lisbon

جاهای دیدنی لیسبون؛ از باغ گیاه‌شناسی تا آسانسور سانتا جاستا!

پایتخت پرتغال آفتابی، لیسبون، در نقطه‌ای قرار دارد که رودخانه تاگوس با اقیانوس اطلس تلاقی می‌کند. این شهر ساحلی به عنوان یک مقصد سفر، به اندازه تاریخ پرقدمت آن غنی و متنوع است. از ویرانه‌های قلعه موریایی که بر بالای یکی از هفت تپه شهر قرار دارد تا کافه‌ای در پیاده‌رو که در کنار دیوار باستانی ویزیگوت‌ها قرار دارد، بقایای گذشته رنگارنگ لیسبون همه‌جا دیده می‌شود. لیسبون به‌درستی به نقشی که در دوران اکتشاف پرتغال ایفا کرد افتخار می‌کند و از جاهای دیدنی بسیاری برخوردار است. در‌حالی‌که قدیمی‌ترین شهر اروپای غربی برای بازسازی سیستم حمل‌ونقل، مدرن‌سازی مرکز شهر و نوسازی اسکله‌اش اقداماتی را انجام داده‌است، جذابیت قدیمی‌ترین محله‌های لیسبون را که بیش از همه، بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند حفظ کرده‌است. در ادامه به 18 مورد از دیدنی های لیسبون اشاره می‌کنیم. همراه ما باشید.

قنات Aguas Livres

Aguas Livres aqueduct

قنات Aguas Livres یکی از دیدنی های لیسبون است که برای تامین آب شیرین پایتخت از تپه‌های شمال شهر، ساخته شده‌است. این قنات که در زمره‌ی شاهکارهای مهندسی و معماری سبک باروک در قرن هجدهم محسوب می‌شود، از مهندسانی ماهرانی در ساخت بهره می‌برد که سرآمد مهندسان آب در خلق چنین سیستم پیشرفته‌ای بودند. این سازه ۵۸ کیلومتر طول داشته و طاق‌های آن با توجه به موقعیت قرارگیری کانال ارتفاع متغیری دارند.

زمان بازدیدهزینه ورودی
سه‌شنبه 10 تا 17:304 دلار
بازدید برای افراد زیر 17 سال رایگان است.

کلیسای کارمو

گفته می‌شود کلیسای ویران شده کارمو دوست‌داشتنی‌ترین کلیسای لیسبون است. علی‌رغم این واقعیت که این کلیسا از زمان تخریب در پی زلزله 1755 سقفی نداشته است، اما هم‌‌اکنون به عنوان یادگاری از زلزله ایستاده‌است. طاق‌های زیبای گوتیک این کلیسا هنوز پابرجا هستند و ارزش دیدن را دارند. بیشتر معماری کلیسای کارمو به دهه 1300 باز می‌گردد، در‌حالی‌که پنجره‌های مانولین _سبکگوتیک پرتغالی_ و سایر جزئیات در قرن 16 و 18 اضافه شدند. اگر به این کلیسا رفتید، فراموش نکنید از مومیایی‌های ترسناک آمریکای جنوبی آن که یک دختر و پسر جوان اهل پرو هستند را ببینید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
می تا سپتامبر: دوشنبه تا شنبه از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر  5 دلار
اکتبر تا آوریل: دوشنبه تا شنبه 10 صبح تا 6 بعد از ظهر  هم‌چنین برای افراد زیر 14 سال رایگان است.

کلیسا و صومعه  de São Vicente de Fora

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، کلیسا و صومعه de São Vicente de Fora است. خود کلیسا ارزش دیدن را دارد و صومعه قدیمی نیز به عنوان جاذبه اصلی باقی مانده‌است. صومعه‌ با صفحات کاشی اوایل قرن هجدهم تزئین شده‌‌ که برخی از آن‌ها افسانه‌های لافونتن را نشان می‌دهند. در داخل صومعه نیز، پانتئون سلطنتی خانواده براگانسا، آخرین سلسله پرتغال، را خواهید دید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
سه‌شنبه 10 تا 18 آخرین ورود 5 بعد از ظهر5 دلار
بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

کاخ ملی آجودا؛ نیمه‌کاره‌ترین دیدنی لیسبون

Ajoda National Palace

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، کاخ ملی آجودا است. ساخت‌و‌ساز این بنا در سال 1802 آغاز شد، اما در سال 1807 زمانی که خانواده سلطنتی برای فرار از ارتش ناپلئون به برزیل رفتند، متوقف شد. کاخ هیچ‌وقت تمام نشد و نیمه‌کاره باقی ماند. بااین‌وجود، در اواخر قرن نوزدهم به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی خدمت می‌کرد. در حال حاضر، برخی از اتاق‌های آن به عنوان موزه باز هستند و برخی دیگر وزارت فرهنگ را در خود جای داده‌اند؛ ازهمین‌رو به یکی از دیدنی های لیسبون تبدیل شده‌است.

زمان بازدیدهزینه ورودی
دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه 10 تا 17:30 آخرین ورود ساعت 17:30، بدون دسترسی به طبقه دوم5 دلار
بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

کلیسای سائوروک

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، کلیسای سائوروک است. این کلیسا در محل کلیسای کوچک قبلی که به سائوروک اختصاص داده شده بود، برای یسوعیان ساخته شد. بیشتر سازه تک‌شبستانی آن بین سال‌های 1565 تا 1573 ساخته شد، اگرچه تا یک دهه دیگر بدون سقف باقی ماند. معمار اولیه کلیسا، یک سقف طاق‌دار را در نظر گرفته بود، اما در سال 1582 تصمیم به ساخت یک سقف چوبی تخت را گرفت و از الوارهای مستحکم و رنگ‌آمیزی شده در آن استفاده کرد. نقاشی‌های موجود در گنبد داخلی کلیسای سائوروک ارزش تحسین را دارند، اما جاذبه اصلی کلیسای کوچکی است که به سنت جان باپتیست اختصاص داده شده‌است. عاج، طلا و لاجورد مجلل آن نیز نشان‌دهنده ثروت استعماری و اسراف پرتغالی‌ها است. این جاذبه دیدنی لیسبون در رم ساخته شد و پس از رونق گرفتن، توسط پاپ، در سال 1749، به لیسبون فرستاده شد. سپس به دلیل موزاییک‌ دقیق بالای محرابش، چهار سال طول کشید تا دوباره سرهم شود.

زمان بازدیدهزینه ورودی
آوریل تا سپتامبر: دوشنبه 2 تا 19  سه‌شنبه تا چهارشنبه 10 تا 19  پنجشنبه: 10 تا 20 جمعه و یکشنبه: 10 تا 19 اکتبر تا مارس: دوشنبه 2 تا 18 سه‌شنبه تا یکشنبه: 9 تا 18 تعطیلی: سه‌شنبه تا 12:15 بعد از ظهر و یکشنبه 12:30 بعد از ظهر  هزینه ورودی کلیسا رایگان است اما موزه 2.5 دلار ورودی دارد؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

برج بلم؛ سنگی‌ترین دیدنی لیسبون

این برج به دستور پادشاه دوم مانوئل برای محافظت از ورودی رودخانه به بندرگاه لیسبون ساخته شد. این برج در دوران سلطنت مانوئل پرتغال، خود را تا حد زیادی گسترش داد، یعنی به برزیل رسید و راهی برای یافتن یک مسیر دریایی به هند پیدا کرد. این برج دارای نقش‌و‌نگارهای سنگی، بالکون‌هایی با سنگ آهک و پایه‌های شش ضلعی با مناره‌های کوچک است و همین سبب شده که نام آن در فهرست بهترین دیدنی های لیسبون حک شود.

زمان بازدیدهزینه ورودی
آوریل و سپتامبر: سه‌شنبه تا یکشنبه 10 تا 18:30  آخرین ورود 6 بعد از ظهر  6 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.
اکتبر تا مارس: سه‌شنبه 10 تا 17:30  آخرین ورود 5 بعد از ظهر  

باسیلیکای استرلا؛ سفیدترین دیدنی لیسبون

Estrella Basilica

گنبد سفید و پرآذین باسیلیکای استرلا، یکی از بهترین جاهای دیدنی لیسبون است. ساخت این بنا ده سال به طول انجامید و مجسمه‌هایی که توسط هنرمندان مدرسه Mafra ساخته شده بودند در آن به کار گذاشته شد. داخل کلیسا با سنگ مرمر پرتغالی تزئین شده‌است، اگرچه بسیاری از نقاشی‌ها توسط استادان ایتالیایی ساخته شده‌اند. اگر مایل به تماشای مناظر زیبای شهر نیز بودید، کافی است از 114 پله این جاذبه دیدنی در لیسبون بالا بروید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
هر روز از 7:30 تا 19:45کلیسا رایگان، تراس پشت‌بام 4 یورو

کلیسای جامع لیسبون؛ دیدنی‌ترین جاذبه لیسبون

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، کلیسای جامع آن است. این کلیسا به سبک رمانتیک بسیار بسیار قدیمی ساخته شده‌است. ساخت‌و‌ساز این کلیسا در سال 1147 آغاز شد و در دهه‌های اول قرن سیزدهم به پایان رسید. این پروژه که شامل سه شبستان و یک تریفوریوم _فضایی برای تهویه هوا و نورگیری در سقف_ یک گذرگاه بیرون‌زده و یک پایه با سه نمازخانه است، بسیار شبیه به کلیسای جامع در کویمبرا است. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید، ابتدا با همه تغییراتی که کلیسای جامع در طول سال‌ها پشت سر گذاشته‌، آشنا شوید. این تغییرات، به خواسته هر یک از حاکمان پرتغال بوده‌است. به عنوان مثال، کلیسای به سبک گوتیک به دوران سلطنت شاه دینیس (1279-1325) برمی‌گردد، درحالی‌که جانشین او، آفونسو چهارم، قسمت پشتی ساختمان را اصلاح کرد. در نیمه اول قرن سیزدهم نیز، یک پروژه مرمت در مقیاس بزرگ برای بازگرداندن ساختمان به شکل اولیه خود انجام شد.

زمان بازدیدهزینه ورودی
کلیسا: دوشنبه و یکشنبه 9 صبح تا 17 سه‌شنبه: 9 تا 17  هزینه ورودی کلیسا رایگان هزینه ورودی صومعه: 2.5 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 11 سال رایگان است.    
هزینه ورودی خزانه: 2.5 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.  
بلیط مشترک صومعه و خزانه: 4 دلار  

پانتئون ملی؛ از دیدنی های لیسبون

این کلیسا در محل کلیسای قبلی قرار دارد که پس از هتک حرمت در سال 1630، طی یک سرقت تخریب شد. یک فرد یهودی به عنوان دزد اعلام و اعدام شد اما بعدا تبرئه شد. گفته می‌شود که او پیش از مرگش پیشگویی کرده بود که کلیسای جدید هرگز تکمیل نخواهد شد؛ زیرا در این محل یک مرد بی‌گناه محکوم شده بود. این ساختمان در سال 1681، به دلیل یک اشتباه در ساخت‌وساز، هم‌چنین به دلیل طوفان فروریخت. ساخت‌وساز دوباره شروع شد. طرح جدید که توسط استاد سنگ‌تراش João Antunes ساخته شده‌، شباهت‌های زیادی به طرح‌های Peruzzi برای سنت پیتر در رم دارد و نمای داخلی آن توسط سنگ مرمر در رنگ‌های مختلف طراحی شده‌است. در سال 1916، دولت جمهوری‌خواه تصمیم گرفت که Santa Engrácia، که در آن زمان هنوز بدون سقف بود، تبدیل به پانتئون ملی شود تا معبدی برای ادای احترام به قهرمانان مرده پرتغالی باشد. از میان کسانی که در این‌جا به خاک سپرده شدند، ژنرال هامبرتو دلگادو، رهبر مخالفان که توسط پلیس مخفی در سال 1962 کشته شد، دیوای فادو، آمالیا رودریگز و اسطوره فوتبال، یوسبیو را می‌توان نام برد.

زمان بازدیدهزینه ورودی
آوریل تا سپتامبر: سه‌شنبه تا یکشنبه 10 تا 18  آخرین ورود ساعت 17:40  4 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.
اکتبر تا مارس: سه‌شنبه 10 تا 17 آخرین ورود 4:40 بعد از ظهر  

صومعه جرونیموس

Jeronimos Monastery

این صومعه که به دستور مانوئل اول به یاد اینفانت دوم هنریک پرتغالی _شاهزاده هنری دریانورد_ ساخته شده‌است، از سال 1907 یک اثر ملی و از سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ساختمان که در قرن شانزدهم ساخته شده بود، در آن زمان به راهبان فرقه سن ژروم اهدا شد و در سال ۲۰۱۶ بخشی از پانتئون ملی شد. صومعه جرونیموس  مقبره‌های Luis de Camoes، Vasco da Gama و Sebastiao I را در خود جای داده‌است که بقایای آن‌ها توسط فیلیپ اول در تلاش برای پایان دادن به این باور عمومی مبنی بر بازگشت سباستیائو به آن‌جا آورده شد. از دیگر دیدنی های لیسبون در نزدیکی این بنا می‌توان به  Pastéis de Belém معروف که تنها 500 متر با صومعه فاصله دارد اشاره کرد.

زمان بازدیدهزینه ورودی
می تا سپتامبر: سه‌شنبه 10 تا 18  هزینه ورودی کلیسا رایگان است.  
اکتبر تا آوریل: سه‌شنبه 10 تا 17  کلواستر 10 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.  

قلعه سائو خورخه

قلعه سائو خورخه، حتی قبل از ورود لژیون‌های رومی مستحکم بود. اما در قرن‌های بعد، قبل از این‌که اولین پادشاه پرتغال، آفونسو هنریکس، این قلعه را در سال 1147 تصرف کند، دیوارهایش توسط ویزیگوت‌ها و مورها مستحکم‌تر شد. خود قلعه دستخوش دگرگونی‌های متعددی شده‌است؛ در دهه 1930، چندین دفتر دولتی و یک آتش‌خانه به آن افزوده شده‌اند. قلعه سائو خورخه دارای ده برج است که می‌توانید از آ‌ن‌ها بالا بروید، در یکی از آن‌ها یک دوربین تاریک وجود دارد که از دریچه آن می‌توانید جاهای دیدنی و تاریخی مهم لیسبون، خانه‌های مربوط به دوران پیش از تاریخ و اواخر دوره اسلامی و هم‌چنین ویرانه‌های آخرین اقامتگاه کاخ روی این تپه را که در زلزله ۱۷۵۵ ویران شده‌است، ببینید. مجسمه هنریکس نیز در میدان، درست کنار دروازه اصلی قرار گرفته‌است.

زمان بازدیدهزینه ورودی
مارس تا اکتبر: هر روز 9 تا 21  10 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.  
نوامبر تا فوریه: هر روز از ساعت 9 تا 18  

باغ گیاه‌شناسی؛ رنگی‌ترین جاذبه دیدنی لیسبون

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، باغ گیاهشناسی آن است. این باغ مساحتی برابر با 10 هکتار دارد. این باغ در منطقه Principe Real، مخفیانه از خیابان‌های اطراف پنهان شده‌است. باغ گیاه‌شناسی بین سال‌های 1858 و 1873 ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های گیاهی نیمه‌گرمسیری در اروپا را دارد. هم‌چنین 18 هزار گونه عظیم از پوشش گیاهی متراکم و گیاهان عجیب‌و‌غریب از سراسر جهان را در خود جای داده‌است. این گیاهان برچسب‌گذاری شده و مشخصات آن‌ها روی برچسب نوشته شده‌است.

زمان بازدیدهزینه ورودی
آوریل تا سپتامبر: هر روز از ساعت 9 تا 18  3 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 10 سال رایگان است.
اکتبر تا مارس: هر روز 9 تا 17  

Casa dos Bicos – بنیاد خوزه ساراماگو

Casa dos Bicos

بنیاد خوزه ساراماگو، یکی دیگر از دیدنی های لیسبون است. این ساختمان در سال 1523 به دستور آلفونسو دو آلبوکرک، پسر دومین فرماندار هند پرتغالی آن زمان، ساخته شد، اما در زلزله 1755 دو طبقه بالای خود را از دست داد. خانواده آلبوکرکی آن را در سال 1973 فروخت. امروزه این ساختمان بنیادی را در خود جای داده‌است که به زندگی و کار خوزه ساراماگو، برنده جایزه نوبل ادبیات پرتغالی، اختصاص یافته‌است.

زمان بازدیدهزینه ورودی
دوشنبه تا شنبه ساعت 10 تا 18 آخرین ورود ساعت 17:30  3 دلار؛ هم‌چنین بازدید برای افراد زیر 12 سال رایگان است.

ال ایکس فکتوری

یکی دیگر از جاهای دیدنی لیسبون، ال ایکس فکتوری است. بازارها، نمایشگاه‌ها، مغازه‌ها، کافه‌ها، کنسرت‌ها و بارها در محدوده ال ایکس فکتوری وجود دارد. در این منطقه، همه مکان‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها، دکوراسیون، نوشیدنی یا رقص به دقت تنظیم شده‌اند؛ به‌‌طوری‌که شما را ترغیب و وادار می‌کنند که ولخرجی کنید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
دوشنبه تا یکشنبه 9 تا 19  رایگان

پل پیلار 7؛ تماشایی‌ترین دیدنی لیسبون

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، پل پیلار 7 است. این پل در سال 1966 افتتاح شد و 14 ستون دارد. شما برای تماشای منظره‌ زیبایی که درست روبه‌روی پل پیلار 7 قرار دارد، باید از طریق Avenida da Índia، در پشت روستای زیرزمینی دسترسی پیدا کنید. ایستادن و نگاه کردن به پل پیلار 7 یک تجربه هیجان‌انگیز است؛ بنابراین اگر شما ترس از ارتفاع دارید یا سرگیجه می‌گیرید، از رفتن به این مکان _که البته یکی از بهترین جاهای دیدنی لیسبون است_ خودداری کنید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
دوشنبه تا یکشنبه 10 تا 18  6 دلار

16. آسانسور سانتا جاستا؛ مهیجترین دیدنی لیسبون

Santa Justa Elevator

این آسانسور 15 متری به عنوان Elvador do Carmo شناخته می‌شود و  یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی لیسبون است که در سال 2002 به یک اثر تاریخی ملی تبدیل شد. آسانسور سانتا جاستا توسط رائول مسنیر، شاگرد ایفل پرتغالی‌تبار، ساخته شد و سپس در آگوست 1901 رسما افتتاح شد. شما پس از بالا رفتن روی یک سکو می‌ایستید و نمایی 360 درجه از مرکز شهر را می‌بینید؛ چه‌بسا دیگر دیدنی های لیسبون را نیز ببینید.

زمان بازدیدهزینه ورودی
می تا اکتبر هر روز از 7:30 تا 23  5 دلار  
نوامبر تا آوریل: هر روز از 7 تا 21  

17. مونسانتو پانورامیک

یکی دیگر از دیدنی های لیسبون، مونسانتو پانورامیک است. ساختمان این سفینه فضایی توسط چاوز دا کوستا طراحی شده‌است. مونسانتو پانورامیک که از سال 2001 متروک شده بود، گه‌گاهی مورد بازدید گردشگران و سایر افرادی قرار می‌گرفت که با اسپری‌های رنگ، اقدام به آسیب زدن و رنگی کردن دیوارهای این ساختمان می‌کردند. اما این روند از سپتامبر 2017 متوقف شد.

زمان بازدیدهزینه ورودی
دوشنبه تا یکشنبه 9 تا 19  رایگان

18. سائو لازارو؛ خلاق‌‌ترین دیدنی لیسبون

این مکان به عنوان یک مرکز خلاق چند رشته‌ای بوده و یکی از دیدنی های لیسبون به شمار می‌آید. سائو لازارو که با مساحت 1600 متر مربع در سه طبقه گسترده شده، پروژه‌هایی در زمینه هنرهای تجسمی، موسیقی، رقص، تئاتر، فیلم و غذا را در خود جای داده‌است.

زمان بازدیدهزینه ورودی
پنج‌شنبه 12 تا 18  بسته به نمایشگاه، 2 تا 3 دلار خواهد بود.  

در آخر

در این مقاله شما را با دیدنی های لیسبون آشنا کردیم. لیسبون به دلیل همجواری با آب، باغ گیاه‌شناسی، قلعه سائو خورخه، صومعه جرونیموس، کلیسای جامع لیسبون و سایر جاهای دیدنی خود شهرت یافته‌است. برای این‌که این بناهای جذاب را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما آنلاین را رزرو کنید.

نظرات کاربران