Catherine Palace of Russia
2 شهریور 1402
روسیه

افسانه‌های پشت دیوارهای کاخ کاترین روسیه!

در اینکه شهر بزرگ سن پترزبورگ به خاطر شاهکارهای معماری همیشه مرکز توجه مسافران است، شکی نیست. ولی با توجه به محدود بودن زمان سفر شما نمی‌توانید تمام شاهکارهای تاریخی این شهر را تماشا کنید پس مهم است که بدانید سراغ کدام بنای تاریخی در سن پترزبورگ بروید. کمی که در سن پترزبورگ بگردید، در شهر تزارسکویه سلو به کاخی به نام کاخ کاترین بر خواهید خورد که با رنگ خاص توجه‌تان را جلب خواهد کرد. از همان اول که پا به کاخ زیبای کاترین می‌گذارید، متوجه می‌شوید که خریدن بلیط این کاخ باشکوه تصمیم درستی بوده است. فرقی هم ندارد چه فصلی به کاخ باشکوه کاترین می‌روید. در هر حال زیبا و با وقار است. طراحی بیرونی خوش رنگ و لعاب این کاخ تنها دلیلی نیست که گردشگران را به سمت خود می‌کشد. در دل کاخ کاترین بیشتر از این‌ها منتظرتان است. تجربه‌ای خارق العاده که شاید فقط روسیه بتواند آن را به شما عرضه کند.

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

کاخ زیبای کاترین کجاست؟

Catherine Palace of Russia

این کاخ در شهری در فاصله 30 کیلومتری مرکز سن پترزبورگ قرار دارد. این شهر، تزارسکویه سلو است و به معنی دهکده‌ تزار است. در واقع تزارسکویه سلو، روستایی به نام سرسیکا میزا بوده که در سال 1710 پتر کبیر آن را به کاترین اول، همسر خودش، هدیه می‌دهد و این‌گونه نام تزارسکویه سلو را به خود می‌گیرد. البته به آن شهر پوشکین هم می‌گویند. 

اگر در سن پترزبورگ اقامت دارید، خوشبختانه آن قدر راه برای رسیدن به پوشکین وجود دارد که نمی‌توانید راه دور را بهانه کنید. بعد از رسیدن به شهر پوشکین، پیدا کردن کاخ کاترین با توجه به ظاهر متفاوت و محبوبیتی که بین مردم دارد، کار دشواری نخواهد بود. 

ساعت کاری 

ساعت کاری در کاخ کاترین بسته به فصل‌اش متفاوت است. اگر در ماه‌های می و سپتامبر به کاخ مراجعه کنید، از ساعت 12 تا 17 در روزهای چهارشنبه تا یکشنبه باز خواهد بود. از ژوئن تا اوت ساعت کاری کاخ در روزهای چهارشنبه تا یکشنبه به ساعت 12 تا 19 و در دوشنبه‌ها به ساعت 12 تا 20 اختصاص داده شده ‌است. البته دوشنبه‌های آخر هر ماه و تمام سه‌شنبه‌ها کاخ تعطیل است. 

کاخ باشکوه کاترین از گذشته تا امروز

Catherine Palace of Russia

در واقع نمی‌توان گفت کاخی که الان روبه‌روی ما قرار دارد از اول اینگونه بوده است. در ابتدا کاترین اول بود که از معمار آلمانی، یوهان بروانشتاین، خواست که اقامتگاهی تابستانی بسازد. این قضیه مربوط به سال 1717 می‌شود. طراحی و معماری این بنا طی سال‌های بعدی، توسط ملکه‌‌ی بعدی به معماران دیگری سپرده می‌شود. تا اینکه در سال 1756، کاخ با طرح بارتولومئو راسترلی ایتالیایی تکمیل می‌شود. این همان کاخی است که اکنون با ورود به محوطه با آن مواجه می‌شویم. متاسفانه این اثر تاریخی همیشه هم خوش شانس نبوده. در سال 1820، در حادثه‌ آتش‌سوزی اکثر اتاق‌های کاخ ویران شدند. واسیلی استاسوف کسی بود که پس از این حادثه به بازسازی کاخ کاترین پرداخت و دوباره به آن جان بخشید.

راز اتاق کهربایی

یکی از اتاق‌های کاخ کاترین با کهربا پوشیده شده است و در حقیقت، هدیه‌ای از طرف شخصی به نام پروس به پادشاه روسیه بود. طراحی چشمگیر آندریاس شلوتر می‌تواند برای چندین ساعت شما را محو خودش کند. در سال 1941، در جریان جنگ جهانی دوم، وقتی این شهر توسط نازی‌ آلمان تصرف شد، مقامات کاخ کاترین که نگران این اثر تاریخی بودند، سریع دست به کار شدند. ابتدا سعی کردند قبل از اینکه دست نازی‌ها به اتاق کهربا برسد، آن را جدا کنند و پنهان کنند. ولی از طرفی کهربای خشک شده، می‌شکست. به همین خاطر از این کار منصرف شدند و در عوض سعی کردند با کاغذ دیواری آن را پنهان کنند. اما در آخر تمام تلاش‌هایشان بی‌ثمر ماند. 

نیروهای آلمان اتاق کهربا را پیدا کردند و سنگ کهربای آن را در چند جعبه‌ مختلف بسته‌بندی کردند تا به آلمان بفرستند. این اثر در نهایت در موزه‌ای در آلمان قرار داده شد. ولی ماجرا به همین‌جا ختم نشد. در طی بمبارانی که در سال 1944 رخ داد، این شهر با قلعه‌اش ویران شد و اثر گران‌بهای کهربایی برای همیشه از بین رفت. با وجود تئوری‌های بسیار فراوان، هنوز هم مشخص نیست که چه بر سر زیباترین اتاق کاخ آمده است. به هر حال 24 سال بعد از آن اتفاق‌ها، ماکت این اتاق کهربایی ساخته شد و در سال 2003 در کاخ به نمایش درآمد.

در بین مردم چین، این کاخ و خصوصا اتاق کهربا، محبوبیت خاصی دارد. از آنجایی که در چین از کهربا در طب اجدادی استفاده می‌شود، مردم چین علاقه‌ زیادی به اتاق کهربای کاخ دارند و برایشان جالب است.

معماری خاص کاخ کاترین

Catherine Palace of Russia

معماری کاخ کاترین سبکی منحصربه‌فرد است که به آن سبک روکوکو می‌گویند. این سبک در اروپا قرن 17 بسیار پرطرفدار بود. اگر معماری بلد باشید با یک بررسی ساده از نمای کاخ به راحتی می‌توانید این سبک را شناسایی کنید. شاید اولین چیزی که چشمتان را بگیرد، آبی خوش رنگی باشد که در نمای کاخ به کار رفته است. رنگ‌های روشن مثل آبی، زرد و صورتی کم رنگ از رنگ‌های رایج این سبک هستند. ویژگی دیگر سبک روکوکو، جزئیاتی است که بیش از حد انتظار به کار رفته‌اند. البته جزئیاتی که با ظرافت و استادی کار شده‌اند. شاید فکر کنید رنگ آبی چندان به باشکوه به نظر رسیدن کاخ کمک نمی‌کند. همین‌جاست که رنگ طلایی به کار اضافه می‌شود. رنگ طلا آن‌چنان نقش مهمی در این سبک دارد که بیش از 100 کیلوگرم طلا برای نمای کاخ کاترین استفاده شده ‌است. 

تالار نور، تالار بزرگ 

بزرگ‌ترین اتاق کاخ کاترین یا تالار بزرگ، تالار نور هم نام دارد. علت اینکه به آن تالار نور می‌گویند را خودتان راحت متوجه خواهید شد. مهم نیست روز است یا شب. تالار نور همیشه درخشان و غرق در نور است. در روز به واسطه‌ پنجره‌هایی که در هر سمت خود دارد. در شب هم لامپ‌ها و لوسترهای زیادی که نصب شده‌اند، اجازه نمی‌دهند چیزی از زیبایی روزش کم شود. تالار نور که به سبک باروک روسی طراحی شده‌ است، برای جشن‌های مهم و رسمی، رقص و بال‌ماسکه استفاده می‌شد. 

اتاق‌های غذاخوری و تالاری از پرتره‌ها

Catherine Palace of Russia

بعد از ترک تالار نور، وارد اتاقی کوچک می‌شوید. به اتاق غذاخوری درباریان خوش آمدید. ممکن است نسبت به تالار نور خیلی جمع و جور باشد اما وقتی این اتاق را می‌ساختند، تمام تلاش خود را کردند تا با آینه‌‌کاری اتاق را کمی بزرگ‌تر جلوه دهند. اگر فکر می‌کنید این اتاق چیز خاصی ندارد، سرتان را بالا بگیرید و سقف را تماشا کنید. حالا شما دارید به نقاشی از هلیوس و ائوس نگاه می‌کنید که اساطیر یونانی هستند. 

برای شام‌های رسمی‌تر امپراتورها اتاق غذاخوری رسمی سفید ساخته شد که روبه‌روی اتاق غذاخوری درباریان قرار گرفته است. دیوارهای این اتاق همان‌طور که خواهید دید، با طلا کار شده ‌است. ولی اتاق‌های غذاخوری همین‌جا تمام نمی‌شوند. در ضلع شمالی کاخ کاترین، اتاق ناهارخوری دیگری به رنگ سبز منتظر شماست. این اتاق با دیوارهای سبزش برای امپراتور پل و همسرش ساخته شد و طراح آن کسی جزء چارلز کامرون اسکاتلندی نبود. متاسفانه در آتش سوزی سال 1820 اتاق ناهارخوری سبز آسیب جدی دید.

اگر دوست دارید پرتره‌های امپراتورها و ملکه‌ها را ببینید، باید تالار پرتره کاخ کاترین را ببینید. در حالی که روی کف چوبی و منبت‌کاری‌شده‌ تالار راه می‌روید، پرتره‌ کاترین اول و دوم، ملکه الیزابت پترونا و نقاشی‌های ناتالیا الکسی اونا را خواهید دید. 

پارک کاخ کاترین

بعد از اینکه همه جای داخل کاخ را گشتید، از آن خارج شوید و کمی در پارک آن قدم بزنید. بهتر است بعد از خریدن بلیط کاخ کاترین، ابتدا از کاخ دیدن کنید و بعد سراغ پارک بروید چون بلیط فقط تا یک ساعت بعد از خرید اعتبار دارد. پارک کاخ کاترین خودش زیبایی‌های زیادی دارد. نه فقط  به واسطه‌ طبیعت آن بلکه در بخش‌های مختلف این پارک سازه‌های جالب دیگری هم وجود دارند. پارک کاخ به دو بخش تقسیم شده که یک بخش آن پارک معمولی است. این قسمت را درست روبه‌روی کاخ کاترین می‌بینید. در سمت جنوبی کاخ و در نزدیکی دریاچه، پارک منظره قرار گرفته ‌است. در جنوب غربی حوض بزرگ، حمام‌های ترکی ساخته شده‌اند که یادبودی از جنگ‌ روسیه و ترکیه هستند. در واقع این نیکلاس اول بود که دستور ساختش را داد. در ضمن دیدن پل مرمر و غرفه تابستانی چینی در پارک را از دست ندهید. 

تهیه بلیط کاخ کاترین

Catherine Palace of Russia

امکان خرید بلیط کاخ کاترین هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین وجود دارد. با توجه به مزایا و ترجیح خودتان از یکی از روش‌های زیر بلیط خود را تهیه کنید. 

اگر قصد دارید حضوری بلیط را بخرید، کافی است بعد از رد کردن در ورودی کاخ، از پیشخوان‌هایی که در سمت چپ خود می‌بینید بلیط بخرید. بعد از خریدن بلیط، می‌توانید وسایل همراه خود را در رختکنی قرار دهید که در سمت چپ راهرو ورودی می‌بینید. این نکته را هم در نظر بگیرید که در فصولی که شمار بازدیدکنندگان خیلی زیاد است، خرید بلیط به صورت حضوری کمی زمان بر خواهد شد.

برای خرید بلیط کاخ به صورت آنلاین، وارد سایت رسمی آن شوید. نه تنها با خرید آنلاین دیگر لازم نیست چندین دقیقه پشت پیشخوان‌ها منتظر بمانید بلکه دسترسی به پارک کاخ برای شما رایگان خواهد شد.

قیمت بلیط و تخفیف‌ها 

چند نکته درباره‌ی تهیه‌ی بلیط کاخ کاترین وجود دارند که باید به آن توجه کنید:

• فروش بلیط‌ها به این صورت است که در روز فقط 100 بلیط فروخته می‌شود.

• در فصولی که تقاضا برای بازدید از کاخ زیاد است، باید خیلی سریع‌تر بلیط بخرید تا جا نمانید.

• فروش بلیط‌های کاخ از 15 روز قبل در سن پترزبورگ شروع می‌شود.

• شما برای دسترسی به کاخ و پارک آن باید دو بلیط جداگانه تهیه کنید. یک بلیط برای کاخ و دیگری برای پارک. 

قیمت بلیط کاخ 1000 روبل یا چیزی حدود 17 دلار است. البته از سومین هفته‌ ماه اکتبر تا پایان آوریل قیمت بلیط به 700 روبل کاهش می‌یابد. قیمت بلیط پارک 120 روبل یا 2 دلار است. اگر از سومین هفته‌ اکتبر تا پایان ماه آوریل برای تهیه‌ بلیط پارک کاخ کاترین اقدام کنید، بلیط رایگان برای پارک خواهید گرفت.

ممکن است این فکر ذهنتان را درگیر کرده باشد که اگر به زبان روسی تسلط نداشته باشید فهمیدن توضیحات برایتان غیر ممکن خواهد بود. راهنمای صوتی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و چینی در نظر گرفته شده ‌است که می‌تواند این مشکل را برای شما حل کند. البته برایتان حدود 1000 روبل هزینه خواهد داشت اما ارزشش را دارد. 

نحوه دسترسی به کاخ کاترین

Catherine Palace of Russia

اگر در سن پترزبورگ اقامت دارید چندین انتخاب پیش روی شماست تا به پوشکین و کاخ کاترین برسید. اگر ترجیح می‌دهید از اتوبوس استفاده کنید، ابتدا به ایستگاه متروی موسکوفسکی بروید. بعد از طی کردن یک مسیر 20 دقیقه‌ای با مترو، سوار یک اتوبوس یا مینی‌بوس شوید. اگر از اتوبوس 187 استفاده کنید باید 15 دقیقه در پوشکین پیاده‌روی کنید تا به کاخ کاترین برسید. اگر دلتان می‌خواهد جایی نزدیکتر به کاخ پیاده شوید، بهتر است سوار مینی‌بوس K- 342 شوید. هزینه‌ کلی بلیط برای مترو و اتوبوس 105 روبل خواهد شد. اگر کارت حمل و نقل Podorojnik را از دفترهای فروش بلیط سن پترزبورگ تهیه کنید، این هزینه کمی کمتر می‌شود. 

روش بعدی، قطار است که حدود 50 دقیقه طول می‌کشد. در سن پترزبورگ به ایستگاه Vitebsky بروید و سوار قطار تزارسکویه سلو شوید. در پوشکین که پیاده شدید می‌توانید برای رسیدن به کاخ، سوار مینی‌بوس‌ها شوید یا تا آنجا پیاده روی کنید. در کل با قطار اگر این مسیر را طی کنید 165 روبل هزینه خواهد داشت. 

اگر قصد دارید از سیستم تاکسی‌رانی برای رفتن به کاخ کاترین استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف تاکسی رانی مثل Yandex Taxi app  یا  Kiwi Taxi استفاده کنید. هزینه‌ تاکسی حدود 1500 روبل خواهد بود.

شکم گردی نزدیک کاخ کاترین

وقتی وارد کاخ کاترین می‌شوید، آنقدر درگیر زیبایی‌های هنرمندانه‌ی آن می‌شوید که زمان از دستتان در خواهد رفت. با توجه به اینکه چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد، تقریبا 4 ساعت از آن روز شما به بازدید از داخل کاخ و پارک آن خواهد گذشت. برای اینکه انرژیتان را دوباره بدست بیاورید، سری به رستوران داخل پارک بزنید. می‌توانید ناهار را همان‌جا میل کنید. اگر هم دلتان یک میان وعده‌ جمع و جور می‌خواهد، کافه‌ کوک داخل کاخ گزینه‌ خوبی برای شماست. این کافه درست قبل از خروجی در سمت راست قرار دارد. در این کافه از خودتان با نوشیدنی‌ها و پنکیک سیب زمینی بلاروسی یا درانیکی پذیرایی کنید. 

شاید دلتان بخواهد در جایی دنج در شهر پوشکین غذایی بخورید. کسانی که هوس یک غذای روسی خوشمزه و خفن کرده‌اید، رستوران Cherchez La Tarte را از دست ندهید. این رستوران غذاها و دسرهایی برای شما آماده می‌کند که در خوابتان هم نمی‌دیدید. منوی خوش رنگ و لعاب از ترافل‌های ماراکوجا شروع می‌شود تا کیک توت‌فرنگی و لاته‌های دلچسب. رستوران‌های زیادی در اطراف کاخ کاترین هستند ولی برخی از آنها قطعا بی‌رقیب‌اند. رستوران Giacomo یکی از آن‌ها است. طرفداران این رستوران همیشه از منوی جذاب و دستپخت دلچسب سرآشپزان آن تعریف می‌کنند. رستوران Giacomo از شما با غذاهای مدیترانه‌ای و ایتالیایی استقبال خواهد کرد. اگر دلتان غذای گریل شده می‌خواهد به رستوران LEO GRILL & PIZZA بروید و با سفارشی خوشمزه خستگی را از تن در کنید. 

کلام آخر

با حوصله به دیدن قسمت‌های مختلف کاخ کاترین بروید. لذت قدم زدن در پارک کاخ را هم در برنامه‌ خود قرار دهید. غذاهای خوشمزه روسی را تجربه کنید. خلاصه اینکه طوری در کاخ کاترین وقت بگذرانید که در پایان سفر جای افسوسی نماند. امیدواریم این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک برای شما مفید واقع شود.

نظرات کاربران