اهرام مصر
27 خرداد 1401
مصر

عجایب اهرام مصر؛ از نفرین فرعون چه می دانید؟

بهار

اهرام مصر را یکی از عجایب هفتگانه جهان می‌دانند. این اهرام شگفت‌انگیز برای هزاران سال به عنوان بلندترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر شناخته می‌شد. پادشاهان قدیم مصر این مقبره‌های حیرت‌انگیز با قدمت 4500 سال را ساختند تا برای همیشه ماندگار شوند و جالب است که بدانید، اهرام مصر نیز دقیقا همین کار را انجام دادند.  

حقایق عجیب زیادی درباره اهرام مصر وجود دارد که برخی بیشتر شبیه به افسانه هستند. به عنوان مثال، آیا تا به حال در مورد یک آجر ساختمانی با وزن 10 تن شنیده اید؟ فکر نکنم. این یکی از دلایل اصلی است که اهرام بزرگ مصر به درستی عنوان “عجیب” را برای خود برگزیدند. به هر حال، اگر قصد سفر و رزرو بلیط هواپیما به سرزمین تاریخی مصر را دارید، بد نیست برخی عجایب اهرام مصر بدانید. ما در ادامه برخی از حقایق این سازه شاهکار را برای اطلاع بیشتر شما ارائه می‌دهیم.

ابوالهول از اهرام محافظت می‌کند

بهار

ابوالهول یکی از اساطیر مصر باستان بوده که تصویر آن به شکل بدن شیر و سر انسان است. مصری‌ها برای حفاظت از مکن‌های معنوی مانند معابد و مقبره‌ها از ابوالهول استفاده می‌کردند. ابوالهول بزرگ 73 متر طول، شش متر عرض و 20 متر ارتفاع دارد. چشمانش به تنهایی 2 متر ارتفاع دارد. این ابوالهول از هرم بزرگ مصر محافظت می‌کند.

اهرام برای حفاظت و همراهی فرعون‌ها به زندگی پس از مرگ ساخته شده‌اند

بهار

در آن زمان، این اهرام علاوه بر مقبره‌های دفن فرعون‌ها و خانواده‌هایشان، برای همراهی معنوی فراعنه مرده به زندگی پس از مرگ نیز ساخته شده‌اند. از آنجایی که مصریان عقیده داشتند که فراعنه پس از مرگ به خدایان تبدیل می‌شوند، اهرام را می‌ساختن و ابوالهول بر روی ورودی قرار می‌دادند تا از پادشاهان محافظت کنند. این شاید یکی از عجایب اهرام مصر باشد، ولی در آن زمان باور مردم بوده است.

صندوق گرانیت در داخل هرم بزرگ مصر

صندوق گرانیتی در اتاقک اصلی خوفو

از دیگر عجایب اهرام مصر، قرارگیری یک صندوق گرانیتی در اتاقک اصلی خوفو (هرم بزرگ مصر) است. در نگاه اول هیچ چیز غیرعادی متوجه نخواهید شد و همه چیز کاملا طبیعی خواهد بود. اما وقتی کمی دقیق می‌شوید، یک صندوق گرانیتی بزرگ را خواهید دید که نمی‌تواند از طریق گذرگاهی که برای رسیدن به محفظه از آن عبور کرده‌اید، رد شده باشد. آیا اول این سنگ را قرار داده‌اند، بعد هرم را ساختند؛ چه کسی و چگونه آن را به اینجا آورده است!

نفرین فرعون از اهرام محافظت می‌کند

عجایب اهرام مصر

در حالی که اغلب مردم مصر بر این باور بودند که مجسمه ابوالهول از فرعون‌های مرده محافظت می‌کند. گفته می‌شود که همچنین معتقد بودند، نفرین فرعون از اهرام و هر چیزی که در آن است، از جمله خانواده و متعلقات فرعون، محافظت می‌کند. شاید به همین خاطر است که چرا بسیاری از باستان شناسان و محققانی که به دنبال کشف اسرار اهرام هستند با بدشانسی و گاهی اوقات مرگ واقعی گیر کرده‌اند. این مورد را می‌توان یکی از عجایب اهرام مصر و خرافات دانست؛ البته برخی اینگونه فکر نمی‌کنند.

در داخل اهرام مصر هزارتوی مرموزی وجود دارد

عجایب اهرام مصر

در درون این سنگ‌های بزرگ و سنگین، مسیرهایی پیچ در پیچ و تونل مانندی وجود دارد که در بین مسیر مکعب‌ها قرار دارند. این مسیرها به عنوان عجایب اهرام مصر شناخته می‌شوند، چراکه بسیار عجیب و در نوع خود جالب هستند.

مصریان اولین مردمی نبودند که اهرام را ساختند

عجایب اهرام مصر

یک باور دیگر در عجایب اهرام مصر وجود دارد و آن این است که مردم سال‌ها قبل از پیدایش اهرام به ساخت سازه‌های هرمی مشغول بودند. در ساخت این اهرام از سنگ آهک استفاده می‌کردند که به راحتی در این کشور یافت می‌شد. آنها از سنگ های خشن و آسان برای استخراج در خارج و سنگ های کمیاب و سخت برای استخراج در داخل استفاده می کردند.

اهرام توسط کارگران مزد بگیر ساخته شده‌اند، نه بردگان

عجایب اهرام مصر

نظریات مختلفی وجود دارد، اما یک مورخ یونانی با نام هرودوت معتقد است که اهرام مصر را بردگان ساختند. درحالیکه، واقعیت موضوع این است که بسیاری از صنعتگران ماهر علاقه داشتند تا در ساخت این شگفتی بزرگ مشارکت داشته باشند. برخی تحقیقات نشان داده که از سازندگان این اهرام به خوبی حمایت می‌شده و به آنها غذا، دستمزد و افتخارات زیادی تعلق می‌گرفته. به این دلیل که، بسیاری از آنان که در حین ساخت و ساز از دنیا رفتند به نشانه افتخار در کنار آرامگاه نهایی فرعون دفن شدند.

آجرهایی که بیشتر از یک فیل وزن داشتند

عجایب اهرام مصر

عجایب اهرام مصر ادامه دارد و این بار نوبت به وزن آجرهای ساختمان می‌رسد. براساس تحقیقات، وزن هر کدام از بلوک‌های سنگی این سازه عجیب بین 1.5 تا 2.5 تن است و بیش از 2 میلیون آجر در ساخت این اهرام استفاده شده است. نحوه حمل و نقل و بلند کردن آنها در عصری که تکنولوژی و ماشین آلات سنگین هرگز وجود نداشتند هنوز یک راز باقی مانده است. گفته می شود در حدود 100 هزار مرد ماهر در جریان ساخت اهرام مصر فعالیت می‌کردند.

در آخر

در ساخت اهرام مصر هنوز هم شگفتی‌ها و عجایب زیادی کشف می‌شود. برخی افسانه و برخی دیگر واقعیت هستند. با این حال، اگر بخواهیم در مورد عجایب اهرام مصر صحبت کنیم، باید به موارد بسیار زیادی که بعضا از حوصله خارج است، بپردازیم. موارد گفته شد برخی از حقایق اهرام مصر است که دانستن آنها اطلاعات شما را بیشتر کرده و خالی از لطف نیست.

نظرات کاربران