مسجد ماشه کیش
20 خرداد 1402
کیش

مسجد ماشه کیش کجاست؟ چه رستوران ها و جاذبه هایی اطراف آن است؟

مسجد ماشه کیش یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی و مذهبی جزیره است؛ این مسجد را قاجاریان ساخته‌اند و معماری مخصوص آن‌ دوره در جای‌جای آن به چشم می‌خورد.

رزرو تور کیش

متاسفانه مسجد ماشه باوجود زیبایی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، برای سالیان طولانی پشت دیدنی‌های دیگر کیش پنهان شده و تا حدود زیادی ناشناخته باقی مانده است. هرچند که ساکنین کیش و بومیان محله ماشه، بسیار به جایگاه این مسجد اهمیت می‌دهند و آن را عزیز می‌پندارند. 

بد نیست بدانید که مسجد تاریخی و زیبای ماشه به‌عنوان میراث ملی ایران در دی‌ماه سال 77 به ثبت رسید. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این گزارش با معرفی این مکان تاریخی زیبا همراه ما باشید.

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

در یک نگاه

مسجد ماشه کیش

در بخش شمال شرقی جزیره کیش، مسجد بسیار زیبایی وجود دارد که در سال ۱۲۸۵ هجری قمری به همت «عبدالحسین نور» بنا شده است؛ او یکی از تاجرین مروارید و از نامداران متمول اهل کیش بود که با تقبل هزینه‌های ساخت و ساز، مسجد ماشه کیش را در محله‌ی «ماشه» تاسیس کرد.

بعضی مورخین اعتقاد دارند که در مقایسه با مساجد جزیره‌ها و سواحل دیگر خلیج فارس در آن زمان، مسجد ماشه کیش از همه بزرگتر و زیباتر بود. لازم به ذکر است که این مسجد مخصوص مسلمانان اهل سنت بنا شده‌ و برای اقامه نمازهای‌ جماعت و مراسم نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

معماری مسجد ماشه کیش

هنر معماری خاصی که در ساخت بنای مسجد به‌کار رفته، بسیار قابل توجه است. نکته جالب این‌که مسجد به سیاق معماری بومی جزیره بنا شده و با اقلیم جغرافیایی آن منطقه هماهنگ و همخوان است. توجه داشته‌باشید که با وجود آب‌وهوای بسیار مرطوب و شرجی جزیره کیش و گذشت سالیان طولانی، گزندی به ساختمان بنا وارد نشده و هنوز هم محکم و پابرجا باقی مانده است. مسجد ماشه کیش فقط یک طبقه دارد و همین (همکف) بودن سبب شده تا استفاده‌ی سالمندان و معلولین از بنا به سادگی میسر باشد.

پیرامون تزیینات داخلی و بیرونی مسجد باید گفت که اینجا فاقد هرگونه تجمل‌گرایی است و فضاسازی بسیار ساده و بی‌ زرق و برقی دارد. شاید مهم‌ترین اجزای معماری داخلی بنا، یک محراب ساده و چند طاقی باشد. درواقع تمام دیوارهای درونی و بیرونی با استفاده از گچ سفید شده‌اند و شکلی مانند ساختمان‌های مذهبی در معماری سنتی خلیج به‌خود گرفته اند. 

کافی‌ست این بنای سراسر سفید را در فضای پهناور و یکدست دشت ماشه تصور کنید تا دستتان بیاید در عین سادگی، چه ابهت ساده و شیری رنگی در آن محل به عابرین سلام می‌کند! 

مسجد ماشه جزیره کیش کجا قرار دارد؟

مسجد ماشه کیش

مسجد ماشه کیش در مجاورت سواحل چشم‌نواز جزیره مرجانی قرار دارد و همین مساله بر جذابیت و جلوه‌گری این مکان رویایی افزوده است. 

همان‌طور که اشاره شد، مسجد در بخش شمال شرقی جزیره بنا شده که امروزه به مکان‌های مهمی چون داروخانه، ساحل بانوان، مجموعه فرهنگی خلیج فارس و رستوران دارچین جزیره دسترسی خوبی دارد.

دسترسی به مسجد

نشانی: کیش | قبل از میدان ماشه | بلوار اندیشه | مجاور مسجد امیر (ع)

موقعیت مکانی مسجد ماشه کیش به‌گونه‌ای است که با استفاده از ماشین شخصی و تاکسی به‌راحتی قادرید به آن برسید. به‌علاوه اگر آب‌وهوا مساعد باشد و گرمازده نشوید، مسیر دوچرخه‌سواری ساحلی به مسجه ماشه هم می‌تواند تصمیم مناسبی باشد. پس باتوجه به شرایط و حس و حال خودتان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

پاسپورت دومینیکا

رستورانهای اطراف 

رستوران دارچین

رستوران دارچین – فاصله: 435متر | کلبه انار ناردونه – فاصله: 622متر | رستوران گیلک – فاصله: 811متر | کیش پیتزا – فاصله: 824متر

هتل‌های اطراف 

هتل فارابی – فاصله: 715متر | هتل ویدا – فاصله: 1کیلومتر | هتل بین المللی کیش – فاصله: 1.1 کیلومتر | هتل گراند کیش – 1.1 کیلومتر

 جاذبه های نزدیک به مسجد ماشه کیش

روستای ماشه – فاصله: 167متر

روستای ماشه را به عنوان وسیع‌ترین و دیرینه‌ترین خاستگاه بشری در جزیره‌ی کیش می‌شناسند. برطبق طرح عمرانی جزیره، این آبادی تاریخی در سال ۵۰ شمسی از ساکنین بومی تخلیه و محلی‌ها به منطقه‌ی صفین جدید رانده می‌شوند. با توجه به ساحل زیبا، منحصربه‌فرد و چشم‌انداز رویایی این منطقه، می‌شود دلیل سکونت بومیان ابتدایی و البته محبوبیت ساخت و سازهای جدید در این مکان را حدس زد.

بعدها روستای ماشه به مرکز اصلی گردشگری کیش تبدیل شده و تمام ساخت و سازها حول این منطقه شکل می‌گیرد. بد نیست بدانید که ساختمان منطقه‌ی آزاد کیش در همین محدوده قرار دارد.

مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس – فاصله: 434متر

مجموعه تفریحی آوای خلیج فارس یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر و فوق‌العاده جزیره کیش است که برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی و رویدادهای مهم جزیره استفاده می‌شود.

این مکان درواقع یک مجموعه تفریحی عظیم و تماشایی است که با امکانات و اماکن تفریحی درجه اولی که دارد، یک روز کامل از سفر شما را به خود اختصاص خواهد داد.

آبنمای بسیار زیبای موزیکال، رستوران و کافی‌شاپ‌های باکیفیت، امکانات تفریحی و … فقط بخش محدودی از جذابیت‌ها این مجموعه تفریحی است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در بازدید از جزیره کیش به آنها سر بزنید.

بد نیست بدانید که مجتمع آوای خلیج فارس کیش، به وسیع‌ترین استیج روباز و آبنمای موزیکال کشور مجهز است و فاصله کمی با مسجد ماشه کیش دارد.

پلاژ بانوان کیش– فاصله: 434متر

پلاژ بانوان کیش

پلاژ بانوان جزیره کیش، جهت ساختن ساحلی امن، آرام و بی‌دردسر برای بانوان افتتاح شده است. 

این مکان در وسعت حدوداً ۲۰ هزار متری و با بهره‌گیری از امکانات مناسب، فرصت فوق‌العاده‌ای را برای خانمها فراهم می‌کند تا با لباس مخصوص شنا برای آبتنی به دریا بزنند.

این مجموعه به گونه‌ای طراحی شده‌است که بانوان با خیالی آسوده و آزادانه در پلاژ استراحت کنند یا در ساحل زیبای جزیره به ورزش‌های دریایی و شنا مشغول باشند.

پس خانمها به‌خاطر داشته باشند که در مسافرت به کیش، می‌توانند برای آبتنی و استراحت از این محیط زیبا استفاده کنند.

نکات خواندنی مسجد ماشه کیش

* این مسجد در روستای باستانی ماشه در مجاورت اسکله کیش قرار دارد و احتمالاً تنها بنای باقی مانده از این روستا، قبل از مهاجرت بومیان‌اش به منطقه سفین است.

* به گواه قدیمی‌ها، چوب‌های به‌کار رفته در این مسجد اکثراً چندل هستند و توسط سازنده‌ی آن مستقیماً از هندوستان و زنگار آفریقا به کیش وارد شده‌است.

* دالان‌های مسجد ماشه کیش منحصربه فرد هستند و نمونه‌ی دیگری از آنها وجود ندارد. علاوه‌براین ساختمان مسجد طبقه‌ای ندارد و همکف با سطح زمین است.

* از آنجا که معمولاً مسلمانان اهل سنت در مسجد ماشه عبادت می‌کنند، این مکان مسجد سنی‌های جزیره به حساب می‌آید.

* در سال‌های اخیر خبرهای جسته و گریخته‌ای از بازسازی بنای مسجد و تبدیل آن به موزه شنیده شده که هنوز اطلاع دقیقی از آن وجود ندارد. 

کلام آخر

جزیره زیبای کیش به‌غیر از تفریحات دریایی و مراکز خرید لوکس، دیدنی‌های هیجان‌انگیز زیادی دارد. در این گزارش با یکی از آنها آشنا شدیم و جاذبه‌ی مذهبی و تاریخی مسجد ماشه کیش را بررسی کردیم.

به خاطر داشته باشید که اگر مسیرتان به جزیره‌ی زیبای کیش افتاد، هرگز فرصت بازدید از مسجد زیبای ماشه را از کف ندهید! 

نظرات کاربران