فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج؛ از تاریخچه تا امکانات و اطلاعات موردنیاز

سنندج مرکز استان کردستان یکی از شهرهای غربی ایران است. موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شده به‌علت کوهستانی‌بودن منطقه، گسترش و توسعه راه‌های ارتباطی این شهر بسیار دشوار و گاهی ناممکن شود. شهری که از شهرهای مرزی و خوش‌آب‌وهوای ایران است، بدون شک به راه‌های ارتباطی زیادی نیاز دارد که وجود فرودگاه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. فرودگاه سنندج توانسته نیازهای رفت‌وآمد را هم برای ساکنان کردستان و هم برای گردشگران تا حدودی برطرف کند. اگر شما از گردشگرانی هستید که قصد دارید با سفر هوایی به کردستان بروید، لازم است اطلاعاتی درباره فرودگاه سنندج داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید؛ زیرا قرار است در این مقاله اطلاعاتی درباره این فرودگاه، تاریخچه و امکاناتش را با هم مرور کنیم. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما داخلی از سه کلیک را از دست ندید.

معرفی فرودگاه سنندج

یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران، فرودگاه سنندج است. این فرودگاه در جنوب غربی شهر سنندج قرار دارد. آدرس دقیق‌تر این فرودگاه، ابتدای جاده سنندج-کرمانشاه در مکانی به نام سرنه وه که انتهای پادگان لشکر ۲۸ است.

تاریخچه فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج

ساخت این فرودگاه از سال 1347 آغاز و و بعد از ۳ سال، در سال ۱۳۵۰ عملیات ساخت عمرانی تمام شد. فرودگاه سنندج به‌عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار کم در مقایسه با دیگر فرودگاه‌های آن زمان، فعالیتش را شروع کرد. در سال 1350 شرکت هواپیمایی هما با هواپیمای فوکر F-27 اولین پرواز را در این فرودگاه انجام داد. بعد از آن، شرکت هواپیمایی آسمان با همین نوع هواپیما با دو پرواز هفتگی، پروازهای فرودگاه را گسترش داد. 

دوران جنگ

در سال 1359 در همان ساعت‌های اولیه جنگ تحمیلی، این فرودگاه مانند فرودگاه‌های تهران، کرمانشاه و … با بمباران نیروی هوایی عراق مورد حمله قرار گرفت. در زمان جنگ تحمیلی به‌دلیل نزدیکی این فرودگاه به مرز عراق، پروازهای مسافربری فرودگاه سنندج تا پایان جنگ متوقف شد؛ اما برای پشتیبانی جبهه‌های غرب کشور و انتقال مجروحان در این فرودگاه به‌طور متوسط 10 نوبت نشست‌وبرخاست هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش ایران انجام می‌شد. بعد از پایان جنگ با گسترش فرودگاه و عملیاتی شدن آن، پروازهای هواپیمای فوکر F-27 شرکت آسمان دوباره برقرار شد. 

دوران بعد از جنگ

از سال 1377تا 1379 شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، پروازهایش را به‌صورت روزانه با هواپیماهای یاک YAK-42  آغاز کرد؛ اما پس از سانحه هوایی سقوط هواپیمایی یاک 40 در ساری که حامل شهید مهندس دادمان، وزیر وقت راه و ترابری، بود؛ همه پروازهای فرودگاه سنندج متوقف و لغو شد. بعد از مدتی با پیگیری‌های بسیار مسئولان این فرودگاه، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با هواپیماهای اجاره‌ای آنتونف An-74، پروازهای این فرودگاه را به‌صورت روزانه با دو نوبت از سر گرفت. متاسفانه این پروازها هم با سانحه هوایی دلخراش توپولف Tu-154 در خرم‌آباد، متوقف شد. 

بعد از سه ماه پیگیری مقامات استان کردستان و با کمک و همکاری مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت هواپیمایی آسمان با هواپیمای فوکر F-28 و با هفته‌ای 3 پرواز، پروازهای فرودگاه سنندج را دوباره شروع کرد. بعد از تغییرات و پیگیری‌های لازم، هم‌اکنون این فرودگاه با 9 پرواز در هفته فعالیت می‌کند که این پروازها را سازمان هواپیمایی آسمان با F-100 و هواپیمایی قشم با BAE  انجام می‌دهند.

امکانات فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج

این فرودگاه علاوه‌بر غرفه‌های خوراکی و سوغاتی، امکانات و زیرساخت‌های دیگری هم دارد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با امکانات این فرودگاه آشنا کنیم.

رزرو هتل ارزان با سه کلیک فوق العاده است.

افزایش طول باند

در ابتدا این فرودگاه یک باند خاکی داشت که درحال‌حاضر از این باند خاکی، تنها بقایایی به‌جامانده است.

این فرودگاه، هر هفته ۱۶ پرواز رفت‌وبرگشت سنندج به تهران و برعکس را ارائه می‌دهد و سالانه، حدود ۷۰۰ پرواز رفت‌وبرگشت از طریق فرودگاه سنندج انجام می‌شود. باتوجه‌به فعالیت این فرودگاه، کارهای توسعه‌ایی و عمرانی درخور توجهی در سال‌های اخیر انجام شده ازجمله این کارها می‌توان به پروژه افزایش طول باند فرودگاه اشاره کرد. طول اولیه باند در فرودگاه سنندج 1800 متر بوده که از سمت جنوبی دو بار به طول باند اضافه شده است. بار اول در سال‌های 1374 تا 1376 که 700 متر به باند اضافه شد و طولش به 2500 متر رسید. بار دوم در سال‌های 1383 تا 1387 که علاوه‌بر اضافه‌شدن طول باند، روکش هم انجام شد. در این مرحله با اضافه‌شدن 550 متر دیگر طول باند به 3050 متر افزایش پیدا کرد. 

احداث برج مراقبت جدید

از دیگر کارهایی که در راستای توسعه فرودگاه سنندج انجام شده، احداث برج مراقبت جدید و مرتفع است. اولین برج مراقبت این فرودگاه در سال 1347 بنا شده بود و ارتفاعش مناسب اشراف کنترلگر بر باند 1800 متری بود و برای باند 3050 متری کارایی نداشت که برج مراقبت جدید با ارتفاع متناسب با باند فرودگاه بنا شد. باتوجه‌به توسعه‌هایی که انجام‌ شده امروزه این فرودگاه، شرایط پذیرش هواپیماهای رده ایرباس A-320  و در شرایط ویژه، امکان پذیرش هواپیماهای بزرگ‌تر را هم دارد. 

افتتاح پایانه سوخت‌گیری هوایی

از دیگر کارهایی که برای توسعه و پیشرفت این فرودگاه انجام شده یا در حال انجام است می‌توان به افتتاح پایانه سوخت‌گیری هوایی در سال 1385 با ظرفیت 450هزار لیتر اشاره کرد. این پایانه سوخت‌گیری هوایی حتی از کرمانشاه که فرودگاه مرکزی منطقه غرب محسوب می‌شود، ظرفیت بیشتری دارد. با توسعه فرودگاه، نیاز به موتورخانه و ژنراتورهای جدید، باعث شد امکانات مرتبط را از 120 به 350 کیلووات افزایش بدهند. توسعه پایانه، تامین روشنایی مناسب با باند، تاسیس فیبر نوری که نویزهای موجود بر آن بی‌تاثیر باشد، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی و برف‌زدایی و احداث استخر مرتبط با آن، کارهای دیگری است که در راستای پیشرفت فرودگاه سنندج انجام شده است. 

فرودگاه سنندج

افزایش تجهیزات

در سال 1385در راستای پیشرفت، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری، دستگاه ILS-DME را خریداری و نصب کردند. همچنین سامانه‌های کمک‌ناوبری و ارتباطی VHF ،VOR-DME ،NDB ،ATIS  و سامانه هواشناسی RVR از دیگر سامانه‌های نصب‌شده و فعال در فرودگاه سنندج است. 

تاکسی

 شاید شما هم به این فکر کنید بعد از پایان پروازتان و رسیدن به فرودگاه بین‌المللی سنندج؛ چگونه به مرکز شهر یا محل اقامتتان بروید؟ باید بگوییم نگران نباشید بیرون از فرودگاه سنندج، تاکسی‌های زیادی وجود دارند که مسافران را به مرکز شهر یا هر نقطه دیگری که مدنظر مسافر باشند، می‌رسانند. این تاکسی‌ها هم شخصی و هم سازماندهی‌شده فرودگاه هستند و جای نگرانی نیست. برای رفتن به اطراف سنندج، مناطقی مثل بانه، سقز یا روستاهای گردشگری مانند اورامان و پالنگان هم می‌توانید از این تاکسی‌ها کمک بگیرید. 

ترمینال و غرفه‌ها

در فرودگاه سنندج، یک ترمینال وجود دارد که هم برای انجام پروازهای ورودی و هم پروازهای خروجی از آن استفاده می‌شود. در این فرودگاه امکانات خوبی برای مسافران وجود دارد مانند غرفه‌هایی که در خصوص ارائه اطلاعات اقامتی و گردشگری و خطوط تلفن همراه در زمان پرواز در ترمینال مستقر است. علاوه‌بر این‌ها مسافران می‌توانند از غرفه ویژه‌ای که در این فرودگاه وجود دارد، به‌راحتی سوغاتی و هدیه تهیه کنند. همچنین در این فرودگاه چرخ‌دستی‌هایی وجود دارد که به‌صورت رایگان در اختیار مسافران قرار داده می‌شود و مسافران می‌توانند برای حمل و جابه‌جایی وسایل خود این چرخ‌دستی‌ها را تا بیرون از ترمینال فرودگاه و در محوطه ببرند. 

خدمات پزشکی و بوفه

خدمات پزشکی و بوفه فرودگاه

یکی دیگر از امکانات مهم فرودگاه سنندج، تیم پزشکی مخصوص فرودگاه است. این تیم برای ارائه خدمات و مراقبت‌های ویژه و انجام عملیات در شرایط خاص به‌صورت شبانه‌روزی در فرودگاه مستقر و حاضرند. خودپردازهایی هم در فرودگاه سنندج وجود دارند که برای مسافران مفید خواهند بود. اگر بعد از رسیدن یا قبل از پروازکردن تمایل به صرف غذا داشتید، می‌توانید از امکانات و خدمات رستوران و بوفه غذای سرد و گرمی که در فرودگاه سنندج وجود دارد، استفاده کنید. همچنین اگر نیاز به نوشیدنی داشتید، می‌توانید از امکانات کافی‌شاپی که در فرودگاه وجود دارد، بهره ببرید. 

سایر اطلاعات فرودگاه سنندج

سایت فرودگاه جهت مشاهده اطلاعات پروازها:

www.sanandaj.airport.ir 

شماره تلفن اطلاعات پرواز:

199 و 33774051 – 087 و 33774052 – 087 

کلام آخر سه کلیک درباره فرودگاه سنندج

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درباره فرودگاه سنندج، تاریخچه و امکاناتش را با هم مرور کنیم تا اگر قصد دارید به‌صورت هوایی به سنندج سفر کنید اطلاعاتی از فرودگاه سنندج داشته باشید. اگر این مقاله برایتان مفید بود لطفا نظرتان را با ما در میان بگذارید. سفری خوش را برای شما و عزیزانتان آرزومندیم.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران