میدان شهرداری رشت
24 خرداد 1403
رشت

میدان شهرداری رشت؛ گردش در سکوت بارانی میدانی باشکوه

در منطقه یک رشت و در مرکزی‌ترین نقطه رشت یک میدان بزرگ با جزئیات خاص منتظر شماست، بله، میدان شهرداری رشت. جایی که برای خیلی‌ها محل بهترین خاطره‌های کودکیشان است و برای بعضی هم سندی بر تاریخ پرفرازونشیب رشت زیبا. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک قرار است سراغ تک‌تک دیدنی‌های این مجموعه برویم. پس همراه باشید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما ارزان رشت از سه کلیک را از دست ندید.

تاریخچه پرفرازونشیب میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در دوره قاجار میدان درب دیوانی نام داشت. حالا برای یادبود شهدای سرپل ذهاب به میدان شهدای سرپل ذهاب شناخته می‌شود و البته یکی از آثار ملی ثبت شده ایران است. اهمیت تاریخی این میدان به سال 1305 برمی‌گردد که اداره بلدیه یا شهرداری رشت از ساختمان شهرداری در خوشتاریا به ساختمانی جدید در محل تقاطع خیابان نشاط و خیابان شریعتی و ضلع غربی میدان کنونی ساخته شده بود انتقال یافت. 

بزرگان و اسناد تاریخی می‌گویند این قسمت از رشت در ابتدا یک تپه بود و بقعه آقا سید ابوجعفر بر روی این تپه قرار داشت که بعدا مقبره این بزرگ در محوطه کاخ شهرداری ساخته شد. ساختمان باشکوه شهرداری رشت را یک مهندس معمار دورگه آلمانی-ارمنی به نام آرتم سردارف که در رشت ساکن بود ساخت. ساخت این مجموعه زیبا از سال 1302 تا 1305 طول کشید.

درباره ساخت این بنای تاریخی در روزنامه‌های آن دوره این‌طور نوشته شده است: این ساختمان در سال ۱۳۰۲ کلنگش به زمین زده شد و مهندسی ارمنی به نام آرتم سرداراف که از ارامنهٔ مقیم شهر رشت بود کار طراحی و نظارت را بر عهده گرفت. در پاییز سال ۱۳۰۲ کلنگ این ساختمان به زمین زده شد و در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ ساختمان تکمیل شده به وسیله آرتم سردارف تحویل داده شد و افتتاح گردید. اداره بلدیه از اول فروردین ماه سرداراف را به سمت مهندس بلدیه رشت با ماهی هفتاد تومان حقوق استخدام نمود تا سه روز در هفته‌ در واحد عمران بلدیه حاضر شود و وظایف خود را ایفا نماید.

افتتاح کاخ شهرداری همزمان با تاج‌گذاری رضاشاه

میدان شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت در تاریخ 4 اردیبهشت سال 1305 همزمان با تاج‌گذاری رضاشاه پهلوی افتتاح شد. سه سال بعد یعنی در سال 1308 ساعت و برج ساعت به ساختمان میدان شهرداری رشت اضافه شد. اگر در میدان شهرداری باشید صدای زنگ را خواهید شنید که هر یک ساعت یک‌بار به تعداد آن عدد و هر نیم ساعت یک زنگ می‌زند و به این شکل زمان را اعلام می‌کند. برج ساعت چیزی در حدود 24 متر ارتفاع دارد و از بالای آن شهر به خوبی دیده می‌شود.

در تاریخ 26 آذر سال 56 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. سپس طی زلزله سال 1369 رودبار ساختمان شهرداری آسیب دید اما بعدا توسط شخصی به نام روبرت واهانیان معمار، گیلان‌شناس، مرمتگر و آرشیویست ارمنی مرمت شد.

معماری ساختمان میدان شهرداری رشت

این ساختمان به سبک و سیاق عمارت‌های زیبای سن پترزبورگ ساخته شده است. نمایی به رنگ سفید و برجی 24 متری که در انتهای آن ساعت معروف میدان شهرداری رشت قرار دارد. پنجره‌ها ارسی‌دار است و برای یک ساختمان اداری به اندازه کافی زیباست. 

آیا هنوز شهرداری رشت در ساختمان میدان شهرداری واقع است؟ 

در حال حاضر بخشی از دفاتر شهرداری رشت به کوی فرهنگیان در میدان گیل منتقل شده است اما هنوز تعدادی از اتاق‌های ساختمان شهرداری در اختیار شهرداری رشت است. بنابراین هنوز تعدادی از اتاق‌های ساختمان شهرداری برای راه‌اندازی موزه بلدیه رشت باید تخلیه شود. 

رزرو هتل داخلی پنج ستاره در کنار رزرو تور ارزان برای سفر به رشت تنها با سه کلیک.

دیدنی های میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت علاوه بر کاخ شهرداری دیدنی‌های دیگری هم دارد مثل هتل ایران، کتابخانه ملی، ساختمان پست و پیاده راه. علاوه بر همه این‌ها می‌توانید در میدان شهرداری قدم بزنید و به کبوترها دانه بدهید، اگر تابستان است بستنی بخورید، اگر هم زمستان است باقالی و لبو بخورید و بعد چند عکس یادگاری همراه با بقیه در میدان شهرداری رشت ثبت کنید تا برای همیشه خاطره این رشت‌گردی را ثبت کنید. 

اگر زانوهایتان درد می‌کند یا حوصله ندارید پا به پای جوان‌ها در پیاده راه میدان شهرداری رشت بگردید سوار یکی از خودروهای برقی شوید و از زاویه دیگری میدان شهرداری را تماشا کنید. از سوی دیگر این خودروها با محیط زیست سازگارند و می‌تواند برای طرفداران محیط زیست هم جالب باشد. این خودروهای برقی شما را از میدان به بازار می‌رسانند. 

هتل ایران؛ نماد صد ساله رشت

در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت یک ساختمان دیگر دیده می‌شود که هتل ایران نام دارد. هتل ایران در دوره پهلوی یک هتل فعال با 100 اتاق در رشت بود که توریست‌های اشرافی و مقامات دولتی در آن اقامتی کوتاه را تجربه می‌کردند. این هتل، با امکانات رفاهی و خدمات لوکس خود، یکی از بهترین هتل‌های ایران در آن زمان محسوب می‌شد.

از سال 1357 تا سال 1387 این هتل بلااستفاده باقی ماند تا این‌که در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. کلنگ ساخت این هتل در سال 1308 زده شد. بعد از شش سال هتل آماده افتتاح شد. مساحت بنای این هتل بیش از 1800 متر است. 

اما چرا این هتل اهمیت داشت؟ رشت به دلیل مرکز استان بودن یکی از پرتردترین شهرها بین تجار و بازرگانان بود. همچنین قرار داشتن در مسیر فرعی جاده ابریشم هم باعث رونق رشت بود. به همین دلیل وجود یک هتل بزرگ و مجلل نیاز بود. جالب است که بدانید این هتل در زمان خودش نماد رشت محسوب می‌شد. الان این هتل گاهی میزبان رویدادهای مربوط به اداره میراث فرهنگی گیلان است اما هنوز امکان بازدید از فضای داخلی هتل و اقامت وجود ندارد زیرا این هتل سال‌های زیادی است که هیچ فعالیتی ندارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معماری هتل ایران

میدان شهرداری رشت

معماری این هتل به معماری ساختمان شهرداری رشت بسیار نزدیک است. نمای هتل به رنگ سفید و آراسته خودنمایی می‌کند. این ساختمان با معماری‌اش گوشه‌ای از تاریخ پرفرازونشیب رشت و تاثیر معماری سن پترزبورگ بر بناهای رشت را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های هتل ایران ستون‌های بلند و پنجره‌های ارسی دار است که از عناصر معماری کاخ‌های تزاری است. طراحی این ساختمان به عهده گروهی از مهندسان آلمانی بود. معماری داخلی هتل نیز با سقف‌های رنگی، گچ‌بری‌های ظریف، نقاشی‌های دیواری و مبلمان‌ مجلل، فضایی چشم‌نواز برای یک هتل خلق کرده‌ است.

کتابخانه ملی

یکی دیگر از دیدنی‌های باشکوه میدان شهرداری رشت کتابخانه ملی است. این کتابخانه اولین و قدیمی‌ترین کتابخانه ملی ایران است که در سال 1306 در رشت توسط محمدعلی تربیت بنا شد. میرزا محمدعلی خان تربیت در سال 1305 به ریاست اداره فرهنگ گیلان منصوب شد و فکر تاسیس این کتابخانه ابتدا توسط او مطرح شد. در نهایت محمدعلی تربیت به عنوان یکی از بنیان‌گذاران این کتابخانه شناخته شد. هر چند ساخت این بنا تا سال 1313 طول کشید اما همزمان با هزارمین بزرگداشت فردوسی در رشت افتتاح شد.

در این کتابخانه بیش از 360 هزار جلد کتاب و 2600 نسخه خطی وجود دارد که بیشتر آن‌ها از اهمیت تاریخی خاصی برخوردار است. این کتابخانه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه بیش از هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. این کتابخانه در فهرست آثار ملی ایران قرار ندارد و برای تامین مخارج آن از هیچ نهاد دولتی کمک نمی‌گیرد.

ساختمان پست رشت

سومین ساختمان مهم میدان شهرداری رشت ساختمان پست است که روبروی هتل ایران واقع شده است و یک ساختمان اداری و البته تاریخی‌ست که ریشه در گذشته رشت دارد. تصور کنید روزی روزگاری مردم رشت به این ساختمان مراجعه می‌کردند و برای عزیزانشان نامه پست می‌کردند. خبر خوب اینکه ساختمان پست میدان شهرداری رشت به عنوان موزه پست رشت فعال است. این ساختمان حدودا صد ساله در دوره پهلوی ساخته شده است. معماری آن چیزی شبیه به عمارت‌ کلاه فرنگی است و برای ساخت آن از معماری سن پترزبورگ الهام گرفته شده است، درست مثل بقیه ساختمان‌های میدان شهرداری رشت. 

حالا موزه پست رشت در 4 طبقه میزبان علاقه‌مندان است. در این موزه نمایشگاه‌هایی در رابطه با پول، تمبر، سکه و موضوع ارتباطات برگزار می‌شود. برای بازدید از موزه پست رشت که در ساختمان پست واقع شده است کافیست در روزهای کاری از ساعت 8 تا 14 مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن موزه پست 01333224955 تماس بگیرید. 

پیاده راه میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

تماشای ساختمان‌های باشکوه میدان شهرداری رشت که تمام شد در سکوت بارانی میدان شهرداری قدم بزنید. البته پیشنهاد ما قدم زدن در پیاده راه میدان شهرداری رشت است. در این پیاده راه تندیس و مجسمه زیاد به چشم می‌خورد. از تندیس عکاس معروف رشتی، استاد دروی تا مجسمه رهبر نهضت جنگل میرزا کوچک خان جنگلی که سوار بر اسب به نمایش در آمده است. 

کمی آن طرف‌تر، ابتدای خیابان سعدی زنی شالیکار به چشم می‌خورد. پیرمرد دوچرخه‌سوار، مردهای ماهیگیر، تور ماهیگیری، قایق و مرد آهنگر همه و همه از مجسمه‌ها و تندیس‌های میدان شهرداری رشت است. این پیاده راه 8 کیلومتر است و یکی از طولانی‌ترین پیاده راه‌های ایران به حساب می‌اید. 

اگر شب هنگام به میدان شهرداری رشت رفتید و هوا باران‌زده بود به یکی از اغذیه‌فروشی‌های اطراف پیاده‌رو بروید و یک کاسه آش داغ و یا یک چای قند پهلو سفارش دهید و از تماشای جنب‌وجوش مردم در باشکوه‌ترین میدان رشت لذت ببرید. 

آدرس میدان شهرداری 

می‌توانید از طریق خیابان‌های علم الهدی، شریعتی، امام و سبزه‌ میدان وارد میدان شهرداری رشت شوید. تمام پیاده راه میدان شهرداری رشت که حدود 8 کیلومتر تا اطراف میدان است سنگفرش شده و امکان تردد با ماشین و تاکسی وجود ندارد. پس باید پای پیاده به سمت میدان شهرداری بروید. 

اطلاعات بازدید

بازدید از این میدان کاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه ندارد. 

سخن پایانی درباره میدان شهرداری رشت

این میدان با همه میدان‌های دیگر در استان گیلان تفاوت دارد. اگر یکبار بهرشت سفر کرده باشید از شوق و اشتیاق مردم هنگام تردد در میدان شهرداری رشت متوجه می‌شوید که بی دلیل نیست این مجموعه به نماد رشت تبدیل شده است. تماشای مردم در یک شب باران‌زده در میدان شهرداری رشت می‌تواند بهترین خاطره سفرتان به شمال کشور باشد. پس تا دیر نشده بیایید راهی رشت شویم. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران