پراگ به چی معروفه؟

پراگ به چی معروفه؟ از معماری تا بازارهای کریسمس

پراگ پایتخت جمهوری چک در اروپای مرکزی، بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. پراگ را به نام شهر صدمناره نیز می‌شناسند. مکان‌‌‌های نمادین زیادی در پراگ وجود دارد که این شهر را به واسطه آن‌ها می‌شناسند. در پراگ افراد مشهوری از جمله ولفگانگ آمادئوس موتزارت زندگی می‌کردند. علاوه بر این، پراگ شهری غنی و کاملا منحصر‌به‌فرد است؛ بنابراین جای تعجب نیست که گردشگران زیادی برای دیدن سبک‌های مختلف معماری به این شهر سفر کنند. دلایل زیادی برای معروفیت و مشهوریت پراگ وجود دارد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند در یک جمله به شما توضیح بدهد که پراگ به چی معروفه؟ ما در این مقاله، مکان‌هایی که باعث معروفیت پراگ شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

پراگ به چه چیزی معروف است؟

اگر سوال پراگ به چی معروفه سوال شما هم است، مطمئنا با شنیدن جوابش غافلگیر خواهیدشد. پراگ به‌خاطر شگفتی‌های معماری که از دوران جنگ در اروپا، جان سالم به‌در برده‌اند، کاخ‌های چندصدساله که تا به امروز پابرجا هستند، گنبدها، کلیساها، ساختمان‌های جذاب، میدان‌های قرون ‌وسطایی، پل‌های رویایی، تفریحات شبانه و صحنه‌های هنری پرجنب‌وجوش معروف است. پراگ که در سواحل رودخانه ولتاوا قرار دارد، یکی از زیباترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر به خاطر قرن‌ها تاریخ و میراث فرهنگی‌اش شناخته شده‌است. پراگ مانند یک کتاب درسی معماری سه‌بعدی است. کلیساها و زیرزمین‌های رومی، کلیساهای گوتیک، کاخ‌ها و باغ‌های باروک، ساختمان‌های دنیای هنر نو و معماری منحصربه‌فرد کوبیسم، پراگ را به شهری بی‌مانند در جهان تبدیل کرده‌است.

 پل چارلز

پراگ به چی معروفه؟

اگر از کسی بپرسید پراگ به چی معروفه، به احتمال زیاد پل چارلز را به شما پیشنهاد می‌دهد. شاید رویایی‌ترین پل قرون‌وسطایی جهان، یک نقطه عطف نمادین برای شهر پراگ به‌شمار برود. این پل به نام پادشاه چارلز چهارم نامگذاری شده‌است. تا سال 1841، پل چارلز به‌عنوان تنها پل پراگ برای عبور از رودخانه ولتاوا و مهم‌ترین ارتباط بین قلعه پراگ و شهر قدیمی و مناطق مجاور آن بود. این ارتباط زمینی باعث شد پراگ به‌عنوان یک مسیر تجاری بین اروپای شرقی و غربی به‌شمار برود. ارتفاع پل چارلز که بر روی 15ستون قراردارد، 13متر است. بیش‌ترین شهرت پل چارلز به‌ دلیل وجود تندیس‌های زیبا روی پل است. در سال ۱۶۸۳ اولین تندیس به پل اضافه شد. این پل، توسط یک کوچه پیوسته از ۳۰ مجسمه تزئین شده است؛ بیشتر آن‌ها به سبک باروک ساخته شده‌اند و مشهورترین آن‌ها تندیس سنت جان نپوموک است. این بنای قرون وسطایی نه‌تنها یکی از معروف‌ترین پل‌های جهان است، بلکه با جذاب‌ترین دوران پراگ نیز ارتباط جدائی‌ناپذیری دارد و زیباترین پل اروپا است. اگر می‌خواهید بدانید پراگ بین گردشگران به چی معروفه، هنگام طلوع خورشید به پل چارلز بروید.  

پراگ به چی معروفه؟ به ساعت نجومی؟ 

اگر از قبل، پل چارلز را می‌شناسید، مطمئنا به دنبال جواب دیگری برای پراگ به چی معروفه، می‌گردید. گزینه بعدی در این لیست بلند‌، ساعت نجومی پراگ است. ساعت نجومی پراگ، یکی از جاذبه‌های نمادین‌ شهر پراگ است. این ساعت قرون وسطایی در تالار شهر قدیمی که در قرن پانزدهم ایجاد شده‌است، قرار دارد؛ این ساعت دارای عقربه‌ای است که موقعیت خورشید و ماه و تقویم و علامت‌های نجومی هر ماه را نشان می‌دهد. حدود سال ۱۴۹۰ میلادی، صفحه سال‌نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه‌های سبک گوتیک تزئین کردند. صفحه تقویم روی ساعت، تصور مردم قرون‌وسطی از جهان هستی را به نمایش می‌گذارد؛ زمین در مرکز و قسمت آبی صفحه، آسمان را نشان می‌دهد. کلماتی لاتین به معنی شرق، غرب، طلوع و غروب در چهار طرف صفحه نوشته شده‌اند. این ساعت دارای یک صفحه نجومی و یک حلقه زودیاک (حلقه نشان‌دهنده بروج فلکی) است؛ که نشان‌دهنده وضعیت ستارگان در آسمان است. از روی صفحه ساعت نجومی می‌توان روز، هفته، ماه و سال را مشخص کرد. ساعت نجومی پراگ حدود 600 سال پیش ساخته ‌شده‌است. این ساعت، قدیمی‌ترین ساعت نجومی جهان است که تا به امروز کار می‌کند. هر روز از ساعت 9 صبح تا 11 شب، ساعت نجومی پراگ پیاده‌روی رسولان (چهره های معروف ساعت نجومی پراگ) را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. وقتی ساعت به صدا در می‌آید، مجسمه‌های مکانیکی 12حواری در پنجره برج حرکت می‌کنند. بین ساعت 9 صبح تا 11 شب، ساعت نجومی پراگ می‌تواند پاسخ خوبی برای سوال پراگ در بین مردم به چی معروفه باشد.

میدان شهر قدیمی؛ اثبات معروفیت پراگ در جهان با دیدن یک میدان 

میدان شهر قدیمی

میدان شهر قدیمی پراگ یکی از بهترین و مشهورترین جاهای دیدنی پراگ است. میدان شهر قدیمی پراگ، مهم‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌ این شهر به‌شمار می‌رود و قدمتی بالغ بر ۱۰ قرن دارد. در میدان شهر قدیمی، خیابان‌های سنگ‌فرش پرپیچ‌وخم و مناره‌های با ابهت گوتیک، مکان مناسبی برای شناخت کامل فضای قرون وسطایی پراگ است. میدان شهر قدیمی که بین پل چارلز و میدان ونسلاس قرار دارد، تا قرن بیستم، یک بازار شلوغ در پراگ بود. با رفتن به این میدان نگاهتان به مکان‌های گردشگری مثل برج باشکوه تالار شهر و ساعت نجومی معروفش، برج‌های پر غرور کلیسای جامع تین، کلیسای سنت نیکولاس و خانه‌های رنگارنگ با معماری‌های زیبا و متنوع خیره می‌شود. وجود این مکان‌های گردشگری، این میدان را به جوابی برای سوال پراگ به چی معروفه و مهم‌ترین مقصد گردشگری پراگ و جمهوری چک تبدیل کرده‌است. میدان شهر قدیمی مطمئنا اولین مقصد هر گردشگری برای شروع گشت‌وگزار در پراگ است. بنابراین با دیدن این میدان، به شما ثابت خواهدشد که پراگ به چی معروف است.

 قلعه پراگ

هیچ سفری به پراگ بدون دیدن قلعه پراگ کامل نمی‌شود. قلعه پراگ که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد، اقامتگاه سلطنتی پادشاهان در جمهوری چک بوده‌است. قلعه پراگ فقط به یک بنای تاریخی محدود نمی‌شود؛ بلکه کل مجموعه قلعه شامل حیاط‌های وسیع، کلیساهای جامع، موزه‌ها و باغ‌های وسیعی در آنجا وجود دارد که بازدید کامل از آن‌ها می‌تواند چندین روز طول بکشد. قلعه پراگ با مساحتی نزدیک به 70000 مترمربع، رسماً در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه قلعه باستانی در جهان ثبت شده‌است. کاخ سلطنتی قدیمی، کلیسای سنت جورج لین طلایی، کلیسای جامع سنت‌ویتوس و برج جنوبی کلیسای جامع، سبک‌های معماری قدیمی و متنوع پراگ را به نمایش می‌گذارند. از معماری رومی کلیسای سنت‌جورج گرفته تا سقف‌های گوتیک کلیسای جامع سنت‌ویتوس، هر قسمت از این قلعه به طرز شگفت‌انگیزی زیبا است و می‌تواند شمارا برای پاسخ به سوال پراگ به چی معروفه قانع کند. 

 کلیسای جامع سنت ویتوس و جواهراتی با امضا معروفیت برای پراگ

پراگ به چی معروفه؟

مناره‌های بلند و کلیساهای باستانی سنت‌ویتوس،  یکی از پاسخ‌های سوال پراگ به چی معروفه است. این کلیسای جامع گوتیک، که با افتخار در میدان شهر قدیمی ایستاده است، تقریباً 600 سال طول کشید تا ساخت آن در سال 1929 تکمیل شود. امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند سقف‌هایی با نقاشی‌های دیواری، پنجره‌های رنگی و مجسمه‌های قدیسان در اندازه واقعی را در آنجا ببینند و تحسین کنند. کلیسای جامع سنت‌ویتوس به‌عنوان بزرگ‌‌ترین و مهم‌‌ترین کلیسا در میان قلعه پراگ در جمهوری چک قرار دارد. در میان جاذبه‌های کلیسای جامع، پربازدیدترین قسمت آن، کلیسای سنت‌ونسلاس است. این کلیسا را می‌توان نمونه‌ زیبایی از معماری گوتیک اروپای شرقی نام برد. ساخت این کلیسا به سال ۱۳۴۴ میلادی برمی‌گردد. آرامگاه سه پادشاه بوهمی و چندین کشیش در این کلیسا قرار دارد. شیشه‌‌های رنگی و موزائیک‌های زیبا جزو مهم‌ترین ویژگی‌های کلیسای سنت‌ویتوس به شمار می‌رود. در ساخت محراب این کلیسا از ۱۳۰۰ سنگ گران‌بها استفاده شده‌است؛ همچنین چندین جواهر سلطنتی جمهوری چک در این کلیسا نگه‌داری می‌شوند که کسی اجازه بازدید از آن‌ها را ندارد.

محله‌کوچک و پاسخی برای سوال پراگ در اروپا به چی معروفه؟

پس از کاوش در شهر قدیمی پراگ، می‌توانید از پل چارلز عبورکرده و به منطقه محله‌کوچک برسید که به آن شهر کوچک پراگ نیز می‌گویند. محله‌کوچک واقع در غرب رودخانه ولتاوا، دارای خیابان‌های سنگ‌فرش، خانه‌های پاستلی با سقف‌های قرمز و کاخ‌های زیبا است که جامعه مرفه پراگ را به نمایش می‌گذارد. مراقب نمونه‌های خیره‌کننده معماری باروک مانند کاخ والنشتاین و کلیسای جامع سنت‌نیکلاس باشید. زمانی که از محله‌کوچک بازدید کردید و به شهر خود بازگشتید، آشنایان شما سوالاتی همچون پراگ چطور بود، یا پراگ به چی معروفه، از شما می‌پرسند. شما می‌توانید با دست‌باز به سوالاتشان پاسخ دهید و محله‌کوچک را معرفی کنید؛ بدون این که پاسخی تکراری به آن‌ها داده باشید. پس، بازدید از این محله را دست کم نگیرید.  

 میدان ونسلاس یا (واتسلاو) Wenceslas

 میدان ونسلاس یا (واتسلاو) Wenceslas

شما هم به دنبال پاسخی برای سوال پراگ بین گردشگران به چی معروفه می‌گردید، پس حتما به میدان ونسلاس سر بزنید. میدان ونسلاس منطقه‌ای برای کاوش در بهترین رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، بارها، کلوپ‌های شبانه و بوتیک‌های مد در این کلان‌شهر است که تنها پنج دقیقه با شهر قدیمی فاصله دارد. این میدان یک بلوار است که 60 متر عرض و 750 متر طول دارد. این بلوار قبلاً بازار اسب و مکانی برای تظاهرات گسترده بود؛ میدان ونسلاس می‌تواند تا 400000 نفر را در خود جای دهد. از جاذبه‌های معروف میدان ونسلاس می‌توان به موزه ملی و اپرای دولتی پراگ اشاره کرد. امروزه این میدان یک منطقه تجاری شلوغ در شهر جدید پراگ و همچنین قلب سرگرمی و زندگی شبانه در این شهر است. از صرف غذا در رستوران‌ها گرفته تا خرید سوغاتی‌های چک، در میدان ونسلانس بی‌کار نمی‌مانید. 

 موزه‌ها و گالری‌های هنری در پراگ

فراتر از معماری چشمگیر و بلوارهای دیدنی، پراگ به‌خاطر هنرهای پر رونق و فرهنگش نیز شناخته‌شده و معروف ‌است. بنابراین، اگر در کاوش گالری‌های هنری مهارت دارید، به شهر درستی سفر کردید. از نمایشگاه‌های تاریخ طبیعی گرفته تا مجموعه‌های عظیم نقاشی‌های اروپایی، موزه‌های پراگ گنجینه‌ای برای هر مسافری دارند. موزه ملی در میدان ونسلاس بیش از 14 میلیون اثر تاریخی که شامل جواهرات، مجسمه‌ها و دیگر گنجینه‌های جاودانه می‌شود را در خود جای داده‌است. بعد از موزه ملی، از گالری ملی پراگ در میدان قدیمی شهر دیدن کنید؛ جایی که شاهکارهای کمیاب از هنرمندان مشهوری مانند پیکاسو، مونه، ون‌گوگ، رودن و کلیمت را خواهیددید. تمامی این موزه‌ها و گالری‌ها دلیل معروفیت پراگ میان گردشگران هنری هستند.

 آیا پراگ به غذاهای سنتی چک معروفه؟

پراگ به چی معروفه؟

آیا می‌دانستید پراگ به خاطر غذاهایش نیز معروف است؟ اگر از دوست‌داران غذاهای گوشتی هستید، هیچ‌وقت در پراگ گرسنه نخواهید‌ ماند. غذاهای سنتی چک بر پایه گوشت‌های مختلف مثل گوشت خوک، مرغ و گوشت گاو هستند. برای آشنایی با طعم‌ غذاهای چک می‌توانید با  گولاش، یک خورشت دلچسب که از گوشت و سبزیجات و پاپریکا  تهیه می‌شود، شروع کنید. این غذای معطر با کوفته‌‌های نان‌مانند سرو می‌شود .به‌غیر از گولاش، می‌توانید پیراشکی گوشت خوک را نیز امتحان کنید؛ یک غذای راحت با گوشت خوک بو‌داده و کوفته‌های نان‌مانند و کلم ترش. به‌عنوان دسری شیرین، می‌توانید تردلنیک( یک شیرینی رول شده با شکر، دارچین، یا آجیل) یا پالاسینکی( یک پنکیک کرپ مانند پر از خامه، مربا یا میوه‌ها) را نیز بچشید. خوشبختانه، بهترین رستوران‌های پراگ بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

 خرید در پراگ؛ پراگ دیگه به چی معروفه؟

پراگ دیگه به چی معروفه؟ جواب این سوال قطعا خرید کردن و مراکز خرید بسیار عالی است. از لباس‌های مد روز گرفته تا سوغاتی‌های جذاب، پراگ یکی از بهترین مقاصد برای عاشقان خرید در اروپا است. سوغاتی‌های پرطرفدار در پراگ شامل جواهرات گارنت، عروسک‌های چوبی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، کالاهای چرمی، ویفرهای اسپا با گارنیش شیرین، و کریستال‌های بوهمیایی است. 

شب بیداری‌های پراگ

شب بیداری‌های پراگ

پراگ بین مردم به چی معروفه؟ باید بگویم شب‌زنده‌داری در پراگ در بین مردم آنجا بسیار معروف است. پراگ، جایی است که خیابان‌هایش تا صبح با موسیقی رقص می‌درخشند. صادقانه بگوییم، فرقی نمی‌کند که چه نوع موسیقی یا محیطی را ترجیح می‌دهید، مطمئن باشید که پراگ سرگرمی‌های زیادی برای افزایش تپش قلب شما دارد. پراگ، بهترین مکان‌ها برای خوشگذرانی شبانه را برای مسافرانی که به دنبال رقصیدن در طول شب هستند، در دل خود دارد. ناگفته نماند که رابطه پراگ با اجرای موسیقی زنده به گذشته باز می‌گردد. در واقع، برخی از کلوپ‌های رقص، مانند کلوب کلاه قرمز بیش از 100 سال است که در پراگ فعالیت می‌کند. 

 رودخانه ولتاوا و یک قایق سواری عاشقانه

پراگ به چی معروفه؟ یکی دیگر از دلایل معروف بودن پراگ، رودخانه ولتاوا و قایق سواری روی این رودخانه است. پراگ در سواحل رودخانه ولتاوا واقع شده‌است. بهترین راه لذت بردن از پراگ، عبور از تاریخی‌ترین مناظر آن با قایق روی دریاچه ولتاوا است. قایق سواری در امتداد طولانی‌ترین رودخانه جمهوری چک، به شما این امکان را می‌دهد که پل‌ها و خانه‌های با سقف قرمز پراگ را از منظری متفاوت ببینید. قایق‌سواری در پراگ، یک فعالیت محبوب برای زوج‌ها است. از عرشه قایق می‌توانید از مناظر نورانی پل چارلز و قلعه پراگ که بر روی رودخانه منعکس شده‌است، لذت ببرید. 

 بازارهای کریسمس  

پراگ به چی معروفه؟

گشت‌و‌گزار در بازارهای کریسمس یک سنت مشهور در اروپا است و باید بگوییم که پراگ شهری شگفت‌انگیز برای خوش‌گذرانی در تعطیلات کریسمس است. از نوامبر تا دسامبر، میدان شهر قدیمی و میدان ونسلاس با درختان کریسمس و چراغ‌های خیره‌کننده به سرزمین‌‌عجایب زمستانی تبدیل می‌شود. خیابان‌ها پر از غرفه‌های فروش صنایع‌دستی محلی و دسرهای خوشمزه می‌شود. علاوه بر این، پیست‌های اسکیت روی یخ و کنسرت‌های موسیقی زنده در اطراف شهر، دلیل دیگری برای خوشگذرانی در این شهر است. جای تعجب نیست که پراگ به داشتن برخی از بهترین بازارهای کریسمس در اروپا مشهور باشد. بعضی‌ از گردشگران، بازارهای کریسمس را به عنوان جواب سوال پراگ به چی معروفه در نظر می‌گیرند.  

کلام پایانی

امیدواریم در این مقاله پاسخ قانع‌کننده‌ای برای سوال پراگ به چی معروفه به شما داده‌باشیم. پراگ به خیلی چیز‌ها معروف است پل چارلز، موزه‌های هنری، غذاهای خوش‌طعم و خیلی چیزهای دیگر. ما در این مقاله به تمام چیز‌هایی که ممکن بود پراگ به آن‌ها معروف باشد پرداختیم؛ از تاریخ و فرهنگ گرفته تا مراکز خرید و غذاهای لذیذ. اکنون، شما اطلاعاتی کافی در مورد این شهر دارید و آماده‌اید تا برنامه‌ریزی سفر به پراگ را آغاز کنید. حتما این کار را بکنید و از تجربه خودتان در نظرات این مقاله به ما بگویید.

نظرات کاربران