Japanese street food

غذاهای خیابانی ژاپن؛ طعمی برای همیشه!

ژاپن از جمله کشورهایی است که گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند و همیشه خیابان‌های پرسروصدا و شلوغی دارد. به همین دلیل غذاهای خیابانی ژاپن در این کشور دارای طرفداران زیادی است. اگرچه این کشور به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی، در مقایسه با دیگر کشورهای غربی فرهنگ غذایی مشخصی ندارد و فرهنگ غذاهای خیابانی این کشور به اندازه سایر کشورهای آسیایی برجسته نیست؛ ولی بعضی ‌از غذاهای خیابانی آن طعم و مزه بی‌نظیری دارند. چند غذای خیابانی وجود دارد که باید در سفر به ژاپن حتما آن‌ها را امتحان کنید. در این مقاله به شما تعدادی از خوراکی ‌های خیابانی ژاپن را معرفی می‌کنیم.

رزرو تور ژاپن

رزرو تور لوکس ژاپن با سه کلیک خوبه!

Takoyaki

Japanese street food

یکی از بهترین غذاهای خیابانی ژاپن Takoyaki است. این غذا شکلی گرد و توپی دارد و مردم ژاپن آن را به‌عنوان یک میان‌وعده میل می‌کنند. این غذا از خمیر آرد گندم درست شده و از اختاپوس خردشده، تکه‌های تمپورا، ترشی زنجبیل و پیاز سبز درست پر شده است که معمولا همراه با یک سس شیرین و خوش‌طعم سرو می‌شود. Takoyaki در تمام غرفه‌های Ozka   وجود دارد و مردم می‌توانند زمانی که در حال گشت‌وگذار در خیابان‌ها هستند آن‌ را نوش‌ جان کنند و لذت ببرند.

Tako Tamago

یکی دیگر از غذاهای خیابانی ژاپن Tako Tamago نام دارد. این غذا در واقع بچه‌اختاپوس‌های قرمزرنگ هستند که داخل آن‌ها با یک تخم‌بلدرچین پر شده است. این بچه‌اختاپوس‌ها روی چوب‌های بامبو به سیخ کشیده می‌شوند و بعد از کبابی‌شدن آماده خوردن است. گفته می‌شود این غذا در بازار نیشیکی کیوتو پدید آمده است و در این منطقه طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر به Ozka سفر کردید، Tako Tamago را که یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن است، امتحان کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

Kushiten

ازجمله معروف ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن Kushiten نام دارد. این غذا نوعی کیک ‌ماهی ژاپنی است که به سیخ کشیده می‌شود. Kushiten با سوریمی یا همان خمیر ماهی سفید درست می‌شود که پوره شده و بعد از بخارپز کردن، به سیخ کشیده می‌شوند تا سرخ شوند. با این کار، خوردنش راحت‌تر است. این غذا بیشتر در جشن‌ها و جشنواره‌های ژاپنی سرو می‌شود. اگر به ژاپن سفر کردید، خوردن این غذا را از یاد نبرید. 

پاسپورت دومینیکا

Dango

Dango

یکی دیگر از بهترین غذاهای خیابانی ژاپن Dango نام دارد. ژاپنی‌ها این غذا را به‌عنوان میان‌وعده نوش جان می‌کنند. این غذا نوعی کوفته‌برنجی است که از آرد ‌برنج تشکیل‌شده، به سیخ‌های چوبی کشیده و سرخ می‌شود. این غذا انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها Mitarashi Dango نام دارد. این کوفته‌ها با یک سس لعاب‌دار که از سویا، شکر و نشاسته تشکیل‌ شده است پوشانده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این غذا با توجه به پوششی که دارد، ممکن است به‌عنوان یک دسر همراه با چای‌سبز خورده شود. در سفر خود به ژاپن، چشیدن طعم بی‌نظیر این غذا را فراموش نکنید.

Korokke

یکی دیگر از غذاهای خیابانی ژاپن Korokke است. این غذا نوعی نان پخته‌شده و سرخ‌شده است که در اواخر قرن نوزدهم توسط فرانسوی‌ها به ژاپن معرفی شد. برای تهیه این غذا انواع گوشت خردشده، غذاهای دریایی یا سبزیجات را با پوره سیب‌زمینی یا سس سفید به‌خوبی مخلوط می‌کنند. سپس آن‌ها را در آرد‌گندم، تخم‌مرغ و آرد سوخاری پانکو می‌غلتانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند تا به رنگ قهوه‌ای-طلایی درآید. Korokke یکی از بهترین خوراکی ‌های خیابانی ژاپن است که ژاپنی‌ها آن ‌را به عنوان یک میان‌وعده نوش جان می‌کنند.

Senbei

یکی دیگر از خوشمزه‌ ترین غذاهای خیابانی ژاپن Senbei نام دارد. این غذا نوعی کراکت ‌برنج ژاپنی است که در اشکال، اندازه‌ها و طعم‌های مختلفی وجود دارد. این غذا با برنج، آرد گندم یا نشاسته پخته‌شده، سرخ‌شده یا کبابی روی زغال چوب درست می‌شود. این کراکت همراه با یک سس لعاب‌دار که از سویا تشکیل شده سرو می‌شود و می‌توان آن را با مواد دیگری مانند فلفل قرمز، کنجد سیاه و غذاهای دریایی طعم‌دار کرد. Senbei بافت نرم، ترد و چسبنده‌ای دارد و بسیار خوش‌طعم و شیرین است. سفر به ژاپن با خوردن این غذا معنا پیدا می‌کند.

Onigiri

Japanese street food

یکی دیگر از خوراکی ‌های خیابانی ژاپن Onigiri است. این غذا خیلی سریع و آسان تهیه می‌شود و می‌تواند انتخابی عالی برای میان‌وعده باشد. این میان وعده محبوب ژاپنی با برنج‌ سفید، جلبک‌های سبز و آبی و برخی از انواع فیلینگ‌ها درست می‌شود. بیشتر مردم Onigiri را توپک‌های برنجی می‌نامند، هرچند که بیشتر به شکل مثلثی و استوانه‌ای هستند. داخل این توپک‌ها معمولا با تن‌ماهی، ماهی قزل‌آلا، ترشی آلو ژاپنی و قلیه پولک پر می‌شود؛ هرچند می‌توان داخل آن را با هر ماده شور و یا ترش دیگری نیز پر کرد. برخی با توجه به ظاهر این غذا فکر می‌کنند که Onigiri نوعی سوشی است؛ اما اینطور نیست زیرا این غذا با برنج سفید و سوشی با برنج سرکه‌ای درست می‌شود. این غذا یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپنی است که خوردن آن به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

Yakisoba

یکی دیگر از معروف ‌ترین غذاهای ژاپنی Yakisoba نام دارد. این غذا نوعی رشته‌فرنگی سرخ‌شده است و شباهت زیادی به یک نودل ژاپنی دارد. رشته‌فرنگی استفاده‌شده در این غذا از آردگندم بوده و به‌همراه یک چاشنی مانند سس Worcestershire درست می‌شود. طرز تهیه این غذا اینگونه است که رشته‌فرنگی سرخ‌شده با گوشت خوک، کلم و پیاز پخته شده و سپس به‌همراه ترشی زنجبیل، پودر جلبک‌دریایی، سس مایونز ژاپنی و سس yakisoba به‌خوبی مخلوط می‌شود. در بعضی مواقع یک تخم‌مرغ سرخ‌شده در روغن هم به آن اضافه می‌شود. این غذا علاوه‌بر اینکه خیلی سریع پخته می‌شود، به‌راحتی خورده شده و بسیار خوشمزه است. 

Yaki Tomorokoshi

یکی دیگر از خوشمزه ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن Yaki Tomorokoshi است. شاید اکثر شما این غذا را خورده باشید؛ زیرا همان بلال‌کبابی خودمان است. طرز تهیه این غذا در ژاپن به این صورت است که بلال‌ها را پوست می‌کنند و بعد روی زغال آن‌ها را کبابی می‌کنند. سپس وقتی کامل پخته شد با سس سویا یا کره سرو می‌کنند. اگر به فستیوال‌های تابستانی ژاپن بروید، حتما این غذا را مشاهده می‌کنید.

Yaki Imo

Yaki Imo

از دیگر غذاهای خیابانی ژاپن می‌توان به Yaki Imo اشاره کرد. این خوراکی جزو غذاهای سنتی ژاپن بوده و با سیب‌زمینی شیرین بوداده درست می‌شود. در واقع نوعی سیب‌زمینی است که در ورق‌هایی پیچیده می‌شود و چند دقیقه‌ای روی زغال می‌ماند. پس‌از پخته شدن از داخل ورق‌ها خارج شده و سرو می‌شود. اگر سیب‌زمینی درست پخته شود، بافت بسیار نرمی دارد، جویدن پوست آن بسیار لذت‌بخش است و طعمی شیرین و کاراملی داشته که شباهت زیادی به مربا دارد. اگر در فصل پاییز یا زمستان به ژاپن سفر کردید، در خیابان‌های ژاپن این غذای داغ را نوش جان کنید و لذت ببرید. 

Imagawayaki

یکی دیگر از خوراکی ‌های خیابانی ژاپن Imagawayaki نام دارد. این خوراکی در واقع نوعی کیک است که داخل آن پرشده از لوبیا است و بیشتر آن را به نام کیک لوبیاقرمز می‌شناسند. این کیک‌ها شباهت زیادی به پنکیک‌ها دارند و در قالب‌های چدنی پخته می‌شوند. این کیک بافت ترد و خوشمزه‌ای دارد و امروزه داخل آن را با مواد مختلفی مانند کاسترد وانیلی، کاستارد میوه، شکلات، ماچا و سیب‌زمینی پخته پر می‌کنند. این خوراکی در فستیوال‌های ژاپن محبوبیت بالایی دارد و پای ‌ثابت جشنواره‌های این کشور است. اگر برای شرکت در یک فستیوال به ژاپن رفتید، حتما این خوراکی خیابانی را نوش جان کنید از طعم آن لذت ببرید.

Taiyaki

یکی دیگر از خوشمزه ‌ترین خوراکی‌ های خیابانی ژاپن Taiyaki است. این خوراکی هم مانند Imagawayaki شباهت زیادی به پنکیک دارد. داخل این خوراکی با خمیر شیرین لوبیا پر شده و در یک قالب به شکل ماهی درست می‌شود. Taiyaki دراصل با بذر سویا قرمز پر می‌شود ولی امروزه داخل آن را با مواد مختلفی مانند کاستارد، شکلات، پنیر و سیب‌زمینی شیرین نیز پر می‌کنند. تقریبا در همه‌جای کشور ژاپن می‌توانید این خوراکی را پیدا کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

Kashi Pan  یا  Kare Pan

Japanese street food

یکی دیگر از معروف ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن Kashi Pan  یا  Kare Pan نام دارد. این غذا در واقع نوعی نان شیرین است که با موادی مانند لوبیا قرمز، مربا، شکلات یا کاسترد پر شده است و طعم بی‌نظیری دارد. این نان در تابه پخته می‌شود و روش‌های مختلفی برای پخت آن در تابه وجود دارد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید زمانی که فردی در ژاپن بازنشسته می‌شود، در همان شب باید به یک فروشگاه مراجعه کند و تعدادی Kashi Pan بخرد و نوش‌ جان کند؛ این کار بخشی از مراسم فرهنگی مردم این کشور محسوب می‌شود. 

Shu Cream

از دیگر خوراکی ‌های خیابانی ژاپن Shu Cream نام دارد. این خوراکی در واقع نوعی پفک شیرین است که با پودر قند تهیه شده و داخل آن با کاسترد شیرین پر می‌شود. محبوب‌ترین نوع Shu Cream با کرم کاستارد پر می‌شود که بسیار خوشمزه است؛ اما می‌توان آن را با مواد دیگری مانند شکلات، ماچا، قهوه یا کرم توت‌فرنگی پر کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در ایستگاه مترو قرار دارد، بهترین مکان برا امتحان کردن Shu Cream است. 

Soft Cream

یکی دیگر از خوشمزه ‌ترین خوراکی ‌های خیابانی ژاپن Soft Cream است. این خوراکی نوعی خامه نرم است که ژاپنی‌ها به آن بستنی نرم می‌گویند. خوردن یک خامه نرم و غلیظ می‌تواند برای شمایی که در خیابان‌های ژاپن قدم می‌زنید، بهترین میان‌وعده باشد. این خوراکی محبوب در همه‌جای ژاپن، از ایستگاه قطار گرفته تا بازارها و فروشگاه‌ها وجود دارد. شهر هوکایدو ژاپن به‌دلیل اینکه در صنایع لبنی خود معروف است، Soft Cream های بسیار خوشمزه‌ای دارد. هیچ سفری به ژاپن بدون خوردن این خوراکی خوشمزه کامل نمی‌شود.

غذاهای خیابانی ژاپن را از کجا بخریم؟

تا اینجای مقاله به شما تعدای از خوشمزه ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن را معرفی کردیم. این غذاها را از سراسر این کشور می‌توانید خریداری کنید. در ادامه تعدادی از مکان‌های معروف و شناخته‌شده برای لذت بردن از خوردن این غذاها و چشیدن طعم واقعی آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

  Yatai Stalls در فوکوئوکا

  Yatai Stalls در فوکوئوکا

ژاپنی‌ها زمانی که بخواهند یک غذای خیابانی بخورند، به اولین جایی که فکر می‌کنند غرفه‌های یاتای فوکوئوکا است. این غرفه‌ها به معنای واقعی یک نسخه ژاپنی اصیل از غرفه غذای خیابانی ژاپن هستند و ظاهر بسیار زیبایی دارند. غرفه‌های یاتای دارای اندازه‌های کوچک هستند و در فضای باز قرار دارند. این غرفه‌ها فقط در شب باز می‌شوند و طیفی از غذاهای ژاپنی مانند یاکیتوری، کوشیاکی، غذاهای دریایی کبابی و هاکاتا را می‌توانید از آن‌جا خریداری کنید. غرفه‌های یاتای را می‌توان در شهرهای دیگر ژاپن نیز یافت، اما تا حد زیادی با شهر فوکوئوکا ارتباط دارد. این غرفه‌ها نماد فرهنگ غذایی فوکوئوکا و یکی از بهترین مکان‌ها برای داشتن یک تجربه از طعم واقعی غذاهای خیابانی در ژاپن هستند. درحال‌حاضر حدود 150 غرفه در یاتای در فوکوئوکا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در بخش‌های مختلف شهر مانند ناگاهاما، تنجین و ناکاسو مشاهده کنید.

Dotonbori  در اوساکا

زمانی که به اوساکا سفر کردید، حتما باید زمانی را به بازدید از مکان‌های Shinsaibashi و Dotonbori اختصاص دهید؛ در غیر این صورت سفر شما بی‌فایده است. این مکان‌ها جزو مراکز خرید شناخته‌شده و معتبر شهر هستند و غذاهای خیابانی ژاپنی آن بسیار معروف است. در این مناطق به‌غیر از رستوران‌ها و کافه‌‌ها، تعداد زیادی غرفه‌های خیابانی چشم‌نواز وجود دارند که غذاهایی مانند تاکویاکی، گیوزا، شیرینی های ژاپنی و خامه نرم می‌فروشند.

Kuromon Ichiba Market  در اوساکا

بازار Kuromon Ichiba در نزدیکی منطقه Dotonbori قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی ژاپن است. این بازار از سال 1902 باز است و حدود 159 مغازه دارد. در این بازار انواع ماهی‌های تازه، سبزیجات، میوه و گوشت وجود دارد و بسیاری از سرآشپزهای معروف شهر مواد اولیه موردنیاز خود را از آن‌جا تهیه می‌کنند؛ به همین دلیل به آن آشپزخانه اوساکا می‌گویند. در این بازار علاوه‌بر محصولات‌تازه، رستوران‌ها و غرفه‌های بسیار زیادی را مشاهده می‌کنید که انواع غذاهای خیابانی ژاپن مانند یونی، سوشی، غذاهای دریایی کبابی، تاکویاکی، تاکو تاماگو و واگیو را می‌فروشند. حتما در برنامه سفر خود به ژاپن، بازدید و خرید از این بازار را قرار دهید و لذت ببرید. 

Nishiki Market در کیوتو

Japanese street food

خوشمزه ‌‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن را در Nishiki Market بخورید. این بازار به نام آشپرخانه کیوتو معروف بوده و دارای بیش از 100 مغازه، غرفه غذای خیابانی و رستوران‌های کوچکی است که طیف وسیعی از محصولات غذایی محلی را ارائه می‌دهند. کیوتو به‌خاطر بسیاری از غذاهای منطقه‌ای جالبش شناخته ‌شده است. اگر می‌خواهید تا جایی که ممکن است از این غذاها در یک مکان دیدن کنید، بازار نیشیکی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

Tsukiji Outer Market در توکیو

از دیگر بازارهای معروف برای خوردن غذاهای خیابانی ژاپن Tsukiji Outer Market نام دارد. بی‌شک این بازار یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن خوراکی ‌های خیابانی در کل ژاپن است. این بازار را به‌عنوان خانه سابق معروف‌ترین حراج ماهی‌تن ژاپن می‌شناسند؛ اما در زمان‌های خیلی دور این حراج را به بازار تویوسو منتقل کردند. لازم است بدانید که Tsukiji Outer Market in Tokyo همچنان پررونق است و افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. داخل این بازار ‌بیش ‌از 100 غرفه و رستوران قرار دارد که مجموعه‌ای گمراه‌کننده از غذاهای دریایی و غذاهای خیابانی را به‌طور همزمان ارائه می‌دهند. اگر غذاهای دریایی را دوست دارید، حتما به این بازار سری بزنید. 

Nakamise Shopping Street در توکیو

یکی دیگر از مکان‌های بی‌نظیر برای خوردن خوراکی ‌های خیابانی ژاپن Nakamise Shopping است. این منطقه به معبد Senso نزدیک بوده و ازآنجایی‌که این معبد جزو جاذبه‌های گردشگری ژاپن است، گردشگران زیادی در این مکان توقف می‌کنند. این خیابان دارای یک مسیر 250 متری بوده که مغازه‌های کوچک زیادی در آن قرار دارد و محل خوبی برای خرید سوغاتی و خوردن غذاهایی مانند کیناکو دانگو، سنبی، و آب نبات‌های سنتی ژاپنی است. اگر می‌خواهید به ژاپن سفر کنید و به‌دنبال مکانی سرگرم‌کننده و عالی برای خوردن غذاهای خیابانی ژاپنی هستید، Nakamise Shopping Street یک انتخاب عالی است.

Ameyoko Market در توکیو

Ameyoko Market در توکیو

طعم بهترین غذاهای خیابانی ژاپن را در Ameyoko Market تجربه کنید. این بازار روباز در منطقه Ueno قرار دارد و زمانی که وارد آن شوید، بیش‌از 100 مغازه مشاهده می‌کنید که انواع مختلفی از محصولات، از غذاهای دریایی تازه گرفته تا لباس و آب‌نبات را می‌فروشند. زمانی که به ژاپن رفتید، حتما سری به این بازار رنگارنگ بزنید و از تنوع محصولاتش لذت ببرید.

 Sapporo Snow Festivalدر هوکایدو

یکی از مکان‌های بی‌نظیر برای چشیدن طعم واقعی غذاهای خیابانی ژاپن  Sapporo Snow Festival in Hokkaido است. یکی از فستیوال‌های سنتی ژاپن، جشنواره برف ساپورو است که انواع غذاهای سنتی و اصیل ژاپن در آن سرو می‌شود. این فستیوال به‌طور سالانه و به‌مدت یک هفته در هوکایدو برگزار می‌شود و تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف جهان برای شرکت در این فستیوال به ژاپن سفر می‌کنند. اگر در این جشنواره شرکت کردید، حتما غذاهای اصیل ژاپنی را امتحان کنید و از طعم و مزه آن لذت ببرید.

در آخر

در این مقاله تعدادی از خوشمزه ‌ترین غذاهای خیابانی ژاپن را به شما معرفی کردیم. هرچند فرهنگ غذایی ژاپن درمقایسه با سایر کشورهای آسیایی خاص و متفاوت است ولی این غذاها واقعا طعم و مزه بی‌نظیری دارند و خوردن آن‌ها لذت‌بخش است. همچنین کوشیدیم شما را به بهترین نقاط ژاپن برای چشیدن طعم واقعی غذاها ببریم. آیا تابه‌حال تجربه خوردن این غذاها را داشته‌اید؟ آیا دوست دارید طعم این غذاها را امتحان کنید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران