بهترین موزه های پراگ

بهترین موزه های پراگ؛ از موزه کافکا تا کمونسیم

پراگ، پایتخت جمهوری چک، از نظر فرهنگی بسیار غنی است. شخصیت‌هایی مثل فرانتس کافکا و انیشتین، پیوندهایی با این شهر داشته‌اند. دانستن درمورد پراگ و تاریخچه‌اش برای علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و تاریخ، بسیار لذت‌بخش است. در این مقاله درمورد جواهرات پراگ صحبت می‌کنیم. منظور از جواهرات، موزه‌ها هستند؛ بهترین موزه های پراگ که برای تمامی علایق فرهنگی، مناسب است. از کتابخانه‌هایی که کیلومترها امتداد دارند تا موزه‌هایی که کاملا به کافکا اختصاص دارند، درباره معماری باروک، کلیساها، نمایشگاه‌ها و … . در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با فرهنگ و تاریخ پراگ آشنا کنیم.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

کتابخانه استراهوف؛ یکی از بهترین موزه های پراگ

بهترین موزه های پراگ

کتابخانه صومعه مریم مقدس در سال 1671 در محله استراهوف ساخته شده‌است. این کتابخانه که یکی از بهترین موزه های پراگ به‌شمار می‌آید، حدود 200000 کتاب در دو سالن مجزا دارد؛ یکی سالن الهیات و دیگری سالن کلاسیک. یکی از جذابیت‌های این کتابخانه، سقف‌‌های زیبای آن است. این سقف‌ها توسط انتون فرانتس مولبرتش و Sirad Nosecky طراحی شده‌است. شاید تا به الان کتابخانه‌ها برای شما خسته‌کننده بوده‌اند، ولی دو سالن این کتابخانه با طراحی و نقاشی‌های بی‌نظیرش، نظرتان را تغییر خواهدداد. برای بازدید از این مکان با تور سفارشی کتابخانه استراهوف و قلعه پراگ همراه شوید. امکانات این تور شامل یک راهنمای حرفه‌ای، حمل‌ونقل با مرسدس بنز، غذا و نوشیدنی و… است. با این تور به مدت 4 ساعت همراه شوید تا یکی از بهترین موزه های پراگ را به چشم ببینید.

موزه یهود؛ یکی دیگر از بهترین موزه های پراگ

در محله یهودی پراگ، مجموعه‌ای از مناظر تاریخی وجود دارد که نشانگر تاریخچه این شهر است؛ تاریخچه‌ای تلخ و شیرین. این مناظر قدیمی و خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌اش در سراسر اروپای مرکزی از تخریب در امان ماندند. برای تامل در تاریخ لازم است به این مکان تاریخی که یکی از بهترین موزه های پراگ به‌شمار می‌رود، سری بزنید. گورستان قدیمی یهودیان یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین گورستان در جهان است. در این گورستان می‌توانید بین 12000 سنگ قبر پرسه بزنید. همچنین از نقاشی‌های کودکانه، یادبود هولوکاست در قدیمی‌ترین کنیسه اروپا نیز دیدن کنید. برای بازدید از این موزه مهم در پراگ، بهتر است با یک تور پیاده‌روی محله یهودی همراه شوید. این تور سرگرم‌کننده و آموزنده، علاوه‌بر بازدید از محله یهودی‌ها و گورستان قدیمی، اطلاعات مهمی درمورد منطقه یوزفوف و ساکنان مشهورش بیان می‌کند؛ ازجمله، خاخام لو و فرانتس کافکا. این تور شامل، هزینه ورودی موزه یهود، غذا و نوشیدنی و یک راهنمای کاربلد است. 

موزه فرانتس کافکا

موزه فرانتس کافکا

این مکان یکی از مهم‌ترین و بهترین موزه های پراگ است. نمایشگاهی که از دو بخش فضای واقعی و توپوگرافی خیالی تشکیل شده‌‌است و ما را به دنیای فرانتس کافکا می‌برد. کافکا متولد پراگ و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات جهان، در قرن بیستم است. وقتی از بخش خیالی موزه دیدن کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر شهر پراگ بر دنیای کافکا تاثیر داشته و زندگی او را شکل داده‌است. این تاثیر در یادداشت‌های روزانه و مکاتبات گسترده او با خانواده و دوستانش بسیار مشهود است. شیوه‌ای که کافکا در آن شهر پراگ را به تصویر می‌کشد، یکی از معمایی‌ترین رویکردهای ادبیات مدرن را نشان می‌دهد. او به جز موارد استثناء، مکان‌هایی که در رما‌ن‌ها و داستان‌هایش توصیف می‌کند را نام نمی‌برد. خدماتی که در این نمایشگاه تاریخی پراگ ارائه می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • اکثر چاپ‌های اولیه آثار کافکا
  • نامه‌ها، یادداشت‌ها، عکس‌ها و نقاشی‌ها
  • تاسیسات سه‌بعدی
  • قطعات سمعی و بصری
  •  موسیقی متن ویژه‌ای که برای نمایشگاه ایجاد شده‌است

اگر به این چهره معروف علاقه‌مندید، برای شناخت بهتر این نویسنده و ارتباط با ذهنیات او حتما به این موزه سری بزنید.

موزه کمونیسم

منظور از موزه کمونیسم، مجموعه‌ای از مصنوعات، تبلیغات و نمایشگاه‌های چندرسانه‌ای است. بازدید از این موزه، یک دید اجمالی نسبت به چکسلواکی در زمان حاکمیت کمونیسم‌ها می‌دهد. بزرگی و جذابیت این نمایشگاه، باعث شده‌است تا به‌عنوان یکی از بهترین موزه های پراگ شناخته شود. برای بازدید از این موزه، با یک تور خصوصی 4 ساعته همراه شوید تا دانش و اطلاعات زیادی درمورد پراگ در زمان کمونیسم به‌ دست آورید.

موزه موچا؛ یکی از بهترین موزه های پراگ

بهترین موزه های پراگ

این مکان تنها موزه‌ در جهان است که به کار و زندگی هنرمند مشهور، آلفونس موچا اختصاص داده شده‌است. به همین دلیل جزو بهترین موزه های پراگ به شمار می‌رود. مجموعه شامل پوسترهایی است که شهرت این نویسنده را در پاریس نشان می‌دهد. موزه موچا در 13 فوریه افتتاح شد. فروشگاه این مجموعه، پوسترها و کارت پستال‌هایی از نقاشی‌های موچا ارائه می‌دهد که برای سوغاتی بسیار مناسب است. برای تحسین این هنرمند محبوب چک که استعدادش به جنبش هنر نو کمک زیادی کرد، حتما به این موزه مراجعه کنید. موزه موچا، همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر باز است.

موزه هنرهای تزئینی

این موزه نمایشگاهی زیبا از صنایع دستی تاریخی و معاصر است ازجمله؛ شیشه، چینی، جواهرات، ساعت، اسباب‌بازی و … . در این مجموعه که یکی از بهترین موزه های پراگ است، آثار و صنایعی از نمایشگاه‌هایی مانند موزه ویکتوریا، آلبرت در لندن و موزه بین‌المللی سرامیک آلمان وجود دارد. در سال 2017 در این مکان بازسازی‌هایی انجام شد که فضای موزه را گسترش داده. این نمایشگاه تاریخی در پراگ، شرایط مناسبی برای مراجعه معلولین دارد. رستوران این مجموعه، همه روزه به جز دوشنبه از ساعت 10 صبح تا 8 شب باز است. برای بازدید از این موزه می‌توانید با تورهای گردشگری همراه شده و با انتخاب یک راهنمای کاربلد، به‌طور کامل این موزه را بشناسید. شرکت در سخنرانی‌های مجموعه نیز برای آشنایی با آنجا می‌تواند تجربه جالبی برای شما باشد.

ناقوس شهر در باروک؛ یکی از بهترین موزه های پراگ

ناقوس شهر در باروک؛ یکی از بهترین موزه های پراگ

بررسی چند قرن زندگی در چک، آن هم در برج ناقوس باروک، واقعا اسرارآمیز است. این مکان تاریخی نشان‌دهنده زندگی روزمره یک نگهبان در قرن هجدهم است. در طول مقاومت در جنگ جهانی دوم در آنجا فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌شده‌است. بازدید از بازنمایی هولوگرافیک این فعالیت‌ها بسیار جذاب است. این مکان یکی از بهترین موزه های تاریخی پراگ محسوب می‌شود. دیدن نماهای 360 درجه موزه ناقوس شهر از طریق پنجره‌های جاسوسی طبقه بالای برج، بسیار دیدنی است. تلفیق تاریخی اسرارآمیز با معماری جذاب، باعث شده‌است تا این مکان باارزش جزو بهترین موزه های پراگ محسوب شود.

کلیسای جامع سنت‌سیریل و سنت‌متدیوس

یکی از ساختمان‌ها و اماکن مذهبی و تاریخی در پراگ، همین کلیساها است که در و دیوارهایشان داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال در سال 1942، یک گروه کوچک از سربازان تبعیدی چکسلواکی، یکی از افراد هیتلر که دست راستش بود را ترور کردند. در زمان حمله نازی‌ها تعدادی از مردان در این مکان پناه گرفتند و در نهایت با نازی‌ها درگیر شدند. آثار این درگیری، همان سوراخ‌های به‌جای‌مانده از گلوله‌ها بر روی دیوارهای سیمانی کلیسا است. این اماکن به غیر از روزهای برگزاری مراسم عشای ارتدکس در روز یکشنبه، در روزهای دیگر امکان دسترسی به عموم مردم را نمی‌دهد. در زیرزمین کلیساها بنای یادبودی وجود دارد که ادای احترامی به مقاومت محلی در برابر اشغال نازی‌ها است. بازدیدکنندگان به هنگام بازدید از این مکان تاریخی در پراگ، گاهی‌اوقات گل و یادداشت‌هایی را برای ادای احترام در آنجا می‌گذارند. قبل از بازدید از این مکان که یکی از بهترین موزه های پراگ است، فیلم (2016)Anthropoid را تماشا کنید تا با داستان قهرمان‌های محلی به سبک هالیوودی آشنا شوید.

موزه ملی کشاورزی

بهترین موزه های پراگ

یکی دیگر از بهترین موزه های پراگ، موزه ملی کشاورزی است. شاید به نظرتان این موزه جذابیت زیادی نداشته‌باشد، اما بخاطر نمایشگاه‌های تعاملی و خانوادگی، این موزه یک انتخاب عالی برای بازدید، آن هم همراه با کودکان است. این مجموعه نگاهی مدرن به کشاورزی، جنگل‌داری، ماهیگیری، انواع غذاها و … دارد. شما می‌توانید در یک فضای باز، از این جذابیت‌ها بازدید کنید. چیزی که درمورد این مکان، جالب و قابل توجه است، به‌روز بودن آن است. با اینکه بیش از 100 سال از ساخت آن می‌گذرد، ولی همچنان در حال نوسازی است. در سال 2018 این موزه صدمین سالگرد خود را جشن گرفت.

کلام پایانی

همانطور که بیان شد، فرهنگ و تاریخ پراگ بسیار غنی و البته قابل‌توجه است. در این مقاله با سفر  به موزه‌ها و مکان‌های تاریخی پراگ تا حدودی از تاریخ این شهر گفتیم. از کتابخانه‌ای با گنجینه‌ای از کتاب‌های گران‌بها و محله قدیمی یهودی‌نشین دیدن کردیم. از سفر به ذهنیت کافکا تا شکل واقعی شهر زیبای پراگ گذر کردیم و به موزه کمونیسم رسیدیم تا بدانیم چکسلواکی در زمان کمونیسم‌ها، چه سبک و شکلی داشته‌است. موزه هنرهای تزئینی و نمایشگاه موچا، ذوق هنری‌مان را به وجد آورد. در آخر به ناقوس شهر، کلیساها و موزه ملی کشاورزی رسیدیم. سعی کردیم در این مقاله بهترین موزه های پراگ را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر زیبا از آن‌ها دیدن کنید. خوشحال می‌شویم اگر بعد از بازدید از این اماکن، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران