جاهای ترسناک پراگ
23 شهریور 1403
پراگ

جاهای ترسناک پراگ؛ راهنمایی برای کشف اسرار وحشتناک پایتخت چک

تعدادی از ترسناک‌ترین مکان‌های جمهوری چک، در پراگ، پایتخت این کشور وجود دارد. البته به این معنی نیست که ارواح سرگردان فقط در این شهر پرسه می‌زنند؛ چون آن‌ها در همه جا وجود دارند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ آشنا کنیم تا موقع جشن هالوین یا روز مردگان، مکانی برای یک ماجراجویی ترسناک داشته باشید. قرار است از قلعه‌های جن‌زده، گورستان‌های متروکه و جاهایی که هیچ کسی در آن سکونت نداشته بگوییم که تاریکی آن‌ها را فراگرفته است. پراگ پر از مکان‌های مرموز و وحشت‌‌آور است، پس اگر به ماجراجویی و هیجان علاقه دارید، با مجله گردشگری سه‌کلیک همراه شوید تا به دل ترس و تاریکی سفر کنیم. 

رزرو بلیط هواپیما اینترنتی به راحتی !

برج Daliborka؛ یکی از جاهای ترسناک پراگ

جاهای ترسناک پراگ

برج دالیبورکا در قلعه پراگ قرار دارد و یک گذشته تاریک، درون آن پنهان شده است. این برج جن‌زده که یکی از جاهای ترسناک پراگ محسوب می‌شود، به افتخار اولین زندانی‌اش که شوالیه‌ای به نام دالیبور بوده، به این نام معروف است. این شوالیه شجاع به خدمتکارانی که به مجازات، زندان و حتی اعدام محکوم می‌شدند، پناه می‌داد و از آن‌ها محافظت می‌کرد. او بعد از زندانی شدن به اعدام محکوم شد، اما به جای ناامیدی و ترس، روحیه خود را حفظ کرد و هر روز پشت میله‌های زندان مشغول به نواختن ویولن بود. مردمی که در نزدیکی قلعه زندگی می‌کردند، هر روز صدای ساز او را می‌شنیدند و برایش دعا می‌کردند. سرانجام به دلیل محبوبیتش بین مردم او را اعدام نکردند، اما همچنان در برج زندانی بود و آنقدر آنجا ماند که هرگز رنگ آزادی را ندید و از دنیا رفت. امروزه برخی از مردم این منطقه معتقدند که به هنگام شب، صدای نواختن ویولن دالیبور شنیده می‌شود. همه ارواح پرسه‌زن که ترسناک نیستند، برخی ممکن است برای شما آهنگ بنوازند. حتما از این برج که یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ به شمار می‌رود، بازدید کنید.

Sedlec Ossuary یا کلیسای استخوان

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جمهوری چک، Sedlec Ossuary واقع در پراگ است که به کلیسای استخوان شهرت دارد. آیا از داستان این کلیسا خبر دارید؟ با سه‌کلیک همراه شوید تا بی‌خبر نمانید. گفته شده که راهبی قرن‌ها پیش، از زمینی که حضرت عیسی مسیح در آن مصلوب شده بود، مقدار زیادی خاک جمع‌آوری کرد. او با این خاک‌ها کلیسایی در زمین مقدس ساخت که چند سال بعد معروف شد و با گذر زمان ظاهرش تغییر کرد. در نهایت به شکل کلیسای استخوان که امروزه می‌بینیم، طراحی شد که یکی از جاهای ترسناک پراگ نیز به شمار می‌رود. 

بیش از 40000 استخوان انسان، دکور استخوانی این کلیسای عجیب را تشکیل می‌دهد. باید بگوییم که تمام این استخوان‌ها واقعی است. از این که داستان خاصی درمورد ارواح این کلیسا وجود دارد، مطمئن نیستیم، اما دیدن آن حجم از استخوان‌های واقعی، به اندازه کافی ترسناک است و دیگر نیازی به ارواح نیست. این فضای وحشتناک و پر از استخوان، یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ محسوب می‌شود که برای تجربه هیجانی توام با ترس، حتما باید از آن بازدید کنید.

کاخ Cernin؛ یکی از جاهای ترسناک پراگ

کاخ Cernin

در اواخر دهه 1700، Countess Drahomira در کاخ سرنین (Cernin)، زندگی مجلل و باشکوهی داشت؛ در حالی که مردم پراگ به خاطر قحطی بزرگی از گرسنگی رنج می‌بردند. او کارهای زیادی می‌کرد تا اوضاع قحطی بر مردم سخت‌تر بگذرد و آن‌ها را به سخره می‌گرفت؛ مثلا کفش‌هایی می‌پوشید که از خمیر نان ساخته شده بود. 

درمورد این کاخ که یکی از جاهای ترسناک پراگ محسوب می‌شود، داستانی وجود دارد. گفته شده است که Countess ستمگر، سرانجام به خاطر کارهایش توسط ارواح شیطانی کاخ مجازات شد. اینقدر این فرد ظالم و بی‌رحم بوده که ارواح شیطانی هم می‌دانستند او زیاده‌روی کرده است. مردم محلی گفته‌اند که ارواح او را مجبور به رقصیدن کردند تا جایی که کفش‌هایش آتش گرفت، انگار که روی ذغال‌های گداخته‌شده پا می‌گذاشت. سپس او را تکه تکه کرده و به جهنم کشاندند. 

البته عده‌ای هم معتقدند که ارواح او را نفرین کردند تا روحش در این کاخ تا ابد سرگردان و پریشان باشد. اگر حوالی نیمه‌شب در کاخ سرنین که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، قدم بزنید روح او را می‌بینید که در سالن رقص سرگردان شده و منتظر شریک رقص بعدی‌اش است. مواظب باشید که با او نرقصید، وگرنه نفرین شده و تا ابد در قصر محبوس می‌شوید. بدون شک این قصر که یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ است، می‌تواند بهترین مقصد برای جشن هالووین باشد.

قلعه قدیمی Houska

یکی از قدیمی‌ترین و خلوت‌ترین مکان‌های وحشتناک چک، قلعه هوسکا واقع در پراگ است. اگر اغراق نشود، می‌توان گفت مانند دروازه واقعی جهنم است و یکی از جاهای ترسناک پراگ نیز به شمار می‌رود. مردم محلی قرن‌های زیادی است که داستانی را درمورد دروازه‌ای به جهنم در اعماق روستا تعریف می‌کنند. 

در دهه 1500، Vaclav و Hajek این افسانه را بیان کرده و رواجش داد. گفته شده که روزی مردم روستا یک شکاف عجیبی در قسمتی از سنگ‌های قلعه پیدا کردند. مدتی بعد موجوداتی به شکل نیمه انسان و نیمه حیوان از این شکاف رد شده و دام‌ و طیور را خوردند و روستا را ویران کردند. مردم محلی تصمیم گرفتند که شکاف را با سنگ‌های زیادی ببندند، اما این کار فایده‌ای نداشت و آن‌ها به اعماق شکاف سقوط کردند. صدها سال بعد، در دهه 1800 نیز شاعری به نام Hynek Macha به قلعه رفه تا سقوط در آن چاله معروف را تجربه کند. قلعه هوسکا یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ است که مقصد بسیار مناسبی برای جشن هالووین محسوب می‌شود. اگر ترسو نیستید و به چیزهای ماوراءطبیعی علاقه دارید، هنگام سفر به پراگ از این قلعه بازدید کنید.

دخمه‌های Jihlava؛ یکی از جاهای ترسناک پراگ

جاهای ترسناک پراگ

دخمه یا تونل‌هایی با عمق 25 کیلومتر در زیر شهر جیهلاوا، در منطقه Vysocina قرار دارد. قدمت این تونل‌های زیرزمینی به قرون‌وسطی برمی‌گردد و یکی از جاهای ترسناک پراگ به شمار می‌رود. برخلاف دیگر مکان‌های ترسناک، این تونل‌ها خالی از سکنه نیست و مردم می‌توانند از ماه آوریل تا اکتبر، به راحتی از این دخمه‌ها بازدید کنند. داستان‌هایی درباره اتفاقات عجیب و وجود ارواح در تونل‌ها وجود دارد. بسیاری از مردم محلی گزارش داده‌اند که هنگام فرود در این تونل‌ها، صدای نواختن ارگ را شنیده‌اند، در حالی که هیچ نشانه‌ای از یک ارگ واقعی در تونل‌ها وجود ندارد. سفر به این تونل‌ها که یکی از جاهای ترسناک پراگ به شمار می‌رود، واقعا هیجان‌انگیز است. برخی هم می‌گویند هنگام رفتن به تونل‌ها، پلکان قرمز و درخشانی یا یک راهرو دیده‌اند که نور سبز و درخشانی دارد. توصیف این تونل‌های زیرزمینی به این سادگی نیست. اگر به پراگ سفر کردید حتما به جیهلاوا بروید و از نزدیک فضای عجیب و رمزآلود آن را ببینید.

قلعه وحشتناک Rozmberk 

در قلعه روژمبرک که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، شبح یک بانوی بدنام سرگردان است؛ بانویی به نام Perchta که در دهه 1400 با Lichtenstejn ازدواج کرد، یک ازدواج ناخوشایند و ناموفق. بانو پرچتا بعد از این تجربه تلخ، بیش از 30 نامه به خانواده‌اش نوشت و از غم و اندوهش گفت، اما تمام فریادهای او برای کمک نادیده گرفته شد. گفته شده که وقتی شوهرش در حال مردن بود، پشیمان شد و از او طلب بخشش کرد، اما بانو پرچتا قصد بخشش نداشت. 

شوهرش هم از بخشش او ناامید شد و او را نفرین کرد؛ به همین دلیل روح این بانو سرگردان و پریشان است. در حال حاضر روح پرچتا در قلعه روژمبرک و حتی در قلعه‌های دیگری که در مالکیت شوهرش بود، پرسه می‌زند از جمله قلعه‌های Cesky Krumlov، Jindrichuv Hrades، Telc و Trebon . همه قلعه‌های نام‌برده در شمار جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای دیدن روح بانو پرچتا داشته باشید، به قلعه روژمبرک بروید که یکی از جن‌‌زده‌ترین قلعه‌های جمهوری چک واقع در شهر پراگ است. برای یک تجربه ترسناک‌تر شب به این قلعه بروید تا روح از تنتان خارج شود.

رزرو بهترین تور خارجی به راحتی !

یکی از جاهای ترسناک پراگ؛ قلعه Velke Losiny

قلعه Velke Losiny

اگر نترسیده‌اید با مجله گردشگری سه‌کلیک همراه باشید تا دیگر جاهای ترسناک پراگ را معرفی کنیم. همیشه ارواح به شکل هیولا، جن و یا شیاطین نیستند که ظاهری عجیب‌وغریب داشته باشند، گاهی ممکن است شبیه به یک آدم معمولی باشند. Jindrich Frantisek Boblig ، یک شکارچی بود که جادوگران را شناسایی کرده و شکارشان می‌کرد. 

او در سال 1678 به شهر کوچک و آرام Velke Losiny آمد و با استقبال مردم محلی روبه‌رو شد که هیچ شناختی از او و کارش نداشتند. در آن زمان در اروپا، یک کلیسای مسیحی مشغول دستگیری جادوگران بود و بابلیگ نیز از طرف همین کلیسا، مامور به شکار ساحران شده بود. اولین قربانی او زن جوانی به نام ماری بود. ماری از روی سادگی یک تکه نان خشک را بین کتاب دعای خود پنهان کرده بود تا به گاو یکی از دوستانش بدهد و آن گاو شیر بیشتری تولید کند. بابلیگ حرف‌های ماری را باور نکرد و او را به جرم سحر و جادو درون آتش سوزاند. دومین قربانی، یک کشیش محبوب محلی به نام Krystof Lautner بود. این جنایت همین‌طور ادامه پیدا کرد و بابلیگ در طول عمر خود، صدها نفر را به اتهام جادوگری کشت. با وجود چنین جنایت‌های شومی، قلعه Velke Losiny یکی از جاهای ترسناک پراگ و بدون اغراق جزو وحشتناک‌ترین مکان‌های جمهوری چک به شمار می‌رود. بابلیگ هم یکی از منفورترین آدم‌های این قلعه است که برخی معتقدند که هنوز صدای افرادی که به دست او کشته شده‌اند، به گوش می‌رسد.

خانه فاوست (Faust) و معامله با شیطان

دکتر فاستوس (Faustus) را می‌شناسید؟ کسی که برای داشتن دانشی نامحدود با شیطان معامله کرد. خانه این مرد یکی از جاهای ترسناک پراگ است. خانه‌ای که بازدید از آن برای عموم غیرممکن است و آنچه که در آن پنهان شده به عنوان یک راز سر به مهر باقی مانده است. خانه فاوست پر از داستان‌های ترسناک و شخصیت‌های عجیب‌وغریبی است که مدتی در این خانه سکونت داشتند. پس با سه‌کلیک همراه باشید تا در ادامه مختصر بیان کنیم. 

کیمیاگری به نام Edward Kelley که وقتی در این خانه بود، با انفجارهایی شیمیایی سوراخ‌هایی در سقف ایجاد کرد یا فردی عجیب به نام Karl Jaenig که در یک تابوت چوبی می‌خوابید و یک چوبه دار در خانه نگه می‌داشت. شاید عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین داستان این باشد: یک روز یک دانشجوی بی‌گناه در خانه فاوست اقامت داشت و مدتی بعد ناپدید شد. برخی می‌گویند که او یک طلسم جادویی پیدا کرد و با خواندن آن، اسیر شیطان شد. با وجود این توضیحات مختصر، خانه فاوست یکی از جاهای راز آلود و ترسناک پراگ به شمار می‌رود که هنوز در هاله‌ای از رمز و راز باقی مانده است. 

بیمارستان روانی Bohnice؛ یکی از جاهای ترسناک پراگ

جاهای ترسناک پراگ

یکی از وحشتناک‌ترین مکان‌های پراگ که در حومه شهر واقع شده، بیمارستان روانی Bohnice است؛ یک مکان خالی از سکنه با ساختمان‌های مختلف و بد فرمی که پیشینه تاریخی دارد. در کنار این بیمارستان که یکی از جاهای ترسناک پراگ محسوب می‌شود، بیماران روانی، جنایتکاران و فراموش‌شدگان را دفن کردند. 

این افراد وقتی زنده بودند، برای درمان‌ آن‌ها از روش‌های وحشتناکی مانند آیین‌ها و رسومات عجیب، لوبوتومی‌ یا جراحی‌های افراطی وحشتناک و… استفاده می‌شد که بسیار دردناک و سخت بود. تعدادی از این بیماران که طی درمان و یا حین فرار جان خود را از دست می‌دادند، در کنار بیمارستان دفن شده و نفرین می‌شدند. این بیمارستان که یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ به شمار می‌رود، پر از داستان‌های ماوراء‌طبیعی درمورد ارواح است. برخی می‌گویند صداها و نورهای عجیبی را در این مکان شنیده و دیده‌اند. البته تعدادی از مردم معتقدند که در گذشته از این گورستان برای مراسم شیطان پرستی استفاده می‌شده که چندان قطعیت ندارد. اما قطعا طلسم و یا چیز بدی در این مکان وجود دارد که این گورستان انقدر عجیب و ترسناک باقی مانده است. برای بازدید از این مکان که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، با تور McGee s همراه شوید و تنها نروید. این تور به مدت 3.5 ساعت شما را در اطراف این مکان می‌برد و تمام اطلاعات لازم را بیان می‌کند. 

خانه سه رز سفید

خانه سه رز سفید در نزدیکی میدان شهر قدیمی در Male Namesti واقع شده است و یکی از جاهای خالی از سکنه و ترسناک پراگ به شمار می‌رود. داستان این خانه رازآلود از این قرار است: روزگاری سه خواهر زیبا در این خانه زندگی می‌کردند و قرار بود ثروت هنگفتی را به ارث ببرند. آن‌ها قصد داشتند با افرادی نجیب‌زاده ازدواج کرده و در یک قلعه بزرگ زندگی کنند. اما داستان جور دیگری رقم خورد. خواهر بزرگ عاشق شد و با مرد رویاهایش ازدواج کرد، خواهر دوم با یک دوک (Duke ) ازدواج کرد و خواهر سوم با نجیب‌زاده‌ای از انگلستان. تا اینجا داستان خوبی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ باید بگوییم که هیچ وقت، هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد، نیست. بعد از مدتی مردم محلی متوجه شدند که هر سه خواهر با یک مرد ازدواج کردند، مرد متقلبی که با نقشه جلو آمد و آن‌ها را فریب داد و تمام ثروتشان را دزدید. هر سه خواهر بعد از این شکست، به طرز غم‌انگیزی در فقر مردند. روح آن‌ها این خانه را که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، تسخیر کرد و خانه رز سفید به یک مکان جن‌زده تبدیل شد.

یکی از جاهای ترسناک پراگ؛ کلیسای سنت نیکلاس (Nicholas )

کلیسای سنت نیکلاس (Nicholas )

کلیسای سنت نیکلاس که توسط یک روح خشن و وحشی تسخیر شده است، یکی دیگر از جاهای ترسناک پراگ محسوب می‌شود. در گذشته راهبی به نام Anselm به خاطر خیانتش به آرمان‌های کلیسا، توسط راهب بزرگ اخراج و مجبور شد از پراگ به شهر دیگری نقل مکان کند. او معشوقه بسیار زیبایی داشت که به دلیل ترک اجباری شهر پراگ، او را تنها گذاشت. زن دلش شکست و به خاطر شرایط روحی بدی که داشت، راهب بزرگ کلیسا را با دستان خالی کشت. مردم محلی می‌گویند که روح آن زن هنوز در شب، به راهبان کلیسا حمله می‌کند. اگر می‌خواهید وحشت بیشتری را تجربه کنید، هنگام شب از این کلیسا که یکی از جاهای ترسناک پراگ به شمار می‌رود، بازدید کنید.

پل چارلز و داستان سرهای بریده

ممکن است که پل چارلز یکی از مکان‌های مهم و محبوب در پراگ محسوب شود، اما آیا می‌دانستید که این پل خالی از سکنه است؟ دلیل آن وجود ارواحی است که در آن پرسه می‌زنند. داستان‌های زیادی درمورد ارواح پل چارلز که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، وجود دارد. در این مقاله یکی از این داستان‌ها را تعریف می‌کنیم پس با سه‌کلیک همراه باشید. در سال 1621 در میدان قدیمی شهر، 27 مردی که در قیام املاک حضور داشتند، اعدام شدند. سر 12 نفر از آن‌ها بریدند و در سبدهای آهنی گذاشتند. سپس سرها را در پل چارلز آویزان کردند تا برای دیگران درس عبرت شود و سرانجام بعد از 20 سال آن‌ها در کلیسای Tyn دفن شدند. بازدید از پل چارلز به دلیل عبور گردشگران در طول روز، زیاد ترسناک نیست. اگر به دنبال یک تجربه وحشتناک هستید، در 21 ژوئن از این پل که یکی از جاهای ترسناک پراگ است، بازدید کنید. گفته شده که ارواح 27 مرد، هنگام شب از پل چارلز عبور کرده و برای دیدن ساعت نجومی و بازرسی به میدان شهر قدیمی می‌روند. اگر دل و جرأتش را داشتید، به صف ارواح بپیوندید. شاید خودشان را به شما نشان بدهند.

کلیسای سنت جیمز (James)؛ یکی از جاهای ترسناک پراگ

جاهای ترسناک پراگ

در خیابان‌های میدان شهر قدیمی که قدم بزنید، یکی از جن‌زده‌ترین کلیساها را می‌بینید که یکی از جاهای ترسناک پراگ محسوب می‌شود. برخی از مردم می‌گویند اگر شب به این کلیسا بروید و عکس بگیرید، نورهایی را در عکس می‌بینید که حضور اشباح را به شما اثبات می‌کند. این کلیسا بسیار زیبا و خیره‌کننده است اما داستانی تاریک دارد. در طول روز که به کلیسا بروید، بازوی مومیایی شده‌ای را می‌بینید که از سقف آویزان شده است. طبق داستان و افسانه‌های نقل شده، این بازوی دزدی است که قصد داشت جواهرات را از محراب کلیسا بدزدد. مجسمه حضرت مریم، بازوی دزد را گرفت و به دامش انداخت تا اینکه جلاد از راه رسید و بازوی او را قطع کرد. می‌گویند آن دزد بعد از قطع شدن بازویش، به زندان رفت و پس از آزادی بقیه عمرش را در صومعه گذراند تا گناهش جبران شود. در این کلیسا که یکی از جاهای ترسناک پراگ به شمار می‌رود، هنوز بازوی مومیایی شده آویزان است تا هشداری برای بقیه باشد.

گورستان چند هزار ساله یهودیان

یکی دیگر از جاهای ترسناک پراگ، گورستان قدیمی یهودیان است؛ گورستانی که ساختمان مذهبی آن با سنگ‌هایی از معبد حضرت سلیمان ساخته شده است. در محله یهودی‌نشین جوزفوف در پراگ، یکی از داستان‎‌های عجیب رقم خورده است؛ داستانی درباره گولم. گولم نوعی موجود شبیه انسان است که با اشیای بی‌جان مثل گل، چوب و… و با جادو ساخته می‌شود. 

فردی به نام جودا لو بن بزالل که خاخام محلی بود، در سال 1580 وقتی دید که جامعه یهودیان در معرض خطر است، بسیار دعا کرد. او در نهایت برای محافظت از یهودی‌ها، از گل رودخانه ولتاوا یک گولم ساخت. بعد از مدتی کنترل این گولم جادویی از دست خاخام خارج شد. او تصمیم گرفت تا گولم را از بین ببرد، پس آن را در اتاق زیر شیروانی ساختمان مهر و موم کرد. برخی از مردم می‌گویند که وقتی نازی‌ها به پراگ حمله کردند، سعی کردند که به اتاق زیر شیروانی بروند که با کشته شدن یکی از آن‌ها توسط گولم، بقیه به عقب رانده شدند. خوشبختانه این گورستان قدیمی که یکی از جاهای راز آلود و ترسناک پراگ است، توسط نازی‌ها خراب نشد؛ زیرا هیتلر می‌خواست این مکان را به موزه تبدیل کند. امروزه این ساختمان مذهبی محل عبادت مردم محلی است و طبق افسانه‌های گفته شده، گولم هنوز در اتاق زیر شیروانی است تا به موقع از جامعه یهودیان محافظت کند.

رزرو هتل ارزان به راحتی !

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی جاهای ترسناک پراگ پرداختیم؛ مکان‌هایی که می‌توانید در آن ترس و وحشت را تجربه کنید. از برج دالیبورکا و شبح نوازنده‌ای که مردم هنوز صدای سازش را می‌شوند، کلیسای استخوان، کاخ سرنین و شبحی رقصنده‌ای گفتیم که اگر شریک رقصش شوید تا ابد در آن کاخ محبوس می‌شوید. از قلعه هوسکا و شکافی مرموز که راه ورود جانورانی عجیب است، گذر کردیم و به تونل‌های زیرزمینی جیهلاوا رسیدیم. دیگر جاهای راز آلود و ترسناک پراگ نیز شامل قلعه روژمبرک، خانه فاوست، خانه سه رز سفید و… بود. پس برای جشن هالووین خود برنامه‌ریزی کرده و به یکی از این مکان‌ها بروید. یا از ترس روح از بدنتان جدا شده و به جمع اشباح می‌پیوندید و یا برای تجربه ترس بیشتر، حریص‌تر از قبل می‌شوید. اگر به هر کدام از این مکان‌ها سفر کردید، تجربه خاص خود را با مجله گردشگری سه‌کلیک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران