبور، سنجاقک‌، ملخ‌، آبدزدک‌ و موریانه‌ خشک و نگهداری می‌شود. انواع حشرات این موزه از سراسر ایران و جهان با تلاش موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور جمع‌آوری شد.

شاید جالب باشد بدانید که در باغ گیاهشناسی ملی ایران چندین کارگاه آموزشی از جمله کارگاه تکثیر و پرورش گیاهان زینتی و انواع گل و کارگاه‌های تخصصی پرورش گل و گیاه برگزار می‌شود. برای ثبت نام این کارگاه‌های آموزی باید به سایت مجموعه گیاهشناسی به آدرس workshop.rifr-ac.ir مراجعه کنید.

بوستان بانوان ریحانه

در بوستان بانوان ریحانه ورزش و آرامش خانم‌ها حرف اول را می‌زند. محیطی سرسبز با انواع امکانات ورزشی که این بوستان را به مجهزترین پارک اختصاصی بانوان در تهران تبدیل کرده است. این بوستان 18 هکتاری در ضلع شرقی پارک چیتگر تهران واقع شده است. از مکانات ورزشی این بوستان می‌توان به سکوی ورزش صبحگاهی و پیست اسکیت، ست‌های ورزشی بانوان، ست‌های بازی کودکان، ایستگاه تندرستی، پیست دوچرخه‌سواری، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، سالن چند منظوره ورزشی، میز شطرنج، سالن پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی و زمین بازی محصور اشاره کرد. 

امکانات بوستان

امکانات بوستان ریحانه عبارت است از:

  • فضای سبز و باغ
  • سرویس بهداشتی
  • آمفی‌تئاتر روباز
  • نمازخانه 
  • نمازخانه صحرایی
  • سکوهای نشیمن خانوادگی 
  • آلاچیق‌های سرپوشیده 
  • باربکیو
  • رختکن و کمد امانات 
  • زمین چمن 

آدرس بوستان بانوان ریحانه

خیابان سرو، میدان سرو، ورودی شماره یک پارک چیتگر، بوستان ریحانه.

ساعت کاری بوستان بانوان ریحانه

بوستان ریحانه در نیمه اول سال از ساعت ۸ تا 20 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 18 میزبان شما بانوان عزیز خواهد بود.

باغ‌ وحش 

باغ‌ وحش 

دلتان می‌خواهد قوچ‌های ایرانی، قوچ اوریال و قوچ لارستان را از نزدیک ببینید؟ پس به بوستان سوم پارک چیتگر بروید. در این باغ انواع موجودات کم‌یاب از خرگوش‌ها، طاووس‌ها، قوچ‌ها و میش‌ها نگهداری می‌شود. همچنین کوچکترین قوچ وحشی دنیا که همان قوچ لارستان است در این قسمت پارک چیتگر نگهداری می‌شود.

آدرس

پارک چیتگر، بوستان سوم.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر با نام دیگر دریاچه شهدای خلیج فارس، یک دریاچه مصنوعی در ضلع شمالی پارک چیتگر است. کلنگ ساخت این دریاچه در سال 1389 زده شد و سال 1392 افتتاح شد. این دریاچه با داشتن امکانات تفریحی از جمله اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله تفریحی، امکانات خدماتی رفاهی و شهربازی به سرعت میان پایتخت‌نشینان شهرت یافت.

باشگاه‌های سوارکاری

آیا شما هم فکر می‌کنید اسب‌ها حیواناتی مهربان و دوست داشتنی هستند؟ پس اگر به اسب‌ها و سوارکاری علاقه دارید به باشگاه‌های سوارکاری پارک چیتگر تهران سر بزنید. در پارک جنگلی چیتگر چندین باشگاه سوارکاری وجود دارد که در فهرست زیر می‌بینید. این باشگاه‌های سوارکاری پیست‌های متنوعی دارند و کلاس‌های آموزشی را توسط مربیان حرفه‌ای برگزار می‌کنند.

  • باشگاه سوارکاری بام؛ بخش غربی پارک، خیابان یکم.
  • باشگاه سوارکاری ابرش؛ بخش غربی پارک، درب شماره 3، خیابان بوستان.
  • باشگاه سوارکاری آریاسب؛ ورودی دو و سه چیتگر، انتهای بلوار دستواره.
  • باشگاه سوارکاری میلاد؛ ضلع غربی پارک چیتگر.

پیست دوچرخه‌سواری 

پیست دوچرخه‌سواری 

تصور کنید صبح یک روز خنک پاییزی یا یک روز بهاری به پارک چیتگر می‌روید و در پیست مخصوص دوچرخه‌سواری کیلومترها رکاب می‌زنید. دوچرخه‌سواری برای بسیاری از تهرانی‌ها با وجود پیست دوچرخه‌سواری پارک چیتگر تهران لذت‌بخش‌تر شده است. از پیست‌های متنوع این پارک می‌توان به پیست کوهستانی، سرعتی، استقامتی و پیست دوچرخه‌سواری بانوان به طول ۳۰ کیلومتر اشاره کرد. 

یادتان باشد که بانوان می‌توانند در پیست مخصوص خودشان بدون محدودیت پوشش رکاب بزنند. غرفه اجاره دوچرخه نیز در فاز یک شرقی پارک، بعد از میدان سرو، خیابان سرو قرار دارد.

پینت بال پارک چیتگر

آیا دلتان می‌خواهد در یک محیط جنگلی در دل تهران شلوغ پینت بال بازی کنید؟ پس به پارک چیتگر بیایید. این زمین پینت ‌بال در ضلع شرقی پارک چیتگر تهران قرار گرفته است و میزبان علاقه‌مندان به این بازی مهیج و رنگارنگ است.

آدرس باشگاه پینت بال چیتگر

زمین پینت بال در ضلع شرقی بوستان چیتگر، بلوار دستواره، کنار پمپ بنزین قرار گرفته است.

قایق سواری 

قایق سواری برای هر سنی می‌تواند جذاب باشد. تفریحی آرامش‌بخش که نه هیجان زیادی دارد نه خطرناک است. کافی است جلیقه نجات بپوشید و سوار قایق شوید. اسکله قایق سواری پارک چیتگر در ضلع غربی و شرقی دریاچه واقع شده است.

یادتان باشد که افراد با وزن بیشتر از ۹۰ کیلو گرم، خانم‌‌های باردار و کودکان زیر ۱۴ سال اجازه قایق سواری ندارند. سانس‌های قایق سواری در دریاچه چیتگر 30 دقیقه است. 

بهای بلیط

بهای بلیط قایق سواری پدالی دو نفره 30 هزار تومان، سه نفره 40 هزار تومان و چهار نفره 90 هزار تومان است. بهای بلیط قایق موتوری با ظرفیت یک تا پنج نفر 90 هزار تومان است. بهای بلیط قایق اتوبوسی نیز برای یک دور دریاچه 15 هزار تومان است.

ماهیگیری در پارک چیتگر

اگر به ماهیگیری علاقه دارید و ساکن تهران هستید باید به دریاچه چیتگر بروید. کلوپ ماهیگیری تهران در پارک چیتگر امکان ماهیگیری در دریاچه را به وجود آورده است تا علاقه‌مندان با ایمنی کامل ماهی بگیرند. هزینه ماهیگیری بدون استفاده از تجهیزات و امکانات کلوپ ماهیگیری تهران ۵۰ هزار تومان است.

ساحل سنگی و شنی دریاچه

ساحل سنگی و شنی دریاچه

دریاچه بدون ساحل که معنا ندارد. یکی از بخش‌های پارک چیتگر ساحل سنگی و ساحل شنی است. درست است که دریاچه چیتگر مصنوعی است اما دلیل نمی‌شود که مردم پایتخت از ساحل زیبا محروم باشند. می‌توانید در ساحل قدم بزنید یا به تماشای مرغابی‌ها بنشینید. پاهایتان را در آب دریاچه فرو ببرید و از خنکی آب کیف کنید.

اما اگر بچه‌ها همراهتان بودند چه؟ ساحل شنی را با نام ساحل شنی پرشین نیز می‌شناسند. این ساحل برای کودکان مناسب‌تر است تا بزرگ‌ترها. اجازه بدهید بچه‌ها سراغ وسایل بازی بروند و دست‌هاشان را کثیف کنند. چون می‌توانید بعد از بازی دست و پاهایشان را در محل شست‌وشوی مخصوص بشویید. در ضمن یادتان باشد که ساحل شنی تنها میزبان بچه‌های 2 تا 6 ساله است.

کارتینگ چیتگر

یک خبر خوب برای عاشقان سرعت، اینجا در پارک چیتگر برای هر سلیقه‌ای تفریح وجود دارد. برای شما هم که عاشق سرعت بالا هستید پیست کارتینگ پارک چیتگر بهترین انتخاب است. این پیست یکی از بهترین پیست‌های کارتینگ تهران است و با توجه استانداردهای جهانی ساخته شده است. پیست کارتینگ واقع در ضلع غربی دریاچه چیتگر است.

ساعات کاری

پیست کارتینگ چیتگر هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان شما خواهد بود.

اسکیت هوایی

اگر به دنبال به روزترین و جدیدترین تفریح پارک چیتگر هستید پیشنهاد ما اسکیت هوایی یا یو اسکیت است. این اسکیت به شکل حرف لاتین یو است. برای شروع بازی سوار کابین می‌شوید و بازی شروع می‌شود. وقتی در کابین از پیچ یو شکل با سرعت بالا می‌گذرید، آدرنالین خونتان به اوج می‌رسد. کابین‌های اسکیت هوایی 8 نفر ظرفیت دارد. برای این بازی باید حداقل 12 ساله باشید و قدتان حداقل 120 و حداکثر 200 سانتیمتر باشد. همچنین وزن سرنشینان باید حداکثر 90 کیلو گرم باشد.

هزینه بلیط

بهای بلیط اسکیت هوایی یا یو اسکیت در پارک چیتگر ۳۵ هزار تومان است. 

پرش در آسمان

اسکیت هوایی

پرش در آسمان یکی از تفریحات جدید پارک چیتگر است که در ضلع شمالی دریاچه چیتگر واقع شده است. بازی به این صورت است که از یک سرسره مرتفع با سرعت بالا پایین می‌آیید و بعد روی تشک بادی می‌افتید. این بازی سرعتی است و برای کسانی که ناراحتی قلبی یا فشار خون بالا دارند مناسب نیست. در ضمن استفاده از این بازی برای کودکان زیر 8 سال و قد کمتر از 130 سانتیمتر ممنوع است. حداکثر وزن مجاز در پیست پرش در آسمان 130 کیلو است.

هزینه بلیط پرش در آسمان

بهای بلیط پرش در آسمان چیتگر ۲۵ هزار تومان است.

هرم هیجان؛ سینما 6 بعدی چیتگر

تصور کنید در کابینی هستید که از ارتفاع دو متری از سطح زمین معلق است. همزمان صدای طوفان، رعدوبرق و باران نیز پخش می‌شود و مه و غبار همه کابین را در بر می‌گیرد. اینجا هرم هیجان پارک چیتگر است که با نام سینما 6 بعدی چیتگر نیز شناخته می‌شود. در این بازی هیجان‌انگیز 4 نفر وارد هرمی می‌شوند که همان کابین است. این کابین در ارتفاع دو متری از زمین در هوا معلق می‌شود. بعد با شروع پخش افکت‌های رعدوبرق و باران هیجان بازی افزایش می‌یابد. این بازی محدودیت سنی دارد و کودکان زیر 12 سال نمی‌توانند آن را امتحان کنند. 

چرخ و فلک دریاچه چیتگر

یکی دیگر از تفریحات نزدیک دریاچه چیتگر چرخ و فلک است. وقتی سوار این چرخ و فلک می‌شوید کل دریاچه و ساحل را از آن بالا می‌توانید تماشا کنید. ارتفاع چرخ و فلک چیتگر 40 متر است. برای دسترسی به چرخ و فلک باید از خیابان گلستان غربی به سمت دریاچه بروید.

قیمت بلیط چرخ و فلک چیتگر

بهای بلیط چرخ و فلک چیتگر تهران ۳۵ هزار تومان است.

ماشین برقی یا ماشین کوبنده

ماشین برقی هم در نزدیکی دریاچه چیتگر قرار دارد. این تفریح بامزه پیر و جوان نمی‌شناسد و از هر سنی طرفدار ماشین کوبنده هستند. سبقت بگیرید، بوق بزنید، بدون ترس تصادف کنید. این بازی برای بچه‌ها هم آموزنده خواهد بود. پیست‌های ماشین برقی در ضلع غربی و شرقی دریاچه فعال است. 

قیمت بلیط ماشین برقی چیتگر

قیمت بلیط ماشین کوبنده پارک چیتگر تهران ۲۵ هزار تومان است. 

زیپ لاین چیتگر

زیپ لاین چیتگر

در کنار مجموعه پرش در آسمان پارک چیتگر می‌توانید از زیپ لاین نهایت لذت را ببرید. زیپ لاین را با نام رول گلایدر هم می‌شناسند. این زیپ لاین اولین نمونه ریلی زیپ لاین در ایران است و ریل آن پر‌پیچ‌وخم و پرهیجان است. ۱۲۰ متر طول دارد و نفس‌گیر است. ارتفاع ریل از سطح زمین 14 متر است. 

قیمت بلیط زیپ لاین چیتگر

‌بهای بلیط زیپ لاین چیتگر ۴۵ هزار تومان است.

خانه وارونه

خانه وارونه زیر مجموعه رویا پارک و شعبه دوم است. حالا خانه وارونه یکی از محبوب‌ترین مراکز تفریحی تهران تبدیل شده است که عکس‌های زیادی از این خانه سروته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مهم‌ترین نکته درباره خانه وارونه چیتگر استفاده از وسایل واقعی به جای ماکت است. یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز خانه وارونه اتاق هزارتوی آینه‌ها است که با خطای دید شما را به اشتباه می‌اندازد. 

قیمت بلیط خانه وارونه 

قیمت بلیط خانه وارونه چیتگر ۵۰ هزار تومان است.

پیک نیک؛ یک تفریح رایگان در پارک چیتگر تهران

چه مسافر تهران باشید چه ساکن این شهر شلوغ و پُر هیاهو باید جایی برای پیک‌نیک پیدا کنید. پیک‌نیک نیزا به امکانات خاصی ندارد. یک زیرانداز، یک کتری برای دم کردن چای زغالی و مقداری زغال برای درست کردن بال کبابی در باربیکیوهای پارک. برای پیک‌نیک نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید. فقط حواستان باشد که در مناطق ممنوع چادر نزنید.

بام لند 

بام لند 

بام لند یک مرکز خرید بزرگ در نزدیکی دریاچه چیتگر است که برای خرید و سرگرمی گزینه مناسبی است. در بام لند فروشگاه‌های مختلفی از لباس مردانه و زنانه تا انواع لوازم خانگی و اکسسوری به چشم می‌خورد. همچنین در بخش دیگری از بام لند مسیر پیاده‌روی، مجموعه تفریحی کودکان شامل کیدز گاردن، فوتبال دستی انسانی بام لند، مجموعه وی‌آر لند و چندین ستوران و کافه واقع شده است. 

آدرس

ﺗﻬﺮان، ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف، مرکز تجاری تفریحی بام لند.

رستوران‌های پارک چیتگر 

در پارک جنگلی چیتگر برای رفاه حال گردشگران و مراجعه‌کنندگان رستوران‌های متعددی تاسیس شده است تا در کنار گردش و خوش‌گذرانی از غذایی لذیذ لذت ببرید. در فهرست زیر رستوران‌های پارک چیتگر تهران را به شما معرفی کرده‌ایم.

رستوران تشریفات: ضلع غربی بوستان جنگلی چیتگر، جنب میشه زار

رستوران شب‌های گلستان: ضلع شرقی بوستان جنگلی چیتگر، میدان بهار، مقابل سالن اجتماعات

کافه رستوران کرد ونوشک: ضلع شرقی دریاچه چیتگر

رستوران باراد: فاز غربی پارک جنگلی چیتگر، جنب سوارکاری بام

رستوران مروارید: فاز شرقی پارک جنگلی چیتگر

رستوران بام چیتگر: اقاقیای 3.

پارک جنگلی چیتگر کجاست؟

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران در کنار بزرگراه تهران کرج واقع شده است. در واقع این پارک بزرگ در همجواری ساکنین منطقه 22 تهران ساخته شده است. این پارک از سمت جنوب به آزادراه تهران کرج، از شمال به اتوبان حکیم غرب یا شهید همدانی، از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و باغ گیاه‌شناسی و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود می‌شود.

مسیر اول: بزرگراه تهران کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن. 

مسیر دوم: بزرگراه تهران کرج به طرف غرب، بعد از اتوبان آزادگان، خروجی پارک چیتگر.

پارک جنگلی چیتگر پنج ورودی دارد از جمله؛

ورودی شماره 1: بلوار کوهک، ایستگاه مترو چیتگر.

ورودی شماره 2: خروجی آزادراه تهران کرج، کنار ساختمان مدیریت پارک.

ورودی شماره 3 و 4: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز.

ورودی شماره 5: آزادشهر، ورودی فاز غربی.

دسترسی به پارک جنگلی چیتگر با مترو ممکن است. برای دسترسی باید از خط شماره 5 مترو تهران استفاده کنید و در یکی از دو ایستگاه‌های زیر پیاده شوید:

ایستگاه چیتگر؛ این ایستگاه در بلوار کوهک و مقابل ورودی شماره 1 پارک چیتگر قرار دارد.

ایستگاه ایران خودرو؛ این ایستگاه به ورودی‌ شماره 5 پارک چیتگر دسترسی دارد.

سخن پایانی

همزیستی گیاهان و حیوانات، دریاچه چیتگر، تفریحات متنوع باعث شده پارک چیتگر تهران در طول عمر کوتاهش طرفداران زیادی در غرب تهران پیدا کند. البته حالا این پارک میزبان افراد از سراسر تهران است. از شمال، جنوب و شرق. در پارک بزرگ چیتگر یک لحظه هم بیکار و خسته نمی‌مانید. باغ‌های رنگارنگ، قایق سواری، رستوران‌ها و کافه‌های رنگ به رنگ، زمین بازی کودکان و بوستان بانوان ریحانه و چندین تجربه دیگر که فقط خودتان باید آن‌ها را احساس کنید. در این مقاله سعی کردیم به تمام اطلاعاتی که برای خوش‌گذرانی در پارک جنگلی چیتگر نیاز دارید اشاره کنیم. اگر به چیتگر رفتید جای ما را هم خالی کنید. 

نظرات کاربران