Kariye Museum

موزه کاریه؛ بیزانسی‌ترین کلیسای استانبول

مسجد کاریه در استانبول که با نام موزه کاریه، کلیسای کاریه یا کلیسای چورا شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بناهای بیزانسی در استانبول است. این بنا با دیوارهای مزین به موزاییک‌های بیزانسی، ایاصوفیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر است و سال‌های طلایی هنر اواخر بیزانس را به شکلی باشکوه توصیف می‌کند و رنگ‌های طلایی، خاکی، بنفش و یاسی در آثار موجود در آن مانند نور آفتاب می‌درخشند. این جواهر مخفی استانبول دارای بی‌عیب‌و‌نقص ترین تصاویر نمادین به ارث رسیده از بیزانس است. در این مقاله شما را با تاریخچه این مسجد، هزینه ورودی و ساعات کاری آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

تاریخچه مسجد کاریه در استانبول

Kariye Museum

کلمه چورا در یونان باستان به معنای منطقه روستایی است. دلیل این‌که به آن منطقه روستایی می‌گویند، این است که این صومعه قدیمی در زمان خود خارج از دیوارهای استانبول بوده است. وقتی به تاریخچه کلیسای چورا در استانبول نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که این کلیسا قبل از دیوارهای شهر ساخته شده در قرن پنجم در شبه جزیره تاریخی وجود داشته‌است. اولین کلیسا در سال‌های 527-565 توسط ژوستینیانوس به جای این کلیسا ساخته شد و در دوره Komnenos، از آن به عنوان یک کلیسای کاخ برای مراسم مذهبی استفاده می‌شد. در پایان قرن یازدهم، این کلیسا در زمان امپراطور الکسیوس اول بازسازی شد و بعدا در طول تهاجم لاتین‌ها بین سال‌های 1204 تا 1261 تخریب شد؛ سپس در سال‌های 1282 تا 1328 تعمیر شد.

 در نهایت، سازه‌های اضافی به کلیسا اضافه شدند و تا به امروز باقی مانده‌اند. کاریه که به عنوان کلیسای کاخ و کلیسای کوچک در مراسم مهم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، مدتی به عنوان یک کلیسا به کار خود ادامه داد. این بنا توسط آتیک علی پاشا، وزیر اعظم بایزید، به مسجد تبدیل شد. جزئیات آن دوره شامل مناره در گوشه جنوب غربی و محراب در شرق فضای اصلی است. این کلیسا در سال 1945 به موزه تبدیل شد. کارهای مرمتی این بنا که از سال 1392 آغاز شده بود و در سال‌های 1948 و 1958 ادامه یافته بود، هم‌چنان ادامه دارد. این کلیسا پس از تأسیس جمهوری ترکیه، در سال 1945 به موزه تبدیل شد.

درباره مسجد کاریه در استانبول

 مسجد کاریه در استانبول، در منطقه ادیرنکاپی شبه جزیره تاریخی و بخشی از یک صومعه متعلق به قرن ششم قرار دارد. شما در این مکان چشمگیر می‌توانید برجسته‌ترین نمونه‌های نقاشی روم شرقی و بیزانس قرن چهاردهم را ببینید. کلیسای چورا دارای بهترین موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری در جهان است و ارزش هنری دوره رنسانس را در استانبول آشکار می‌کند در طاقچه بیرونی _ بخش ورودی غربی در کلیساهای رومی شرقی_ موزاییک‌هایی درباره زندگی عیسی مسیح و در طاقچه داخلی درباره زندگی حضرت مریم مقدس وجود دارد. با لغو تصمیم شورای دولتی در سال 2019، این کلیسا دوباره به مسجد تبدیل شد و با فرمان ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی در 21 اوت 2020 منتشر شد، برای عبادت افتتاح شد.

فضای داخلی کلیسا

Kariye Museum

در مسیحیت، ساختمان‌های مذهبی با موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری که مناظر مذهبی را به تصویر می‌کشید، تزئین می‌کردند تا به صورت بصری موضوعات مذهبی را به مسیحیان بی‌سواد منتقل کنند، فضای داخلی ساختمان‌ها را غنی‌تر کنند و بر شکوه این فضاها بیفزایند. کلیسای کاریه استانبول یکی از این فضاها است که با موزاییک‌ها و نقاشی‌های پرتره، عهد عتیق، عهد جدید و انجیل‌های آخرالزمان آراسته شده‌است. این سازه اغلب از نظر تزئینات آن، توسط مورخان هنر با کلیسای آرنا در کلیسای کوچک آرنا در پادووا ایتالیا مقایسه می‌شود؛ چون هر دو صحنه‌هایی از زندگی مادر مریم باکره، آنا، پدرش، یوحاکیم، خود مریم و عیسی را به تصویر می‌کشند. صحنه‌ها و چهره‌های مذهبی که قرن‌ها به همین شکل کسل‌کننده و بی‌جان به تصویر کشیده شده‌اند، در این دو ساختار به شکل متفاوتی هستند. صحنه‌های نمازخانه آرنا به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند. از سوی دیگر، صحنه‌های موزه کاریه استانبول به‌گونه‌ای تنظیم شده‌است که موضوعات مشابه در مناطق مشترک و نیز به ترتیب زمانی به تصویر کشیده می‌شوند. در ترکیب‌بندی‌ها، پس‌زمینه‌ها مانند وسایل صحنه و پر از جزئیاتی مانند پارچه و گیاه هستند. هم‌چنین چهره‌هایی دیده می‌شوند که به تماشاگر نگاه نمی‌کنند، بلکه با دیگر چهره‌های صحنه ارتباط برقرار می‌کنند. 

چیزهایی که باید در مسجد کاریه استانبول ببینید

دیدنی‌های موزه کاریه استانبول در چهار بخش جداگانه قرار گرفته‌است. اولین بخش، راهروی بیرونی پوشیده از موزاییک‌هایی است که زندگی عیسی را به تصویر می‌کشد. دومین بخش، راهروی داخلی است که با موزاییک‌هایی تزیین شده که درباره زندگی مریم می‌گویند. بخش سوم، فضای اصلی، با سادگی خود جلب توجه می‌کند و بخش چهارم، نمازخانه تدفین است که با نام Parecclesion نیز شناخته می‌شود.

راهروی بیرونی

راهروی بیرونی موزاییک‌های فوق العاده‌ای دارد که زندگی عیسی را به تصویر می‌کشد. به خصوص موزاییک مسیح بر روی در ورودی راهروی داخلی جالب است. اگرچه برخی از موزاییک‌های این بخش از کلیسا در اثر زلزله آسیب دیده‌اند، اما به‌طور‌کلی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. در واقع این موزاییک‌ها زمانی که ساختمان در دوره عثمانی به مسجد تبدیل شد، با گچ پوشانده شده بودند؛ با‌این‌حال آسیب ندیدند. 

راهروی داخلی موزه کاریه در استانبول

Kariye Museum

راهروی داخلی موزاییک‌هایی دارد که داستان مریم باکره را روایت می‌کنند. برخی از موزاییک‌های این بخش از انجیل آپوکریفا گرفته شده‌اند و حاوی صحنه‌هایی هستند که در کلیساهای دیگر دیده نمی‌شوند.

هم‌چنین در سمت جنوبی راهروی داخلی یک مجموعه موزاییک وجود دارد که معجزات عیسی را در نشان می‌دهد. از سمت جنوب راهروی درونی نیز دری وجود دارد که به پارکوس، نمازخانه تدفین، منتهی می‌شود.

فضای اصلی

بخش اصلی مسجد کاریه استانبول به طرز شگفت‌انگیزی ساده است. آخرین صحنه از موزاییک‌های زیبای بیزانسی در راهروهای داخلی و خارجی در این‌جا قرار دارد. یک موزاییک وجود دارد که عیسی و مریم را در دو طرف محراب به تصویر می‌کشد. فضای اصلی سکوت و آرامش را به ارمغان می‌آورد؛ گویی ثابت می‌کند که این مکان اصل یک صومعه است.

Parecclesion

Parecclesion متمایزترین بخش مسجد کاریه در استانبول است. تئودور متوشیتس، حامی کلیسا، بعدها این قسمت را به کلیسا اضافه کرد و پس از مرگش در این‌جا به خاک سپرده شد. نقاشی‌های دیواری روی دیوارها و سقف Parecclesion باشکوه است. بر روی دیوارها تصاویری از شهدای مسیحی و پدرسالاران معروف گذشته وجود دارد. در سقف نیز صحنه «رستاخیز» و «آخرین قضاوت» کشیده شده‌است.

چرا باید از مسجد کاریه در استانبول دیدن کنیم؟

Kariye Museum

باارزش‌ترین آثار کلیسای چورا در استانبول، نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های بیزانسی قرن چهاردهم است. علاوه بر این، بسیاری از تصاویر صحنه‌های «رستاخیز» هستند. موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری موزه توسط مؤسسه بیزانس آمریکا بین سال‌های 1948-1958 کشف شد. صحنه‌های زندگی حضرت عیسی در راهروی بیرونی و صحنه‌های زندگی حضرت مریم در راهروی درونی است. به ترتیب زمانی، اولین موزاییک در گلدان بیرونی، موزاییکی است که رویای یوسف را به تصویر می‌کشد. در سمت چپ، تولد عیسی، سرشماری در مقابل فرماندار کویرینوس، فرشته‌ای که بر یوسف ظاهر شد و به او توصیه کرد که مریم را بردارد، نان را چند برابر کرد، آب را به شراب تبدیل کرد. در سمت راست، صحنه‌هایی مانند اعلان ولادت عیسی توسط پادشاهان رسول، شفای افراد فلج و قتل کودکان وجود دارد. قدیمی‌ترین موزاییک این بخش نیز «دئیسیس» است. 

با چه وسیله نقلیه‌ای به این کلیسا برویم؟

کلیسای کاریه استانبول در منطقه Edirnekapı، در منطقه فاتح و در فاصله چند قدمی ایستگاه اتوبوس ادیرنکاپی واقع شده است. برای رفتن به این مکان راه‌های مختلفی وجود دارد که در زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

با مترو

جایگزین‌های مختلفی برای حمل‌و‌نقل به مسجد کاریه استانبول وجود دارد. وقتی از سمت آناتولی با مترو آمدید، در ایستگاه ادیرنکاپی پیاده شوید.

دسترسی به موزه کاریه استانبول با اتوبوس

می‌توانید با اتوبوس‌های IETT که از Seyrantepe، Topkapı، Kadıköy، Levent، Beyazıt، Mecidiyekoy و Taksim حرکت می‌کنند و از Edirnekapı عبور می‌کنند، به موزه کاریه استانبول بیایید.

با قطار

Istanbul train

می‌توانید نقشه سیستم‌های راه‌آهن استانبول را برای سیستم‌های ریلی، IETT Line و Stop Search برای زمان‌ها و توقف‌های اتوبوس شهرداری IETT، و صفحه خدمات کشتی خطوط شهری استانبول را برای کشتی‌های خط شهری بررسی کنید.

هزینه ورودی

هزینه ورودی این بنا، قبل از تبدیل شدن به مسجد 3 دلار بود، اما از سال 2020 که نام این بنا از موزه کاریه به مسجد کاریه تغییر کرده‌است، مانند تمام مساجد استانبول، ورودی آن رایگان شده‌است.

ساعت بازدید 

این مسجد همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6:30 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان گشوده‌ است، بااین‌حال در هنگام اقامه نماز، به بازدیدکنندگان اجازه بازدید نخواهد داد.

 آدرس و شماره تماس

Kariye Mahallesi, Kariye Camii Sokak No.18 Fatih, İstanbul

+90 212 631 92 41

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به مسجد کاریه استانبول 

Istanbul Takfur Museum Palace
  • کاخ موزه تکفور استانبول
  • دیوارهای قسطنطنیه یا دیوارهای تئودوسیان که به نام دروازه ادیرنه نیز شناخته می‌شوند
  • مسجد مهرماه سلطان استانبول
  • محله توریستی بالات، در قسمت اروپایی شهر استانبول و در ساحل غربی شاخ طلایی 

در آخر

در این مقاله شما با کلیسای کاریه استانبول و زیبایی‌های آن آشنا شدید. موزه کاریه که دارای زیباترین آثار هنری بیزانسی در استانبول است، اکنون به نام مسجد کاریه شناخته می‌شود. این ساختمان به مدت 90 سال بین سال‌های 1930 تا 2020 به عنوان یک موزه خدمت کرده‌است. اگر می‌خواهید زیباترین نمونه‌های هنر مسیحی قرون وسطی را در شرق ببینید، به این کلیسا بروید؛ زیرا مجموعه‌ای از موزاییک‌های بیزانسی کمیاب که با حفظ یکپارچگی خود تا به امروز باقی مانده‌اند را در این‌جا خواهید دید. پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیمای استانبول را رزرو کنید و از این کلیسای دیدن کنید. از آن‌جایی که چلیک گولرسوی، که زندگی خود را وقف استانبول کرد، در اطراف مسجد کاریه استانبول مرمت‌هایی انجام داد، این منطقه فضایی دوست‌داشتنی با خانه‌های چوبی برای عکاسی و کافه‌هایی برای استراحت دارد؛ بنابراین بهترین موقعیت برای گرفتن عکس‌های زیبا است. 

تور ارزان استانبول فقط با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران