ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو؛ حقایق مخفی که نمیدانستید!

ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو برزیل، ساحل زیبایی است که در کنار اقیانوس بوده و از برج مراقبت غریق ۲ تا برج مراقبت غریق ۶ ادامه دارد. در دو انتهای copacabana beach بی‌نظیر‌ دژهای تاریخی قرار گرفته که قلعه کوپاکابانا و قلعه دوک دکاکسیاس از جمله آنهاست. علاوه‌بر بازدید از سازه‌های تاریخی در ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو، این ساحل میزبان جشن‌ها و مراسم‌های زیادی در سال بوده که جشن‌های سال نو یکی از آن‌هاست. همچنین در بیشتر سال‌ها این ساحل محل رسمی برگزاری جام جهانی فوتبال ساحلی فیفا به شمار می‌رفته است. به‌طور کلی واقعیت ‌هایی درباره ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو وجود داردکه احتمالا شما با آن‌ها آشنا نیستید. در ادامه همراه ما باشید تا به شما این حقایق را بگوییم.

رزرو تور برزیل

رزرو بهترین تور خارجی با سه کلیک!

ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو نام دیگری داشته است!

ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو

جست‌وجو درباره اسم این ساحل یکی از دانستنی ‌های جالب در مورد ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو است. قبل از ورود اولین استعمارگران به ریو دو ژانیرو، مکانی که امروزه به نام کوپاکابانا‌ می‌شناسیم، ساکوپناپا نامیده‌ می‌شد؛ نامی که بومیان به آن داده بودند. مدتی بعد از شروع زندگی اولین ساکنان غیر برزیلی در این منطقه، مهاجران بولیوی مجسمه Nossa Senhora de Copacabana، شخصیتی مذهبی در کشور بولیوی، را با خود به این شهر آوردند. شاید جالب باشد که بدانید کوپاکابانا نام شهری در بولیوی هم هست. با وجود این، عوامل مهاجران بولیوی این شهر را کوپاکابانا نامیدند. بلافاصله پس از ساختن کلیسا در کنار ساحل، مردم محلی که برای دعا به آنجا می‌رفتند، از آن به‌عنوان Copacabana یاد می‌کردند که به‌معنای «رصدخانه آبی» است. پس از تخریب کلیسا در آغاز قرن بیستم، قلعه کوپاکابانا در همان نقطه‌‌ای قرار دارد که کلیسای نوسا سنهورا دِ کوپاکابانا در آن زمان در آنجا ساخته شده بود. در حال حاضر، با وجود اینکه کلیسا از بین رفته است، همچنان ساحل به همین اسم نامیده می‌شود.

سنگفرش ساحل از پرتغالی‌ها الهام گرفته شده

یکی دیگر از دانستنی ‌های جالب ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو در مورد مسیر پیاده‌روی مواج سیاه‌وسفیدی است که خط ماسه‌‌ای ساحل را از سنگفرش جدا‌ می‌کند. آیا‌ می‌دانستید که الگوی این سنگفرش از معماری پرتغالی الهام گرفته شده است؟ الگوی پیاده‌رو ساحلی کوپاکابانا ابتدا به‌صورت عمودی بود؛ اما در دهه هفتاد به‌صورت خطوط افقی تغییر شکل داد تا با امواج اقیانوس موازی باشد. این الگو، ابتدا در زمین موزاییکی میدان روسیو لیسبون دیده شده و طرح آن نمادی از ادغام بین آب‌های رودخانه تجو و اقیانوس اطلس است. این نوع سنگفرش برای اولین بار در سال 1901 در مانائوس نصب و 9 سال بعد در ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو اجرا و در دهه 1970 طوری بازسازی‌اش کردند که جهت طراحی موج با خط ساحلی مطابقت داشته باشد.

ماسه‌های ساحل تعویض می‌شود

ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو

یکی دیگر از حقایق ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو، عوض شدن ماسه‌های آن است. بیشتر سواحل به‌دلیل عوامل اقلیمی مانند تندبادها و جریان‌های شدید دریایی شن و ماسه‌های زیادی را از دست‌ می‌دهند. به همین دلیل شن و ماسه باید مستقر و بازسازی شود تا گردشگران همچنان بتوانند از نوار شنی بزرگ در ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو لذت ببرند. این جایگزینی با ماسه مصنوعی نیست، بلکه با شن و ماسه بسیار طبیعی خواهد بود. در فرآیند جایگزینی شن برخلاف روش طبیعی که با باد انجام می‌شود، توسط انسان صورت می‌گیرد. این بازسازی و جایگزینی فقط در نوار شنی ساحل نیست بلکه در ساختمان‌ها و تأسیسات نزدیک سواحل هم بازسازی شن را انجام‌ می‌دهند تا این سازه‌ها در برابر امواج پشت اقیانوس و جزرومد مقاوم باشند. اولین فرآیند تعویض شن ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو در دهه هفتاد انجام گشت؛ زمانی که بخش شنی ساحل برای گسترش بزرگراه کنار ساحل بزرگ‌تر شد. از آن زمان به بعد، شن و ماسه  ساحل کوپاکابانای ریو دو ژانیرو سالانه از طریق فلات قاره داخلی تامین‌ می‌شود.

در ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو جشن می‌گیرند

بعد از کارناوال، جشن سال نو یکی از جشن‌های بزرگ در ریو دو ژانیرو است که هر ساله میلیون‌ها نفر را به ساحل شنی کوپاکابانا جذب‌ می‌کند. اگرچه بعضی از بهترین هنرمندان برزیل اجراهای زنده شگفت‌انگیزشان را در این جشن به تماشاگران ارائه‌ می‌کنند؛ اما ستاره واقعی نمایش در این جشن قطعا آتش‌بازی نیمه‌شب در ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو است که صحنه آتش‌بازی رنگی را در آسمان به نمایش‌ می‌گذارد و معمولا بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. جشن‌های آتش‌بازی هر سال متفاوت و بسیار خاص‌تر از سال قبل اجرا‌ شده و بسیاری از تماشگران و شرکت کنندگان در این جشن از هیجان شمارش معکوس و تماشای نورهای درخشان و زیبا بر فراز دریا خاطره‌های خوبی دارند.

بیشترین جمعیت سالمند را دارد

ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو

کوپاکابانا از بزرگ‌ترین شهرستان‌های ریو دو ژانیرو است و بخش زیادی از جمعیت این شهر را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند. در حالی که 30 درصد از کل جمعیت این شهر سالمندند و همین موضوع باعث شده این منطقه به شهرستان ریو شماره یک با بیشترین افراد مسن تبدیل شود. جدا از وسعت، کوپاکابانا یکی از قدیمی‌ترین مناطق ریو دو ژانیرو است. همچنین یکی از دلایل اصلی افزایش میانگین سنی ساکنان این منطقه قدمت است. قدمت بسیاری از ساختمان‌ها و مجتمع‌های آپارتمانی به دهه 1930 و 1940 باز‌ می‌گردد. ازآنجایی‌که کوپاکابانا یک منقطه ارزشمند در ریو دو ژانیرو به شمار می‌رود، بیشتر صاحبان املاک از‌ ترک یا فروش خانه‌های خود امتناع می‌کنند، چرا که علاوه‌بر قدمت ساختمان‌ها متراژ خانه‌ها هم برایشان مهم است. زیرا آپارتمان‌هایی که در گذشته ساخته شده‌، معمولاً بسیار بزرگ‌تر از آپارتمان‌های جدیدتر هستند. 

بنای یادبود یک نویسنده در آن قرار دارد

کارلوس دراموند دی آندراد نویسنده و شاعر مشهور برزیلی است که برای ادای احترام به او مجسمه‌ای در ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو داشته و نقطه عطف شهر به حساب می‌آید. علاوه‌بر این، بنای یادبود دیگری از جنس برنز در بین برج 5 و 6 قرار دارد که دراموند را به تصویر می‌کشد. او روی یک نیمکت و مشرف به مردمی که از آنجا می‌گذرند نشسته است. شما علاوه‌بر تماشای این تصویر یادبود می‌توانید کنارش بنشینید و عکس بگیرید.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود

ساحل کوپا کابانا ریو دو ژانیرو

یکی دیگر از واقعیت ‌هایی که درباره ساحل کوپاکابانا ریو دو ژانیرو  باید بدانیم این است که در آنجا فروشندگان زیادی منوهای متنوعی از نوشیدنی‌ها را ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر، بارهای کوچک بسیاری را در امتداد خیابان اصلی Avenida Atlantica خواهید دید که کوکتل، ساندویچ و تنقلات را می‌فروشند. گذشته از این، فروشنده‌ها هر چیزی اعم از پیراهن، حوله، دستبند و سوغاتی را نیز به فروش می‌رسانند. این فروشندگان، شب‌ها در خیابان اصلی Avenida Atlantica چادر برپا کرده و بساط می‌کنند. توجه داشته باشید که آن‌ها فقط شب‌ها فعالیت دارند؛ بنابراین بهترین زمان برای خرید سوغات و یادگاری، همین زمان است. بااین‌حال نوامبر تا مارس ماه‌های گرانی قیمت در این منطقه بوده و معمولا قیمت‌ها در مقایسه با فصل‌های دیگر بسیار بیشتر است.

کلام آخر

در این مقاله شما را با ساحل کوپا کابانا در ریو دو ژانیرو و حقایق جالب آن آشنا کردیم. از نام سابق آن گفتیم، درباره طراحی سنگفرش آن صحبت کرده و به فروشندگان و خوراکی‌هایی که اطراف ساحل می‌فروشند پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم به این جاذبه دیدنی رفته و درحالی‌که روی شن‌های نرم ساحل قدم می‌گذارید، یک نوشیدنی خوشمزه میل کنید. نوش جان.

نظرات کاربران