Lisbon

کامل‌ترین راهنمای سفر به لیسبون در سال 2023

لیسبون یکی از زیباترین شهرهای اروپا است. شهری تپه‌ای با حال‌وهوای هنری که غذاهای خوشمزه و جاهای دیدنی زیادی دارد. این شهر مقصد گردشگرانی است که می‌خواهند مکان‌های جدید را کشف کنند و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند. پس اگر قصد دارید یک مقصد اروپایی را انتخاب کنید، کمی متفاوت‌تر باشید به سراغ لیسبون بروید. این راهنمای سفر به لیسبون هر آنچه را که باید در سفر خود بدانید به شما می‌گوید.

لیسبون در یک نگاه

راهنمای سفر به لیسبون

لیسبون پایتخت کشور پرتغال و بزرگ‌ترین شهر آن است. این پایتخت که در کنار رودخانه تاگوس واقع شده غربی‌ترین شهر اروپا شناخته می‌شود و زمانی آن را دورترین لبه جهان می‌دانستند. 

امروزه لیسبون به عنوان یکی از پر‌جنب‌و‌جوش‌ترین و کاریزماتیک‌ترین شهرهای اروپا و حتی دنیا است که هر گوشه از آن شما را محو تماشای خود می‌کند. جالب است بدانید که لیسبون همانند رم بر روی هفت تپه ساخته شده و محله‌های آن همگی در بالای تپه‌ها قرار دارند. خیابان‌های سنگ‌فرش شده و شبکه‌های تراموا که از آن‌ها عبور می‌کنند. خانه‌های قدیمی با بالکن‌های پر از گل‌های رنگارنگ، کوچه‌های پلکانی با مناظر زیبای شهر همگی به خوبی لیسبون را توصیف می‌کنند. 

فقط این نیست و لیسبون خانه یکی از زیباترین بندرهای طبیعی اروپا است که به شما نوید انواع غذاهای دریایی را می‌دهد. شهر بندری، گرم و آفتابی! روز که به پایان می‌رسد، شهر چهره‌ای دیگر به خودش می‌گیرد و تازه زندگی شبانه پرجنب‌و‌جوش شروع می‌شود. همین‌هاست که لیسبون را به مقصدی عالی تبدیل کرده. با ما همراه باشید تا در راهنمای سفر به لیسبون آن روی دیگر این شهر را به شما نشان دهیم. 

آب و هوای لیسبون و بهترین زمان سفر 

از آنجایی که لیسبون شهری بندری است، بنابراین آب و هوا معتدل و مرطوبی دارد. زمستان‌ها نیز به همین صورت است. اما اگر بخواهید از بهترین زمان سفر به لیسبون بدانید، باید بگوییم که اغلب مردم فصل تابستان را به دلیل هوای گرم و روزهای طولانی انتخاب می‌کنند. اما از ما می‌شنوید، بهار و اوایل پاییز زمان خوبی برای سفر است، هوا خنک و همه‌جا هم خلوت! 

بهار لیسبون شگفت‌انگیز است

Lisbon

یکی از بهترین زمان‌ها برای گشت‌وگذار و سفر به لیسبون، فصل بهار است. دما بین 10-21 درجه سانتیگراد نوسان دارد و شهر تقریبا خلوت است. پس انتظار نرخ کمتر هتل و مراکز خرید را داشته باشید. حواستان باشد که روزها معمولا ابری هستند و احتمال بارش وجود دارد، بنابراین لباس گرم همراه خود داشته باشید. 

فصل اوج لیسبون تابستان است

فصل گردشگری در لیسبون، تابستان است و جمعیت زیادی برای تفریح و گذراندن تعطیلات به این شهر سرازیر می‌شوند. حداکثر دما در طول روزهای تابستانی لیسبون حدود 27 درجه سانتیگراد است و هزینه‌ها نیز همین‌طور بالا هستند. 

پاییز زیبای لیسبون ارزش دیدن را دارد

همانند بهار، پاییز در سفر به لیسبون، زیبا و خنک است. هوا در این فصل سردتر و بارانی‌تر می‌شود اما در مقابل نسبت به تابستان ارزان‌تر و شلوغ‌تر است. 

زمستان آنقدرها هم سرد نیست!

در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی، زمستان در لیسبون ملایم‌تر است. بارانی و رطوبت بیشتر از فصل‌های دیگر دیده می‌شود، اما هنوز زمان خوبی برای رفتن است. راستی قیمت‌ها هم ارزان‌تر هستند.

جاهای که باید ببینید و کارهایی که باید در لیسبون انجام دهید

کارهای زیادی برای انجام دادن و جاهای بسیاری برای دیدن وجود دارد که ما برخی از آن‌ها را در راهنمای سفر به لیسبون بیان می‌کنیم تا براساس علاقه خود در برنامه سفرتان قرار دهید.

  1. در اطراف شهر قدیمی قدم بزنید
راهنمای سفر به لیسبون

آلفاما، منطقه تاریخی لیسبون، مملو از خیابان‌های باریک و پرپیچ‌وخم با مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های دنج و باحال است. در واقع آلفاما به معنی چشمه‌ آب‌گرم است که در قرن هشتم توسط مورها (آفریقایی‌هایی که عرب و بربر بودند) به‌وجود آمد. یک تور پیاده‌روی در این محله قدیمی و دوست‌داشتنی لیسبون داشته باشید تا با محلی‌ها بیشتر معاشرت کنید. 

  1. برج بلم را ببینید

این برج در سال 1515 ساخته شد. در دوران اوج قدرت پرتغالی‌ها از آن به عنوان قلعه و فانوس دریایی استفاده می‌کردند. امروز اما برج بلم به یکی از جاهای دیدنی در سفر به لیسبون تبدیل شده و جزو میراث جهانی یونسکو است. این برج که در کرانه شمالی رودخانه تاگوس قرار دارد، ارتفاع آن30 متر و دارای 4 طبقه است. رفتن به بالای آن تماشای منظره اطراف، پرسه زدن در اتاق‌های عجیب و قدیمی یا تماشای گودالی که زندانیان در آن نگهداری می‌شدند، ماجراجویی جذابی خواهد بود. 

ورودی 9 یورو است.

  1. در باغ گیاه‌شناسی (Jardim Botanico) قدم بزنید

این باغ بزرگ 10 هکتاری بهشتی در میان شلوغی شهر است و حدود 18000 گونه گیاهی از جمله گیاهانی از نیوزلند، چین، استرالیا، ژاپن، آمریکای جنوبی و غیره را در دل خود جای داده‌است. اینجا یکی از بهترین فضاهای سبز در لیسبون و بهترین مکان برای گذراندن یک عصر آفتابی در این شهر خواهد بود که در سفرتان باید حتما آن را تجربه کنید.

ورودی 2 یورو است.

  1. به سواحل لیسبون بروید
Lisbon beaches

در راهنمای سفر به لیسبون دست شما را می‌گیریم و به سواحل خیره‌کننده این شهر گرم و دلپذیر می‌بریم. چند مورد از سواحل لیسبون هستند که بهترین مکان برای شنا و آبتنی، موج‌سواری، استراحت و کلا هر کاری که دوست دارید، مناسب هستند. ساحل Meco دارای فضایی آرام، ساحل Tamariz مناسب برای بچه‌ها و Morena از سواحل خفن لیسبون برای گذراندن تعطیلات در این شهر هستند. 

  1. قلعه سنت جورج را کاوش کنید

قلعه سنت جورج (São Jorge) یک قلعه قرون وسطایی خیلی بزرگ است که منظره‌ای مشرف به شهر دارد. جالب است بدانید که قدمت این قلعه شگفت‌انگیز که روی تپه قرار گرفته به قرن اول قبل از میلاد برمی‌گردد. هرچند که در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی همانند زلزله همراه بوده و دچار آسیب‌های زیادی شده، اما هر بار مورد بازسازی قرار گرفته و هنوز هم عظمت گذشته خود را دارد. شما می‌توانید به دیدن برج‌های این قلعه و موزه باستان‌شناسی آن بروید و ساعاتی را در باغ زیبای آن بگذرانید.  

ورودی 10 یورو است.

  1. موزه مجموعه Berardo را ببینید

موزه هنرهای مدرن و معاصر براردو دارای مجموعه وسیعی از آثار وارهول، پیکاسو، دالی، دوشان، بیکن، پولاک و بسیاری از هنرمندان و استادان دیگر است. نمایشگاه‌های دائمی و موقتی که در این موزه وجود دارند، هر کدام ارزشمندترین آثار این هنرمندان را قرن‌های گذشته در معرض نمایش می‌گذارند. البته اگر طرفدار هنر معاصر هستید، نمایشگاه‌های جالبی در این موزه خواهید دید. 

ورودی 5 یورو و شنبه ها رایگان و همچنین استفاده از راهنمای صوتی 3.5 یورو است.

  1. سوار “آسانسور” شوید
راهنمای سفر به لیسبون

اگر می‌خواهید لیسبون را به شکلی دیگر ببینید، سوار آسانسور آن شوید. این آسانسور عمری صد ساله دارد و در گذشته با بخار کار می‌کرده، اما سیستم آن درحال‌حاضر تغییر کرده و شما را به بالای یک برج می‌برد. یک سکوی با ارتفاع 45 متری، نمای بی‌نظیر از شهر را در جلوی چشمانتان قرار خواهد داد. می‌توانید در رستوران کوچک آن هم با این منظره یک غذای سنتی اتریشی نوش جان کنید. 

هزینه ورودی 6 یورو است. 

  1. به سمت میدان کومرسیو بروید (Praça do Comércio)

میدان کومرسیو بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین میدان لیسبون است. در قسمتی از آن کاخ سلطنتی قرار داد (که در یک زلزله عظیم در سال 1755 ویران شد) و قبلا محل سکونت خانواده سلطنتی بوده‌است. دو ستون مرمری از کاخ هنوز پابرجاست و میدان اکنون خانه بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک است. تماشای مردم اینجا وقتی با یک کتاب در دستشان درحال خوردن قهوه هستند، حس‌وحال خوبی دارد. از ما در راهنمای سفر به لیسبون بپرسید، ابتدای گردش در شهر را از این میدان شروع کنید. 

  1. کلیسای جامع Sé de Lisboa را ببینید

این کلیسای جامع کاتولیک رومی در محوطه یک مسجد قدیمی ساخته شده‌است (البته الان مسجدی وجود ندارد). از این کلیسا برای جشن شکست مورها (آفریقایی‌) در اواسط دهه 1100 استفاده می‌شد و در طی سال‌ها با آسیب‌های زیادی همراه بوده (زلزله، جنگ). اما همواره مورد بازسازی قرار گرفته و هنوز هم تلفیقی از سبک‌های معماری رومی، گوتیک و باروک در آن دیده‌ می‌شود. اینجا ارزش دیدن را دارد، فضایی آرام و زیبا.

حتماً لباس مناسب بپوشید چون عبادتگاه است. همچنین ورود به آن رایگان است.

  1. سوار تراموا شوید
tram

برای درک اینکه زندگی در لیسبون در قرن بیستم چگونه بود، سوار یکی از ترامواهای زرد رنگ «Remodelado» شوید. این ترامواهای قدیمی راهی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز برای گشت‌و‌گذار در شهر هستند، به‌خصوص مکان‌های قدیمی. هزینه استفاده از تراموا ارزان است و یک تور شهری لذت‌بخش به شما هدیه می‌دهد. 

  1. نمایش فادو را ببینید

فادو یک نوع موسیقی محلی و مختص شهر لیسبون است. شاید کمی غم‌انگیز باشد، چون اغلب بر سختی فقرا یا زندگی در دریا متمرکز است. این موسیقی اولین بار در قرن نوزدهم ظاهر شد و در بین طبقه کارگر (به ویژه دریانوردان) محبوبیت داشت. کلمه “فادو” احتمالاً از کلمه لاتین برای سرنوشت نشات می‌گیرد، به همین دلیل است که بسیاری از آهنگ‌ها بر بدبختی و رنج تمرکز می‌کنند. موسیقی در عین غم‌انگیز بودن، زیبا و شاعرانه است. برای لذت‌بردن از موسیقی سنتی فادو، به Clube de Fado، Tasca do Chico، Parreirinha de Alfama یا Senhor Vinho بروید.

  1. از صومعه Mosteiro dos Jerónimos دیدن کنید

در تور پرتغال به دیدن صومعه معروف این شهر بروید. صومعه‌ای که میراث جهانی یونسکو است و ساخت آن حدود 100 سال زمان برده. در این صومعه از سبک مانوئلین و طرح‌ها و تاثیرات دریایی استفاده شده‌است. در نهایت این سبک معماری، ساختمان باشکوه و باعظمت است که در نگاه اول شما را محو تماشای خود می‌کند. 

ورودی 10 یورو است.

  1. بنای یادبود اکتشافات را از نزدیک ببینید
راهنمای سفر به لیسبون

بنای یادبود اکتشافات (Padrão dos Descobrimentos) در سال 1960 در طی جشن‌های 500 ساله درگذشت هنری دریانورد (شخصیت مهم در امپراتوری اولیه پرتغال) افتتاح شد. این بنا با ارتفاع 52 متر، هنری را به تصویر می‌کشد که قهرمانان تاریخ این کشور را نشان می‌دهد. 

بنای یادبود شبیه کمان کشتی‌ای است که از بالای آب در سراسر رودخانه تاگوس بیرون می‌آید. در داخل آن نیز موزه‌ای با نمایشگاه‌های کوچک تاریخی و فرهنگی وجود دارد. یادتان نرود که به طبقه هفتم بروید، چون از آنجا می‌توانید به اقیانوس اطلس نگاه کنید. 

ورودی 6 یورو است.

  1. تور صومعه باتالها

Batalha شهری است که تنها 90 دقیقه با ماشین از لیسبون فاصله دارد. این شهر محل صومعه Batalha است که به طور رسمی به عنوان صومعه سنت مریم پیروزی شناخته می‌شود. 

صومعه باتالها یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای گوتیک اروپا است. ساخت این صومعه 131 سال به طول انجامید و اکنون ثبت میراث جهانی یونسکو شده‌است. قدم زدن در ساختمان زیبا و گوتیک این صومعه و دیدن فضای داخلی سر به فلک کشیده (که با پنجره‌های شیشه‌ای رنگی قرن شانزدهمی پوشانده شده) خیلی نفس‌گیر است. ورودی 6 یورو است.

  1. از موزه MAAT دیدن کنید

موزه هنر، معماری و فناوری یکی از جدیدترین موزه‌های لیسبون است. ماموریت آن به نمایش گذاشتن هنرمندان، معماران و رهبران فکری معاصر از طریق نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های سنتی است. آن‌ها نمایشگاه‌های چرخشی (نمایشگاه‌ها دائمی نیستند) در زمینه موسیقی، فلسفه، هنر معاصر و بسیاری موارد دیگر دارند. این ساختمان یک سازه عظیم و با ظاهری آینده‌نگر است که در کنار یک نیروگاه صنعتی قدیمی واقع شده‌است. 

ورودی 9 یورو و در اولین یکشنبه هر ماه ورودی رایگان است.

راهنمای سفر به لیسبون و هزینه های سفر 

Padrão dos Descobrimentos

در سفر به لیسبون یا هر مقصد دیگری از قبل بودجه خود را برنامه‌ریزی کنید. در نظر داشته باشید که کجا و برای چه هزینه می‌کنید. البته مهمترین مورد در هر سفر هزینه‌های محل اقامت و خوردوخوراک است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه محل اقامت در سفر به لیسبون

قیمت هاستل: قیمت در اتاقی با 6 تا 8 تخت از 20 تا 25 یورو در هر شب شروع می‌شود. اگر 4 تا 6 تخته باشد، بین 30 تا 40 یورو است. در اتاق‌های خصوص هاستل هم انتظار پرداخت 65-100 یورو را داشته باشید. امکانات محدود است و معمولا به وای فای و صبحانه رایگان ختم می‌شود. 

قیمت هتل‌های مقرون به صرفه: هتل‌های دو ستاره ارزان قیمت از 65 تا 85 یورو در هر شب شروع می‌شوند. منتظر امکانات اولیه مانند Wi-Fi رایگان، تلویزیون، و قهوه‌ساز یا چای‎ساز باشید.

هزینه خورد و خوراک در سفر به لیسبون

ماهی و غذاهای دریایی ستون فقرات غذاهای پرتغالی را تشکیل می‌دهند. در هر رستوران و هر گوشه از این شهر که بروید، بوی غذاهای دریایی به مشامتان خواهد رسید. ماهی کاد، ساردیناس اساداس (ساردین کبابی)، باس دریایی و صدف از رایج‌ترین غذاهای اصلی هستند. سایر غذاهای محبوب عبارتند از cozido peixinhos da horta (سبزیجات نان و سرخ شده) و ژامبون پخته شده. راستی حتماً پرگو (ساندویچ گوشت گاو) یا بیفانا (ساندویچ گوشت خوک) را نیز امتحان کنید. اگر به کافه‌های محلی و کوچک بروید، احتمالا با 5 یورو می‌توانید یک وعده غذایی خوب داشته‌باشید. 

اگر می‌خواهید یک غذای سنتی همراه با نوشیدنی در یک رستوران معمولی نوش جان کنید، باید حدود 20 تا 25 یورو هزینه کنید (حواستان باشد که قیمت‌ها در منطقه توریستی مرکز شهر بالاتر است). 

یک وعده‌ غذایی فست فود هم (فکر کنید مک دونالد) حدود 7 یورو قیمت دارد، درحالی‌که یک پیتزا بزرگ از حدود 12 یورو شروع می‌شود. 

اگر هم خودتان می‌خواهید دست به کار شوید و غذایتان را بپزید، برای مواد اولیه یک هفته‌ای، انتظار پرداخت 35-45 یورو شامل مواد اولیه اولیه مانند ماکارونی، سبزیجات، میوه، نان، پنیر و مقداری گوشت یا ماهی را داشته باشید.

بودجه پیشنهادی برای کسانی که با کوله‌پشتی سفر می‌کنند

این‌روزها خیلی با یک کوله‌پشتی ساده و بودجه محدود به دور دنیا سفر می‌کنند. اگر جزو این افراد هستید، در راهنمای سفر به لیسبون این هزینه‌ها به دردتان می‌خورد. 

بودجه کم 

راهنمای سفر به لیسبون

اگر روزانه 50 یورو در سفر به لیسبون اختصاص دهید، باید به سراغ هاستل بروید. تمام وعده‌های غذایی را خودتان بپزید. نوشیدنی‌ها محدود می‌شوند و از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت‌و‌آمد استفاده می‌کنید. فعالیت‌ها و جاهای دیدنی هم باید رایگان‌ها را انتخاب کنید. 

بودجه متوسط

با بودجه متوسط 130 یورو در روز، می‌توانید در یک هاستل و در اتاق خواب خصوصی اقامت داشته باشید. چند وعده غذایی را در بیرون بخورید، البته در رستوران‌های محلی ارزان‌قیمت. گه گاهی از تاکسی استفاده کنید و از جاهای دیدنی هم به سراغ باغ‌های گیاه‌شناسی و برج بلم بروید.

بودجه لوکس

با بودجه لوکس 240 یورو یا بیشتر در روز، می‌توانید در یک هتل اقامت کنید، برای هر وعده غذایی بیرون غذا بخورید، برای گشتن در شهر ماشین اجاره کنید و به تعداد دلخواهتان از موزه‌ها و جاذبه‌ها دیدن کنید. 

در آخر

لیسبون، پایتخت تپه‌ای و دیدنی پرتغال، از شهرهای محبوب برای گردش و گذراندن یک تعطیلات عالی است. خیابان‌های پیچ‌درپیچ، مناظر اقیانوس، ساختمان‌های قدیمی و ترامواها همگی فضای این شهر را دلنشین و دوست‌داشتنی کرده‌اند. ما در راهنمای سفر به لیسبون سعی کردیم تا هر چند مختصر اطلاعاتی درباره این شهر به شما بگوییم. امیدواریم با رزرو بلیط هواپیما و یک برنامه‌ریزی دقیق برای سفرتان، خاطراتی فراموش‌نشدنی برای خودتان و عزیزانتان رقم بزنید. 

نظرات کاربران