تفاوت بلیط چارتری و سیستمی

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی؛ شما کدام را انتخاب می کنید؟

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنید و با رزرو بلیط هواپیما آشنایی دارید، بنابراین خیلی خوب می‌دانید که چه موقع باید بلیط سیستمی و چه موقع بلیط چارتری خریداری کنید. اما اگر در سال یک یا چند بار به سفر می‌روید، احتمالاً خرید بلیط هواپیما برای شما یک چالش خواهد بود؛ این که کدام بلیط مناسب سفر شما است؟ یا چگونه می‌توانید بهترین بلیط مناسب با بودجه‌تان پیدا کنید؟ در صورتی که تفاوت بلیط چارتری و سیستمی را نمی‌دانید و برای رزرو بلیط دچار تردید هستید، ما در ادامه تفاوت‌های این دو نوع بلیت را به صورت مفصل به شما ارائه می‌کنیم.

بلیط چارتری به چه معناست؟

بلیط چارتری

در اغلب موارد آژانس‌های هواپیمایی و شرکت‌های گردشگری می‌توانند صندلی‌های هر پروازی را که می‌خواهند از قبل خریداری کنند و با توجه به به شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا به فروش برسانند. این نحوه خریداری را چارتر می‌گویند و بلیط را با نام بلیط‌های چارتری مشخص می‌کنند. بلیط‌های چارتری به صورت روزانه و یا ساعتی و حتی لحظه‌ای تغییر می‌کند. این نوع بلیت‌ها معمولا در مسیرهای شلوغ و پر رفت و آمد مانند: (تهران-مشهد/ تهران کیش/ تهران استانبول/ تهران دبی) عرضه می‌شوند؛ به این دلیل که تقاضا در این مسیرها بیشتر از مقصدهای دیگر است.

شرکت چارترکننده تصمیم می‌گیرد که همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را خریداری و هزینه آن را پرداخت کند. اگر تمام صندلی‌های خریداری شده هم به فروش نرسد، احتمالا در روزهای نزدیک به پرواز با قیمت‌های کم‌تر یا بیشتر به فروش خواهند رسید. در بیشتر اوقات در روزهای نزدیک به پرواز، با قیمت کم‌تر برای خرید در دسترس است؛ به همین دلیل معمولا بلیط چارتری طرفداران بیشتری دارد و به بلیط لحظه آخری معروف است.

این نکته را نیز اضافه کنیم که بلیط‌های چارتری فقط به فروش بلیط هواپیما تعلق ندارند و تورهای گردشگری نیز از این نوع بلیط‌ها استفاده می‌کنند. به این شکل که آژانس‌های گردشگری به همراه صندلی‌های هواپیما بخشی از اتاق‌های یک هتل را نیز به اصطلاح چارتر یا اجاره می‌کنند تا بتوانند تورهای با قیمت‌های مناسب ارائه کنند. بنابراین اگر به دنبال رزرو تور با قیمت­های بسیار مناسب هستید، ما در سه کلیک همسفر شما هستیم.

چطوری بلیط چارتری بخریم؟

همان‌طور که گفتیم، چارترکننده به صورت کامل بلیط‌های یک مقصد را خریداری می‌کند؛ بنابراین، تعیین قیمت و نحوه فروش به دست خودش خواهد بود. مسلماً این شرکت‌ها تلاش خود را می‌کنند تا هر طور شده بلیت‌های خود را به فروش برسانند تا صندلی خالی نماند و متضرر شوند. در اغلب موارد این بلیط‌ها به سرعت به فروش می‌رسند. به این دلیل که، اولا برای مقاصد پرتقاضا در نظر گرفته می‌شوند و ثانیا تاریخ‌های خاص مانند تعطیلات نوروز و… برای فروش آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. همین موارد باعث شده تا در برخی مواقع بلیط‌های چارتری از بلیط‌های سیستمی قیمت بیشتری داشته باشند. اما در صورتی که این بلیط‌ها در وسط هفته یا مواقعی که تقاضا برای خرید بلیط کم است، ارائه شوند، معمولا قیمت بلیط‌های چارتری مناسب‌تر و ارزان‌تر خواهد بود تا هیچ صندلی خالی نماند. 

بنابراین برای خرید بلیط‌های چارتری، اگر به دنبال قیمت خوب و ارزان هستید، فصل‌هایی را انتخاب کنید که میزان تقاضا برای خرید بلیط پایین است و همچنین سعی کنید در ایام بین هفته برای رزرو بلیط اقدام کنید. این بهترین فرصت برای خرید بلیط‌های چارتری با قیمت‌های مناسب خواهد بود. در کل هر چقدر میزان تقاضا کمتر باشد، شما می‌توانید هزینه کمتری بابت خرید بلیط بپردازید. در مقابل هر چه میزان تقاضا برای خرید بلیط یک مسیر بالا باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.  البته این موضوع فقط درباره بلیط هواپیما نیست و شما در زمان رزرو هتل نیز باید به این نکات توجه داشته باشید.

انواع چارتر

از آنجایی که خرید بلیط هواپیما یکی از بخش‌های مهم سفر است و معمولا هزینه‌های قابل توجهی نیز دارد، بد نیست تا اطلاعاتتان را در این باره بیشتر کنید. درباره بلیط‌های چارتری تا به اینجا توضیحات زیادی دادیم. اما یک سری اصطلاحات و البته اطلاعات راجع به این نوع بلیط وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید. برای مثال، انواع چارترها شامل:

1.  چارتر کامل (Full Charter)

Full Charter

آژانس‌های هواپیمایی یا گردشگری برای یک مسیر یا مقصد مشخص اقدام به اجاره کامل صندلی‌های آن پرواز می‌کنند. به این اشخاص حقیقی یا حقوقی، چارترکننده گفته می‌شود و نحوه اجاره کل صندلی‌ها را چارتر کامل می‌گویند. در بین انواع چارترها، این روش از مطمئن‌ترین و معتبرترین شیوه بلیط چارتری است که به فروش گذاشته می‌شود.

2.  چارتر صندلی (Seat Charter)

همانطور که از نامش می‌توان حدس زد که در آن چارترکننده، تعداد محدود و مشخص از صندلی‌های یک پرواز را اجاره می‌کند. در این نوع قرارداد زمان، به شکل دوره‌ای و تعیین شده توسط چارترکننده مشخص می‌شود. پس در چارتر صندلی، بخشی از صندلی‌های یک پرواز تحت اجاره چارترکننده قرار خواهد گرفت.

سیت چارتر شناور

خرید بلیط چارتری چه مزایا و معایبی دارد؟

همانند بلیط‌های سیستمی، بلیط چارتری نیز دارای معایب و مزایای مختلفی است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

مزایا بلیط چارتری

مزایا بلیط چارتری

بارزترین ویژگی مثبت بلیط چارتری و شاید تنها مزیت آن، قیمت است. از آنجایی که قیمت در بلیط‌های سیستمی همواره ثابت است، این احتمال وجود دارد که در بیشتر ایام سال، بلیط چارتری با قیمتی ارزان‌تر عرضه شود. بنابراین طبیعی است که بسیاری از مسافران طرفدار این نوع بلیط باشند.

معایب بلیط چارتری

مورد اول این‌که نرخ بلیط‌های چارتری برای همه سنین از کودک تا بزرگسال، یکسان است. مورد بعدی که می‌تواند مهم‌ترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی باشد این است که بلیت‌های چارتری اکثر شرکت‌های چارترکننده قابل استرداد، تغییر یا لغو نیستند. به این معنی که اگر سفرتان کنسل شود، هیچ مبلغی به شما بر نمی‌گردد؛ همچنین اگر قصد تغییر تاریخ یا ساعت پرواز خود را داشته باشید، این امکان برای شما فراهم نخواهد بود. اما توجه کنید که در سایت سه کلیک بیشتر بلیط‌های چارتری قابل استرداد هستند و شما می‌توانید بلیط چارتری خریداری شده را لغو کرده و بخش قابل توجهی از مبلغتان را دریافت کنید.

بلیط سیستمی به چه معناست؟

بلیط‌های سیستمی مستقیما از شرکت‌ هواپیمایی یا نمایندگان آن خریداری می‌شوند. این شرکت از قبل با یک برنامه‌ریزی کلی درباره مسیرهای پروازی یک نرخ ثابت برای بلیط‌ها در نظر می‌گیرد تا در طول سال به همان قیمت به فروش برسد. پس اگر قصد خرید بلیط سیستمی را دارید، در هر زمانی که بخواهید می‌توانید رزرو کنید، چون قیمت آن‌ همواره مشخص و بدون تغییر است.     

بلیط سیستمی چه مزایا و معایبی دارد؟

بلیط سیستمی

بلیط چارتری یک مزیت بسیار مهم داشت که آن هم قیمت بود ولی بلیط سیستمی هم مزایایی دارد که قابل توجه است.

  1. شما با رزرو بلیط سیستمی، می‌توانید از چند ماه قبل برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، اگر در آذر ماه قصد سفر به استانبول را دارید، می‌توانید از تابستان و حتی قبل‌تر اقدام به رزرو بلیط هواپیمای خود کرده و با خیال راحت برنامه‌ریزی سفر را شروع کنید.
  2. برخلاف بلیط‌های چارتری، نرخ قیمت بلیط کودکان، نوزاد و بزرگسال در بلیط‌های سیستمی متفاوت است.
  3. در صورتی که بخواهید بلیط خود را کنسل کنید؛ میزان قابل توجهی از هزینه بلیط به شما برگشت داده خواهد شد. می‌توان این ویژگی را مهمترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی دانست.
  4. در صورتی که بخواهید می‌توانید تاریخ و ساعت پرواز را تغییر دهید؛ البته اگر ظرفیت خالی موجود باشد.

بلیط‌های سیستمی با وجود داشتن مزایایی که گفته‌شد ولی در مورد مقایسه قیمت در بیشتر مواقع رقابت را از بلیط‌های چارتری می‌بازد و این می‌تواند به تنهایی یک دلیل مهم باشد تا مسافر آن را انتخاب نکند.

بررسی موردی تفاوت‌های بلیط چارتری و سیستمی

اگر تا به اینجا مطالب را مطالعه کرده باشید. متوجه تفاوت بلیط چارتری و سیستمی شده‌اید. با این حال، ما این تفاوت‌ها را به صورت موردی برای درک بهتر شما بیان می‌کنیم.

  • بلیط‌ سیستمی را هر زمان که بخواهید، می‌توانید کنسل کنید و درصد بیشتری از هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید را پس بگیرید. در حالی که، بلیط چارتری را نمی‌توان کنسل کرد.
  • قیمت بلیط چارتری متفاوت بوده و در هر زمان نیز می‌تواند تغییر کند؛ در صورتی که بلیط سیستمی همیشه یک قیمت ثابت و بدون تغییر دارد.
  • قیمت بلیط چارتری برای کودکان و بزرگسالان یکسان است. اما، در بلیط سیستمی این قیمت با توجه به سن و سال افراد متفاوت خواهد بود.
  • شما با رزرو بلیط چارتری مقدار بار کمتری نسبت به بلیط سیستمی می‌توانید همراه خود داشته باشید.   

سوالات متداول

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری چه موقع است؟

شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید بلیط چارتری خریداری کنید؛ اما این بلیط‌ها بیشتر برای مقاصد پرتقاضا و تورهای گردشگری ارائه می‌شوند.

مهمترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی چیست؟

تفاوت‌های متعددی وجود دارد اما بیشترین تفاوتی که مورد توجه خریداران می‌باشد؛ قیمت است.

نظرات کاربران