4 شهریور 1400
جهانگردی

همه چیز درباره تاریخ ارمنستان

ارمنستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان است که تاریخچه‌ای دور و دراز و تمدنی قدیمی دارد؛ به همین سبب، این کشور پر از آثار تاریخی ارزشمند است که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای شما جالب باشد. البته آشنایی با تاریخ و تمدن یک کشور، پیش از سفر پیش از تهیه بلیط هواپیما و سفر به آن می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در رابطه باتاریخ ارمنستان در اختیار شما قرار دهیم که می‌توانند توجه شما را به این کشور جلب کنند و شما را برای سفر به ارمنستان و آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ این کشور کنجکاو کنند.

رزرو تور اروپا

آشنایی با تاریخ ارمنستان

تاریخ ارمنستان و اثار تاریخی آن

پیش از آن که به بررسی تاریخ ارمنستان بپردازیم، قصد داریم اطلاعاتی کلی را در رابطه با این کشور و وضعیتی که هم اکنون بر آن حاکم است در اختیار شما قرار دهیم. جمهوری ارمنستان کشوری در همسایگی کشور ما ایران است که تعداد زیادی از هم وطنان ما به علت موقعیت نزدیک جغرافیایی، سالیانه علاقه زیادی به سفر به آن نشان می‌دهند. بزرگترین شهر و پایتخت این کشور، شهر ایروان است. از دیگر شهرهای بزرگ ارمنستان می‌توان به شهرهای وانادزور، گیومری و ابویان اشاره کرد. واحد پولی این کشور درام است. همچنین این کشور با نام ملی Hayastani Hanrapetutyun  شناخته می‌شود. زبان رسمی جمهوری ارمنستان، زبان ارمنی است؛ اما عده‌ای اقلیت در این کشور به زبان کردی ایزدی صحبت می‌کنند. اکثریت مردم این کشور از نژاد ارمن هستند؛ اما اقلیتی از کردهای ایزدی و سایر اقلیت‌ها در این کشور زندگی می‌کنند. دین رسمی این کشور ارمنی است و مردم ارمنستان روز 21 سپتامبر یا روز استقلال ارمنستان را به عنوان یک روز ملی جشن می‌گیرند.

جغرافیای ارمنستان

غرافیای ارمنستان

این کشور که کوچکترین جمهوری جدا شده از کشور شوروی سابق محسوب می‌شود، در جنوب قفقاز قرار دارد. از جمله کشورهای همسایه ارمنستان می‌توان به کشور گرجستان در شمال، کشور آذربایجان در شرق، کشور ایران در جنوب و کشور ترکیه در غرب اشاره کرد. کشوری که امروزه ما به عنوان ارمنستان آن را می‌شناسیم، تنها کسری از ارمنستانی است که در زمان باستان وجود داشت. این کشور، سرزمینی از رشته کوه‌های ناهموار و آتشفشان‌های خاموش است که می‌تواند یک مقصد دیدنی برای دوست داران طبیعت باشد. بلندترین رشته کوه ارمنستان، کوه آراگاتس است که 4095 متر ارتفاع دارد.

همه چیز درباره تاریخ ارمنستان

همه چیز درباره تاریخ ارمنستان

ارمنستان از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است؛ طوری که این محدوده حتی کوه آرارات را نیز شامل می‌شود. مطابق با آن چه که در تاریخ گفته می‌شود، کوه آرارات یک کوه مقدس است که پس از طوفانی وحشتناک در داستان حضرت نوح، کشتی او در این محل متوقف شد. همچنین در حدود سال 300 میلادی، ارمنستان نخستین کشوری بود که دین مسیحی را به عنوان دین رسمس خود پذیرفت و به رسمیت شناخت. در تاریخ ارمنستان آمده است که در قرن ششم پیش از میلاد، ارامنه در پادشاهی اوراتو مستقر شدند. ان پادشاهی یک پادشاهی رو به زوال بود. در دوره تیگرانه، کشور ارمنستان به اوج خود رسید و به عنوان یکی از قدرتمندترین قلمروها در قاره آسیا شناخته شد. در این دوره از تاریخ ارمنستان، این کشور از دریای خزر تا مدیترانه امتداد داشت. در اکثر دوره‌های تاریخ ارمنستان ما شاهد این مسئله هستیم که ان کشور بارها و بارها مورد یورش و حمله امپراطوری‌های مختلف واقع شده است.

قتل عام ارامنه توسط ترک‌های ع همه چیز درباره تاریخ ارمنستان ثمانی

ارامنه در طول تاریخ ارمنستان دائما یا مورد حمله خارجی‌ها قرار می‌گرفته‌اند و یا با مخالفان داخلی مواجه بودند. بارها و بارها این کشور توسط نژادهای مختلفی از جمله یونانیان، رومیان، پارسیان، بیزانس، مغول‌ها، عرب‌ها، ترک‌های عثمانی و روس‌ها فتح شد. یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ ارمنستان را می‌توان زمانی دانست که وحشی‌ترن مهاجمی که تا کنون با آن مواجه شده بودند بر آن‌ها سلطه پیدا کرده بود. این مهاجم‌ها ترک‌های عثمانی بودند و از قرن شانزدهم تا جنگ جهانی اول، ارمنیان این کشور را تحت سلطه خود داشتند. در این دوره فشارهای زیادی به ارمنیان وارد شد. آن‌ها مورد آزار و اذیت‌های بی‌رحمانه قرار گرفتند، مجبور بودند مالیات‌های بسیار سنگینی را بپردازند و با حملات مسلحانه زیادی مواجه می‌شدند. ارمنی‌های زیادی توسط این ترک‌ها و در سال‌های 1894 تا 1896 به شکلی بی‌رحمانه قتل عام شدند.

پاسپورت دومینیکا
همه چیز درباره تاریخ ارمنستان

در زمان جنگ جهانی اول، وحشتناک‌ترین قتل عام ارمنی‌ها توسط ترک‌های عثمانی در ماه آوریل سال 1915 اتفاق افتاد. در ان زمان، مردم ارمنستان از خانه‌ها و وطن خود رانده شده و به صحراهای سوریه و بین‌النهرین تبعید شدند. مورخان تخمین زده‌اند که در این زمان بین 600 هزار تا یک و نیم میلیون نفر ارمنی به قتل رسیده یا از شدت گرسنگی مرده‌اند. از این کشتار بی‌رحمانه ارامنه توسط ترک‌های عثمانی به عنوان نخستین نسل کشی در قرن بیستم یاد می‌شود.

تلاش‌های ارمنیان برای یافتن استقلال

تصویر ابنمایی جذاب

زمانی که کشور ترکیه در جنگ جهانی اول شکست خورد، کشور ارمنستان استقلال خود را در 28 مه 1918 اعلام کرد؛ اما دیری نپایید که کشور شوروی در 12 مارس 1922 پس از ادغام با گرجستان، ارمنستان و آذربایجان، اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل داد. در سال 1936 از تاریخ ارمنستان، این کشور مجددا خود را سازماندهی کرده و از این اتحاد جدا شد. در 23 سپتامبر سال 1991 این کشور استقلال خود را برای بار دوم در تاریخ ارمنستان اعلام کرد. در سال 1998 درگیری‌هایی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» در گرفت. اکثر افرادی که در این منطقه زندگی می‌کردند از مسیحیان ارمنی بودند و می‌خواستند به کشور ارمنستان ملحق شوند یا به طور کلی از جمهوری آذربایجان جدا شوند. این درگیری از سال 1992 تا 1994 ادامه داشت و 30 هزار کشته بر جای گذاشت. امروزه با وجود نبود هیچ گونه مصوبه رسمی، این منطقه توسط ارمنستان کنترل می‌شود.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

آثار تاریخی ارمنستان

آشنایی مختصر با تاریخ ارمنستان موجب می‌شود که گردشگران دید وسیع‌تری از سفر به این کشور داشته باشند. همان طور که در این مقاله دیدیم، کشور ارمنستان در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرده است و همین مسئله موجب می‌شود که موزه‌های جنگی مختلفی در این کشور وجود داشته باشند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. البته با توجه به این که این کشور جزو نخستین تمدن‌ها در جهان بوده و اولین کشوری است که دین مسیحیت را به رسمیت پذیرفت، وجود اماکن تاریخی و دیدنی متعدد در آن را نمی‌توان دور از ذهن دانست. اگر می‌خواهید یک سفر به یاد ماندنی و خاطره انگیز را تجربه کنید، کشور ارمنستان با داشتن یک تاریخ دو و دراز و طبیعتی زیبا و دیدنی، یک مقصد عالی برای ماجراجویی کوچک شما خواهد بود.اگر قصد دارید تا همه مکان های دیدنی ارمنستان را در طول مدت اقامت خود بازدید کنیدوپیشنهاد ما به شما رزرو تور ارمنستان میباشد.
اگر تا به حال به کشور ارمنستان سفر کرده‌اید، بعضی از قسمت‌های دیدنی آن را در قسمت نظرات به ما و دیگر خوانندگان این مطلب معرفی کنید.

نظرات کاربران