افسانه های وین
11 شهریور 1403
وین

افسانه های وین؛ از موتزارت تا دسر امپراتور اتریش

هر فرهنگی اسطوره‌ها و افسانه‌های خود را دارد. این افسانه‌ها معمولا توسط مردم محلی پخش می‌شود. وین هم مانند تمام شهرها و روستاهای جهان، افسانه‌های زیادی دارد. افسانه های وین از شایعات قتل گرفته تا داستان‌های واقعی در دل شهر ریشه دوانده‌است. در ادامه از افسانه های وین پرده بر می‌داریم. در بین افسانه های وین، افسانه‌هایی وجود دارد که بسیار موردعلاقه مردم اتریش است و آن‌ها به این افسانه‌ها باور دارند. 

تور اروپا

رزرو بلیط هواپیما ارزان به راحتی !

افسانه های وین درباره اولین قهوه‌خانه

افسانه های وین

رابطه عاشقانه وین با قهوه به خوبی شناخته شده است؛ زیرا قهوه‌خانه‌های آن در خط مقدم فرهنگ این شهر قرار دارد. یکی از جالب‌ترین افسانه های وین درمورد قهوه و قهوه‌خانه است. داستان این افسانه درمورد مردی لهستانی است. 

در طول محاصره وین توسط ترکیه در دهه 1600، مردی لهستانی به نام کولشیتزکی، به زبان ترکی مسلط بود. او به‌طور استراتژیک با عثمانی‌ها دوست شد و دعوت آن‌ها را به قهوه پذیرفت. در آن زمان، وین تا حد زیادی با نوشیدنی کافئین‌دار آشنا نبود. 

کولشیتزکی، پس از این ملاقات‌ها با قهوه آشنا شد. او یادداشت‌های خود در مورد عثمانی‌ها را به پادشاه لهستان منتقل کرد. پادشاه لهستان  “حمله صاعقه جلگه” را به عثمانی ترتیب داد. در این مدت فروشگاه‌های مواد غذایی ترکیه مورد حمله قرار گرفت و کولشیتزکی به دنبال گونی‌هایی از لوبیای قهوه‌ای بود که می‌دانست حاوی عنصر کلیدی نوشیدنی جدیدش است. 

او راز دم کردن قهوه را برای خود نگه داشت. بعد از سال‌ها، او برای افتتاح اولین قهوه‌خانه پاداش گرفت. این افسانه، یکی از افسانه های وین درمورد پیدایش قهوه و قهوه‌خانه است.

کرامپوس؛ یکی از ترسناک‌ترین افسانه های وین

یکی از افسانه های وین، کرامپوس ترسناک است. به طور معمول، جشن‌های کریسمس الهام‌بخش تصاویر شادی از بابانوئل با گونه‌های گلگون و موجودات فرشته‌ای است. با این حال، کرامپوس در جشن‌های کریسمس اتریش و سراسر اروپا نقش کلیدی‌ای ایفا می‌کند.

در باور اروپاییان، کرامپوس، شخصیتی شاخدار به شکل نیمه بز و نیمه دیو است. در درجه اول از افسانه کرامپوس برای ترساندن کودکان بازیگوش استفاده می‌شود. برخلاف سنت نیکلاس که به بقیه هدیه و غذا می‌دهد، کرامپوس به مردم زغال سنگ می‌دهد. مردم اتریش در 6 دسامبر، روز عید سنت نیکلاس را جشن می‌گیرند. در این جشن عده‌ای از مردم با لباس‌های کرامپوس در مهمانی‌ها شرکت می‌کنند.  

حقایق جالب درباره وین پیشنهاد 3 کلیک
حقایق جالب درباره وین؛ از بتهوون تا فروید

خروس سنت استفان 

خروس سنت استفان 

یکی از قدیمی‌ترین افسانه‌های وین مربوط به خروس آهنی کلیسای جامع است. این بنای شناخته‌شده، افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده‌است. یکی از عجیب‌ترین افسانه‌های وین مربوط به یک خروس آهنی است. 

این خروس بالای سقف کلیسای جامع می‌نشیند. در طول قرن پانزدهم، یکی از آشنایان و شوالیه‌های نزدیک امپراتور، برای رساندن پیامی توسط امپراتور فرستاده شد. 

او همسر محبوبش را تنها گذاشت. همسرش یک صلیب نقره‌ای برای محافظت به او هدیه داد. شوالیه توسط راهزنان دستگیر شد. همسر او گمان می‌کرد که شوهرش مرده‌است. برای او عزاداری کرد و بعد از چند وقت تصمیم به ازدواج گرفت. در همان زمان، شوالیه خواب همسرش را دید که می‌خواهد در کلیسا جامع ازدواج کند. 

شوالیه برخلاف باورهایش از شیطان کمک خواست. شیطان با یک خروس غول‌پیکر وعده رساندن شوالیه به وین را داد. شیطان، در ازای این درخواست، روح شوالیه را تقاضا کرد. شوالیه پذیرفت و سوار بر خروس راهی وین شد. 

شوالیه، قول داد تا در طول سفر از خواب بیدار نشود وگرنه شیطان نمی‌تواند روح او را بگیرد. شوالیه با داشتن گردنبند صلیب و اعتقادش در وین از خواب بیدار شد و شیطان او را به رودخانه دانوب انداخت. 

ماهیگران او را نجات دادند و ازدواج همسرش کنسل شد. شوالیه برای قدردانی از خروس، یک خروس طلایی ساخت و در کلیسای جامع قرار داد. این افسانه یکی از رایج‌ترین افسانه های وین در بین مردم است. اگر برای بازدید به کلیسا جامع رفتید، از آن خروس طلایی دیدن کنید. 

خرید تور مسافرتی خارجی به راحتی !

افسانه های وین و داستان‌هایی درباره موتزارت

یکی دیگر از معروف‌ترین افسانه های وین، افسانه‌ای درباره قتل موتزارت است. موتزارت یکی از مشهورترین آهنگسازان جهان، در وین زندگی می‌کرد. این شهرت جنبه‌های منفی زیادی را نیز به همراه داشت. 

شایعات و افسانه‌های زیادی درباره قتل موتزارت وجود دارد. یکی از این افسانه‌ها که از شایع‌ترین افسانه های وین نیز است، داستان قتل موتزارت توسط رقیب سرسخت‌اش آنتینو سالیری است. افسانه می‌گوید که این آهنگساز ایتالیایی، موتزارت را مسموم می‌کند تا مشهور‌ترین رقیب خود را از سر راه بردارد. برخلاف این داستان رایج، سوابق نشان می‌دهد که مرگ موتزارت با ابتلا او به تب شدید برای ابتلا به مریض سل رخ داده‌است. با وجود تمام این سوابق، یکی از معروف‌ترین افسانه های وین داستان قتل موتزارت است. 

افسانه های وین درباره دسرهای خوشمزه؛ کایزرشمارن 

افسانه های وین

یکی از قدیمی‌ترین افسانه های وین، افسانه‌ای درباره دسر کایزرشمارن است. این دسر برای مردمان وین ازاهمیت بالایی برخورداراست. اهمیت بالای دسر، باعث رواج پیدا کردن داستان‌های زیادی درباره آن‌ها شده‌است. دسر کایزرشمارن، یک دسر تهیه شده از پنکیک‌های خرد شده با مربا یا کمپوت است. برخی از رایج‌ترین این داستان‌ها در مورد چگونگی پیدایش کایزرشمارن است.

درباره این دسر دو داستان‌های مختلف وجود دارد. یکی از این داستان‌ها روایت همسر امپراتور اتریش، فرانتس جوزف است. به دلیل اصرار الیزابت، همسر امپراتور، او از سرآشپز خواست که فقط دسرهای سبک برای او تهیه کند تا چهره او زیبا بماند.

 وقتی کایزرشمارن تازه ابداع شده را به او دادند، به دلیل شیرینی بسیار این دسر، ملکه آن را رد کرد و به شوهرش داد. امپراتور هم آن دسر را بسیار خوشمزه دانست و دستور پخت مجدد آن را داد. 

داستان دیگری که درمورد ظاهر آشفته این دسر وجود دارد. این داستان، زمانی اتفاق می‌افتد که امپراطور در حال عبور از حومه شهر است. او برای خوردن غذا در کنار خانه یک کشاورز توقف می‌کند. کشاورز که از حضور افراد سلطنتی در خانه محقر خود مضطرب شده‌بود، دستور پخت پنکیک خود را اشتباه انجام داد. او برای درست کردن اشتباه خود، مربا زیادی روی پنکیک ریخت و این دسر به‌وجود آمد. 

این دو داستان درباره دسر کایزرشمارن از معروف‌ترین افسانه های وین بین مردم به‌شمار می‌رود. 

کلام آخر

افسانه‌های زیادی در وین وجود دارد که بین مردمان آن شهر بسیار محبوب است. افسانه قتل موتزارت توسط آهنگساز ایتالیایی و خروس طلایی یکی از جذاب‌ترین این افسانه‌ها به‌شمار می‌رود. افسانه‌های دیگری درمورد جشن‌ کریسمس و کرامپوس ترسناک اروپا و سنت اولین قهوه‌خانه در وین نیز بسیار جالب است. در این مقاله درباره افسانه های وین برای شما گفتیم. اگر قصد سفر به وین را دارید، به مکان‌هایی که افسانه های وین را بازگو می‌کند سر بزنید. دسرها و غذاهایی که افسانه‌ها و داستان‌هایی پشت سر دارند را امتحان کنید تا با فرهنگ و باورهای آن شهر آشنا شوید. 

رزرو هتل خارجی به راحتی !

نظرات کاربران