ارمنستان

چند نکته بسیار مفید؛ قبل از سفر به ارمنستان

ارمنستان کشوری فوق العاده زیبا، نفس گیر و باشکوه است. پر از تاریخ، قلعه‌های قرون وسطایی، معابد و صومعه‌های باستانی، دریاچه‌ها و رودخانه‌های شفاف، کوه‌های زیبا، دره‌ها و جنگل‌های حاصلخیز. ارمنستان به خودی خود یک زیبایی طبیعی است و تمام ویژگی های لازم برای یک مقصد عالی را دارد. در اینجا چند چیز وجود دارد که احتمالاً درباره ارمنستان نمی دانستید و بهتر است قبل از خرید بلیط ارمنستان، از آن اطلاع پیدا کنید.

نماد ملی ارمنستان در ترکیه قرار دارد!

نماد ملی ارمنستان در ترکیه قرار دارد!

نماد ملی اصلی ارمنستان کوه برفی آرارات است. علیرغم اینکه آرارات بر روی نشان این کشور به تصویر کشیده شده ودر سراسر هنر و ادبیات ارمنستان وجود دارد، اما این کوه در خاک ترکیه واقع شده است. آرارات کوه مقدس نامیده می شود؛زیرا در کتاب مقدس آمده که: “کشتی نوح در کوه آرارات فرود آمد” و ظاهراً جایی است که زندگی پس از طوفان آغاز شده است. در یک روز زیبا و صاف، می‌توانید آرارات را از پایتخت ایروان ببینید و زیبایی، قدرت و شکوه آن را تحسین کنید.

نان لواش ارمنی در فهرست یونسکو

نان لواش ارمنی در فهرست یونسکو

میزهای شام ارمنی همیشه پر از انبوهی از خوشمزه ترین نان های لواش است. این غذای ملی از سال 2014 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. در طول قرن ها حتی یک ماده در تهیه نان لواش باستانی در ارمنستان تغییر نکرده است… حتی روش پخت نیز ثابت مانده است! در ارمنستان یک نام خاص برای پنیر و سبزی های پیچیده شده در لواش وجود دارد؛ به نام – “بروچ”. بروچ یکی از ساده ترین و در عین حال خوشمزه ترین خوراکی های دنیاست. نکته جالب دیگر در مورد نان لواش این است که می توان آن را خشک کرد و بیش از 6 ماه نگه داشت و بعد از آماده شدن برای خوردن آن را خیس کرد. ارمنی ها قرن هاست که این کار را انجام می دهند و بدون هیچ مشکلی این روند ادامه دارد.

طبیعت جذاب ارمنستان

طبیعت جذاب ارمنستان

ارمنستان به دلیل اینکه کشور کوچکی است، طبیعت بسیار متنوعی دارد. از دره های سبز مسحورکننده گرفته تا کوه های خشک و رنگارنگ تا مناظر نیمه بیابانی. بزرگترین دریاچه قفقاز؛ دریاچه سوان ( مروارید آبی) نیز در ارمنستان است. اطراف این دریاچه زیبا را کوه های نفس گیر، جزایر کوچک و دهکده های زیبا احاطه کرده اند.

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان

ارمنستان تقریباً همه نوع آب و هوا را در دل خود دارد – از تابستان های گرم تا زمستان های خشک و سرد با مقادیر قابل توجهی برف تقریباً در تمام مناطق کشور. گرم ترین زمان در ارمنستان از ژوئن (تیر) تا سپتامبر (شهریور) است که دما بین 37 تا 40 درجه سانتیگراد در نوسان است، اما عصرها نوید نسیم خنکی که از کوه ها می آید را می دهد.

زمستان های ارمنستان خشک و سرد است و در این مدت دمای هوا می تواند تا 15- درجه سانتیگراد کاهش یابد. با این حال، فعالیت ها و ورزش های زمستانی به راحتی قابل دسترسی هستند، مانند اسکی در آشوتسک یا تساغکادزور؛ که در آن می توانید از اسکی کراس کانتری، اسکی در سراشیبی، اسنوبورد و پیاده روی زمستانی در مکان ها لذت ببرید. یکی دیگر از مزیت های سفر به ارمنستان در طول زمستان، گذراندن سال نو در آنجا است، زیرا این کشور اساساً تمام وقت در حال مهمانی است. همچنین، اقامتگاه و هتل ایروان در آن دوره نسبتاً ارزان هستند.

هنگامی که در ارمنستان بهار می شود، مانند بسیاری از نقاط، آب و هوای ارمنستان دلپذیر می شود و فستیوال های زیادی مانند روزهای شراب ایروان، جشنواره BBQ و جشنواره موسیقی الکترونیک Urvakan در این کشور برگزار می شود.

فصل مورد علاقه همه؛ پاییز در ارمنستان است. این زمانی است که آب و هوا برای فعالیت در فضای باز، کمپینگ و سفرهای یک روزه مناسب است. از نظر ما آغاز پاییز بهترین زمان برای سفر به ارمنستان است. خیلی زیباست! از جنگل سرسبز دیلیجان گرفته تا اطراف صومعه نوراوانک، رنگ‌های واقعی طبیعت ارمنستان را در پاییز خواهید دید.

ارمنی های خارج از ارمنستان بیشتر هستند.

مهمترین واقعیت اتفاق افتاده در این کشور، نسل کشی ارامنه است. این رویداد غم انگیز در زمان سقوط امپراتوری عثمانی در سال 1915 رخ داد و منجر به کشته شدن حدود 1.5 میلیون نفر شد. به دلیل نسل کشی ارامنه، آن ها در سراسر جهان پراکنده شده اند و در حال حاضر بیش از 8 میلیون نفر ارمنی الاصل در سراسر جهان زندگی می کنند (برخی منابع می گویند حدود 10 میلیون نفر. لازم است خاطر نشان کنیم به هیچ عنوان به تارخ ومذهب ارمنستان توهین نکنید؛ زیرا که این کشور مجازات سختی برای این افراد در پیش گرفته است.

ایروان؛ قدیمی ترین پایتخت جهان

ایروان؛ قدیمی ترین پایتخت جهان

شاید تعجب کنید اما ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از قدیمی ترین پایتخت های جهان است. حتی از رم هم قدیمی تر است! ایروان یا به عبارت دقیق تر قلعه اربونی در سال 782 قبل از میلاد بنا شد. آنچه اکنون می بینید یک پایتخت مدرن به سبک اروپایی است اما اصالت شهر واقعاً چشمگیر است!

اولین ملت مسیحی در جهان

ارمنستان اولین کشوری است که در سال 301 پس از میلاد مسیح( یعنی بیش از 1700 سال پیش ) مسیحیت را به عنوان یک دین رسمی پذیرفت. شخصیت اصلی گسترش مسیحیت در ارمنستان گریگوری روشنگر بود که برای اولین بار به دلیل دیدگاه مذهبی خود در خور ویراپ به زیر خاک رفت. او 13 سال زندانی بود اما بعداً توسط تیریدات سوم آزاد شد. گریگوری روشنگر بنیانگذار کلیسای ارمنی و مسئول تبدیل ارمنستان به یک ملت مسیحی است. توجه داشته باشید زمانی که به کلیسا های ارمنستان سر می زنید؛ حتما لباس مرتب و تمیز پوشیده باشید.

طولانی ترین تله کابین جهان

طولانی ترین تله کابین جهان

طولانی ترین تله کابین جهان را در ارمنستان خواهید یافت نام دارد. طول تله کابین 5.7 کیلومتر است و سفر حدود 12 دقیقه طول می کشد. شما با تله‌کابین می توانید از صومعه زیبای تاتف بازدید کنید!  

این کشور الفبای خاص خود را دارد!

نه تنها ارمنستان دین خود را دارد، بلکه الفبای خاص خود را نیز دارد. این الفبا در سال 405 پس از میلاد توسط مسروپ ماشتوتس، یکی از بزرگترین شخصیت های ارمنستان تاسیس شد. این الفبا 36 حرف دارد و فوق العاده زیباست.

شطرنج در ورزش ملی ارمنستان

شطرنج در ورزش ملی ارمنستان

برخی از بهترین بازیکنان شطرنج، اهل ارمنستان هستند و این کشور برنده مسابقات بین المللی متعددی است. شطرنج یک درس اجباری در مدرسه های ارمنستان است و بچه ها از 7 سالگی یاد می گیرند که چگونه آن را بازی کنند. در مرکز ایروان حتی می توانید خانه شطرنج را پیدا کنید – مهم نیست در چه ساعتی از روز به داخل خانه بروید، افراد در هر رنج سنی شطرنج بازی می کنند.

قهوه ارمنی

قهوه ارمنی

ارمنی‌ها قهوه‌ ترک را دوست دارند و شما می توانید در روز قهوه های بسیار خوب و تازه آسیاب شده ای را در هرجای شهر نوش جان کنید.

برخی از غذاهای بسیار محبوب برای امتحان کردن در ارمنستان

  •  اسپا (یک سوپ ماست مانند با نعنا و سایر گیاهان)
  • کوفتا (غذای گوشتی با طعم متفاوت )
  • خاش (سوپی که از قطعات گوشت پخته شده گاو یا گوسفند تهیه می شود که صبح ها در اواخر پاییز یا زمستان خورده می شود)
  • سالاد تابستانی (سالاد باغی که با گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سبزی درست شده است)
  • کلاه ژینگیالوف (نان پر شده با بسیاری از گیاهان سبز که منشا آن آرتساخ و منطقه سیونیک است)
  • دلمه (برگ انگور پر از مواد لذیذ مانند برنج، گوشت و سبزیجات)
  • خورواتس (باربیکیو ارمنی)
  • گاتا (یک شیرینی که به دلیل خوشمزگی بسیار اعتیاد آور است)
  • لاهماجو (یک پیتزا به سبک شرقی – اغلب به عنوان پیتزای ترکی در غرب اروپا شناخته می شود)

ایروان؛ شهر صورتی

پایتخت ارمنستان به عنوان یک شهر صورتی شناخته می شود، زیرا مصالح اصلی برای ساخت آن سنگ توف آتشفشانی صورتی رنگ بوده است.

ارمنستان شمالی شبیه ارمنستان جنوبی نیست

ارمنستان کشوری متضاد است و اگر ماشین داشته باشید به راحتی می‌توانید در آن سفر کنید. هر چه بیشتر به سمت شمال رانندگی کنید، کوه‌های سبز، دریاچه‌هایی که توسط طبیعت پنهان شده‌اند، غارهای عمیق و مکان‌های دیدنی دیگری را خواهید دید. اما با رانندگی به سمت جنوب، ناخودآگاه همه چیز به سرزمینی خشک و بژ تبدیل می شود. ( با اکوسیستمی منحصر به فرد و کاملاً متفاوت از شمال کشور ). شما می توانید مناظر سبز را در سراسر کشور پیدا کنید، اما درصد آن بسته به اینکه در شمال یا جنوب باشید، متفاوت است.

قوانین مهم ارمنستان که باید بدانید.

قوانین مهم ارمنستان
  • در مکان های عمومی آواز نخوانید.
  • حواستان باشد به عنوان عابر پیاده از جاهای خط کشی شده مخصوص عابرین حرکت کنید.
  • در ارمنستان باید به خانم ها احترام زیادی بگذارید.
  • دعواهای خیابانی در ارمنستان با جریمه سنگینی رو به رو است!

امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا کمی برای سفر خود به ارمنستان آماده شوید، یا حداقل یک نمای کلی قبل از سفر به ارمنستان به شما ارائه دهد. اگر سؤال دیگری دارید، لطفاً نظر خود را در زیر بنویسید.

سوالات متداول

چه داروهایی را نمی توانم به ارمنستان ببرم ؟

داروها و مسکن های کدئین دار را فقط به همراه نسخه پزشک می توانید با خود به ارمنستان ببرید.

برای سفر زمینی به ارمنستان با وسیله نقلیه شخصی، گواینامه ایران اعتبار دارد؟

خیر؛ باید گواهینامه بین المللی را به همراه داشته باشید.

نظرات کاربران