افسانه های آفریقای جنوبی

18 تا از عجیب‌ترین افسانه های آفریقای جنوبی که نمی‌دانستید!

برای یک سفر مسحورکننده به قلب فرهنگ آفریقای جنوبی آماده‌اید؟ در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک سراغ بررسی افسانه های آفریقای جنوبی می‌رویم. داستان‌هایی جذاب از دنیای پر رمز و راز فرهنگ آفریقای جنوبی که فکر شما را به مشغول خواهد کرد. پس بیایید به دنیای جادو شیرجه بزنیم و با 8 تا از بهترین و جالب‌ترین افسانه های آفریقای جنوبی آشنا شویم.

پاسپورت دومینیکا

خرید بلیط هواپیما ارزان به راحتی !

فرهنگ آفریقای جنوبی

فرهنگ آفریقای جنوبی ترکیبی پیچیده از اقوام مختلف، زبان‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم است که تاریخ پیچیده و میراث فرهنگی پر جنب‌وجوش این کشور را منعکس می‌کند. فرهنگ این کشور ترکیبی غنی از فرهنگ‌های بومی آفریقایی مانند زولو، خوسا و سوتو است. تنوع فرهنگی آفریقای جنوبی را از طریق هنر موسیقی، رقص و آشپزی می‌توانید تشخیص دهید. همچنین این کشور به خاطر سبک‌های موسیقی منحصربه‌فرد مانند جاز و سازهای سنتی مانند ماریمبا مشهور است. در ضمن عناصر کلیدی فرهنگ آفریقای جنوبی عبارت است از؛ احترام عمیق به بزرگ‌ترها، روح اوبونتو و تأکید شدید بر پیوندهای خانوادگی. 

اعتقادات دینی؛ افسانه های آفریقای جنوبی

افسانه های آفریقای جنوبی

بخشی از افسانه های آفریقای جنوبی ریشه در باورهای اعتقادی این مردم دارد. آشنایی با تنوع باورنکردنی باورها و اعمال مذهبی در آفریقای جنوبی، که نشان دهنده جامعه چند فرهنگی و چند مذهبی این کشور است، ضروری است زیرا همزیستی این نظام‌های اعتقادی مختلف بخشی جدایی‌ناپذیر از افسانه های آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی با اعتقادات و اعمال مذهبی فراوان که از فرهنگ آن سرچشمه می‌گیرد یکی از خاص‌ترین کشورهای جهان است. به طور مثال خدایان هر قوم و قبیله با دیگر قبایل تفاوت دارد. در ادامه تعدادی از خدایانی که در این کشور پرستش می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

خدایان سنتی آفریقایی: در بسیاری از قبایل آفریقایی ارواح اجدادیشان را می پرستند. این خدایان اغلب با عناصر، حیوانات و اجداد بزرگ این افراد مرتبط است. برای مثال، قوم زولو ممکن است تیکسو، موجود برتر و روح برتر اجدادیشان را پرستش کنند.

بلیط هواپیما

خدای دین مسیحیت: مسیحیت یکی از پرطرفدارترین ادیان در آفریقای جنوبی است. مسیحیان خدای یگانه را که در کتاب مقدس توصیف شده است می‌پرستند و فرقه‌های مسیحی مختلفی از جمله شاخه پروتستان، کاتولیک و ارتدکس در آفریقای جنوبی وجود دارد. بنابراین بخشی از افسانه های آفریقای جنوبی ریشه در خدایان مسیحی دارد که در آفریقا مورد پرستش قرار می‌گیرد.

 خدایان هندو: در این کشور جمعیت قابل توجهی از هندوها زندگی می‌کنند و هندوئیسم یکی از ادیان اصلی آفریقا است. پانتئونی یکی از خدایان هندو است که در آفریقا پرستش می‌شود. همچنین الهه‌ها از جمله برهما، ویشنو، شیوا، لاکشمی و دورگا را نیز در آفریقا می‌پرستند.

خدای اسلامی (الله): بخشی از مردم آفریقا مسلمان هستند که به اسلام عمل می‌کنند و خدای یگانه را پرستش می‌کنند. در این کشور مساجد زیادی وجود دارد که محل عبادت مسلمانان است.

خدای یهودیت: جامعه افراد یهودی در آفریقای جنوبی کوچک است. یهودیان خدای ابراهیم، ​​اسحاق و یعقوب را می‌پرستند و از آموزه‌های تورات پیروی می‌کنند. محل عبادت یهودیان کنیسه است.

خدایان بودایی: یکی دیگر از خدایان مورد پرستش در آفریقای جنوبی خدایان بودایی است. این جمعیت از مردم آفریقای جنوبی بوداهای مختلفی مثل سیذارتا گوتاما (بودای تاریخی) و دیگر بوداهای آسمانی را می‌پرستند.

بناهای مذهبی بخشی از افسانه های آفریقای جنوبی

بنای یادبود هوگونوت

آفریقای جنوبی بناهای مذهبی زیادی دارد که هر کدام بخشی از افسانه های این کشور را می‌سازد و منعکس‌کننده تنوع فرهنگی است. این بناهای مذهبی نه تنها دارای اهمیت معنوی و فرهنگی برای جوامع مربوط به خود است، بلکه بینش‌هایی را درباره تاریخ مذهبی غنی و متنوع آفریقای جنوبی ارائه می‌دهد. این بناها به عنوان گواهی بر تعهد این کشور به آزادی مذهبی، مدارا و حفظ میراث فرهنگی شناخته می‌شود. از مهم‌ترین بناهای مذهبی در آفریقای جنوبی می‌توان به مسجد خیابان خاکستری، مسجد نظامیه، کلیسای کوه صهیون و کنیسه بزرگ اشاره کرد. در ادامه فهستی از مهم‌ترین بناهای مذهبی آفریقای جنوبی را بررسی خواهیم کرد.

بنای یادبود هوگونوت: هوگنوت‌ها یک گروه مذهبی از پروتستان‌های فرانسوی بودند که در قرن هفدهم در آفریقای جنوبی ساکن شدند. نام این گروه از نام یک رهبر سیاسی اهل سوئیس گرفته شده است. این بنای یادبود در فرانشهوک، کیپ غربی، برای ادای احترام به هوگنوت‌های فرانسوی به عنوان نمادی از آزادی مذهبی ساخته شده است. 

بنای یادبود پیشروها: پیشروها (Voortrekkers) در سال‌های 1830 میلادی وارد آفریقای جنوبی شدند. این بنا نیز برای یادبود این گروه ساخته شده است و حالا یکی از افسانه های آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. جنس بنا از گرانیت است و به علت اهمیت تاریخی و فرهنگی یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای این کشور محسوب می‌شود. 

افسانه های آفریقای جنوبی

مسجد خیابان خاکستری یا مسجد جمعه: در شهر دوربان، منطقه کوازولو-ناتال، یک مسجد خیره‌کننده که به مسجد جمعه نیز معروف است، مانند جواهری می‌درخشد. این بنای مذهبی که بخشی از افسانه های آفریقای جنوبی است با معماری درخشانش یکی از بزرگ‌ترین مساجد در نیمکره جنوبی کره زمین محسوب می‌شود. این مسجد نماد برجسته‌ای از حضور جامعه مسلمانان در آفریقای جنوبی است.

مسجد نظامیه: این مسجد با الهام از مساجد ترکیه در شهر میدراند آفریقای جنوبی ساخته شده است. معماری پیچیده و جذاب این مسجد منجر به شهرت آن در آفریقا شده است و همواره از این مسجد به عنوان یکی از افسانه های آفریقای جنوبی یاد می‌شود. 

خرید تور خارجی به راحتی !

معبد ساناتان: این معبد متعلق به هندوهای آفریقای جنوبیست و در شهر دوربان واقع شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این معبد می‌توان به معماری خاص آن، گچ‌بری‌های پیچیده و رنگ‌های خاص و زنده اشاره کرد. این معبد یکی از مهم‌ترین معابد برای هندوها است. 

کلیسای کوه صهیون: این کلیسا در دهکده موراویا در استان کیپ غربی، یک مکان تاریخی است که قدمت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد. این بنا بخشی از افسانه های آفریقای جنوبی را یادآور می‌شود که در زمان استعمار استان کیپ رخ داد.

کنیسه بزرگ: این کنیسه در شهر کیپ تاون واقع شده است و یکی از خاص‌ترین بناهای مذهبی آفریقای جنوبی است. این کنیسه بخشی از افسانه های آفریقا جنوبی را تشکیل می‌دهد که از نظر معماری بسیار شاخص است و برای یهودیان بسیار اهمیت دارد. این کنیسه یکی از اصلی‌ترین مکان‌های حضور جامعه یهودی آفریقای جنوبی است. 

افسانه های آفریقای جنوبی

افسانه های آفریقای جنوبی

حالا که با فرهنگ و سنت‌های آفریقای جنوبی آشنا شدیم وقت آن رسیده تا با 8 تا از افسانه های آفریقای جنوبی آشنا شویم. 

آفرینش رنگین کمان

بر اساس اساطیر زولو، الهه خدایا یا اونکولونکولو (Unkulunkulu) اولین مرد و زن را خلق کرد سپس اشک‌های این زن و مرد با خاک مخلوط شد و اولین رنگین کمان به وجود آمد. مار رنگین کمانی که با نام اینکانیامبا (Inkanyamba) شناخته می‌شود، به عنوان نمادی از آفرینش و باروری بین افسانه های آفریقای جنوبی مورد احترام است. 

افسانه خورشید و ماه

این افسانه داستان ازدواج خورشید و ماه را روایت می‌کند که جدا از هم زندگی می‌کردند. پس از یک سری وقایع و نبردهای آسمانی، آن‌ها در نهایت توسط خرگوش، یک شخصیت برجسته در فرهنگ عامه آفریقای جنوبی، با هم ازدواج می‌کنند. این مورد از افسانه های آفریقای جنوبی منعکس کننده رابطه پیچیده بین خورشید و ماه و نیروهای طبیعت است.

توکولوش

توکولوشه (The Tokoloshe) یک موجود شیطانی و ماوراء طبیعی است که در فرهنگ عامه آفریقای جنوبی شهرت فراوان دارد. مردم از این موجود به خاطر شوخی‌ها و اعمال شرورانه‌اش می‌ترسند. همچنین مرد معتقدند این موجود توسط کسانی که بدطینت هستند احضار می‌شود. توکولوش یکی دیگر از افسانه های آفریقای جنوبی است که مردم برای محافظت خودشان در برابر این موجود از آیین‌های مختلفی پیروی می‌کنند. این افسانه به مردم یادآور می‌شود که از قدرت ماوراء طبیعی سوء‌استفاده نکنند. 

افسانه پرواز هلندی

این افسانه در سراسر دنیا شناخته شده است و داستان امید را آفریقای جنوبی روایت می‌کند. افسانه پرواز هلندی داستان یک کشتی ارواح است که نفرین شده تا برای همیشه در دریا حرکت کند. هدف این مورد از افسانه های آفریقای جنوبی اشاره به روح ملوانان غرق شده در دریاهای آفریقاست.

داستان گروتسلنگ

داستان گروتسلنگ

گروتسلنگ (Grootslang) یک هیولای افسانه‌ای است که در نتیجه یک اشتباه الهی متولد شده است. تصور مردم بر این است که این موجود در غارهایی بزرگ زندگی می‌کند و ظاهری شبیه به مار با سر فیل دارد و به حیله‌گری و قدرت زیادش شهرت دارد. گروتسلنگ، الهام‌بخش داستان‌های شرورانه زیادی در آفریقای جنوبی، یکی از افسانه های آفریقای جنوبی است. 

شیر سفید مقدس

برخی از مردم شانگان آفریقای جنوبی معتقدند شیرهای سفید تیمباواتی، مقدس و فرستاده خدا بر روی زمین هستند. به همین علت شیرهای سفید در آفریقای جنوبی بسیار گران هستند و در منطقه تیمباواتی نگهداری و محافظت می‌شوند. 

افسانه الاغ شبح‌آلود

در فرهنگ آفریقایی جنوبی اعتقاد مردم بر این است که اگر صدای خروس را شب هنگام بشنوید باید خیلی مراقب باشید چون این هشداری مبنی بر وجود یک روح در آن نزدیکی است. برخی دیگر معتقدند الاغ‌ها ارتباطی معنوی با ارواح دارند و پس اگر الاغی سروصدا به پا کند باید مراقب باشید. الاغ شبح‌آلود یکی دیگر از افسانه های آفریقای جنوبی است. 

افسانه های آفریقای جنوبی از جنس ستاره‌ها و آسمان

افسانه های آفریقای جنوبی

در فرهنگ آفریقای جنوبی موارد زیادی از افسانه‌ها را پیدا خواهید کرد که درباره ستارگان و آسمان باشد. این افسانه‌ها از فرهنگ چند ملیتی آفریقا نشات گرفته است. ملکه باران، شکارچی و خرگوش حیله‌گر و راه شیری تنها سه مورد از افسانه های آفریقای جنوبی در عالم ستارگان است. 

ملکه باران

در اساطیر قوم بالوبدو اعتقاد بر این است که ملکه باران قدرت کنترل باران را دارد. آن‌ها معتقدند که پیوند ملکه باران با خوشه ستاره‌ای معروف به “هفت خواهر”، بر میزان بارندگی تأثیر مستقیم دارد. هنگامی که ستاره‌های هفت خواهر در شرق آسمان قبل از طلوع آفتاب دیده می‌شود، به عنوان نوید باران قریب‌الوقوع در نظر گرفته می‌شود. ملکه باران یکی از شناخته‌شده‌ترین افسانه های آفریقای جنوبی است. 

شکارچی و خرگوش حیله‌گر

در بین افسانه های آفریقای جنوبی، صورت فلکی شکارچی با اسطوره‌ها و داستان‌های مختلفی مرتبط است. به عنوان مثال، مردم به داستان‌هایی از شکارچی معتقدند اما در برخی نسخه‌ها او توسط خرگوش فریب خورده است. این افسانه‌ها اغلب مضامین شجاعت، خرد و حیله‌گری را منتقل می‌کنند. 

راه شیری؛ افسانه های آفریقای جنوبی

کهکشان راه شیری در بسیاری از افسانه های آفریقای جنوبی به عنوان رودخانه‌ای آسمانی دیده می‌شود. به عنوان مثال، مردم آفریقا معتقدند که این افسانه نشان‌دهنده مسیری به سوی جهان ارواح است. مردم شهر خوسا در آفریقای جنوبی اسطوره‌های خود را با کهکشان راه شیری مرتبط می‌دانند که اغلب شامل شخصیت‌هایی است که در امتداد این راه شیری سفر می‌کنند.

ستاره صبح و ماه 

ستاره صبح و ماه 

در فرهنگ‌های مختلف آفریقای جنوبی، ستاره صبح و ماه اغلب دارای شخصیت هستند و به عنوان افسانه شناخته می‌شود. اعتقاد مردم آفریقای جنوبی بر این است که حرکات و تعاملات صبح و ماه دارای اهمیت نمادین و معنوی است و بر جنبه‌های زندگی روزمره و طبیعت تأثیر می‌گذارد.

تعقیب‌کنندگان ستاره؛ افسانه های آفریقای جنوبی از مردم سن

مردم سن یا بوشمن‌ها داستان‌هایی در مورد تعقیب‌کنندگان ستاره دارند که حیوانات آسمانی را در آسمان شب تعقیب می‌کنند. این داستان‌ها بر ارتباط عمیق مردم سن با کیهان و برداشت آنها از صورت‌های فلکی تأکید می‌کند.

زنجیره بزرگ هستی

برخی از افسانه های آفریقای جنوبی زنجیره بزرگ وجود است، جایی که زمین و آسمان از طریق موجودات آسمانی، خدایان و ارواح مختلف به هم مرتبط می‌شود. زنجیره بزرگ هستی یکی از افسانه های آفریقای جنوبی است.

خاستگاه خورشید

طبق این مورد از افسانه های آفریقای جنوبی که بین مردم خوسا رواج دارد پرنده‌ای به نام انکایتا از راز آتش محافظت می‌کرد. اما بعد از اتفاقات متعدد مانتیس موفق شد راز آتش را از انکایتا بدزدد و در اختیار مردم قرار دهد. در واقع پیام اصلی این افسانه اشاره به اهمیت آتش در زندگی روزمره مردم است. 

دیگر افسانه های آفریقای جنوبی

افسانه های آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی فولکلور غنی و پرباری دارد که با داستان‌های جذابی همراه است. داستان‌هایی عامیانه از زندگی مردم این کشور که نسل به نسل و در طی سال‌ها سینه به سینه منتقل شده است. در این بخش از مقاله تعداد از افسانه های عامیانه آفریقای جنوبی را بررسی می‌کنیم.

لاک‌پشت سخنگو

لاک‌پشت سخنگو شخصیتی است که در بسیاری از داستان‌های عامیانه آفریقایی پیدا می‌شود. طبق این داستان، لاک‌پشت پرندگان را فریب می‌داد تا به او یاد دهند که چگونه پرواز کند، اما در نهایت به خاطر حرف زدن از آسمان به زمین افتاد.

فیل سفید

این افسانه آفریقایی یک شکارچی با یک فیل سفید مرموز روبرو می‌شود که به یک دختر زیبا تبدیل شده است. این دختر با شکارچی ازدواج می‌کند اما به شکارچی هشدار می‌دهد که هرگز درباره شکلواقعی او با کسی صحبت نکند. اما شکارچی راز دختر را با دیگران در میان می‌گذارد و در نهایت دختر به حالت اولیه خود یعنی همان فیل سفید برمی‌گردد و ناپدید می‌شود. پیام اصلی این مورد از افسانه های آفریقای جنوبی وفاداری و رازداری است.

نبرد خورشید و مار رنگین کمان

طبق این افسانه نبردی سهمگین بین خورشید و مار رنگین کمان در می‌افتد و در نهایت خورشید پیروز می‌شود. این داستان به پدیده رنگین کمان در آسمان ابری اشاره دارد و بین مردم بوشمن رواج دارد.

دختری که ستاره‌ساز شد

طبق این افسانه روزی دختری از مادرش خوراکی مخصوص می‌خواهد که از نوعی ریشه گیاه تهیه می‌شد. مادر از این کار خودداری می‌کند و دختر ریشه‌هایی که مادر به او نمی‌داد را به سمت آسمان پرتاب می‌کند. مردم آفریقای جنوبی معتقدند ستاره‌های آسمان همان ریشه‌هایی است که روزی ان دختر به آسمان پرتاب کرده بود.

سخن پایانی

در پایان این داستان‌ها و افسانه‌‌ها گنجینه‌ای جالب از فرهنگ آفریقای جنوبی است که در این مقاله تعداد زیادی از آن‌ها را بررسی کردیم. از داستان شکل‌گیری راه شیری و ستاره‌ها تا داستان ارواح خبیثی که می‌توانند دردسرساز باشند. در این مقاله از مجله سه کلیک 18 تا از افسانه های آفریقای جنوبی و آداب‌ورسوم مذهبی این کشور را بررسی کردیم. اگر شما خاطره جالبی از داستان‌ها و افسانه های آفریقای جنوبی دارید با ما در میان بگذارید.

رزرو هتل ارزان به راحتی !

نظرات کاربران