دریاچه ارومیه
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

دریاچه ارومیه؛ جایی در میانه رویا و واقعیت

همه ما ایرانیان بارها نام دریاچه ارومیه را شنیده‌ایم و به این جاذبه طبیعی زیبا که ششمین دریاچه بزرگ آب شور جهان محسوب می‌شود، به عنوان یک میراث طبیعی ملی افتخار کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید، دریاچه ارومیه در چند سال اخیر بنا به دلایلی شرایط بدی داشت و به خشک شدن نزدیک شد، اما با افزایش بارندگی‌ها از خطر خشک شدن کامل، دور ماند و هنوز هم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ارومیه به شمار می‌رود و بازدید از آن لحظاتی خوش و شگفت‌انگیز برای‌تان رقم می‌زند. اگر دوست دارید به ارومیه بروید و از این دریاچه درخشان دیدن کنید، تا پایان این مقاله با سه کلیک همراه باشید. در این مقاله راجع‌به دریاچه ارومیه و مختصات آن توضیحاتی ارائه داده‌ایم. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس و نحوه دسترسی به دریاچه

دریاچه ارومیه

این دریاچه شگفت‌انگیز با طول 140 و عرض 55 کیلومتر و عمقی معادل با 16 متر، در 21 کیلومتری شرق شهر ارومیه، مرکز آذربایجان غربی، در مرز آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته است. آب دریاچه ارومیه از رودخانه‌هایی مثل باران‌دوز، رودخانه گادر، سیمینه رود و زرینه رود، زولا، نازلو و تلخه‌رود سرچشمه می‌گیرد و تامین می‌شود. با بازدید از دریاچه ارومیه، پیاده‌روی اطراف آن و عکاسی، اوقاتی به‌یادماندنی را سپری کنید. 

وضعیت فعلی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به دلایلی از جمله کمبود بارندگی، بالا رفتن دما و افزایش تبخیر آب دریاچه، عدم رسیدگی مناسب و غیره، در چند سال اخیر شرایط نامساعدی را تجربه کرد و نزدیک به خشک شدن بود، اما از پاییز سال 1401 با توجه به افزایش پنجاه درصدی بارندگی دراین ناحیه و رهاسازی حق‌آبه دریاچه ارومیه از سدهای بالا دستی و مجاور مربوطه، اکنون دریاچه ارومیه شرایط بهتری دارد و بازدید از آن خاطراتی خوش را برای‌تان رقم خواهد زد. خبر خوش دیگر در این مورد این است که با اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در روزهای نخستین سال 1403، تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر برآورد شده است که نسبت‌به آن‌چه در سال‌های نزدیک به خشکی‌اش داشت، بسیار امیدوارکننده و بهتر است.  

پیشینه تاریخی دریاچه ارومیه

اگر اهل مطالعه تاریخ باشید، حتما خوانده‌اید که در کتیبه‌های قرن نهم قبل از میلاد، از دریاچه ارومیه با اسم باستانی چی‌چست که در لغت به معنی «درخشان» است، یاد شده و در دوره رضاشاه نیز نام این دریاچه به دریاچه رضائیه تغییر پیدا کرد. پس از انقلاب دریاچه، به دریاچه ارومیه نام‌گذاری شد؛ دریاچه‌ای که حومه آن، محل زندگی اقوام آشوری و سایر قومیت‌ها در طول دوره‌های مختلف تاریخی بوده و کشتی‌رانی در این دریاچه از منابع مهم درآمد بومیان این منطقه به‌شمار می‌رفته است. با بازدید از دریاچه ارومیه می‌توانید رفت‌وآمد اقوام مختلف و هیاهوی منطقه هنگام کشتی‌رانی را تجسم کنید؛ حتما بسیار جذاب بوده است. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

با توجه به آب‌وهوای سرد منطقه دریاچه ارومیه، فصل پاییز و زمستان پیشنهاد ما به شما برای بازدید از دریاچه ارومیه نیست. بهار و تابستان قطعا موقعیت بهتری برای دریاچه‌گردی محسوب می‌شود؛ چراکه در این دو فصل با بهره‌مندی از هوای پاک و معتدل، می‌توانید لذت بیشتری از گشت‌وگذار و تفریح در محوطه تماشایی آن ببرید. اگر بین بهار و تابستان مرددید، ما بهار را پیشنهاد می‌کنیم؛ دریاچه ارومیه در تابستان با توجه به تعطیل بودن مدارس و دانشگاه‌ها، جمعیت بیشتری از مسافرین و گردشگران را تجربه می‌کند و شلوغ‌تر است. 

گونه‌های گیاهی و جانوری اطراف دریاچه ارومیه

دوربین‌به‌دست به منطقه دریاچه بروید؛ آن‌جا گونه‌های مختلف جانوری اعم از قوچ، گوزن زرد، پلیکان، فلامینگو، اردک سرسفید و اردک سرحنایی، عقاب طلایی، گونه‌هایی از غازسانان و کرکس مصری را خواهید دید. پارک ملی دریاچه و حومه آن، زیستگاه طبیعی این جانوران که برخی از آن‌ها از گونه‌های مهاجر به حساب می‌آیند است و ممکن است نظیر این حیات وحش جذاب را در هیچ نقطه دیگری از کشور، نبینید. لازم به ذکر است که به خاطر شوری آب دریاچه، هیچ نوعی از ماهی در آن یافت نمی‌شود اما انواع مارمولک و گونه‌هایی از دوزیستان را در آن‌جا خواهید دید. 

از لحاظ گونه‌های گیاهی نیز تنوع زیادی در ناحیه دریاچه ارومیه وجود دارد؛ پوشش گیاهی خشکی‌دوست، آبزی و شورپسند از جمله گیاهان اطراف دریاچه است. گیاهان کاسنی و خانواده گندمیان از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی است که به‌وفور در حومه دریاچه یافت می‌شود. 

امکانات تفریحی دریاچه ارومیه

به‌جز گردش و پیاده‌روی در اطراف دریاچه و عکاسی از چشم‌انداز زیبای آن و هم‌چنین تپه‌های درخشان کریستال‌های نمک، قایق‌سواری از بندر شرفخانه و گردش در میان جزایر دریاچه، تا پیش از خشک شدن آن تفریحی تکرارنشدنی به حساب می‌آمد. البته الان هم با توجه به افزایش بارندگی‌ها در این ناحیه و بالا آمدن تدریجی سطح آب این دریاچه، امکان این تفریح به‌تدریج مجددا فراهم می‌شود. ضمنا اگر برای بازدید از دریاچه ارومیه رفتید، پس از تماشای آن و یک گشت‌وگذار مفصل در پارک ملی دریاچه ارومیه، می‌توانید به کلیسای حضرت مریم، موزه ارومیه، پارک جنگلی و پارک ائللر باغی ارومیه که در نزدیکی دریاچه هستند بروید و از روز خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و خوش بگذرانید.

اقامتگاه‌های اطراف برای بازدید از دریاچه ارومیه

اقامتگاه‌های اطراف برای بازدید از دریاچه ارومیه

خوب است پیش از سفرتان با هتل‎های درجه‌یک نزدیک دریاچه آشنا شوید تا بتوانید بهتر برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و اقامت‌گاه‌تان را طوری انتخاب کنید که به دریاچه ارومیه نزدیک‌تر باشد. هتل آریا واقع در 28 کیلومتری دریاچه، هتل مروارید واقع در 36 کیلومتری دریاچه ارومیه و نیز هتل ساحل و هتل جهان‌گردی ارومیه که به ترتیب در فاصله 33 کیلومتری و 36 کیلومتری دریاچه قرار دارند، از بهترین هتل‌ها با امکاناتی خاص است که لحظاتی خوش را برای‌تان خلق می‌کند. 

رستوران‌های خوب اطراف دریاچه ارومیه

لذت دریاچه‌گردی خود را با صرف یک وعده غذایی مفصل در نزدیکی این دریاچه درخشان، به‌یادماندنی‌تر کنید؛ رستوران هلال، واقع در 34 کیلومتری دریاچه ارومیه، با انواع غذاهای اصیل ترکی از شما پذیرایی می‌کند. رستوران مولوی و دیاکو که از بهترین رستوران‌های ارومیه محسوب می‌شود، در فاصله حدود 37 کیلومتری دریاچه ارومیه قرار دارد. 

جزایر زیبا؛ تماشایی‌ترین اماکن طبیعی هنگام بازدید از دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه 102 جزیره دارد که از میان آن‌ها، سه موردشان سرآمد است و از بزرگ‌ترین این جزایر محسوب می‌شود؛ شاهی، کبودان و جزیره اشک. جزایر دیگری نیز با نام‌های جالب نظیر دریاچه اردشیر، آذر، شبدیز، کاظم داشی، سنگو، توس، زاغ و گیو هم از جمله جزایر شگفت‌انگیز دریاچه ارومیه به حساب می‌آید. خوب است بدانید از میان این جزایر بزرگ و کوچک دریاچه ارومیه، تنها جزیره شاهی جزیره قابل سکونت است که هفت روستا دارد.

یک نکته جالب درمورد دریاچه ارومیه 

دریاچه ارومیه

اگر کمی شانس بیاورید می‌توانید تجربه متفاوت تماشای منظره‌ای خاص را کنار دریاچه ارومیه کسب کنید: آب‌های دریاچه ارومیه در شرایطی خاص، در دماهای بسیار پایین و بالا رفتن غلطت نمک، با افزایش فعالیت‌های میکروبی موجودات ریز میکروسکوپی دریاچه، به رنگ قرمز و نارنجی درمی‌آید و چشم‌اندازی بسیار متفاوت خلق می‌کند. 

کلام آخر سه کلیک راجع‌به دریاچه ارومیه

در این مقاله درباره دریاچه ارومیه و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن توضیح دادیم و امیدواریم مفید بوده باشد. این دریاچه شش هزار کیلومتر مربعی که بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیاست و بزرگ‌ترین آب‌گیر دائمی آسیای غربی محسوب می‌شود، با نمایی زیبا از پرندگان و سایر گونه‌های جانوری و همین‌طور امکانات تفریحی پارک ملی دریاچه ارومیه، تجربه‌ای متفاوت با لحظاتی شاد را برای‌تان خلق خواهد کرد. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید برای بازدید از دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی سفر کنید؟ برای‌مان بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران