حقایق جالب درباره پراگ
19 شهریور 1403
پراگ

حقایق درباره پراگ؛ از قلب اروپا چه میدانید؟

فهرست مطالب

پراگ پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری چک، شهری با فرهنگ و تاریخ غنی و معماری خیره‌کننده است. در این شهر زیبا موزه‌ها و جاذبه‌های هنری معروفی قرار دارد. این شهر پر از شگفتی‌ها و جواهرات پنهان است؛ از مجسمه‌ای که شانس می‌آورد تا بازوهای مومیایی آویزان از سقف. به‌غیر از موارد بیان شده باید به معرفی حقایق جالب درباره پراگ بپردازیم؛ حقایقی که شاید از وجود آن در این شهر بی‌خبر باشید. با سه‌کلیک همراه شوید تا برای سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های آن، بیشتر از قبل مشتاق شوید. 

رزرو بلیط هوایپما اینترنتی به راحتی !

پراگ؛ بزرگترین شهر جمهوری چک

حقایق جالب درباره پراگ

همانطور که بیان شد، پراگ پایتخت جمهوری چک و همینطور بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود. با اینکه شهر پراگ از نظر جغرافیایی در مرکز جمهوری چک نیست، اما بزرگترین مرکز سیاسی، فرهنگی و تاریخی این کشور به شمار می‌رود. 

چنین موقعیتی را می‌توان یکی از حقایق جالب درباره پراگ دانست. این حقیقت زمانی آشکارتر می‌شود که برای سفری یک‌روزه به شهر و یا روستاهای اطراف پراگ از شهر خارج شوید. شما می‌توانید تقریبا از هر شهر و روستایی که به آن سفر کردید، با اتوبوس یا قطار به‌راحتی به پراگ برگردید. در کل پراگ، مسیرهای زیاد و دسترسی راحتی به شهرهای اطراف دارد پس خیالتان راحت باشد.

حقایق جالب درباره پراگ؛ یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپا

پراگ یکی از مقاصد گردشگری اروپا است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را جذب می‌کند. تعداد بازدیدکنندگان در طول 20 سال گذشته به شدت در حال افزایش بوده است. به‌گونه‌ای که تا قبل از سال 2020 این تعداد به 8 میلیون گردشگر در سال می‌رسید.

 پس می‌توان یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ را همین موضوع دانست. در 3 سال گذشته تعداد گردشگران و مسافران نسبت به قبل کاهش یافته اما با آمارگیری جدیدی که انجام شده، خوشبختانه دوباره در حال افزایش است. 

بلیط هواپیما ارزان پراگ میتوانید با سایت های معتبر فروش بلیط هواپیما مانند 3کلیک رزرو کنید.

پراگ و بزرگترین قلعه جهان

پراگ و بزرگترین قلعه جهان

طبق کتاب رکوردهای جهانی گینس، قلعه پراگ بزرگترین قلعه جهان محسوب می‌شود که مساحت آن 728 هکتار است و یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ به شمار می‌رود. این قلعه شبیه به قلعه‌های افسانه‌ای معمولی نیست؛ زیرا یک مجموعه بزرگ از ساختمان‌های مختلف و متعلق به قرن‌های بسیار دور است که در مرکز آن، یک کلیسای جامع و بزرگ نیز قرار دارد. 

قسمت‌های این قلعه قرون‌وسطایی شامل چندین کلیسا، موزه، گالری‌های هنری، برج‌ها، کاخ‌های قدیمی و جدید و حتی یک خیابان باریک قرون‌وسطایی به نام Golden Lane است.

حقایق جالب درباره پراگ؛ ملقب به شهر صد مناره 

در اوایل قرن 19 و برای اولین‌بار، یک مورخ محلی به نام جوزف هورمایر و همکار ریاضی‌دانش برنارد بولزانو کار جالبی انجام دادند. آن‌ها به شمارش برج‌های شهر پراگ پرداختند و درنهایت به تعداد 103 برج رسیدند که در این بین، خانه‌های شخصی و برج‌های آب شمارش نمی‌شد. 

این کار جوزف هورمایر و همکارش باعث شد که پراگ به شهر صد مناره معروف شود. اگر بگوییم یکی از حقایق جالب درباره پراگ، وجود برج‌ها یا مناره‌ها است، گزافه نگفته‌ایم. البته ناگفته نماند که شهر پراگ لقب دیگری هم دارد؛ قلب اروپا یا مادر همه‌ی شهرها که منظور فقط شهرهای جمهوری چک است.

رزرو تور ارزان خارجی به راحتی !

کلیساهای شهر پراگ

حقایق جالب درباره پراگ

بیش از 500 کلیسای بزرگ و کوچک در پراگ وجود دارد. تعداد بسیاری از این کلیساها، تاریخی و دارای معماری‌های زیبا، مجلل و خیره‌کننده است. بیشتر کلیساها در طول روز باز است و بازدید از آن، برای مردم رایگان است. 

وجود این کلیساها یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به شمار می‌رود که باید از آن بازدید کنید. اگر در ماه ژوئن به پراگ سفر کردید، می‌توانید شب‌ها نیز به بازدید از این کلیساها بروید. قطعا پخش موسیقی، لحظات پر از آرامش در شب و تفکر و خلوت کردن در فضایی مجلل و زیبا می‌تواند یک تجربه خاص و به‌یادماندنی باشد.

حقایق جالب درباره پراگ، یکی از بهترین باغ وحش‌های جهان

یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ، وجود یک باغ‌ وحش است؛ باغ‌ وحشی که شهرت جهانی دارد و پنجمین باغ‌ وحش برتر دنیا محسوب می‌شود. 

این مکان با مساحتی معادل 58 هکتار در سال 1931 تاسیس شد که دارای بیش از 5000 حیوان از 650 گونه جانوری است. باغ وحش پراگ همیشه در حال حفاظت بوده است. در طول این سال‌ها، در پرورش و نگهداری چندین گونه جانوری در خطر انقراض ازجمله اسب پرژوالسکی، شیر آسیایی و تاپیر مالایی موفق بوده است. 

این باغ وحش معروف طوری طراحی شده که شبیه به فضای جنگل اندونزی، ساوانای آفریقا و فضای سرسبز آمریکای جنوبی است. به همین دلیل حیوانات احساس می‌کنند در زیستگاه طبیعی خود زندگی می‌کنند که این شرایط ایده‌آل در حفظ سلامتی و تولیدمثل آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. 

این باغ وحش در یک منطقه نسبتا شیب‌دار و تپه‌ای واقع شده است و شما می‌توانید از طریق تله‌کابین از قسمت پایین به بالا تردد کنید. یکی از حقایق جالب درباره پراگ، وجود چنین مکان زیبا، پر از شگفتی و دیدنی است. پس حتما از آن بازدید کنید.

مجسمه بزرگ در مرکز پراگ

مجسمه بزرگ در مرکز پراگ

مجسمه‌ای که اکنون در میدان Wenceslas در مرکز شهر قرار دارد و یکی از حقایق جالب و مهم پراگ محسوب می‌شود، در واقع مجسمه اصلی و قدیمی نیست. در قرن 19 تصمیم بر آن شد که مجسمه اصلی سنت ونسلاس که به اندازه کافی خوب نبود از میدان برداشته شود. بعد از آن، نمونه‌ای بزرگ‌تر، براق‌تر و البته با ظاهری جوان‌تر و زیباتر ساخته شد و جای مجسمه قبلی را پر کرد. ناگفته نماند که مجسمه قدیمی ابتدا در انبار قرار گرفت ولی بعدها در پارک Vysehrad دوباره به نمایش درآمد.

حقایق جالب درباره پراگ؛ وجود قدیمی‌ترین ساعت متحرک جهان

در برج میدان شهر قدیمی در پراگ، یکی از قدیمی‌ترین ساعت‌های دنیا قرار دارد که یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ محسوب می‌شود. یک ساعت متحرک و پیچیده که زمان، ماه، فصل و صورت‌های فلکی ستاره‌ها را نشان می‌دهد.

 این ساعت عجیب در سال 1490 ساخته شده که طبق افسانه‌ها، فردی که ساعت را ساخته بود توسط شورای شهر کور شد تا نتواند در جایی دیگر، ساعت مشابهی بسازد. این ساعت نجومی قدیمی‌ترین ساعت در نوع خود در جهان است. اگر به جمهوری چک سفر کردید، از این ساعت بازدید کنید که یکی از حقایق جالب درباره پراگ به شمار می‌رود.

دلایل سفر به پراگ پیشنهاد 3 کلیک
چرا به پایتخت زیبای چک سفر کنیم؟

پراگ یک مکان فیلمبرداری محبوب است

حقایق جالب درباره پراگ

فیلم‌سازی در شهر پراگ سابقه طولانی دارد. این شهر یک مکان فیلمبرداری محبوب برای فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های تلوزیونی محسوب می‌شود. در باراندوف (Barandov) یا منطقه 5 پراگ، دکورهایی برای ضبط انواع فیلم‌ها و برنامه‌های ملی و بین‌المللی ساخته شده است. 

وجود این دکورها و ضبط صحنه‌های فیلم در خیابان‌های واقعی باعث می‌شود تا بستر جذاب و پرطرفداری در پراگ وجود داشته باشد. به همین دلیل این یک امتیاز ویژه و یکی از حقایق جالب درباره پراگ است. 

راستی اگر در زمان مناسب و در مکان مناسب باشید، می‌توانید فیلم‌های در حال ساخت را از نزدیک ببینید. معروف‌ترین فیلم‌هایی که پراگ را به عنوان صحنه‌ خود در نظر گرفته‌اند، عبارتند از؛ Mission Impossible، Ghost Protocol، Casino Royale، دور از خانه، جوجو خرگوش، آنتروپوئید یا مرد خاکستری در میان دیگران. 

پس اگر خط داستانی یک فیلم متناسب با فضای شهر پراگ باشد، این مکان بهترین صحنه برای فیلمبرداری است. این امتیاز یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به‌شمار می‌رود.

یکی از حقایق جالب درباره پراگ؛ وجود کوچک‌ترین خانه

در خیابان Anezska که با تابلویی نشانه‌گذاری شده، کوچکترین خانه در پراگ واقع شده که عرض آن فقط 2.25 متر است. این خانه کوچک و معروف توسط معماری به نام جوزف لیبل ساخته شده است. امروزه فقط ساختمان و نمای اصلی خانه باقی مانده که از طریق آن به خانه بزرگی که مالکیت شخصی دارد، وارد می‌شوند. بازدید از این مکان که یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ محسوب می‌شود، می‌تواند تجربه خاصی باشد.

آدرس: از خیابان Anezska به میدان Hastalske بروید و سپس به خیابان Na Frantisku رفته و از این خانه بازدید کنید. در نزدیکی خانه و در شهر قدیمی، کلیسای سنت اگنس (Agnes) نیز قرار دارد که امروزه به یک گالری هنری تبدیل شده و یکی دیگر از حقایق جالب درباره پراگ است.

میدان چارلز؛ بزرگ‌ترین میدان پراگ (Karlovo Namesti) 

میدان چارلز

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که بزرگترین میدان پراگ میدان Wenceslas نیست، بلکه میدان چارلز است که شکل دایره‌ای یا مربعی ندارد. این میدان بزرگ شبیه به یک پارک شهری است که تراموا از وسط آن عبور کرده و هیچ شباهتی به میدان‌هایی ندارد که از قبل دیده‌اید. 

چارلز چهارم این میدان را در قرن 15 تاسیس کرد. در آن زمان، این میدان مکانی شلوغ و با غرفه‌های فروش محصولات گوشتی بود و خانه‌ها و مغازه‌های معمولی در اطراف آن ساخته می‌شد. همچنین یک کلیسا نیز در وسط میدان قرار داشت. 

با رشد شهر، افراد مرفه به اطراف این میدان نقل مکان کردند و خانه‌های شیک و مجللی ساختند. در اواسط قرن 19 تصمیم بر این شد که بازارهای شلوغ برچیده شود و منطقه به پارک تبدیل شود. این میدان بزرگ و متفاوت یکی از حقایق جالب درباره پراگ است که باید از آن بازدید کنید. امروزه وقتی در اطراف این میدان قدم بزنید، متوجه آثاری از چهره قدیمی میدان می‌شوید. ناگفته نماند که میدان چارلز با وسعت 80 در 550 متر مربع، بزرگترین میدان در پراگ و جمهوری چک است و همچنین یکی از بزرگترین میدان‌های اروپا نیز محسوب می‌شود. پس از این میدان بازدید کنید زیرا یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به شمار می‌رود.

یکی از حقایق جالب درباره پراگ؛ وجود قدیمی‌ترین ساختمان 

قدیمی‎ترین ساختمانی که در پراگ قرار دارد، ساختمان Rotunda of St.Martin است. این بنای قدیمی در منطقه‌ای از پارک Vysehrad و در قرن 11 ساخته شده است. می‌توان گفت یکی از معدود روتونداهای باقی‌مانده در پراگ نیز محسوب می‌شود. می‌توانید در هر زمان که خواستید به بازدید از این ساختمان قدیمی بروید که یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ است. پس اگر به تاریخ و کشف اسرار بناهای قدیمی علاقه دارید، از دیدن این ساختمان عجیب غافل نشوید. 

فضای سرسبز پراگ واقعا دیدنی است

حقایق جالب درباره پراگ

بیش از 50 درصد منقطه پراگ سرسبز است. شاید فکر کنید پراگ فقط یک شهر تاریخی به شمار می‌رود اما اینطور نیست. در کنار آثار تاریخی، تقریبا 56 درصد مساحت این شهر را فضای سرسبز پوشانده است؛ ازجمله پارک‌ها، جنگل‌ها و باغ‌ها. 

وجود فضاهای سرسبز که یکی از حقایق جالب درباره پراگ است، این شهر را به یکی از سرسبزترین شهرهای اروپا تبدیل کرده. پس به هر منطقه از پراگ که بروید، می‌توانید کمی از وقت خود را نیز در باغ یا پارکی بگذرانید. این شرایط یک امتیاز ویژه در تابستان است که به زیر سایه درختان بروید و یا در فضای خنک و سرسبز پارک‌ها قدم بزنید.

حقایق جالب درباره پراگ؛ تاکستان‌های زیبا

همانطور که گفتیم، پراگ فضاهای سرسبزی مانند باغ‌ها، جنگل‌ها و پارک‌های شگفت‌انگیز دارد. در کنار این جاذبه‌ها، 15 هکتار تاکستان و یا باغ انگور نیز وجود دارد که بر روی دامنه تپه‌های شهر واقع شده است. تعدادی از تاکستان‌های این شهر در قلعه پراگ، پارک Vysehrad، Grebovka و باغ گیاه‌شناسی قرار دارد. اگر در ماه سپتامبر به پراگ سفر کنید، می‌توانید از جشنواره‌های برداشت انگور بازدید کرده و لذت ببرید. وجود این تاکستان‌های زیبا یکی از حقایق جالب درباره پراگ است که واقعا ارزش تماشا کردن را دارد.

کلیسای جامع ویتوس (Vitus)

یکی از بزرگترین کلیساهای پراگ، کلیسای ویتوس واقع در قلعه پراگ است. این بنا در طولانی‌ترین زمان ساخته شده است و در ساختمان روتوندای پیشین (rotunda) قرار دارد که در پایان قرن 10 ساخته شده بود. 

در آغاز قرن 11 ساخت‌وساز این کلیسا شروع شد و در طی جنگ‌های Husita در قرن 14 متوقف شد. اما بعد از 500 سال، در سال 1873 کار ساخت‌وساز کلیسا دوباره شروع شد و در نهایت در سال 1929 به اتمام رسید. بازدید از چنین کلیسایی که یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ به شمار می‌رود، قطعا جذاب است.

یکی از حقایق جالب درباره پراگ، قدیمی‌ترین ایستگاه هواشناسی

در Klementinum واقع در پراگ که یک مجموعه‌ کتابخانه‌ای است، یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی قرار دارد. این ایستگاه که یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ نیز به شمار می‌رود، از 1752 شروع به کار کرده است. می‌توانید به سمت پل چارلز حرکت کنید از مجموعه Klementinum گذر کنید و از این ایستگاه معروف و قدیمی بازدید کنید.

بلندترین برج پراگ

بلندترین برج پراگ

بلندترین برج پراگ و همچنین یکی از بلندترین برج‌های اروپا، برج تلوزیونی Zizkov در منطقه 3 پراگ است. این برج که یکی از جدیدترین برج‌های پراگ نیز محسوب می‌شود، 216 متر ارتفاع دارد و به قدری بلند است که می‌توان آن را در هر نقطه از شهر مشاهده کرد. 

شاید برایتان عجیب باشد اما هنگامی که این برج بین سال‌های 1985 تا 1992 ساخته شد، مردم احساس عجیبی نسبت به ظاهر آن داشتند. حتی در یک زمان این برج به عنوان یکی از زشت‌ترین برج‌های جهان انتخاب شد؛ زیرا ظاهری شبیه به یک مسواک برقی دارد. 

به غیر از ظاهر عجیب‌وغریب، مجسمه‌هایی به شکل نوزادانی غول پیکر از روی برج، بالا و پایین می‌روند. فردی به نام David Cerny ، این مجسمه‌های عجیب را ساخته است. همچنین معمار این برج عجیب، Vaclav Aulicky و مهندس سازه‌ی آن Jiri Kozak نام دارد. 

پس با این اوصاف بازدید از این برج که یکی از حقایق جالب درباره پراگ به شمار می‌رود، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. این سازه در ابتدا به عنوان یک برج فرستنده، برای سیگنال‌های تلوزیونی و رادیویی ساخته شد، اما اکنون یک برج رصدی و یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. دیدن مناظر اطراف برج، بسیار تماشایی و چشم‌نواز است، حتی می‌توانید در رستوران برج نیز غذا بخورید و لذت بیشتری ببرید.

حقایق جالب درباره پراگ؛ موزه‌ها، گالری‌ها و خانه‌های تاریخی

شهر زیبای پراگ، بیش از 150 موزه، گالری و خانه تاریخی دارد. با این تعداد زیاد، فرقی ندارد که مشتاق دیدن چه هستید به احتمال زیاد آن را پیدا خواهید کرد. موزه‌های لگو، فیلم‌های انیمیشن، اسباب‌ بازی‌ها یا موزه مدل قطار نیز، برای بازدید کودکان وجود دارد. 

یکی از حقایق جالب درباره پراگ، وجود همین موزه‌ها است. اگر به‌دنبال تماشای چیزهای عجیب هستید، به موزه‌ کیمیاگر، موزه تمیز کردن آب قدیمی یا موزه گلدان مجلسی بروید. ناگفته نماند که در اطراف میدان Wenceslas نیز تعدادی موزه‌ سنتی و ملی وجود دارد. 

یکی دیگر از حقایق جالب و مهم درباره پراگ، وجود موزه هوانوردی Kbely است. این موزه بزرگترین موزه هوانوردی اروپا نیز محسوب می‌شود و بازدید از آن، برای مردم رایگان است.

Namesti Miru؛ میدان صلح

حقایق جالب درباره پراگ

وجود طولانی‌ترین پله برقی جهان واقع در ایستگاه Namesti Miru، یکی دیگر از حقایق جالب درباره پراگ است. این ایستگاه 53 متر عمق دارد؛ به همین دلیل عمیق‌ترین ایستگاه زیرزمینی در پراگ به شمار می‌رود. پله برقی‌های این ایستگاه در ردیف طولانی‌ترین پله برقی‌های زیرزمینی پراگ است و رسیدن از سطح سکو به بالای ایستگاه چندین دقیقه طول می‌کشد.

حقایق جالب درباره پراگ؛ قدیمی‌ترین بیمارستان

بیمارستان Na Frantisku ، قدیمی‌ترین بیمارستان پراگ محسوب می‌شود که در سال 1345 بنا شده و تاکنون مشغول به کار است. این بیمارستان در صومعه سابق واقع شده و دارای یک نمازخانه، باغ و حیاط است. این صومعه که قبلا بخشی از بیمارستان بود، هنوز هم دری به داروخانه دارد و برای تردد پزشکان و سایر کارکنان بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیمارستان قدیمی یکی از حقایق جالب و عجیب درباره پراگ است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پل قدیمی و معروف پراگ؛ پل چارلز

پل چارلز که یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به شمار می‌رود، در سال 1357 توسط چارلز چهارم بنا شد. این پل یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پل‌ها و همچنین یکی از جاذبه‌های پراگ محسوب می‌شود. 

در آغاز قرن 19، این پل تنها پل بنا شده در پراگ بود که با گذر زمان و توسعه شهری، پل‌های بیشتری بعد از آن ساخته شد. مردم باید برای گذر از پل‌های جدید مبلغی به عنوان عوارض پرداخته می‌کردند، ولی برای عبور از پل چارلز نیاز به پرداخت عوارض نبود. همین موضوع امتیازی برای پل چارلز محسوب شد و سیل جمعیت زیادی روانه این گذرگاه شد. 

در آن زمان یک روزنامه‌نگار معروف در ستون روزنامه خود بیان کرد که برخی از افراد مرفه جامعه ترجیح می‌دهند از پل‌های دیگر عبور کرده و عوارض بدهند تا اینکه با انبوهی از جمعیت روی پل چارلز روبه‌رو شوند. اما شما جمعیت زیاد را بهانه نکنید و برای یک بار هم که شده از پل چارلز که یکی از حقایق جالب درباره پراگ است، عبور کنید.

یکی از حقایق جالب درباره پراگ؛ مجسمه مرد سوار بر اسب

مجسمه مرد سوار بر اسب

بزرگترین مجسمه‌ مرد سوار بر اسب، در بالای بنای تاریخی Vitkov واقع بر روی تپه Zizkov  قرار دارد. این مجسمه بزرگ که یکی از حقایق جالب درباره پراگ به شمار می‌رود، 9 متر ارتفاع و نزدیک به 10 متر طول دارد. این مجسمه برای بزرگداشت شاه ونتسلاس عادل و محبوب ساخته شده و مایه افتخار مردم پراگ محسوب می‌شود. ناگفته نماند که مجسمه فرمانده ارتش یان ژیژکا نیز، یکی دیگر از بزرگترین مجسمه‌های سوار بر اسب در جهان محسوب می‌شود.

قهوه‌خانه‌ Slavia؛ یکی از حقایق جالب درباره پراگ

قدیمی‌ترین قهوه‌خانه در پراگ، اسلاویا Slavia است که در سال 1881 افتتاح شد. این مکان در ابتدا فقط قهوه‌‌خانه معمولی بود، اما به سرعت به محل ملاقات محبوبی برای روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و سیاستمداران تبدیل شد. 

اکنون به غیر از قهوه می‌توانید برای خوردن صبحانه، عصرانه و شیرینی‌های خوشمزه نیز به اسلاویا بروید. با نشستن پشت پنجره‌های قهوه‌خانه و تماشای مناظر تئاتر ملی، قلعه پراگ و رودخانه ولتاوا (Vltava)، لذت نوشیدن قهوه را چند برابر کنید. پس حتما به این قهوه‌خانه معروف سری بزنید که یکی از حقایق جالب درباره پراگ نیز، به شمار می‌رود.  

آدرس: کافه یا قهوه‌خانه اسلاویا در کنار خیابان Narodni و Smetanovo nabrezi، در کنار رودخانه ولتاوا و روبه‌روی تئاتر ملی واقع شده است.

برج ایفل کوچک؛ یکی دیگر از حقایق جالب درباره پراگ

به جرأت می‌توان گفت که برج دیده‌بانی Petrin در پراگ، نسخه کوچک برج ایفل است. چنین برجی باید در شمار حقایق جالب درباره پراگ قرار بگیرد. این برج در سال 1891 به‌عنوان بخشی از نمایشگاه Jubilee ساخته شد. نمایشگاهی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد سلطنت امپراطور اتریش، جوزف اول شکل گرفت و برگزار شد. 

معمار این برج، Vratislav Pasovsky نام دارد که این سازه را با الهام از برج ایفل پاریس طراحی کرد. برج پترین که یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به‌شمار می‌رود، بسیار کوچکتر از برج ایفل پاریس است. ارتفاع آن فقط 63.5 متر است که در مقایسه با ارتفاع 324 متری برج ایفل، تقریبا یک پنجم آن محاسبه می‌شود. 

دیوار معروف John Lennon؛ یکی از حقایق جالب درباره پراگ

حقایق جالب درباره پراگ

دیوار معروف لنون در میدان خلوت و کوچکی به نام گراندری و روبه‌روی سفارت فرانسه قرار دارد. این دیوار اعتراضی که پر از تصاویر و نقاشی‌های زیبا و شعرهای عاشقانه است، یکی دیگر از حقایق جالب و مهم درباره پراگ به شمار می‌رود. 

جان لنون یک خواننده انگلیسی و یکی از اعضای صلح طلب گروه موسیقی بیلتز بود که توسط یکی از طرفدارانش ترور شد. او نماد مبارز سیاسی، فرهنگ غربی و آزادی شد و تصویر او و ترانه‌هایش، توسط یک هنرمند ناشناس بر روی این دیوار معروف کشیده شد. دقیق‌تر بگوییم از سال 1980 بر روی این دیوار به غیر از تصویر و ترانه‌های جان لنون، طرح‌هایی مربوط به اهداف محلی، جهانی و ترانه‌های گروه بیلتز نیز نقش بسته است. دیوار جان لنون، نماد صلح و یکی از حقایق جالب درباره پراگ است. حتما از آن بازدید کنید.  

طولانی‌ترین خیابان در پراگ

خیابان Strakonicka Ulice با 15.5 کیلومتر طول، طولانی‌ترین خیابان پراگ است. این مسیر از Smichov در منطقه پراگ 5 شروع می‌شود که اگر بخواهید تمام مسیر را طی کنید، از 5 منطقه مختلف پراگ عبور خواهید کرد. این خیابان که در لیست حقایق جالب درباره پراگ قرار می‌گیرد، ابتدا در سال 1972 ساخته شد و بعدا خیابان‌های بیشتری برای گسترش مسیر به آن اضافه شد. اگر عاشق رانندگی و باحوصله هستید، حتما از این خیابان طویل گذر کنید. 

یکی از حقایق جالب درباره پراگ؛ وجود خیابانی باریک

باریک‌ترین خیابان پراگ بین دو خانه پنهان شده که توسط یک چراغ راهنمایی کنترل می‌شود. این خیابان باریک نامی ندارد و به جایی منتهی نمی‌شود. با این وجود یکی از حقایق جالب و مهم درباره پراگ و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. 

وقتی از پل چارلز به سمت ایستگاه زیرزمینی Malostranska واقع در خیابان U Luzickeho Seminare بروید، سپس در نزدیکی رستوران و موزه کافکا قدم بزنید تا به این خیابان معروف برسید. این مسیر در واقع شکاف کوچکی است که بین دو خانه قرار دارد. شاید عجیب باشد ولی به عنوان باریک‌ترین خیابان در پراگ محسوب می‌شود. 

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم با معرفی حقایق جالب درباره پراگ شما را با این شهر جذاب بیشتر آشنا کنیم. به غیر از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و موقعیت جغرافیایی، وجود بزرگترین قلعه، مناره، کلیساهای بزرگ و کوچک، باغ‌ وحش جذاب و… باعث شده تا پراگ، سالانه مقصد گردشگران زیادی باشد. از وجود مجسمه‌های بزرگ و سنگی، قدیمی‌ترین ساعت جهان، کوچکترین خانه و باریکترین خیابان بگیر تا میدان چارلز، مناطق سرسبز و… که همه و همه باعث شده این شهر بیش از بیش معروف شود. 

اگر خواستید به پایتخت چک سفر کنید، حتما به بازدید از این مکان‌های معرفی شده بروید تا به غیر از جاذبه‌ها، با حقایق جالب و مهم درباره پراگ نیز آشنا شوید. در آخر از شما می‌خواهیم تجربه خود از سفرتان را با مجله گردشگری سه‌کلیک به اشتراک بگذارید.   

رزرو آنلاین هتل خارجی به راحتی!

نظرات کاربران