برج آزادی

همه چیز درباره برج آزادی؛ از نزدیک تماشا کنید!

برج آزادی به عنوان اولین نماد تهران از آن یاد می‌شود که سال‌ها پیش از برج میلاد ساخته شد. البته همچنان بسیاری از مردم پایتخت آن را نماد اصلی شهرشان می‌دانند. به این دلیل که این بنای زیبا یکی از شاهکارهای معماری معاصر کشور ایران بوده که همچنان کسی نتوانسته مانند آن را بسازد. در واقع برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، اسلامی و ساسانی است که با قوس بیضی شکل و کاشی کاری فیروزه‌ای جذابیتی دو چندان به این بنای زیبا بخشیده است. اما علاوه بر معماری، برج آزادی اماکن دیدنی زیادی را در دل خود جای داده است که آشنایی با آن‌ها برای شما جالب و لذت بخش خواهد بود. در همین جهت در این مقاله می‌خواهیم به معرفی درباره برج آزادی بپردازیم؛ پس با ما همراه شوید.

معرفی برج آزادی

برج آزادی

برج آزادی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شده بود. در زمان پیش از انقلاب نام این برج شهیاد آریامهر بود و پس از انقلاب به برج آزادی تغییر پیدا کرد. طراحی و معماری شگفت‌انگیزی که این بنا دارد باعث شده تا از زمان‌های قدیم تا به امروز همچنان یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی تهران به شمار آید. برج آزادی با توجه به تعداد زیاد اماکن و سالن‌هایی که دارد؛ در نتیجه فضای موجود در این بنا بیشتر جنبه نمایشگاهی و دیدنی دارند. برج آزادی ۶۳ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع دارد. شکل بیرونی و ظاهری برج آزادی از دو جفت قوس بزرگ تشکیل می‌شود. این دو قوس به یکدیگر می‌رسند و سازه بزرگ و سفید رنگی را ایجاد می‌کند. مقرنس کاری‌ها و تزییناتی که در وسط طاق اصلی به کار رفته باعث شده که این بنا چشم نوازتر و جذاب‌تر به نظر برسد. نمای داخلی برج آزادی دو طبقه دارد که یکی زیر گنبد و دیگری بالای قوس طاق اصلی قرار گرفته است و امکان دسترسی به آن‌ها از طریق آسانسور فراهم شده است.

بخش‌های مختلف برج آزادی

برج آزادی چهار طبقه دارد که هر کدام از این طبقات بخش‌های مختلفی را درون خود جای داده‌اند:

طبقه زیرین

طبقه زیرین یکی از طبقاتی است که سالن‌ها و بخش‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

سالن ایران‌شناسی

این سالن برای آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی استان‌های مختلف ایران به وجود آمده است. در این سالن ماکت‌هایی از استان‌های مختلف کشور قرار داده شده که تصاویر حجمی و طرح‌های مختلف از مراکز صنعتی، تاریخی و مذهبی را در برگرفته‌اند.

سالن تشریفات

این سالن برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته شده بود که بیشتر برای برنامه‌های مختلف به برج آزادی دعوت شده‌اند و در این محل از آن‌ها پذیرایی می‌شد. در این سالن نقش و نگارهای ایرانی چشم‌نوازی روی بدنه بتنی قرار گرفته‌اند.

گذرگاه پیشینیان

این بخش چندین ویترین در خود دارد که در آن‌ها آثار هنرمندان دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند. نورپردازی فوق‌العاده‌ای که این قسمت دارد، دوران کهن ایران و دهلیزها را در ذهن شما تداعی می‌کند.

تالار آینه

این تالار از ۱۲ غرفه دوطرفه تشکیل شده که در آن طرح‌های حجمی و تصاویر حیات وحش، شهرسازی، محیط زیست، ورزشی و… به نمایش گذاشته شده‌اند. در طراحی این ویترین‌ها از آینه استفاده شده و به همین علت طرح‌ها بزرگتر از اندازه واقعی خود به نظر می‌رسند.

سالن ایران‌شناسی

نگارخانه اقوام

این نگارخانه راهرویی با شکل نیم دایره است که برای نمایش صنایع دستی و اشیای مردم شناسی به کار می‌رود.

نگارخانه بوستان

این بخش در مجاورت کتابخانه قرار دارد و سالنی بسیار وسیع با نورگیری بزرگ است. این بخش یک فضای آرام و دنج برای کارگاه‌های آموزشی هنری و نمایش آثار تجسمی است.

کتابخانه

این کتابخانه مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع دارد که در آن ۱۱ هزار جلد کتاب شامل کتاب‌های ارزشمند، کتاب‌های تاریخی، ادبیات، معماری، انگلیسی، زبان شناسی و… یافت می‌شود.

راهروی ‌فناوری

در این قسمت جاذبه‌های امروزی و مدرنی مانند روبات پیانیست، ربات پاسخگو، سامانه تصویری هوشمند و پایگاه دانستنی‌ها قرار گرفته است. ربات پیانیست توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و می‌تواند با برنامه‌ریزی کامپیوتری و پمپ‌های بادی پیانو بزند. ربات پاسخگو صورت یک پسر بچه را دارد و به پرسش‌های مربوط به تاریخچه برج آزادی توضیح می‌دهد. در پایگاه دانستنی‌ها ۲۸ صفحه نمایش قرار گرفته است که اطلاعات مربوط به تاریخ ایران از ابتدا تا به امروز را نمایش می‌دهند.

تالار کهن

در این تالار ویترین‌هایی مخصوص به آثار تاریخی و هنری وجود دارد. در تالار کهن دو پلکان و دو آسانسور قرار گرفته است. فروشگاه کوچکی در بخش غربی این تالار فعالیت می‌کند که سی دی‌های مربوط به برج آزادی و صنایع دستی به فروش می‌رسانند.

سالن مولتی ویژن

این سالن در عمق ۱۵ متری قرار دارد و با پیشرفته‌ترین فناوری صدا، نور و تصویر برای اجرای تئاتر، همایش و موسیقی به کار می‌رود. این سالن ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و می‌توان در آن کنسرت، نمایش، فیلم‌های سینمایی، همایش‌های مختلف، مسابقات تلویزیونی و… برگزار کرد.

سالن سینمای کوچک

این سالن به امکانات و تکنولوژی روز دنیا برای ایجاد فضای مجازی هنگام دیدن فیلم مجهز شده است. تمام ۵۱ صندلی این سالن به افکت‌های حرکتی مجهز هستند؛ بنابراین هنگام تماشای فیلم می‌توانید در فضای فیلم غرق شوید.

طبقه اول

طبقه اول برج آزادی ۲۳ متر با سطح زمین فاصله دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به این طبقه بروید باید از آسانسور استفاده کنید. البته طبقه اول چیزی برای بازدید ندارد. تنها دو دیوار بتنی با پنجره‌های کوچک در این طبقه قرار گرفته‌اند. این پنجره‌ها آبی رنگی هستند که زیر طاق برج آزادی مشخص می‌شوند. قوس شرقی و غربی و قوس اصلی این طبقه را احاطه کرده‌اند و کاشی کاری‌های زیبای برج در این قسمت خود را نشان می‌دهند.

طبقه دوم

طبقه اول

در این طبقه می‌توانید معماری داخلی برج آزادی را ببینید و از تلفیق معماری مدرن و سنتی لذت ببرید. به خصوص اینکه سقف برج آزادی شما را به یاد مسجد شیخ لطف الله اصفهان می‌اندازد. از طبقه دوم این برج برای نمایش عکس‌های تاریخی استفاده می‌شود.

طبقه سوم

جذابیت این طبقه به شکاف‌های عمودی و مستطیلی است که از بادگیر‌های ایرانی الهام گرفته شده‌اند. در نهایت پشت بام برج قرار گرفته است که گنبد زیبایی از بالاترین سطح برج بیرون زده و طبقه سوم را آغاز می‌کند. این گنبد با کاشی کاری فیروزه‌ای تزیین شده که زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است.

سخن پایانی

اگر سری به شهر تهران زدید، حتماً به بازدید از برج آزادی بروید و به داخل برج مراجعه کنید. مطمئن باشید که دست خالی برنمی‌گردید. به این دلیل که با انبوهی از اطلاعات و دانستنی‌های جالب رو به رو خواهید شد. از طرفی دیگر میدان آزادی پیاده‌روها، چمن کاری‌ها و محوطه بسیار جذابی دارد و هر کسی که گذرش به برج آزادی بیفتد حتماً چند عکس یادگاری و زیبا با میدان و برج زیبای آزادی می‌گیرد.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما تهران را بررسی کنید!

نظرات کاربران