قهوه خانه حاج علی درویش

در کوچکترین قهوه خانه دنیا چه چیزی سفارش بدهیم؟

قهوه‌خانه‌ها در تاریخ و فرهنگ ایران نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و به عنوان مکان‌هایی برای تجمع، تبادل اطلاعات، بحث و گفتگو و همچنین استراحت در میان مردم شناخته می‌شوند. اولین قهوه‌خانه‌ها در ایران در قرون وسطی (قرن هفتم و هشتم میلادی) معرفی شدند، اما می‌توان گفت که در دوره صفویه (قرن هفدهم و هجدهم) شهرت و اهمیت بیشتری پیدا کردند.قهوه‌خانه‌ها به مرور زمان تبدیل به مراکزی برای گفتگوهای سیاسی، ادبی و فرهنگی شدند. در این مکان‌ها، مردم می‌توانستند در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی بحث و تبادل نظر کنند، اخبار روز را بشنوند و به هنرمندان و شاعران محلی گوش دهند.ما در این مقاله به معرفی و بررسی کوچکترین قهوه خانه دنیا، آن هم در قلب پایتخت ایران، خواهیم پرداخت.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

کوچکترین قهوه خانه دنیا کجاست و چه قدمتی دارد؟

قهوه خانه حاج علی درویش

قهوه خانه حاج علی درویش که از قدیمی‌ترین قهوه خانه‌های تهران است، لقب کوچکترین قهوه خانه دنیا را یدک می‌کشد و به تازگی نیز به ثبت ملی رسیده است. این قهوه خانه قدیمی در راسته بازار زرگرها قرار دارد. می‌توانید خوش‌طعم‌ترین و بهترین چای را در این قهوه‌خانه با بهترین کیفیت میل کنید، از دکوراسیون نوستالژیک و جذاب آن دیدن کنید، تا چای شما حاضر شود.

این قهوه خانه توسط حاج علی مبهوتیان، پدر حاج کاظم، در سال ۱۲۹۷ شمسی تاسیس شد و هم‌اکنون توسط خود حاج کاظم اداره می‌شود. از جمله هنرهای زیبای قهوه خانه حاج علی درویش می‌توان به شیشه‌های منبت کاری شده و ترمه‌های رنگی اشاره کرد . این قهوه خونه علاوه بر این که محلی برای نوشیدن چای است، یک مکان فرهنگی و همینطور تاریخی نیز به حساب می‌آید.

از سری کارهای فرهنگی کوچکترین قهوه خانه دنیا می‌توان به ارسال کتاب‌هایی که از شهر قم ارسال می‌گردد، اشاره کرد که شما تا آماده شدن چای خود می‌توانید آنها را مطالعه کنید.

جالب است بدانیدکه جلوی درب ورودی این قهوه خانه تابلویی تعبیه شده است که هر روز یک جمله پند آموز متنوع بر روی آن نوشته می‌شود. علاوه بر آن، صندوقچه‌هایی نیز در این قهوه خانه به اسم صندوق مولا وجود دارد که افرادی که در آنجا چای می‌نوشند، باقی پول چای خود را در این صندوچه می‌اندازند که پس از جمع آوری، این پول‌ها به بچه‌های بهزیستی اهدا می‌گردد.

کیفیت مهم‌تر از کیمت!

حاج علی مبهوتیان (معروف به درویش) قهوه خانه را به مبلغ ۳۰ تومان می‌خرد. البته ذکر این موضوع ضروری به نظر می‌رسد که حاج علی درویش، خود در قهوه خانه کار می‌کرد و در نهایت خودش، قهوه خونه را از صاحب اولیه‌اش می‌خرد.
ابعاد قهوه خانه حاج علی درویش از ابتدا به این شکل کوچک نبود اما بنابر دلایلی حاج علی درویش مجبور به فروش قسمتی از مغازه‌اش شد. حاج کاظم درباره این اتفاق می‌گوید که با کوچک‌تر شدن مغازه نه تنها مشتری‌هایمان کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد! به هر حال مثال کامل ضرب المثل کیفیت مهم تر از کمیت است قهوه خانه حاج علی درویش است!

یک لیوان چایِ میلیونی!

قهوه خانه حاج علی درویش

شما می‌توانید در کوچک ترین قهوه خانه دنیا از ۱۰۰ تومان تا چند میلیون تومان چایی سفارش بدهید. هر منویی که در عمرتان دیده‌اید را فراموش کنید! در منوی این قهوه خانه، چای برای برای عده‌ای ۱۰۰ تومان، برای برخی دیگر ۵۰۰ تومان و برای عده‎‌ای دیگر نیز ۲۰۰۰ تومان است! جالب است بدانید که در هر قیمتی که چایی سفارش دهید، کیفیت آن تفاوتی نمی‌کند! این امر تنها به این موضوع بازمی‌گردد که شما چه میزان مبلغی را تمایل دارید برای خیریه بپردازید. شما برای یک لیوان چایی می‌توانید ۱ میلیون تومان بپردازید.

در ضمن نظافت در قهوه خانه حاج علی درویش حرف ول را می‌زند. تمامی استکان‌ها در این قهوه خانه کاملا تمیز است و شما هیچ مورد کثیفی در این مکان مشاهده نخواهید کرد! خود شخص حاج علی درویشی هم معمولا یک جلیقه زیبا و سنتی به تن می‌کند تا در کنار نظافت، به قهوه خانه کوچکش جلوه‌ای زیبا نیز ببخشد.

سوغاتی مخصوص قهوه خانه قدیمی حاج علی درویش

حاج علی درویشی درویش روحیه بسیار جوانی دارد! او بر روی سکه‌ای، شعر مورد علاقه‌ خود را: «نقش کردم رخ زیبای تو بر خانه دل / خانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند»، حکاکی می‌کند و به مشتری‌های ویژه‌اش، به رسم یادگاری، آن سکه را اهدا می‌کند (پشت سکه به انگلیسی عبارتی را برای مشتری‌های خارجی نیز حکاکی کرده است).

اگر یک مشتری خانم با او عکس بگیرد، حاج علی درویشی یک سنجاق سینه با نوشته عشق به او هدیه می‌دهد! این سنجاق سینه تنها هدیه و ابراز محبت حاج علی درویشی نیست؛ بلکه رفتار مهربان و روی خوش آن است که عشق و صمیمیت را در کوچکترین قهوه خانه دنیا جاری و حال آدم را خوب می‌کند.

فضای زیبا و سنتی قهوه خانه

قهوه خانه حاج علی درویش

همان مکان بسیار کوچک و نقلی آن قدر زیبا و دارد که به هنگام نوشیدن چای از آن نهایت لذت را ببرید! معماری سنتی و چشم‌نواز و همینطور رنگارنگ کوچکترین قهوه خانه جهان به آن ظاهری دیدنی و بسیار جذابی بخشیده است که حتی عکس آن نیز زمانی در شبکه‌های مجازی جهانی وایرال شده بود.

البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات مغازه حاج علی درویش به قدری شلوغ می‌شود که مجبور می‌شوید برای نوشیدن چایی، از مغازه خارج شوید. پس بهتر است که برای طولانی مدت در داخل مغازه اتراق نکنید!

چگونه به قهوه خانه حاج علی درویش دسترسی پیدا کنیم؟

یکی از راحت‌ترین مسیرها برای رسیدن به قهوه‌خانه حاج علی درویش استفاده از مترو است. کافی‌ است پس از خروج از ایستگاه مترو پانزده خرداد به مدت ده دقیقه پیاده‌روی کرده و وارد بازار بزرگ تهران شوید. می‌توانید در طول مسیر بازار، از سقف بازسازی شده آن و معماری زیبای اطراف بازار دیدن فرمایید. در راسته زرگرها بازار تهران، با چیزی به حدود ده دقیقه پیاده‌روی و پس از آن، عبور از ورودی مسجد امام، به پلاک ۷۸ و قهوه‌خانه خواهید.

سخن پایانی

اگر مسیر شما به بازار تهران رسید، حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از کوچکترین قهوه خانه دنیا دیدن کنید و یک لیوان چایی داغ از دستان حاج علی درویش بنوشید. قهوه‌ خانه حاج علی درویش برای سا‌ها مقصد مردمی است که به دنبال یک جای آرامش و تجمع برای نوشیدن چایی و تنفس هوای خوب هستند. مردم در این قهوه‌ خانه در محیطی گرم و صمیمی چای می‌نوشند و با دوستان و آشنایان خود به معاشرت می‌پردازند.

نظرات کاربران