موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور؛ کوالالامپور شهری با هنرهای اسلیمی

مالزی، کشوری است که در جنوب‌شرقی آسیا واقع شده و مقصدی زیبا برای گذراندن تعطیلات برای توریست‌ها است. سرزمینی که به خاطر جنگل‌های بارانی، سواحل، فعالیت‌های زیر آب، خرید و زندگی شهری چندفرهنگی شهرت دارد. ویزای توریستی مالزی به افراد دیگر کشورها جهت بازدید از جاذبه‌های گردشگری این کشور مانند برج‌های دوقلوی پتروناس، ارتفاعات گنتینگ، لنکاوی، کوتا کینابالو، جزیره سیپادان، غارهای باتو و مکان‌های دیدنی دیگری دسترسی می‌دهد.کوالالامپور، پایتخت مالزی، خانۀ موزه‌های بسیاری است که اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. در قلب کوالالامپور، بزرگترین موزه در جنوب‌شرقی آسیا، موزه هنرهای اسلامی در مالزی قرار دارد.

تور اروپا

این موزه یک سازمان غیرانتفاعی است که به حفظ و آموزش هنر اسلامی اختصاص داده می‌شود. موزۀ هنرهای اسلامی کوالالامپور در میان فضای سبز و سرسبز باغ گیاه‌شناسی پردانا، با 30000 متر مربع زمین، در دسامبر 1998 افتتاح شد و حدود 7000 اثر و آثار باستانی را در خود جای داده‌است. این شاهکار خیره‌کنند‌ه معماری، با گنبدی غول‌پیکر فیروزه‌ای رنگ، سقف‌های گنبدی با نقش‌های اسلیمی و دیوارهای شیشه‌ای که اجازه می‌دهد نور طبیعی داخل موزه بیفتد، مطمئناً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

مشخصات ظاهری موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

ورودی موزه یادآور یک ایوان ایرانی است که آیه‌ای حک شده از قرآن در کاشی‌های معرق آن وجود دارد. سرسرای اصلی این موزه دارای سقف گنبدی چشمگیر و تزئین شده و فضای داخلی سفید شفافی با کف مرمر دارد.  سایر عناصر موجود در موزه عبارتند از: باغ فواره، تراس چشم‌انداز، کتابخانۀ کودکان و کتابخانۀ محقق. 

مجموعۀ موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور شامل مجلات چاپی، کتاب‌ها، آیتم‌های مرجع و مواد سمعی و بصری است. این مجموعه‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند. مجموعه‌های باز، مجموعه‌های ویژه و مجموعه‌های مرجع. نقطه برجستۀ موزه، پردۀ باشکوه کعبه است. کیسوا که به آن «خانه خدا» گفته می‌شود، همراه با نسخه‌های خطی مربوط به قرن هفدهم، که هر ساله تغییر می‌کنند، جذابیتی است که در طول سفر توریست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. 

این موزه میزبان فعالیت‌های بسیاری برای کودکان و بزرگسالان است. افرادی که در جلسات نقاشی شیشه یا نقاشی مصنوعات شرکت می‌کنند، یا به کارگاه‌های هنری دیگر می‌روند یا مهارت‌های خوشنویسی را در کلاس خوشنویسی عربی تمرین می‌کنند، بیشترین شانس برنده شدن در مسابقاتی که هر چند وقت یک‌بار توسط کارشناسان مشهور جهان و سخنرانان برجستۀ برگزار می‌شود، دارند. شرکت‌کنندگان در این رویداد، سخنرانی‎ها و گفتگوهایی را در مورد موضوعات مختلفی در سالن بزرگ این موزه برگزار می‌کنند، که از بین آن‌ها افرادی انتخاب می‌شوند.

گالری‌های موزه هنرهای اسلامی در کشور کوالالامپور

دو طبقۀ این موزه شامل 12 گالری دائمی و دو گالری ویژه است. این گالری‌ها در اختیار نمایشگاه‌های موقتی که به صورت دوره‌ای در موزه هنرهای اسلامی در کوالالامپور برگزار می‌شود، قرار می‌گیرد. اشیایی که در موزه به نمایش گذاشته می‌شوند، در یک محیطی باز و داخل ویترین‌های زیبا چیده شده‌اند.

معماری

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

نمایشگاه‌های جذابی از مساجد، گالری معماری را زینت می‌دهند، مانند مسجد شیخ زاید امارات، مسجد گلی تیمبکتو و مسجد الحرام (مسجد مقدس مکه)، مسجد سلیمیه ترکیه، گنبد صخره‌ای اورشلیم، و تاج محل هند .

قرآن و نسخ خطی

در این بخش نمونه‌هایی از خط کوفی و ​​برگه‌ای از قرآن کریم که قدمت آن به قرن 9 یا 10 پس از میلاد برمی‌گردد، وجود دارد که گمان می‌رود از شمال آفریقا یا خاور نزدیک باشد. از دیگر نسخ خطی در این موزه می‌توان به دوران صفوی، ایران قاجار و ترکیه عثمانی مربوط به قرن 18 و 19 اشاره کرد.

هندوستان

گالری هندی در این موزه، نگاهی به زندگی اجتماعی و خصوصی مغول‌ها دارد. سلطنت آن‌ها، هنر، موسیقی و معماری اسلامی را به شبه قارۀ هند آورد. گلدان‌های زینتی، میخ‌ها و جواهرات آن دوران از جاذبه‌های اصلی این گالری است.

چین

از سالیان دورریشه‌های دین اسلام در چین نیز گسترش پیدا کرده است. نمایشگاه چینی در موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور شامل خط سینی است که فرهنگ چینی و اسلام را به نمایش می‌گذارد. آثاری مانند ظروف سفالی و ظروف غیرمعمول برای چینی‌ها را می‌توان در این نمایشگاه یافت.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

دنیای مالایی

نمایشگاه‌های این گالری با نمونه‌هایی از منسوجاتی به شکل میوه‌ها، گیاهان سبز و ابرها به نمایش درآمده، نسخه‌های خطی و لباس‌های ساخته شده با نخ طلای بافته‌شده در تاروپود، تأثیر اسلام را در زندگی مردم مالایی نشان می‌دهد. 

جواهر سازی

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

سرزمین‌های اسلامی برخی از باشکوه‌ترین جواهرات و زیورآلات ساخته‌شده از طلا و سنگ‌های قیمتی را تولید می‌کردند. طرح‌های مجلل جواهرات مغول برای ساخت تاج‌ها، تابوت‌ها و نگهدارنده‌های حرز ساخته می‌شد. این نمایشگاه  در موزه هنر های اسلامی کوالالامپور شامل جواهرات هندی، جواهرات ترکمن و جواهرات دوران فاطمیه است.

منسوجات

این گالری انواع منسوجات مانند ملیله‌دوزی، حصیربافی، نماز، قالیچه، فرش، دیوارپوش و لباس‌های سنتی مسلمانان قرن پانزدهم تا نوزدهم را که از سراسر جهان جمع‌آوری شده است، به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه شامل شال‌های کشمیری و لباس مخملی امپراطور اکبر است.

اسلحه و زره

شمشیرها، تیغه‌ها، خنجرها، بشکه‌ها، تبرها، نیزه‌ها، سپرها و گرزهایی در گالری اسلحه و زره‌ها وجود دارد که ابعاد هنری بسیار مهمی از این اسلحه‌ها خیلی مبتکرانه عرضه می‌شد. این ابتکارات هنری را  در اسلحه‌سازی با طراحی پیچیده‌ای که در نبرد امپراتوری مسلمانان استفاده می‌شد، نشان می‌دادند.

سکه و مهر

سکه‌های اسلامی دارای کتیبه‌های مذهبی بودند. این موزه دارای مجموعۀ وسیعی از سکه‌ها و مهرهایی از قرن هفتم تا قرن بیستم است که تغییرات ظاهری، اندازه، فرم و شکل آثار هنری را به نمایش می‌گذارند. دینار طلای عثمانی و دینار طلای اموی باارزش‌ترین دارایی این گالری محسوب می‌شود.

فلزکاری

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

صنعتگران اسلامی در فلزکاری مهارت فوق‌العاده‌ای داشتند و ظروف زیبایی را با منبت‌های پیچیده از فلزات گرانبهای طلا، نقره و مس و با استفاده از آلیاژهایی مانند برنز و برنج می‌ساختند. این نمایشگاه که در موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور است، شامل یک دستگاه بخور از ایران، یک فلاسک زائر برنجی از هند و یک میخک فلزی سرخورده و نتوسارائنیک از ایتالیا است.

سرامیک

آثار صنعتگران ماهر جهان اسلام در آثار به نمایش درآمده در گالری سرامیک قابل مشاهده است. در این نمایشگاه‌ها، کاسه‌های خوشنویسی، ظروف کاشان، سفال‌های ایزنیک عثمانی و گلاب‌پاش شیشه‌ای مملوکی از سوریه وجود دارد.

زندگی با چوب

صنعتگران جهان اسلام در منبت‌کاری سرآمد بودند. صنایع دستی چوبی، حکاکی‌های پیچیده‌ای را نشان می‌دهند که با مواد گرانبهایی مانند لاک‌پشت، مروارید اصل و عاج، منبت‌کاری شده بود. کابینت عثمانی، صندلی تخت رز و یک جفت شیشه رنگی قاجاری از نکات برجستۀ این گالری در موزه هنر های اسلامی در کوالالامپور است.

فروشگاه موزه هنرهای اسلامی

در طبقۀ همکف موزه، فروشگاه قرار دارد، این فروشگاه گنجینه‌ای از کارهای چوبی آسیای جنوب‌شرقی برای تزئین خانه تا جواهرات خاورمیانه است. در فروشگاه هنر های اسلامی کوالالامپور مجموعه‌ای بی‌نظیر از سوغاتی‌، کتاب‌، کارت پستال‌ها، نقاشی‌ها، زیورآلات، پوشاک و سایر اقلام تزئینی دیگر ارائه می‌شود که ارزش خریدن دارند.

رستوران موزا

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

در طبقۀ همکف موزه هنرهای اسلامی، رستوران موزا با دکوری الهام گرفته از معماری و فرهنگ غذایی مراکش قرار دارد که غذاهای لذیذ از کشورهای خاورمیانه را سرو می‌کند. شما با پخش موسیقی عربی در پس‌زمینه، فضایی دنج و مکانی آرام را تجربه خواهید کرد. غذاهای محبوبی که در اینجا پیشنهاد می‌شود، امتحان کنید، هوموس و کباب بره است. شوربت آداس با کباب آدانا تازه کبابی، دژاج موساخان به سبک اردنی، و پیتزای مدیترانه‌ای یا ام‌علی (پودینگ نان خانگی به سبک مصری) را حتما امتحان کنید.

ساعات کار موزه مالزی

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور همه روزه از ساعت 10 صبح تا 18 بعدازظهر، حتی در روزهای تعطیل، باز است. رستوران موزه از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر باز است.

هزینه ورودی موزه مالزی 

کودکان (6 و زیر6 سال): رایگان

قیمت بلیط‌ها در زمان تعطیلی گالری‌های ویژه برای بزرگسالان و دانش آموزان به ترتیب ۱۲ و ۶ رینگیت است.

سخن پایانی

اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید، پس باید از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور دیدن کنید تا تجربه‌ای غنی و ارزشمند داشته باشید. آنچه موزه هنرهای اسلامی را از بقیه متمایز می‌کند، کیفیت فوق‌العاده نمایشگاه‌های آن است. در بازدید از این موزه می توانید هزاران گنجینه باستانی را از نزدیک ببینید و خود را در تاریخ و فرهنگ‌های متنوع تمدن‌های اسلامی غرق کنید. چنانچه با مطالعۀ این مقاله به بازدید از موزه هنر اسلامی رفتید و از این تجربه لذت بردید، نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها کامنت کنید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران