افسوس ترکیه
19 شهریور 1403
ترکیه

راهنمای کامل بازدید از شهر افسوس ترکیه + تاریخچه افسوس

شهر افسوس ترکیه یک شهر باستانی است و تاریخچه‌ای طولانی و قابل تامل دارد. اگر عاشق تاریخ هستید و دوست دارید که مقصد بعدی گردشگری‌تان، شهری باستانی با دیدنی‌هایی جذاب باشد، افسوس ترکیه یک گزینه عالی است. پیش از سفر، برای آشنایی بیشتر با این شهر شگفت‌انگیز با ما همراه باشید؛ در این مقاله از مجله سه کلیک، قصد داریم شما را با این شهر ترکیه بیشتر آشنا کنیم تا پیش از سفرتان ذهنیت و بینش عمیق‌تری راجع‌به آن به دست بیاورید. 

خرید بلیط هواپیما به راحتی !

تاسیس شهر افسوس ترکیه

شهر افسوس ترکیه

پیشینه تاریخی شهر افسوس طولانی است و به قرن دهم قبل از میلاد باز می‌گردد. داستان تاسیس این شهر بسیار مرموز و عجیب است. برخی می‌گویند شهر افسوس در ترکیه طبق پیشگویی دلفی توسط شاهزاده یونانی آتن تاسیس شد و مورخان یونانی معتقدند این شهر توسط افوس، ملکه آمازون‌ها ساخته شده است. به هر حال، افسوس ترکیه که امروزه در نزدیکی سواحل غربی ترکیه، در استان ازمیر، منطقه سلجوک واقع شده است، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوران باستان محسوب می‌شود و به دلیل داشتن بندری پر رونق و موقعیتی عالی، همواره در طول تاریخ مورد علاقه و توجه بسیاری بوده است. 

تور ترکیه استانبول با قیمت مناسب در سه کلیک رزرو کنید.

مختصری از تاریخچه افسوس ترکیه

خوب است بدانید که در سال 133 قبل از میلاد، افسوس تحت حاکمیت رومیان قرار داشت و در سال 27 قبل از میلاد نیز این شهر، پایتخت آسیای صغیر شد؛ در آغاز عصر اوت، شهر رونق گرفت. افسوس که قرار بود به مرکز جهانی فرهنگ و تجارت تبدیل شود، در قرن دوم، با تئاترها، کتابخانه‌ها، بازارها و معابدی که به‌زیبایی با سنگ‌های مرمر محلی تزئین شده بود، آراسته شد و خیابان‌های عریض آن که به رواق‌های سرپوشیده زیبا مزین بود، جلوه‌ای چشم‌گیر داشت. سیستم قنات‌های شهر هم جریان عظیمی از آب را برای جمعیتی در حدود بیست هزار نفر از ساکنین، تامین می‌کرد. ضمنا جمعیت شهر در طول برگزاری جشن آرتمیس با حضور مسافرین و گردشگرانی که برای شرکت در جشن وارد شهر می‌شدند، به سه برابر این رقم هم می‌رسید.

اهمیت دینی شهر افسوس ترکیه

افسوس در دوره بیزانس به رشد خود ادامه داد و در حال حاضر نیز یک شهر مسیحی است. طبق روایاتی، سنت پل در اوایل دهه 50 در افسوس زندگی می‌کرد و رساله خود را برای قرنتیان در این شهر باستانی نوشت. اما همه افسوسیان پیام پولس را نپذیرفتند.

هم‌چنین اعتقاد بر این است که سنت جان در افسوس ساکن شده و مریم مقدس را نیز با خود به این شهر آورده است. می‌گویند سنت جان انجیل یوحنای خود را در افسوس نوشت و او و مریم مقدس در این شهر از دنیا رفتند و افسوس از این جهات در تاریخ مسیحیت، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ افسوس یکی از مراکز اولیه مسیحیت است. 

خرید تور ارزان به راحتی !

انحطاط شهر

افسوس

انحطاط افسوس با حملات اعراب در قرن هشتم آغاز شد و در دوره ترک‌های سلجوقی هم ادامه داشت. اگرچه بیزانسی‌ها سرانجام این شهر را پس گرفتند، اما صدها سال انباشته شدن لجن از رودخانه‌ها، باعث شد که شهر برای مدتی طولانی از دریای اژه جدا شود، اهمیت و جایگاه خود را از دست بدهد و متروکه باشد. 

جایگاه امروزی شهر افسوس ترکیه

امروزه افسوس یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی و گردشگری ترکیه به شمار می‌رود و از زیباترین شهرهای یونانی‌رومی است که باید در هنگام بازدید از ترکیه، آن را هم ببینید. سالانه بازدیدکنندگان و زائران بسیاری از سرتاسر جهان برای بازدید از این شهر تاریخی و جاذبه‌های آن، راهی ترکیه می‌شوند. 

بلیط رفت و برگشت استانبول در کنار تور استانبول با بهترین قیمت تهیه کنید.

ارزش افسوس باستانی به عنوان یک میراث یونسکو

ویرانه‌های فوق‌العاده و باستانی افسوس به‌خوبی حفظ شده و توسط یونسکو محافظت می‌شود. افسوس در سال 2015 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد و شناخت آن ارزش استثنایی این شهر برای بشریت و اهمیت جهانی آن را برجسته می‌کند. این شهر باستانی نگاهی اجمالی به حوزه برنامه‌ریزی شهری، معماری و زندگی روزمره دنیای مدیترانه‌ای کلاسیک ارائه می‌دهد. حفاظت ویژه از افسوس این اطمینان را می‌دهد که این شهر در برابر فشارهای توسعه مدرن و تخریب زیست‌محیطی به‌خوبی مراقبت می‌شود و میراث خود را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کند. گنجاندن افسوس در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز بر اهمیت آن به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و تجاری در طول تاریخ تاکید دارد. 

بازدید از شهر افسوس در ترکیه

شهر افسوس ترکیه

با قدم زدن در جاده آرکادی شهر افسوس ترکیه، به گذشته سفر کنید؛ این جاده طولانی که از سمت بندر قدیمی به مرکز شهر منتهی می‌شود، بقایا و رواق‌های چشم‌گیری در هر دو طرف خیابان دارد. برخی از فروشندگان خیابانی محلی که زیر سایه رواق ایستاده‌اند، در این ناحیه سعی می‌کنند با فریاد، توجه شما را برای فروش اجناس خود، جلب کنند. 

تئاتر بزرگ افسوس

تئاتر بزرگ شهر افسوس ترکیه که در ارتفاعات این شهر تاریخی واقع شده است، با ظرفیتی در حدود 24000 تماشاگر، یکی از بزرگ‌ترین تئاترهای جهان روم به شمار می‌رود. این تئاتر که در دوره هلنیستی در دامنه کوه پیون ساخته شده بود و توسط رومیان گسترش پیدا کرد و بازسازی شد، نقش مهمی در زندگی اجتماعی و فرهنگی افسوس داشت. تئاتر بزرگ میزبان نمایش‌ها، نبردهای گلادیاتوری و گردهمایی‌های سیاسی بود و در ساخت آن تکنیک‌های معماری و آکوستیک پیشرفته‌ای وجود دارد؛ طوری که اشخاصی که در بالاترین طبقه نشسته‌اند، می‌توانند اجراها را به‌وضوح بشنوند. ضمنا می‌توانید از آگورا یا بازار مرکزی شهر و هم‌چنین معابدی مانند معابد اختصاص‌داده‌شده به امپراطور دومیتیان و حمام‌هایی که در این منطقه وجود دارد هم دیدن کنید. 

کتابخانه سلسوس

در سفر خود به شهر افسوس در ترکیه از کتابخانه سلسوس غافل نشوید؛ ساختمانی زیبا و جذاب که بین سال های 110 تا 135 بعد از میلاد ساخته شد و امروزه به یک نماد باستان‌شناسی تبدیل شده است. کتابخانه سلسوس توسط یک فرد ثروتمند رومی به نام تیبریوس جولیوس آکویلا به افتخار پدرش، معاون افسوس، ساخته و به او تقدیم شد. این کتابخانه که برای نگهداری طومارها و کتاب‌ها در نظر گرفته شده بود، چیزی در حدود 12000 نسخه خطی را در خود جا داد و البته هدف دیگری هم از ساخت این بنا وجود داشت؛ کتابخانه سلسوس به‌عنوان یک مقبره یادبود برای سلسوس که تابوتش در دخمه‌ای در زیر طبقه اصلی آن قرار دارد، طراحی شد.

خوب است بدانید که مجسمه‌هایی که در نمای این ساختمان قرار دارد، نشان‌دهنده خرد، هوش، دانش و فضیلت است. این کتابخانه که یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان باستان بود، به نوعی نبوغ معماری رومی و پیچیدگی فرهنگی آن را نشان می‌دهد. 

خانه‌های شگفت‌انگیز افسوس ترکیه 

خانه‌های شگفت‌انگیز افسوس

در سفر خود به افسوس ترکیه هم‌چنین می‌توانید از مجموعه‌ای از خانه‌هایی که در سال 1960 کشف شده و امروزه به‌زیبایی بازسازی شده است، بازدید کنید. پیشینه تاریخی این خانه‌ها به قرن اول تا هفتم بر می‌گردد. بسیاری از این خانه‌ها هنوز هم نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و موزاییک‌های پیچیده و پوشش‌های مرمری دوران‌های گذشته را در خود دارد. این خانه‌ها که مربوط به طبقه متوسط ​​رو به بالا است، دید خوبی راجع‌به ثروت واقعی شهر به شما می‌دهد و دریچه‌ای است که دید جالبی از زندگی خانگی ساکنان ثروتمند و با نفوذ شهر در دوران رومیان را نمایان می‌کند. این خانه‌ها که با تزئینات ظریف خود در دامنه‌های کوه کوریسوس در قلب افسوس ساخته شده است، به‌عنوان «خانه ثروتمندان» نیز شناخته می شود. 

بازدید از معبد آرتمیس 

معبد آرتمیس که از عجایب هفتگانه جهان باستان محسوب می‌شود و در حدود 550 سال قبل از میلاد ساخته شده است، یکی از سازه‌هایی است که شهر افسوس ترکیه را به شهرت رسانده است. طبق روایت‌ها این معبد به دستور کرزوس، پادشاه لیدیا، در اواسط قرن ششم قبل از میلاد بنا شد. این معبد بسیار بزرگ بوده و با 129.5 متر طول و 68.6 متر عرض، تقریبا دو برابر اندازه پارتنون در آتن است. اگرچه امروزه فقط کمی از بقایای این بنای تاریخی جذاب وجود دارد، اما همان نیز با تک‌ستون و بقایای پایه عظیمش، ارزش بازدید را دارد. خوب است بدانید که بنای بزرگ معبد آرتمیس را یک معمار کرتی کرسیفرون و پسرش متاژنز طراحی کرده‌اند. معبد به آرتمیس، الهه شکار، باروری و طبیعت تقدیم شد که نشان‌دهنده اهمیت او در معنویت جامعه افسوس است. معبد آرتمیس نه‌تنها به عنوان یک مکان مقدس مذهبی، بلکه به عنوان یک بازار نیز بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر نواحی اطراف دریای مدیترانه جذب خود می‌کرد و شهرت آن بسیار فراتر از مرزهای افسوس بود. 

جشنواره درمنه یکی از محبوب‌ترین جشن‌های جهان باستان به شمار می‌رفت و در طول دوره تاریخی روم، توسط امپراتوران رومی به‌شدت ترویج می‌شد. گفتنی است که مجسمه‌هایی با عنوان الوهیت وجود دارد که آن‌ها را می‌توان در سراسر جهان یونانی‌رومی پیدا کرد؛ دایانا افسوس با کمان و سگ شکاری خود طراحی شده و به باروری مربوط است؛ او به شکلی تقریباً ستون‌مانند، با تاج دیواری بلند، پاهای محکم و ردیف‌هایی از حیوانات به تصویر کشیده شده است. 

زیرساخت‌های پیشرفته شهری

شهر افسوس ترکیه

شهر تاریخی افسوس در زمان‌های دور به دلیل زیرساخت‌های شهری پیشرفته خود، متمایز و منحصربه‌فرد بود؛ این زیرساخت‌ها به ارتقا موقعیت این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم تجارت و فرهنگ در امپراتوری روم، کمک بسیاری کرد. چیدمان پیچیده و مجهز افسوس شامل خیابان‌های ستون‌دار عریض سنگفرش شده با مرمر، یک سیستم قنات پیچیده برای تامین آب شیرین و یک سیستم فاضلاب بسیار موثر بود که این مورد حساسیت جامعه رومی آن زمان به بهداشت عمومی را نشان می‌دهد. بی‌تردید این شهر باستانی با این ساخت‌های متفاوت، ارزش بازدید را دارد. 

غار هفت‌خوابه شهر افسوس در ترکیه

بنا به روایت‌ها، در سال 251، در خلال آزار و شکنجه‌های مسیحیان در دوران حکومت دسیوس در این شهر، گروهی از مردان جوان که حاضر به پشت کردن به اعتقادات مسیحی خود و انجام قربانی برای امپراتور نشدند، به غاری در خارج از شهر افسوس ترکیه پناه بردند. رومیان که فهمیدند آن‌ها قصد برگشتن از ایمان خود به مسیحیت را ندارند، در غار را مهر و موم کردند و غار تا قرن پنجم باز نشد! پس از گذشت مدت زمانی طولانی، زمانی که این غار توسط اشخاصی باز شد، افراد خوابیده در آن در کمال تعجب از خواب بیدار شدند. در واقع آن‌ها پس از خروج از غار و بازگشت بی‌سروصدا به شهر برای تهیه غذا، با دیدن ساختمان‌های بسیاری با نماد صلیب، شوکه شدند و دیگران نیز با دیدن این اشخاص با سکه‌های باستانی، شگفت‌زده شدند. این داستان نه‌تنها در منابع مسیحی قرون وسطی، بلکه در قرآن هم آمده است و غار مذکور امروزه محل کلیسای ویرانی است که در زیر آن، مقبره‌های بسیاری با قدمتی به اندازه قرن پنجم و ششم وجود دارد. 

تنوع مذهب در افسوس ترکیه

با وجود جایگاه مهم شهر افسوس در ترکیه در رابطه با دین مسیحیت، باید بگوییم که این شهر مرکزی برای انواع ادیان و حتی بت‌پرستی بود؛ در افسوس پناهگاه‌های متعددی وجود داشت که به خدایان زیادی اختصاص یافته بود؛ به عنوان مثال یکی از این پناهگاه‌ها به ایزدبانوی مصری، ایزیس، اختصاص داده شده بود .وجود چنین مراکزی در افسوس ترکیه نه‌تنها بر تنوع مذهبی شهر تاکید می‌کند، بلکه سازگاری و انجام اعمال مذهبی ترکیبی رایج در آن زمان در دین‌های مختلف را هم نشان می‌دهد. در یافته‌های باستان‌شناسی افسوس، محراب‌ها و بقایایی دیده شده که به خدایان مختلف، از جمله خدایان یونانی، رومی و شرقی تقدیم شده است. 

خانه مریم باکره در افسوس ترکیه

خانه مریم باکره

در تپه‌های خارج از شهر افسوس ترکیه، در ارتفاعاتی با چشم‌انداز زیبا از دریای اژه، می‌توانید خانه مریم باکره را ببینید. طبق اعتقادات، این مکان اقامت‌گاه مریم مقدس در آخرین سال‌های زندگی‌اش بوده است. این مکان ناشناخته بود تا این‌که در اوایل قرن نوزدهم یک راهبه و عارف آلمانی که اصلا آن را ندیده بود، با جزئیات بسیاری توصیفش کرد. توصیفات دقیق او منجر به کشف این مکان تاریخی شد و امروزه خانه مریم باکره یکی از اماکن مهم و مقدس زیارتی برای بسیاری از گردشگران مسیحی و مسلمان محسوب می‌شود.

کلام آخر سه کلیک درباره شهر افسوس ترکیه

در این مقاله راجع‌به شهر افسوس ترکیه، تاریخچه و اماکن دیدنی آن صحبت کردیم و امیدواریم مفید بوده باشد. اگر به این شهر تاریخی رفتید، حتما از ابنیه باستانی آن دیدن کنید و با گشت‌وگذار در شهر، تاریخ این شهر را از نظر بگذرانید. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید به شهر افسوس در ترکیه سفر کنید و جاذبه‌های آن را از نزدیک ببینید؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

رزرو هتل پنج ستاره به راحتی !

سوالات متداول راجع‌به شهر افسوس ترکیه

آیا شهر افسوس ترکیه ارزش بازدید دارد؟

بله، قطعا از بازدید این شهر تاریخی لذت خواهید برد. افسوس، واقع در ترکیه امروزی، شهری باستانی محسوب می‌شود که مملو از شگفتی‌های معماری و ویرانه‌هایی تاریخی است که به‌خوبی حفظ شده است. 

آیا می‌توان به‌تنهایی از افسوس بازدید کرد؟

بله، می‌توانید به تنهایی از شهر افسوس در ترکیه دیدن کنید. این ناحیه به راحتی قابل دسترسی است، برای عموم باز است و بازدیدکنندگان این امکان را دارند که در شهر به‌راحتی گشت‌وگذار کنند. با این حال، توصیه می‌کنیم از قبل تحقیق کنید یا یک راهنمای محلی استخدام کنید تا به‌طور کامل از اهمیت تاریخی و بافت ویرانه‌ها مطلع شوید.

آیا برای بازدید از شهر افسوس ترکیه یک روز کافی است؟

بازدید از نقاط برجسته شهر افسوس ترکیه در یک روز امکان‌پذیر است، اما برای بازدید دقیق‌تر، اطلاع از اهمیت تاریخی آن و کاوش ویرانه‌ها، ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. اما در یک روز می‌توانید از جاذبه‌های کلیدی این شهر دیدنی مانند کتابخانه سلسوس، تئاتر بزرگ و معبد آرتمیس بازدید کنید. 

نظرات کاربران