خانه مریم مقدس
16 شهریور 1403
ترکیه

راهنمای جامع بازدید از خانه مریم مقدس + هزینه ورودی سال 2024

خانه مریم مقدس در شهر افسوس ترکیه واقع شده است. البته خانه مریم مقدس و سنت جان که یکی از دوازده حواری حضرت عیسی بود در کنار هم قرار گرفته است و به عنوان یکی از پرطرفدارترین مکان‌های مذهبی و تاریخی ترکیه شناخته می‌شود. این خانه شامل بخش‌های متعددی است؛ از حوض تعمید تا مجسمه مریم مقدس و هر سال مسیحیان زیادی برای دعا و نیایش به این خانه تاریخی می‌روند. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با خانه مریم مقدس در شهر افسوس ترکیه بیشتر آشنا می‌شویم. 

رزروبلیط هواپیما به راحتی !

چرا مریم مقدس در افسوس زندگی می‌کرد؟

خانه مریم مقدس

طبق کتاب یوحنا حضرت عیسی وقتی که بر صلیب آویزان بود از شاگردش یوحنا یا همان سنت جان خواست که از مادرش مریم مراقبت کند. سپس رو به سنت جان کرد و گفت: مادرت اینجاست. بعد حضرت عیسی به مادرش نگاه کرد و گفت: پسرت اینجاست. به همین دلیل سنت جان، از مریم مقدس تا زمان مرگ در خانه خودش در شهر افسوس مراقبت کرد. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا آن‌ها در افسوس زندگی می‌کردند؟

پس از مرگ حضرت عیسی، شاگردان او در اورشلیم مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، بنابراین به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. سنت جان حضرت مریم را به شهر افسوس در 615 مایلی اورشلیم برد و آن‌ها بقیه عمر خود را آن‌جا زندگی کردند و به همین دلیل آرامگاه سنت جان و خانه مریم مقدس اکنون در کنار هم قرار دارد.

رزرو بلیط هواپیما تهران ازمیر را فراموش نکنید.

داستان زندگی مریم مقدس در شهر افسوس

بر اساس سنت مسیحی، گفته می‌شود مریم مقدس سال‌های آخر عمرش را که در افسوس زندگی می‌کرد در خلوت و تفکر گذراند. خانه مریم مقدس یک سازه سنگی ساده است اما چون آخرین خانه مریم مقدس بود و او آخرین سال‌های عمرش را در آن گذراند مورد احترام و توجه مردم قرار گرفته است. با توجه به اینکه منابع مکتوبی درباره زندگی مریم مقدس در افسوس وجود ندارد اطلاعات دقیقی نیز از چگونگی سال‌های آخر زندگی او وجود ندارد.  

خانه مریم مقدس کجاست؟ 

خانه مریم مقدس در دامنه تپه‌ای به نام سلجوک در 5 کیلومتری شهر باستانی افسوس ترکیه واقع شده است. این خانه به مرز دریای مدیترانه بسیار نزدیک است و اکثر مسافرانی که به ازمیر سفر می‌کنند برنامه‌ای یک‌روزه نیز برای بازدید از شهر تاریخی افسوس و خانه مریم مقدس خواهند داشت زیرا ازمیر تنها یک‌ساعت با افسوس فاصله دارد. در ابتدا اختلافات زیادی بر سر حضور مریم مقدس در این شهر وجود داشت زیرا هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود نداشت. تا این که یک راهبه آلمانی این خانه را در یک‌سری رویا دید و در نهایت خانه مریم مقدس در قرن نوزدهم کشف شد. 

شهر افسوس در ابتدا یک شهر باستانی بود که به عنوان شهر بندری امپراطوری رم شناخته می‌شد، اما حالا تنها بخشی که خانه مریم مقدس در آن قرار گرفته است به همان حالت اولیه مانده و باقی شهر با وجود سواحل شنی مدرن، مجموعه‌های ساحلی مجلل و پارک‌های آبی به یک شهر تفریحی در نزدیکی دریای مدیترانه تبدیل شده است. بنابراین بازدید از این شهر می‌تواند برای همه اعضای خانواده جذاب باشد. 

بخش‌های مختلف خانه مریم مقدس

بخش‌های مختلف خانه مریم مقدس

در محوطه خانه مریم مقدس یک حوض برای غسل تعمید، شیرآلاتی که آب مقدس را به داخل حوض می‌ریزند، مجسمه مریم مقدس و یک دیوار آرزو وجود دارد که می‌توانید دعاها و آرزوهایتان را بنویسید و به این دیوار بچسبانید تا برآورده شود. دقت داشته باشید که پس از پرداخت هزینه ورودی، می‌توانید در اتاق‌های کوچک خانه مریم مقدس قدم بزنید. بخش مرکزی خانه شامل یک محراب کوچک است که گمان می‌رود اتاق خواب مریم مقدس بود. این خانه با وجود سادگی، آرامش غیرقابل انکاری به زائرین منتقل می‌کند. 

خرید تور مسافرتی خارجی به راحتی !

از سوی دیگر وقتی در اطراف خانه مریم مقدس پرسه می‌زنید، به سه فواره آب برخورد می‌کنید که از چشمه‌ای طبیعی در سمت راست خانه تغذیه می‌شود. اعتقاد بر این است که این آب مقدس است که از نهری در همان نزدیکی به خانه می‌رسد. مسیحیان معتقدند این آب دارای قدرت شفابخشی است. بازدیدکنندگان و زائرین معمولا یک بطری خالی همراه خودشان دارند تا مقداری از این آب مقدس را به خانه ببرند. این آب قابل نوشیدن است، اما بیشتر مردم آن را به عنوان سوغاتی یا هدیه با خود می‌برند.

یکی دیگر از بخش‌های خانه مریم مقدس دیوار آرزوهاست که به مریمنا (Meryemana) معروف است. این دیوار موزاییکی حالا میزبان دعاها و آرزوهای بازدیدکنندگان و زائرین خانه مریم مقدس است که از سراسر جهان دعاها و آرزوهای خود را روی کاغذ می‌نویسند و به این دیوار می‌چسبانند تا برآورده شود. این دیوار حس امید را در زائرین زنده می‌کند و هر کاغذی که روی دیوار چسبیده بیان‌گر داستانی‌ست که زائرین را به این‌جا کشانده است. همچنین برخی از زائرین نیز آرزوهایشان را به جای کاغذ روی پارچه می‌نویسند و به دیوار آرزوها می‌چسبانند. 

برای رزرو هتل های ازمیر میتوانید روی سه کلیک حساب کنید.

یکی دیگر از بخش‌های جالب این خانه تاریخی، حوض غسل تعمید است که در فاصله کوتاهی از خانه قرار گرفته و نمادی از فرهنگ جامعه مسیحی اولیه است که زمانی در این‌جا زندگی می‌کردند. این حوض دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در کنار همین حوض، مجسمه‌ای بزرگ از مریم مقدس قرار دارد که حدود 200 سال قدمت دارد و با درختان زیتون زیبا احاطه شده است.

نحوه دسترسی به خانه مریم مقدس

خانه مریم مقدس

دقت داشته باشید هیچ اتوبوسی وجود ندارد که بتواند شما را از شهر افسوس به خانه مریم مقدس برساند. مسافران معمولا یک تاکسی کرایه می‌کنند و یا همراه تورهایی که راهنما دارند به بازدید خانه مریم مقدس می‌روند. ایستگاه تاکسی خانه مریم مقدس در سمت خروجی جنوبی شهر افسوس واقع شده است. معمولا هزینه تاکسی تا خانه مریم مقدس 120 تا 200 لیره معادل 4 تا 8 دلار امریکا است. بنابراین اگر در نزدیکی شهر افسوس اقامت دارید به راحتی می‌توانید خودتان را به خانه مریم مقدس برسانید. 

اما اگر در کوش آداسی (30 دقیقه فاصله تا افسوس) یا ازمیر (1 ساعت فاصله تا افسوس) اقامت دارید، هزینه تاکسی به خانه مریم مقدس بیشتر خواهد بود. اما می‌توانید تور یک روزه افسوس را رزرو کنید که شامل سفر به خانه مریم مقدس نیز می‌شود. 

ساعات کاری و هزینه ورودی

ساعت کاری خانه مریم مقدس در تابستان یعنی آوریل تا اکتبر 8 صبح تا 6 بعدازظهر و در زمستان یعنی نوامبر تا مارس 8 صبح تا 5 بعدازظهر خواهد بود. همچنین هزینه ورودی بازدید از خانه مریم مقدس در سال 2024 برای هر نفر 400 لیر است. همچنین کارت‌های اعتباری نیز پذیرفته می‌شود. اگر سوالی درباره بازدید از خانه مریم مقدس دارید می‌توانید با شماره 902328941014+ تماس بگیرید. 

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سه کلیک با خانه مریم مقدس و شهر باستانی افسوس آشنا شدیم. اگر برای سفر به ازمیر برنامه‌ریزی می‌کنید شرکت در تور یک روزه شهر باستانی افسوس و بازدید از خانه میرم مقدس می‌تواند خاطره‌ای جذاب و به یاد ماندنی باشد. 

رزرو هتل خارجی به راحتی !

سوالات متداول

هنگام بازدید از خانه مریم مقدس چه لباسی بپوشیم؟

هنگام بازدید از خانه مریم مقدس حواستان به حساسیت‌هاغی فرهنگی در ای خانه مقدس باشد. بنابراین هنگام بازدید از خانه مریم مقدس، لباسی پوشیده به تن کنید که شانه‌ها و زانوهای‌تان را بپوشانند.

چند روز باید به بازدید از شهر افسوس ترکیه اختصاص بدهیم؟

اکثر مسافران ازمیر یک روز کامل را به بازدید از شهر باستانی افسوس و خانه مریم مقدس اختصاص می‌دهند.

بهترین زمان بازدید از خانه مریم مقدس چه موقع است؟

بهار (آوریل تا می) و پاییز (سپتامبر تا اکتبر) بهترین زمان برای بازدید از خانه مریم مقدس است. در این دو فصل آب‌و‌هوا مطبوع و معتدل است.

شهر افسوس امروزی کجاست؟

شهر افسوس در ترکیه امروزی، در نزدیکی شهر سلچوک، در استان ازمیر قرار گرقته است. این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری و تاریخی، بازدیدکنندگان زیادی دارد.

نظرات کاربران