جاهای تاریخی پراگ
26 شهریور 1403
پراگ

جاهای تاریخی پراگ؛ قلعه تاریخی پراگ تا پل چارلز

پراگ، پایتخت جمهوری چک به شهر هزار مناره مشهور است. این شهر یکی از معدود شهرهای اروپا است که در طول جنگ‌جهانی دوم از بمباران در امان ماند است. این مسئله شهر پراگ را به یکی از با ارزش‌ترین نقاط تاریخی در جهان تبدیل کرده است. بسیاری از فیلم‌هایی که در قرن 19 و 18 لندن ساخته شده است را در پراگ فیلم‌برداری کرده‌اند. پراگ آخرین بقایای باقی مانده از دنیای قدیمی و تاریخی اروپا است. جاهای تاریخی پراگ شامل ساختمان‌هایی است که قدمت آن به قرون‌وسطی بر می‌گردد. معماری این شهر ترکیبی از سبک باروک، رنسانس، گوتیک و معماری هنر نو است که با مسیرهای سنگ‌فرش و پل‌های تاریخی به هم متصل شده‌ است. ما در این مقاله جاهای تاریخی پراگ را به شما معرفی می‌کنیم تا سفر خاطره‌انگیزتری را تجربه کنید.

خرید بلیط هواپیما ارزان به راحتی !

جاهای تاریخی پراگ؛ میدان(ونسسلاس) Wenceslas

جاهای تاریخی پراگ

یکی از جاهای تاریخی پراگ میدان Wenceslas است. میدان Wenceslas در قرن چهاردهم میلادی در زمان حکومت چارلز چهارم ساخته شده است. این میدان به نام قدیس حامی بوهمیا نام‌گذاری شده است. مجسمه این قدیس در این میدان قرار دارد. 

بازدید از این میدان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات رایگان در پراگ است. در دسامبر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کریسمس شهر در این میدان برپا می‌شود. از این میدان در مرکز شهر، در گذشته به‌عنوان بازار اسب استفاده می‌شده است. دسترسی به این مکان بسیار آسان و راحت است. بعد از دیدن این میدان می‌توانید به پل چارلز و اپرای دولتی پراگ نیز سر بزنید. میدان Wenceslas محل تجمع تجمعات و اعتراضات سیاسی در طول دهه‌های مختلف بوده است.

مجسمه‌ی آرت نووی یان‌هاس(Jan Hus) 

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین فضاهای شهری اروپا، میدان شهر قدیمی یا (Old Town)  است. این میدان خانه مجسمه زیبای یان‌هوس به‌شمار می‌رود. مجسمه یان‌هوس جزو معروف‌ترین جاهای تاریخی پراگ قرار دارد. 

این مجسمه یک بنای یادبود است که برای مصلح دینی پروتستان بنا شده است. این مصلح دینی علیه فساد کلیسای کاتولیک، به ویژه واتیکان قیام کرده بود. او به‌دلیل قیام خود یک سال زندانی شد و سپس در سال 1415 در مکان کنونی مجسمه در ایالت سوزانده شد. شهادت او باعث شورش پیروانش شد؛ شورشی که مسیر ویرانگری را در شهرها و روستاها هدایت کرد. این مجسمه عظیم هنر مجسمه‌سازی به‌نام چک لادیسلاو سالون بود؛ هنرمندی که به شدت تحت‌تأثیر آثار آگوست رودن قرار داشت. اگر به تاریخ پراگ علاقه‌مندید، حتما به این میدان و مجسمه سر بزنید.

 میدان شهر قدیمی؛ یکی از بهترین جاهای تاریخی پراگ

میدان شهر قدیمی

یکی از معروف‌ترین جاهای تاریخی پراگ میدان شهر قدیمی است. این میدان معروف‌ترین و مهم‌ترین مکان تاریخی در جمهوری چک به‌شمار می‌رود. میدان شهر قدیمی پر از جاذبه‌های تاریخی و بسیار زیبا است. قدیمی‌ترین ساعت نجومی جهان با نام پراگ اورلوج در این میدان قرار دارد. ساعت نجومی قرون‌وسطایی که در سال 1410 در میدان شهر قدیمی نصب شد، یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. 

کلیسای بانوی ماقبل از تین (Church of Our Lady before Tyn) که قدمت آن به قرن چهاردهم بازمی‌گردد نیز در این میدان قرار دارد. کلیسای سنت نیکلاس به سبک باروک در میدان شهر قدیمی به چشم می‌خورد. پس از تماشای همه مناظر، برای صرف شام یا عصرانه در Bellevue، یک رستوران مجلل دوست داشتنی مشرف به رودخانه Vtlava بروید. فضای داخلی رستوران مدرن و سنتی است. در ماه‌های تابستان، غذا خوردن در تراس‌ها و فضای باز نیز امکان‌پذیر است.

کاخ کینسکی (Kinsky)؛ عمارتی متعلق به قرن هجدهم

کاخ کینسکی در میدان شهر قدیمی پراگ قرار دارد. این ساختمان باشکوه یکی از جاهای تاریخی پراگ است. پس از قدم‌زدن بر روی پل چارلز، به کاخ کینسکی خواهید رسید. کاخ کینسکی عمارتی متعلق به قرن هجدهم است. 

اکنون به‌عنوان خانه گالری ملی پراگ از این کاخ استفاده می‌شود. گالری ملی پراگ مجموعه هنری دولتی و بزرگترین مجموعه در جمهوری چک است. این کاخ با نمای بیرونی گچی، جزئیاتی به رنگ صورتی و سفید و طراحی روکوکو متمایز از دیگر بناهای تاریخی است. 

عناصر ظریف و کلاسیک داخلی و بیرونی این کاخ بسیار زیبا و دیدنی است. بعد از معماری خیره‌کننده کاخ کینسکی باید به آثار هنری آن توجه کنید. مجموعه‌ای از آثار مونه، ون‌گوگ، سزان و رنوار در این کاخ به چشم می‌خورد. همچنین دو اتاق به آثار پیکاسو اختصاص داده شده است. آثار هنری و مجسمه‌های رودن که تأثیر عمیقی بر مجسمه‌سازی چک در قرن بیستم داشت نیز در این گالری به نماش گذاشته شده است.

جاهای تاریخی پراگ؛ پل چارلز

جاهای تاریخی پراگ

قدم زدن بر روی پل یکی از فعالیت‌های مورد علاقه مردم محلی و گردشگران جمهوری چک است. پل چارلز یکی از محبوب‌ترین جاهای تاریخی پراگ در میان مردم به‌شمار می‌رود. این پل سنگ‌فرش شده فقط مخصوص عبور عابران پیاده برای رد شدن از رودخانه ولتاوا است. 

ساخت پل چارلز در سال 1357 آغاز شد و در اوایل قرن پانزدهم به پایان رسید. نتیجه ساخت این بنا تاریخی ترکیبی از برج‌های سبک گوتیک و مجسمه‌های باروک است. پل چارلز به‌عنوان دستاوردی بسیار نادر در معماری در نظر گرفته می‌شود. امروزه این پل تاریخی شکوه و عظمت قدیمی خود را حفظ کرده است. پل چارلز با نمای افسانه‌ای از شهر قدیمی و قلعه پراگ در میان فیلم‌سازان محبوب است و در فیلم‌های موفقی مانند معشوق جاویدان، هویت بورن و کازینو رویال ازآن استفاده شده است. 

کلیسای ( Our Lady of Unceasing Succour)

یکی از جاهای تاریخی پراگ کلیسای  Our Lady of Unceasing Succourاست. اگر به میدان اصلی شهر سر زدید، از این کلیسای زیبا دیدن کنید. آثار معماری گوتیک و معماری باروک در این کلیسا قابل مشاهده است.

مثل بسیاری از ساختمان‌های پراگ، این کلیسا نیز با یک سری دگرگونی‌ها مواجه شد. این دگرگونی‌ها با بازسازی ساختمان چوبی اصلی به‌عنوان یک کلیسای کوچک گوتیک در قرون وسطی آغاز شد. پس از اضافه شدن یک کلیسای جامع بزرگ در اوایل قرن شانزدهم، اکتاویو براگی، معمار معروف، کلیسای در حال فرو ریختن را به سبک باروک که در دهه 1800 رایج بود، بازسازی کرد. این هفت کلیسای کوچک در محله نرودوا واقع شده است. 

این مجموعه برای نشان‌دادن هفت یار مریم مقدس ساخته شده است. با گذشت زمان مذهب در پراگ در جایگاه دوم قرار گرفت و کلیسا از سال 1834 تا 1837 به یک تئاتر تبدیل شد و به‌خاطر نمایشنامه‌هایش توسط نویسندگان چک شناخته شد.

خرید تور خارجی به راحتی !

ساختمان شهرداری یکی از جاهای تاریخی پراگ

ساختمان شهرداری

یکی از جاهای تاریخی پراگ ساختمان شهرداری است. ساختمان شهرداری که در نزدیکی میدان شهر قدیمی قرار دارد، در دهه 1990 تحت بازسازی‌های اساسی قرار گرفت. بازسازی این ساختمان آن را به با ارزش‌ترین و برجسته‌ترین نمونه‌های هنر نو اوایل قرن بیستم تبدیل کرد.

این ساختمان در محل سابق املاک قرون وسطایی ساخته شده است. ساختمان شهرداری توسط بهترین هنرمندان جهان طراحی شده است. اوج دستاوردهای معماری ملی چک را می‌توان این ساختمان در نظر گرفت. جزئیات داخلی این ساختمان به سبک هنر نو ساخته شده است. پنجره‌های شیشه‌ای رنگی و نرده‌های فرفورژه نمایان‌گر هنر معماری نو در ساختمان شهرداری پراگ است. با قدم زدن در عمارت، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی سرشار از نمادها و اسطوره‌های باستانی و  فولکلور را خواهید دید. از سال 1912 تا امروز این ساختمان میزبان کنسرت‌های پراگ در سالن Smetana است. 

کاخ Bretfeld 

ساختمان‌ها و نماهای قدیمی رنسانس زیادی در شهر پراگ وجود دارد. یکی از جاهای تاریخی پراگ قلعه Bretfeld است. این عمارت باشکوه مکانی برای گردهمایی‌های افراد مشهوری مانند کازانووا و موتزارت بوده است. در قرن هجدهم، این مکان‌ها محل پایکوبی هنرمندان و موسیقی‌دانانی بود که از فرهنگ غنی و لایه‌ای مردم چک الهام گرفته بودند. کاخ Bretfeld با معماری رنسانس مکان بسیار مناسبی برای کاوش در تاریخ غنی پراگ است.

جاهای تاریخی پراگ؛ قلعه پراگ

جاهای تاریخی پراگ

یکی از معروف‌ترین جاهای تاریخی پراگ قلعه پراگ است.  قدمت قلعه پراگ به سال 870 برمی‌گردد و معماری آن به سبک باروک است. این قلعه در طول قرن‌ها شاهد جنگ‌ها، آتش‌سوزی‌ها و بلایای بسیار زیادی بوده است.

به لطف بازسازی‌های مداوم، این گوهر باستانی هنوز هم پابرجا است. قلعه پراگ بزرگترین قلعه باستانی جهان است. اگر به پل چارلز یا میدان شهر قدیمی بروید، می‌توانید قامت با شکوه قلعه پراگ را از دور ببنید. این قلعه با چندین قصر، کلیسا و سالن مکان بسسار مناسبی برای گشت‌وگذار در تاریخ پراگ است. برای دیدن یکی از بهترین مناظر شهر می‌توانید به این قلعه سر بزنید.

تئاتر ملی پراگ (Rudolfinum)

یکی از زیباترین جاهای تاریخی پراگ تئاتر ملی این شهر است. این تئاتر در سال 1885 افتتاح شد. در ابتدا به‌عنوان یک فضای نمایش فرهنگی چند منظوره استفاده می‌شد. در سال 1919 این تئاتر خانه عوام جمهوری چکسلواکی شد. 

تئاتر ملی پراگ در طول اشغال آلمان در جنگ‌جهانی دوم، دوباره میزبانی کنسرت‌ها را آغاز کرد. در سال 1992 تئاتر ملی پراگ، تحت بازسازی‌های اساسی قرار گرفت تا بهترین هنرمندان و نوازندگان کشور در آن حضور داشته باشند؛ مانند بسیاری از ساختمان‌های پراگ، تئاتر قرن نوزدهم جدول زمانی پرفراز و نشیبی دارد. سالن تشریفات دووانا که در اصل به‌عنوان سالن ورودی طراحی شده بود، دیواری پر از نقاشی‌های زیبا دارد. 

خیابان پاریس؛ یکی از جاهای تاریخی پراگ

خیابان پاریس

یکی از زیباترین جاهای تاریخی پراگ خیابان پاریس است. در خیابان مدرن پاریس، ترکیبی از ساختمان‌های نئو رنسانس، نئوباروک و کلاسیک را در یکی از چشمگیرترین محله‌های پراگ خواهید دید. 

عتیقه‌فروشی‌های پر از گنجینه‌های باستانی و گالری‌های هنری پر از لباس‌های شیک در این خیابان وجود دارد. یکی دیگر از مکان‌های قابل توجه تاریخ، هتل پاریس است. این هتل هتلی لوکس و هنری است که قدمت آن به سال 1904 باز می‌گردد. این ساختمان با نماهای بسیار زیبا و جزئیات پیچیده ساخته شده است تا اعتبار و ثروت پراگ را در اوایل قرن بیستم به نمایش بگذارد. اگر به دنبال اقامتی خاطره‌انگیزتر در پراگ هستید، این هتل را انتخاب کنید. منظره قلعه پراگ از اتاق‌های این هتل تجربه‌ای خاطره‌انگیز است.

کافه Grand Orient در پراگ

پراگ به‌خاطر معماری باستانی رنسانس و باروک خود شناخته شود. اما معماری کوبیست و مدرنیست نیز در این شهر قابل توجه است. این سبک از معماری در پراگ از لایه‌های تاریخ غنی و فرهنگ پراگ الهام گرفته است. یکی از جاهای تاریخی پراگ کافه Grand Orient است. معماری این کافه به سبک کوبیسم نشان داده شده است. در اوایل قرن بیستم معماری کوبیست‌ با اشکال هندسی ساده و نداشتن چشم‌انداز کلاسیک باعث ایجاد دگرگونی بین دنیای قدیم و مدرنیته شد. این کافه نمونه بارزی از معماری سبک کوبیست است. برای خوردن قهوه و شیرینی به این کافه زیبا در پراگ سر بزنید.

جاهای تاریخی پراگ؛ دانشگاه چارلز

جاهای تاریخی پراگ

دانشگاه چارلز در شهر قدیمی پراگ که در سال 1348 تأسیس شد، قدیمی‌ترین کالج در جمهوری چک است. این دانشگاه یکی از بهترین کالج‌های جهان محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید به یکی از جاهای تاریخی پراگ سر بزنید، دانشگاه چارلز انتخابی مناسب است. 

مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی با  قدمت قرن چهاردهم قدیمی‌ترین سازه در محوطه دانشگاه است. فضای داخلی دانشگاه که به سبک معماری باروک در اوایل قرن 18 بازسازی شد. امروزه این بنا رسماً به‌عنوان یادبود فرهنگی ملی جمهوری چک مورد احترام است. مانند بسیاری از دانشگاه‌های دوران قرون‌وسطی، این دانشگاه از دانشگاه پاریس با 4 دانشکده الهیات، حقوق، پزشکی و هنر الگوبرداری شده است. این دانشگاه که توسط پاپ کلمنت ششم به درخواست امپراتور روم مقدس چارلز چهارم تأسیس شد، مملو از آثار، سنت‌ها و افسانه‌های قرون‌وسطا از روزهای اولیه پراگ است.

 کلیسای تین

کلیسای تین که به‌طور رسمی به‌عنوان کلیسای بانوی ما قبل از تین شناخته می‌شود، یک کلیسای جامع باشکوه به سبک گوتیک در میدان شهر قدیمی است. این کلیسا به‌عنوان یک نقطه عطف تاریخی در پراگ مورد توجه قرار می‌گیرد. کلیسای تین یکی از معروف‌ترین جاهای تاریخ پراگ است. 

از زمان تأسیس آن در قرن چهاردهم، این کلیسا از قرون‌وسطی به‌عنوان کلیسای جامع اصلی خدمت کرده است. ساخت این کلیسا که بیش از یک قرن طول کشیده است، یک یادگار باشکوه از کارل اسکرتا از قرن هفدهم است. قدیمی‌ترین pipe organ یا ارگ بادی در جهان در این کلیسا قرار دارد. طبق افسانه‌ها، قلعه زیبای خفته در والت دیزنی از این کلیسا الهام گرفته است. اگر به برج‌‌های این قلعه دقت کنید، متوجه نامتقارن بودنشان می‌شوید. برج‌‌های این کلیسا متقارن نیست. یکی نشان‌دهنده جنسیت مرد و دیگری نشان‌دهنده جنسیت زن، نمادی رایج از معماری گوتیک از آن دوره است.

تئاترEstate ؛ یکی از جاهای تاریخی پراگ

تئاترEstate

یکی از جاهای تاریخی پراگ تئاترEstate  است. در سال 1787، موتزارت برای اولین بار در جهان اپرای خود را در تئاتر Estate اجرا کرد. در گذشته این ساختمان تاریخی محل تمرین مشاهیر مشهور موسیقی بوده است. 

این ساختمان در عصر روشنگری ساخته شد. در آن دوران اهمیت دسترسی عمومی به هنر و فرهنگ بسیار رواج پیدا کرده بود. این تئاتر به سبک معماری باروک و کلاسیک هنوز هم با شکوه خود پابرجا است. تئاتر Estate تمام آثار موتزارت به‌ویژه اپراهای او را حفظ کرده است. فیلم بیوگرافی موتزارت آمادئوس، در این تئاتر فیلم‌برداری شده است. اگر جز‌ء علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک و اپرا هستید، شبی را در این تئاتر بگذرانید.

رزرو بهترین هتل خارجی به راحتی !

کلام آخر درباره جاهای تاریخی پراگ

پراگ پایتخت چمهوری چک یکی از بهترین مقصدهای گردشگران برای سفر است. سفر به پراگ، عروس اروپا، مناسب گردشگران عاشق تاریخ است. تئاترهای قدیمی و هنری پراگ مکان‌های مناسبی برای گشت‌وگذار است. قلعه‌های تاریخی پراگ با ساختمان‌های قدیمی قرون‌وسطایی خود سفر شما را کامل می‌کند. سفر به پراگ برای گردشگرانی که عاشق معماری‌های باروک و قرون‌وسطایی هستند، سفری پر از زیبایی و شگفتی است. ما در این مقاله سعی کردیم جاهای تاریخی پراگ را به شما معرف کنیم. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، حتما به مکان‌های دیدنی آن سر بزنید.

نظرات کاربران